Pris på opstart?????

Indsendt af Robot den ons, 02/04/2009 - 20:46
Kategori
Nybegynder - Saltvandssiden.dk
Forfatter
steffeleffen
Hej jeg har lige været så heldig at skaffe mig et billigt 800 liters akvarium, jeg går nu og overvejer at få saltvand i det. Men er total nybegynder på saltvands området, da jeg stort set altid har holdt mig til malawi. Teknik og måling bekymre mig egentlig ikke så meget da jeg er sikker på jeg nok skal få styr på det inden jeg starter. Det der bekymre mig lidt er prisen for at opstarte sådan et akvarie, jeg er jo fattig studerene*skeptisk* Levende sten lyder jo til at være rimelig dyre, nogen der måske har et skud fra hoften hvad det vil koste at starte sådan et akvarie, med udstyr levende sten osv, skidt med fiskene de kan komme lidt hen af vejen. Og er det en alt for stor mundfuld at starte med så stort et akvarie????
Håber der nogen der kan hjælpe.

PS Da jeg jo er lidt ¨grøn¨ kunne jeg godt tænke mig at vide om de levende sten som jeg kan forstå bliver taget direkte fra naturen, er under en eller anden form for kontrol så det ikke påvirker den naturlige balance. Det samme med fiskene, har hørt det i dag er muligt at købe opdrættet fisk uden problemer, med hvad koreller og anemoner. Og er det muligt at købe kunstige koreller som ligner de naturlige fuldstændigt ????
Håber der er nogen der kan hjælpe.

på forhånd tak:)

Kommentarer

Robot ons, 02/04/2009 - 20:52 Permalink

Jeg er temmelig ny indenfor saltvand, men jeg vil mene at det er næsten umuligt at starte et 800L saltvand op for en studerende. Jeg har brugt 4000-5000kr på at starte mit 130L akvarie op, så et skud i tågen må være at du skal op over 30000kr for at starte det op. dvs. uden fisk og koraller :O

Man kan købe koraller, anemoner og fisk i dyrehandlerne uden problemer.. også kunstige koraller...

Men tag ikke mit ord for gode varer.. der kommer nok en mere erfaren forbi :)
Skrevet af Auro

Robot ons, 02/04/2009 - 21:50 Permalink

Det afhænger meget af hvad du vil have i det, og hvor god tid du har, for er du villig til at vente til du har samlet alle stumperne, kan der hentes rigtig meget ved at købe brugt

du kan evt starte op med levendesten og fisk, så behøver du ikke det helt vilde inden for udstyr, kun levende sten, de fåes for ca. 45-60 kr kg i indkørt udgave, så skal du bruge nogle cirkulationspumper, og en skummer det fåes ofte til fornuftige priser brugt, hvis du ikke har en sump, og overløb i akvariet kan det anbefales at få det lavet, får du en glarmester til det, så koster det knapper, men med lidt snilde kan du klare det selv og 3 bor til formålet, kan fåes til ca 50-100,- på ebay, og de virker fint
et akvarie til sump skal du også bruge, dem kan du også finde billigt, så skal der lidt pvc til, det er lidt dyrere, men stadig overkommeligt
når så alt det er oppe at køre, så kan du begynde at lægge fra til kraftigere lamper, Fosfatfilter, nitratfilter, hvis du ikke vælger at køre med algefilter

jeg vil sige at du for 10.000-15.000,- kan komme et godt stykke af vejen, og så kan du sidenhen opgradere til koraller

Skrevet af Brian C

Robot ons, 02/04/2009 - 23:07 Permalink

Gör det ikke :-)

Selv faldt jeg i saltvand med et 140 l... som med det samme blev til mit Discus yngelakvarie (575, har lagt bileder op i dag).
Kort sagt behöver du bare Salt, skummer, kraftig pumpe og levende sten.

Derefter kommer flere levende sten du skal have ca 350 kg., belysning T5, cirkulationspumper an mass, sump, koraller, ZeoLit, osv. osv. osv.

for et 800 l skal du regne med 50 000 det förste år....

På den anden side har min akvariemand startet op et utroligt 750 l mens han studerede, det tog bare 8 år inden han kunne vise det frem ;-)

//Thomas
Skrevet af Stockholm Saltvand

Robot ons, 02/04/2009 - 23:44 Permalink

350 kg levenensten*blink* plejer man ikke at sige 1 kg til 10 liter vand? også runder man lidt op, eller er jeg galt på den?:)
Skrevet af iceMD

Robot tor, 02/05/2009 - 00:11 Permalink

Det er korrekt, men man kan naturligvis variere mængden efter smag. 350 kg lyder dog som om akvariet bliver lidt overfyldt.
Jeg kunne ikke selv få plads til mere end 60 kg i et 350L, og jeg måtte hive ca. 15 kg op igen for at få det til at se ordentligt ud :D
Skrevet af KimJ

Robot tor, 02/05/2009 - 00:51 Permalink

Som nybegynder er 880 l nok lige i overkanten *skeptisk* der er en del der kan gå galt og det kan blive noget af en udskrivning..

Men altså hvis du er opsat på det, så er det da et monster fedt projekt! Held og lykke! :D
Skrevet af AndersGS

Robot tor, 02/05/2009 - 00:59 Permalink

1 til 10, dvs. ca 60 kg til min tank,,,,

Tror det skulle blive meget langt mellem stenene med bare 80 kg i et 800 liters- dog kan man suplerer med kalksten i bunden for at holde prisen nede. Tänk at selv den mindste sten vejer 2-3 kg. alt efter kvaliteten!

350 kg er efter jeg regner efter nok lidt i overkanten, men under 200 kommer man ikke.... Alt efter hvilken filosofi man har med sit akvarie.

Robot tor, 02/05/2009 - 01:17 Permalink

Jeg har ca 100 kg i mit 600 liters, og 50.000 inden for det første år.... arh, det behøver det ikke at koste
og den regel med 1 kg sten til 10 liter vand, er efter min mening ikke meget værd, for det første er der meget stor forskel på de forskellige stens beskaffenhed.
Skrevet af Brian C

Robot tor, 02/05/2009 - 19:41 Permalink

Hey igen, jeg skrev også så runder man op:) man kan jo også nøjes med at købe lidt levende sten også købe mange dødelevendesten:) så får man pluselig hurtigt råd til mange sten:)
Skrevet af iceMD

Robot tor, 02/05/2009 - 20:02 Permalink

Det kan jo (alt efter humör og penge) väre en fordel med lidt mindre levende sten, altså fylde på med död/levende i bunden da det ikke kommer at belaste systemet så meget i opstartsfasen.

Robot fre, 02/06/2009 - 12:04 Permalink

Den vigtigste funktion levende sten har udover det visuelle er biologiske filtrering af især ammonium og nitrit til nitrat og videre til N2, og det kan også opnås meget billigere ved fx at have en dyb sandbund og/eller symbiont eller lignende produkt i et filter. Så kan du nok nøjes med færre sten hvilket har den positive effekt at det bliver lettere at få ordentlig cirkulation. Og så er der mange der kører velfungerende akvarier uden fosfat- og nitrat-filtere.

mvh
Jonas

Skrevet af mcnats

Robot man, 02/09/2009 - 19:05 Permalink

ville bare lige sige tak for de mange svar, er sgu blevet lidt i tvivl med hvordan og hvorledes jeg tør begive mig ud i det, 800 liter er jo meget at starte op på og når man ikke har nogen erfaring overhoved. Men kan man egentlig slå sine levende sten ihjel.
Hvis jeg starter, tror jeg måske bare jeg ville starte med levende sten og nogle kunstige korealler og senere måske et par klovne fisk og en anemone, men som sagt er jeg jo helt ny inden for alt det så ved jo ikke om man kan få et pænt akvarie ud af det. Synes selv at at det var pænt med klippeakvarie til mine ciclider, men ved ikke om det er anledes i med saltvand ??????
Skrevet af steffeleffen

Robot man, 02/09/2009 - 19:12 Permalink

14: har du ikke et mindre nano akvarie stående, som du kan forsøge dig med - eventuelt under 100 liter - det er overkommeligt og ikke en pengepungsdræber. Sådan startede jeg med saltvand.. Og med lidt planlægning kan man genbruge en smule udstyr -fx osmolator

Jerslev
Skrevet af Jerslev

Robot man, 02/09/2009 - 19:45 Permalink

Du kan jo göre det meget billigt om du vil.

Skummer, GroTech HEA 150 til SEK 3850,-
5 st Koralia 3 a SEK 649,- så 3245,-
25 kg salt til SEK 750,-
50 kg faxe kalk, med fordel dem der er mange huller i de koster lidt mer men er billige, SEK 2000,- skulle jeg tro.
25 kg levende sten, er du heldig får du med en masse spändende koraller. SEK 3500,-
Levende sand, 3-4 poser er vel nok og fyld på med koralsand (eller grus)

Rundt regnet SEK 15 000,- eller DKK 10 000,- og du får efter min mening en rigtig fin start ind i den salte verden.

Robot man, 02/09/2009 - 20:05 Permalink

ELLER,

Köb et 200-300 liters akvarie du senere kan bruge til sump!!
2500,-

Skummer, GroTech HEA 150 til SEK 3850,-
2 st Koralia 3 a SEK 649,- så
25 kg salt til SEK 750,-
50 kg faxe kalk, som du kan bruge til dine malavi cichlider.
25 kg levende sten, er du heldig får du med en masse spändende koraller. SEK 3500,-
Levende sand, 1-2 poser er vel nok og fyld på med koralsand (eller grus)

Her er invisteringen bare ca. 13000,- SEK

Robot man, 02/09/2009 - 21:01 Permalink

Det er da godtnok dyre levende sten 140kr pr kg...
Skrevet af malawicarsten

Robot man, 02/09/2009 - 21:04 Permalink

SEK, og det er prisen her i Stockholm...

Kan köbe i Bromma for 110 men der får man hvad man betaler for....