Så ramte katastrofen!

Postet under : Saltvandssiden.dk - Sundhed og sygdomme
Visninger : 6242

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger lotp (Inaktiv) - 11/09-2009 12:22 11/09-2009 12:22
Indlægget er rettet 11/09-2009 13:14 11/09-2009 13:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Øv! Øv! Øv! Gode råd og medfølelse modtages gerne. Ved godt den bedste løsning ville være behandling i et karantæneakvarie samt lade hovedakvariet stå i 30 dage uden fisk, men det har vi ikke mulighed for pt.
Internt link http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/weblog/post/?ID=966547 (nederst)
Mvh Lotte

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger lotp (Inaktiv) - 11/09-2009 15:33 11/09-2009 15:33
Thomas: Ja, PIS! dækker vist ret godt. :)
Min kæreste er ret hooked på at få co2, men da vi har børn har jeg nedlagt veto. Har hørt at der er en risiko for udslip, og da vores datter er alene hjemme efter skole næsten hver dag, tør jeg ikke løbe nogen risiko.
Med hensyn til uv, har jeg hørt at det ikke er særligt effektivt og da driftsomkostningerne er temmelig store, er det ikke pengene værd. Men jeg er måske misinformeret?
Mvh Lotte

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Esben (Inaktiv) - 11/09-2009 17:08 11/09-2009 17:08
Hav altid nogle pudserejer i akvariet, så sker der ikke noget med hvide pletter. Jeg kunne personligt aldrig finde på at medicinere i et saltvandsakvarium.

mvh
Esben

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger lotp (Inaktiv) - 11/09-2009 17:21 11/09-2009 17:21
Vi har to dannebrosrejer + en pudsefisk. Og de er virkelig på overarbejde for tiden, men det har åbenbart ikke været nok.
Er der nogen der ved noget om UV?
Mvh Lotte

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Esben (Inaktiv) - 11/09-2009 18:33 11/09-2009 18:33
Uv er både godt og skidt. Det hjælper selvfølgelig mod de hvide prikker. Men jeg vil ikke køre med det fuld tid.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 11/09-2009 18:50 11/09-2009 18:50
Som Esben skriver skal UV bare körer 1-2 dage för og efter man får hjem nye fisk og om der opstår problemer.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger lotp (Inaktiv) - 11/09-2009 19:10 11/09-2009 19:10
Ok. Er der et anlæg i kan anbefale til 720 l + 200 l sump?
Mvh Lotte

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Lord Mike (Inaktiv) - 11/09-2009 22:21 11/09-2009 22:21
Jeg har kørt med UV (TM55w) på mine systemmer konstant i over 7 år uden problemer....Det er rigtig at det dræber en del bakterier og derfor er der mange som kun bruger det ved tilførsel af nye fisk mm. for derefter at stopper igen kort efter.

Jeg har ikke på noget tidspunkt selv oplevet dårlige ting med at have det kørene 24/7 som andre advare imod, så det fortsætter jeg med da jeg end ikke på noget tidspunkt har haft sygdom eller andet negativt med denne type filter. Dog skal det siges at hvis det er til at bekæmpe sygdom og ikke bare til at gøre vandet mere klart med, så skal watt være 25 watt eller mere da det ellers ingen effekt har på sygdom......

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Esben (Inaktiv) - 12/09-2009 06:36 12/09-2009 06:36
Mike, hvor ofte skifter du røret i UVen?

Ja, det er nok for sygdommens skyld. Det med at gøre vandet mere klart, er kun hvis man døjer med svævalger.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 12/09-2009 09:59 12/09-2009 09:59

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger lotp (Inaktiv) - 12/09-2009 10:12 12/09-2009 10:12
Ja det var da godt nok en lidt anden pris. Virker den så?
Mvh Lotte

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Lord Mike (Inaktiv) - 12/09-2009 10:18 12/09-2009 10:18
Espen.

Jeg skifter mit rør til UV-filtret 1 gang om året, og har et flow på 2000 l/t igennem..

Mange sætter deres UV-filter på retur pumpen, dog har jeg ikke selv gjort dette da mit system er lidt kompliceret med 1 sump som delvist bliver brugt som fragment-akvarie og et rum til skummer samt 1 sump som bruges til refugium og retur. Jeg har så flere filter-systemer som køre mellem de enkelte sumpe for så til sidst at køre retur til display-akvariet.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 12/09-2009 11:53 12/09-2009 11:53
vil tro uv lys er uv lys selfølig er der vel en forskel på de bary og så den helt billige men jeg tror da også de billige virker

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Esben (Inaktiv) - 12/09-2009 13:39 12/09-2009 13:39
#13 Jeg vil nok under alle omstændigheder vælge som du, at have den kørende udenom returpumpen. Jeg har aldrig gjort det helt store i at køre med UV. Det har været prøvet, men med for små uv filtre, hvor at ikke har hjulpet spor pga. dette. Men det kunne da være at det skulle prøves igen. Langt de fleste UV rør har dog kun en levetid på ca. 6 mdr. Mig bekendt er det kun Arcardias der kan køre et år?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Lord Mike (Inaktiv) - 14/09-2009 10:32 14/09-2009 10:32
#15 Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor lang tid et UV-rør holder, jeg forholder mig kun til hvad min forhandler har sagt (Klovnfisken), men når dette er sagt så kan jeg altså ikke så nogen forskel når røret har kørt 6 måneder og der derved er 6 måneder til de bliver skiftet. Ved ikke hvilket mærke mit UV-rør har desværre.....

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Florence (Inaktiv) - 18/09-2009 13:29 18/09-2009 13:29
Øv, det er så træls.

Jeg har et 300 liters akvarier og har undgået katastrofer (ind til nu) ved at have et karantæne-akvarier. Jeg var også død træt af at skulle have et, men har faktisk pt 2. Det ene står i soveværelset og det er så hyggeligt. Jeg savner, at have nogle fisk deri, da der ikke er nogle i lige nu :-)

Nå, men det jeg har gjort er:

1. alle indkommende fisk skal gå mindst et par uger der. Udvikler de pletter eller andet medicineres de der og ikke i hovedakvariet. Når de har været friske en lille uge så kommer de i det store. Ingen har efterfølgende fået noget. De er også i kanon fodrestand, da jeg jo kan give dem lige det de skal have.

2. jeg tager fisk ud af hovedakvariet, der har noget og behandler dem i karantæne akvariet.

Jeg har brugt det ved flere lejligheder. Min pufferfisk havde pletter da jeg fik den, den fik 3 uger med behandling og så tilbage til det store, Der har ikke været noget med den siden.
Min blennie fik en skade på munden og de andre begyndte at være efter den, den var der bare et par uge og er tilbage igen.
Sidst fik min kuffertfisk pletter, jeg behandlede den, men den nuked (forgiftede) sig selv og døde af det. Men heldigvis var det kun den der døde da den var i karantæne akvariet.

Jeg tror selv på at jeg har undgået de store katastrofer på den måde.

Jeg ville aldrig undvære et karantæne akvarier nu, det er anbefalingsværdig.

Håber snart du får styr på det.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger lotp (Inaktiv) - 20/09-2009 10:07 20/09-2009 10:07
Regner med vi anskaffer et uv filter. Ved ikke lige med karantæneakvarie... Ja, helt sikkert en god idé, men lige nu hjælper det ikke så meget, da vi har en gobi som opholder sig i den store stendynge (på ca 150 kg). Hvis vi skal fange den, er vi nødt til at have alle stenene op og splitte hele akvariet ad. Så indtil videre satser vi på et uv filter, så kan det være at vi får et karantæneakvarie på et senere tidspunkt.
Vores allardiklovn han døde i forgårs, men det ser også ud til at det var den sidste i denne omgang. De resterende fisk ser ud til at være i bedring. Men vi krydser stadig fingre. Tror også det her ramte os hårdt, da vi indtil videre i vores "saltvandskarierre" har været forskånet for de helt store ulykker, og så kom det hele lige på en gang. Startede med en ny 1000 kroners fisk (karantænefisk som skulle spise med garanti) som vi ikke kunne få til at spise og derfor til sidst måtte aflive, dagen efter døde en anden ny karantænefisk pludselig uden vi egentlig fandt ud af hvorfor og så en uge senere brød pletterne ud og halvdelen af vores fisk blev udryddet. Ikke fedt!
Men nu går det forhåbentlig den rette vej. Tak til alle for gode råd og medynk :)
Mvh Lotte

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Florence (Inaktiv) - 20/09-2009 15:40 20/09-2009 15:40
Ja, det kan jeg godt se, rigtigt øv,

Hvad er en karantænefisk?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger lotp (Inaktiv) - 20/09-2009 15:59 20/09-2009 15:59
Tjah, ifølge forhandleren havde de gået i karantæne inden de blev sat til salg. Derfor var prisen lidt højere end ellers. Han kunne også garantere at de spiste... Vi har dog også fået en aftale med forhandleren om noget kompensation.
Mvh Lotte

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 20/09-2009 18:19 20/09-2009 18:19
Se til at du ser dem spise, specielt med fisk der koster 1000 pap.

Om i har rigtige vandvärdier skal forhandleren give garanti på alle fisk i 1 uge. (Svensk lovgivning, ved ikke om det gälder i DK).

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger lotp (Inaktiv) - 20/09-2009 19:23 20/09-2009 19:23
Kender egentlig ikke den danske lovgivning på det område. Men ved de forhandlere jeg kommer hos, skilter de med at der ikke ydes garanti på saltvandsfisk, invertebrater og koraller.
Mvh Lotte

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 20/09-2009 19:59 20/09-2009 19:59
he he, det betyder ikke en S***, de kan skilte hvor meget de vil her i SWE, "konsumentverket" kommer at körer over dem og lukke butikken om de ikke indretter sig.
Selv har jeg tidligere bestil en ZEOvit reaktor af en billigere model, de skriver at der ikke er reklamationsret om forpakningen er brudt. Jeg erfarede först efter et par dage at denne reaktor var noget rigtig lordt med mindre man ser ud som en yngre Arnold.

Den var ret slidt og umulig for dem at sälge igen.
Jeg fik en henvendelse fra butikken at de ikke villle tage den tilbage iflg. >>Den er tydeligt anvendt<<, min hustru har arbejdet i en skobutik for barn i 2 år og de kender udemärket til reglerne (derfor de dyreste sko koster 499) da denne koster mere end SEK 500,- kan man henvende sig til konsumentverket og de kommer i yderste tilfälde at erkläre bitikken konkurs!
Jeg informerede butikken om reglerne og spurgte om de ville at jeg tog kontakt til konsumentverket,,,, 2 dage efter var pengene tilbage på min konto.

MEN tag det ikke ilde op, om du er glad for din forhandler er der ikke värdt problemerne der kommer at komme.

Butikken jeg snakker om er en jeg henviser til ofte her på siden, og jeg handler stadig der Eksternt link www.akvarieshop.se da visse priser er meget billigere end hos min rigtige forhandler Eksternt link www.akvarieleasing.se .

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 20/09-2009 20:29 20/09-2009 20:29

Så vidt jeg ved er der ingen regler med garanti på fisk i Danmark, hvad den enkelte forhandler så vælger må de selv om. Fx. yder Jan ved saltvandfyn.dk 5 dages garanti på "almindelige" saltvandsfisk. Principielt kan forhandleren jo så komme til, at erstatte saltvandsfisk folk har proppet i ferskvand. Det er sket!

Reglerne er helt anderledes når det er teknik og lign., her er der jo de 2 års garanti..

Men man skal aaaaaaaaltid sørge for at læse alt om fisken inden man tager ud og køber. Samt være sikker på fisken ikke er svag.

Annoncører
Annoncører