64 liters hjørneakvarie
Postet under :Visninger : 2687
|
Tænkte jeg ville poste mit akvarie herinde - det er jo altid godt med ris/ros og gode råd! Akvariet har kørt siden 19-7-08, hvor det blev "opgraderet" fra et 27 L til et 64 L, det 27 L nåede at køre i et par måneder. Grunden til jeg skiftede var, at akvariet står i et hjørne, og det 64 L fylder ligeså meget som det 27 L - det er bare om at udnytte pladsen. Der er nok cirka 5-10 kg LS, det er et slag på tasken for aner det ikke. Akvariet: 64 L hjørneakvarie Lys: 70 watt HQI 2 x 36 watt Interpet T5 compact lighting twin starter unit - 1 stk Arcadia Marine Blue 420 Actinic - 1 stk Interpet Daylight blue(white/blue), bliver dog nok skiftet til et rent hvidt næste gang. Teknik: Tunze Nano Reefpack 200 - DOC Skimmer 9002 - med Pump 800.04(150-800 L/h) - Cleaner 3165 Pumper - 1 x Eheim Compact 300 (150-300 L/h) - 1 x Eheim Compact 300 (150-300 L/h) - Hydor flo deflektor(wavemaker) - 1 x Koralia nr. 1 (1500 L/h) - 400+1500+300+300/64= ca. 39 gange Varmelegeme - Atman 100 w, ikke at det da nogensinde bliver brugt. Blæser - Sharkoon Silent Eagle 2000 - 80mm med en Fanmate 2 til regulering. Fisk: - 2 stk. Amphiprion ocellaris (alm. klovnfisk) Invertebrater: - 1 stk. Lysmata amboinensis (Pudsereje/Dannebrogsreje) - 1 stk. Lysmata debelius (Kardinal reje) - 1 stk. Ophiocoma erinaceus (Slangesøstjerner - grøn/gul) - 3 stk. Calcinus elegans (blåbåndet erimitkrebs) Koraller - 3 stk. Lobophyllia red - de ser lidt trætte ud, men fik dem gratis, håber de kan reddes! - 1 stk Catalaphyllia Jardnei - 1 stk Trachyphyllia Geoffroyi - 1 stk. Acropora nobilis (staghorn Acropora green) - 2 stk. Acropora valida ( cluster Acropora, en blå og en turkis) - Protopalythoa sp. 3 forskellige slags. - 1 stk. Sarchophyton brun - 1 stk. Cladiella sp. (kenya træ - grøn) - 1 stk. Seriatopora hystrix - 1 stk. Seriatopora caliendrum - 1 stk. Stylopora sp. - 1 stor og 3 små Caulastrea furcata - ellers gror der lidt tang, det er godt mod nitraten, men omstændigt at holde nede - hvem der havde en sump! Substrat - Carib Sea Live Ocean Billeder Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
Hold da kæft hvor er det flot!
Mvh: Christian/>Kan man drukne en fisk?
ja der er ikke så meget at sige.... det flotteste akvarie jeg har set under 100 litter
Hold da op - sikke en ros at få
Tusind tak!
Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
ja det ser fanme flot ud
Mvh/>Kia og Thomas
Jaja da... når man ikke kan se det i levende live må man jo nøjes med billeder, men det ser da super ud Anders..... Men er det ikke snart på tide du får et større
ja det er super flot hvad tilsætter
Mvh. Jonas
ja det er super flot hvad tilsætter du af kemi
Mvh. Jonas
Hold da helt kæft en lækker tank!
Tak tak.. Billederne er nu ved at være gamle, det ser noget anderledes ud nu.
Der bliver tilsat det meste, her kommer remsen: Osmosevand! (billederne er godt nok fra før jeg begyndte at bruge osmosevand, men det kostede også) Purple Up som Calcium tilsætning. Tropic Marin Bio Magnesium Tropic Marin K- og A+ Easylife Strontium Easylife Iod Så har jeg lige købt noget Phytofeast + coralsnow til korallerne, det håber jeg giver rigtig gode resultater. Tror det var det hele! Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
ok hvordan tilsætter du manuelt eller med maskine ? og undskyld mit dobbelt indlæg
Mvh. Jonas
np.
Det er manuelt! Bor til leje, så den med lige at bore hul gennem køkkenbordet til slanger, går nok ikke
ok jeg var også bare nysgerig da jeg syntes det ser mega flot ud
Mvh. Jonas
utrolig flot nano du har dig der
hvordan har du fået plads til din hqi under den lille lampe?
Superflot! Det er vist mig der skal være misundelig:-)
Mvh Lotte lotp
Haha, der kan vel nærmest tales om byggefusk
glæder mig til at se hvad du får ud af din nye stenopsætning
#19 Hov hov ingen spydigheder..
Hehe, nej det er jeg nu heller ikke stolt af. Men hva pokker det virker pt. Regner med at opgradere engang til foråret, så det er begrænset hvor meget længere det skal køre. Skal ud og hente en 400 W hqi lampe imorgen
hvor stort regner du med det skal være, dit nye akvarie?
for det ligger faktisk sådan at jeg lige har lukket mit 325l akvarie ned, så har en del udstyr, og omkring 40 kg ls med massere nyttedyr(små søstjerner og snegle der renser sandet, kan ikke huske hva de heder) vis det altså var noget?
Ellers tak! Det bliver specialbygget, 100B x 60H x 70 eller 100D og så i weissglas i de 3 sider.. Men der er laaang tid til endnu.. Skal lige have skrabet penge sammen også - det tager lidt tid på en SU Har gået længe og tænkt og tænkt, er blevet enig med mig selv om at for det ikke skal blive for voldsomt med de faste udgifter, vil jeg nøjes med 1x400 watt hqi og så lidt t5 actinic. Tror det bliver fedt.
Super Flot akvarie,
det så iorden, vi kunne ellers godt have fundet ud af en lille bytte handel med min tunze 9010 og din 9002(self plus lidt penge til mig)
men vis du er på su syntes jeg lige du skal regne lidt på strømforbruget, for bare en 400w hqi koster nemt alene 300 kr om måneden
#24 Hehe, det er heldigvis snart ovre med den su. er færdig om 2 måneder.
k*** det er flot ville du ikke komme og sætte mit 475 liter akvarium istand ligsom det der haha det er satme flot må jeg sige hva det kostet
ejer af ferskvand 150 liter + 325 liter + og snart 475 liter hehe det skal lige hentes i k.b.h
tak tak.. Huha, hvad kan det blive? Tunze reefpack 200: 1200,- Interpet controller 2x36 watt 600,- Akvarie 899,- Sten og sand ca 400,- Cirkulation(pumper) ca 500,- ialt 3599,- HQI'en fik jeg forærende. Men med fisk og koraller render det nok op i 7-8000,- det har været mit første og derfor også prøveakvariet, derfor er der jo sket lidt fejl ind imellem. Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
din Acropora ser rigtig fin ud syntes de er svære at få til at stå rigtig flot men har også kun haft mine i ca 1 måned
Mvh. Jonas de fejl kan man ikke se det er satme flot ud af sådan et lille akvarium du skulle næsten prøve sætte et 325 liter igang på samme måde det ville alle betale en formue for at se haha
ejer af ferskvand 150 liter + 325 liter + og snart 475 liter hehe det skal lige hentes i k.b.h
han er jo faktisk igang med at sætte et 600l op lyder det til xD
Ja, nu ma vi se hvad det bliver til. har købt en 400 watt hqi, så det er den der kommer til at sætte begrænsningerne. Glæder mig som et lille barn til at komme igang, nu har jeg ventet 3 måneder og kommer til at vente i hvert fald 5-6 måneder endnu.. Begejstringen er endnu ikke faldet, men nu ser vi
Der er tilgengæld massere af tid til planlægning
#29 Altså der vil selvfølgelig være en kort tilvænningsperiode, men 1 måned efter burde de stå perfekt..
Nitraten skal selvfølgelig være lav, men her er mine testresultater(salifert): salinitet 1.024 - 1.026 pH 8.2(kl.12) 8,4 (kl 20) KH 8,8 - 11 dKH Ca 380 - 500 ppm Mg 1300 - 1500 ppm Po4 ikke målbar Målingerne er min - max taget over perioden fra 27/6-08 til idag. Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden Så er der en lille update: Efter sommerheden gik alle SPS'er til. Kun LPS'erne overlevede. Så jeg har været ude og handle lidt forskellige frags. Nu skal de bare have lov at vokse! Der er lidt blandet Acropora sp., Montipora sp. og en Seriatopora caliendrum. Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden Lidt af de gamle som overlevede sommervarmen - mistede desværre min favorit. Catalyphyllia jardenei'en lavede en "polyp bail-out" og delte sig i to. De klarede sig egentlig ret længe, indtil de røg ind i mundene på mine zoanthus sp. Tridacna'en var helt brun da jeg købte den og en måned efter, nu er den helt neongrøn hvis man ser ovenfra. Troede ikke de skiftede farve? Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
Du må skam godt blive min nye nabo, så jeg kan lure på dine tricks, for et eller andet kan du. det ser jo suoer godt ud, kan se både sådan som Lord Mike har fået mit akvarie til at se ud, og hvad du kan trylle frem, at jeg har langt vej endnu.
men gådt ser det ud.
Er du også totalt bidt af dine fisk?
#2 til dit lille spørgsmål om man kan drukne en fisk, ja det kan du godt hvis du fjerner ilten fra vandet så til den drukne,
#37 Jeg glæder mig også til jeg kan få et akvarie som Lord Mikes
#38 Tror(håber) et var en joke
Jeg har jo hans gamle, så håber det er lidt held ved det, og endtil nu køre det efter bogen.
Det er skam sandt at fisken druknet, men et held andet spørgsmål, som jeg simpelhen ikke kan få et svar på er, Hvad hedder i dimer man ligger mellem sine vare når man handler, altså på båndet. har spurgt alle, selv en varehuschef fra Føtes men de vidste det heller ikke.
Hehe.. du kunne da bare have spurgt mig..
Det hedder et "næste-kunde-skilt".. Men for nogle år siden, i et radioprogram på Danmarks radio besluttede man at kalde den en "skillert"..
Har også hørt at Anders lund madsen har lavet et radio program hvor den kom til at hedde en jesper, men der er patent på denne ting, så den skal have et navn, men de kunne ikke finde ud af hvad den hedder, men er dit et bud, eller hedder den det med sikkerhed?
#42 100 % sikkert.. Det er insider info fra producenten..
Super sejt, det har jo også kun taget min 2 år at finde ud af.
Hvor handler du koraller? (Ud over privat herinde.)
Alle dem jeg har nu er stort set handlet privat ved andre akvarister her i Aalborg.
Ellers har jeg handlet de fleste andre steder - Decocean, Petsupply, Plantorama aalborg, Bonnie viborg. Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
Skide flot !!!
Jeg er lidt interesseret i hvor du har skaffet din 70W HQI lampe, og hvor meget sådan en står i ?? Kunne nemlig godt tænke mig en magen til
Tak, det er en gammel HQI lampe jeg har fået forærende.
Men jeg kan anbefale denne her: Jeg ved der er flere inde på sf.dk der har købt lampen er er meget tilfredse med den. Den er iøvrigt MEGET kønnere end min. Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
AnderssGS på det billed hvor man han se hele dit akvarie, hvad hedder den som er i bunden i midten, den er lysseblå? for såsan en tror jeg at jeg må eje,
#50 Muslingen?
Det er en Tridacna squamosa... Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
Catalyphyllia jardenei!
Forholdsvis nem LPS'er.. Kræver dog meget stabile værdier som SPS og så er de ikke de billigste.. Men feeed koral, klart min yndlings! Også godt alternativ til anemonen, mine klovne var i hvert fald glad for den. Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
Det var en skam, men så må jeg nok vente med at få sådan en, men en dag.
Siden sidst:
Der er da lidt vækst Montipora plate green/purple Før/efter Montipora branched green Før/efter Seriatopora caliendrum green + 2 Acropora Før/efter Acropora sp. Før/efter Montipora branched red Lidt af de nye: Montipora spumosa Favites sp. green Duncanopsammia axifuga(tak til Noink )Og så er klovnene blevet rigtig glade for deres nye hjem De var ikke helt tilfredse med, jeg tog deres Sarcophyton fra dem - de boede midlertidigt i en rørorm, et kompromis ingen af dem var helt vilde med Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
Duncanopsammia axifuga, herligt dyr som som jeg håber kommer at voske fint i min tank har set billeder fra BioTED af en koloni på 30*20 cm helt utroligt flot. De koster SEK 85 pr polyp her i Stockholm.
Montipora, ved du hvor meget de vokser på 1 år?, Hvor meget lys kræver de? Har en grøn der vokser lidt underligt?? billed kommer, tror en 8-12 Montipora i grøn skulle blive helt ok i min tank....
Har længe gået og ville købe den, men det eneste sted de havde den var det til 120,- pr polyp. Så var jeg heldig at en kammerat havde en vi kunne klippe lidt i
Montiporaen kan vokse VILDT hurtigt! Min erfaring siger at jo større frag jo hurtigere vækst, de helt små frags kommer altså ikke så hurtigt i gang som de store. Ex. Branched fx. M. digitata 30 mm pr år Laminar fx M. capricornis 35 mm pr år Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
Ja, så går det pludselig stærkt med at få fyldt baljen op
Utrolig flot akvarie du har anders, håber også en dag at mit kommer til at se nogenlunde sådan ud, der er godt nok for rigtig mange penge i din tank
Men flot er det, jeg vil også gerne bare have et par klovne og en dannebro og så skal der så bare ellers fyldes op med koraller så det bliver faverigt i stil med dit. ved godt der ikke er noget stemme system her på siden, men du får 10 ud af 10 for dit arbejde i den lille balje
Tak Michael.. Husk kodeordet ikke er penge, men tålmodighed! Og det at man kan nøjes med bare et par fisk og en reje er guld værd!!!
Jamen jeg kan godt nøjes med lidt fisk / inverbrater men så have et farvespil der bare overgår alt, så der virkelig er noget at kigge på, og ikke nok med det så er koraller jo også levende så de er utrolig spændene at studere også
Nej ved godt man ikke skal gøre det op i penge og det vil jeg heller ikke gøre, men derimod gå op i hvad der passer sammen med de andre ting jeg vil have eller allerede har i forvejen For så vil jeg hellere vente 1 måned eller 2 mere til pengene er der til at købe det der passer og som jeg vil have
#62 Ja det der også rigtigt, men det jeg mente var at det ikke behøver at blive dyrt, hvis man bare har tålmodighed
Af alle de dyre lærepenge jeg har smidt ud, har 80% nok været pga. for lidt tålmodighed..
Nå okey på den måde he he
Ja det at skulle have et saltvands akvarie krævet MEGET !!!! tålmodighed
Ja, præcis.. Eric Bornemann nævnte i en artikel, at den optimale opstart for et akvarie var at det stod et helt år kun med sten og bundlag. Men det var der ikke nogen der havde tålmodighed til(inklusiv ham selv).
Nej jeg vil også sige at 1 år er godt nok også for lang tid for mig, men jeg vil så også sige at jeg vil vente så længe som det bliver nødvendigt, indtil at alle værdier ligger stabilt på det de skal, og hvis der så evt. skulle gå 6 mdr. jamen så venter jeg så længe, det bliver svært, men det ville være synd at gå ud og købe fisk og koraller og så de var døde 1 uge efter fordi man ikke lige ventede lidt længer
Ja, men hvis man fx bare venter 3 måneder istedet for 2, så er hele akvariet meget bedre beredt på den belastning der kommer fra fisk osv. En opstartsfase er kan blive MEGET lang hvis man ikke giver akvariet tid, og på den måde kommer det jo egentlig til at tage længere før akvariet er kørt ind.
Dertil vil jeg lægge til at et typiskt saltvandsakvarium er som flottest efter 6-8 år.
Mit 575 liters fik lov at stå i 2 uger inden der kom i en reje og en magnifika, rejen døde og magnifikaen blev senere spist af min dragefisk, og jeg er vel stadig i en opstartsfase. Af skade bliver man klog og jeg har lavet rigtig mange dumme indkøb, af de mest irreterende/dyre kan jeg nævne fisk der ikke var reefsafe sommerfuglefiskene krævede at jeg fik bygge om mit rev, det samme en Hawai Gobi. Mest irreterende var at jeg ikke havde nogen direkte plan med systemet, det er mere eller mindre bare udviklet sig til et ZEOvit system med SPS'er. Visdommen er at man skal have en plan, HELE vejen. Spar ikke penge på en hurtig løsning for det kan bare ikke betale sig. Man kan efter min mening godt begynde at belaste systemet stille og roligt efter cyanofasen er overstået, her mener jeg en enkelt koral af gangen til mindre systemer.
Det bare lækkert Anders, jeg må til at oppe mig kan jeg se.
Savner et bedre kamera. Men hold da op din balje er lækker rigtig godt klaret. Dine acropora ser noget bedre ud end mine små fragmenter
Mvh. Christian Raavig
#69 Billederne(de nyeste) er taget med et Sony Cybershot, så det er såmænd ikke noget vildt.. Mit DLSR er gået lidt i stykker, så skal have det fikset..
Du skylder snart en update, Anders!
Jamen, den kommer her Tobias
Har investeret i et nyt D-SLR, det blev et Nikon igen, D90 m. 18-105 VR linse. Så billederne skulle gerne blive lidt bedre i fremtiden. Korallerne vokser derudaf og efter investeringen i en Vortech MP10 så er varmeproblemerne små - selv med en udetemp. på 30+ grader holder akvariet 29 grader. Noget bedre end sidste sommer. Der er flyttet lidt rundt på korallerne og er egentlig meget godt tilfreds med resultatet. Nu er næste problem så pladsen. Kan godt være jeg snart skulle til, at gøre noget seriøst ud af at få et større Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
Hvor langt vil du sige der er fra overfladen til din HQI brænder?
Jeg er i tvivl om hvor tæt min egen 70W må være på overfladen. Vi kører samme Fish-Street 20000K
Fordi jeg kan..
Der er ikke meget mere end 5 cm. Men ville gerne have den 10-15 cm over, det har jeg dog ikke mulighed for pga. køkkenskabe
Det ser jo godt ud, Anders!
#75 - Super, tak.. Så tror jeg at jeg laver 15cm afstand med min. Og køkkenskabe i en lejet bolig - Ned med lortet.. De opdager det aldrig
Fordi jeg kan..
#76 Tak Tobias!
#77 Hehe, vi fik helt nyt køkken da vi flyttede ind.. heh
#78 - Så er det jo bare en stiv tømrer, og byggesjusk
Fordi jeg kan..
HAHA!
Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden Sådan for sporten i det - Kan du huske hvor du købte akvariet, og om de stadig fås? 64L panorama er jo for sprødt! Fordi jeg kan..
Det er købt i Pet Hollywood i Aalborg, det var det sidste de havde. Men jeg har set dem efter. Kan bare ikke huske hvor?
#82 - Jeg skal da ha'
Kan du lokkes til at måle alle flader set forfra og ovenfra, og tegne et par streger i paint? Så tager jeg lige fat i den kære Claus fra Trope Akvarier, og høre efter sådan en basse med Weiss i de 3 forruder
Fordi jeg kan..
#84 - GULD!! Tak
Men ikke over 35cm i højden til mig må jeg tilstå.. Jeg synes fandme det der er perfekt
Fordi jeg kan..
#85 Når det står i køkkenbordshøjde, så er det monster irriterende at man skal bukke sig eller sætte sig på hug for at se "hele" akvariet..
Skrivebord Anders.. Skrivebord
Fordi jeg kan..
Hehe.. ja ja..
Jeg synes bare du skal give mig dit
Fordi jeg kan.. |
Annoncører
|
Tusind tak!
for det ligger faktisk sådan at jeg lige har lukket mit 325l akvarie ned, så har en del udstyr, og omkring 40 kg ls med massere nyttedyr(små søstjerner og snegle der renser sandet, kan ikke huske hva de heder)