Haster: 3d baggrund uden brug af silikone

Postet under : Akvariesiden.dk - Dekoration
Visninger : 414

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fdmar65 (Inaktiv) - 08/12-2017 14:21 08/12-2017 14:21
Hejsa

Er i gang med et nyt setup af mit 530l. Nyt bundlag mv. og i den forbindelse skal min 3D baggrund flyttes så langt tilbage med bagglaset som muligt. Altså ingen "luft" bagved.
Når man gør dette - kan man så undlade brugen af silikone? Den kommer til at sidde "fast" under de tværstivere der er monteret på rammen og den er én stor baggrund (ikke moduler).

Sagen er at mine fisk går pt. i spande mv. (med lys og ilt) men synes ikke de skal gå der for længe og jeg ville derfor gerne kunne fylde vand i baljen snarest og der ville jo tage min. 24-36 timer hvis baggrunden skal limes med silikone.

Håber et par hurtige gode råd...

Mvh.

Ps.: Jeg har ca. 50% af mit oprindelige akvarievand stående klart til det nye setup - så fiskene ikke får et chok ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger McWearq - 08/12-2017 14:47 08/12-2017 14:47
Teknisk skulle der vel ikke være noget galt for bare at sænke din baggrund ned, under forudsætning af at den er synkende. Jeg tror imidlertid du får problemer med ophobning af skidt bag den, og så er det heller ikke godt med stillestående vand i et akvarium, hvilket du uvægerligt vil få. Hvis du limer med Tec7 behøver du ikke at vente med vandpåfyldning til det er gennemhærdet, idet Tec7 kan hærde under vand.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger westermann - 08/12-2017 15:13 08/12-2017 15:13
Enig med McWearq - du bør imidlertid også tænke på bakteriefloraen i dit eksisterende filter. Bakteriefloraen, som er altafgørende for kvælstofskredsløbet, findes i bundlaget og - ikke mindst - i dit filter. Hvis du har skiftet dit bundlag og desuden deaktiveret dit eksisterende filter, er dit akvarie stort set uden bakteriekultur og du vil få voldsomme problemer med nitritindholdet i vandet, hvilket kan være særdeles skadeligt for dine fisk. At gemme 50% vand er i denne sammenhæng helt irrelevant.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger MortenDAD (Inaktiv) - 08/12-2017 15:18 08/12-2017 15:18
Der er ikke den store grund til at gemme gammelt akvarievand - det er betydeligt vigtigere at have et filter der er klart til brug. Vandet som sådan renser ikke noget vand, i værste fald hælder du en ophobning af næringsstoffer i din nye balje.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Fdmar65 (Inaktiv) - 08/12-2017 15:59 08/12-2017 15:59
#2,#3, & #4

FEDT - tak for hurtig udrykning og gode råd...

Jeg har gudskelov ikke fjernet bundlaget endnu og projekt er udsat en uge. Så jeg kan få indkøbt mig noget TEC7 til at sætte den fast når jeg går i gang. Men ved ikke om jeg helt kan undgå der kommer vand bagved? Og hvis ikke der gør - kommer der så ikke et vildt stort pres på baggrunden - som igen måske kan "trykke" mod glasset (og kan det tåle dette tryk)?

Mit baggrund er vist nok en BTN lavet at noget der minder om fugeskum (størknet). Og den er ikke synkende - men sidder under tværstivere i akvariet. Faktisk har jeg eftermonteret 4 ekstra stivere (popnittet) af hensyn til mine Lumax LED lamper - så at tage baggrunden er ikke en option. Den sidder i dag ca. 10 cm fra bagerste glas - og da jeg udelukkende bruger spandfilter (FX6) vil jeg gerne rykke den bagud - så jeg kan udnytte pladsen foran bedre.

Så planen er nu at tømme fuldstændig og flytte baggrunden bagud og tætne med Tec7 (hvor købes det lokalt?) hvorefter der kommer nyt bundlag (Tropica substrat + rådasand 0,7-1.4mm) i baljen igen.

Hvis jeg så gerne vil flytte fiskene tilbage rimeligt hurtigt - hvad er så den bedste fremgangsmåde at gøre vandet "beboeligt" ?

Tænker ikke at der sker noget ved at min spandpumpe står stille i 24 timer? eller er det skidt...

Mvh.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Fdmar65 (Inaktiv) - 08/12-2017 16:08 08/12-2017 16:08
Lige et "sidste" billede af mit nuværende setup... Vemodigt at sige farvel til det. Men glæder mig til at "begynde på en frisk" - og da akvariet skal flytte til en ny location, er lejligheden jo til at prøve noget nyt.

Beklager kvaliteten, taget med mobilos *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger westermann - 08/12-2017 16:14 08/12-2017 16:14
1. Sæt spandpumpen til en af dine spande med fisk, så tager biokulturen ikke skade.
2. Lav en indsugning i din baggrund og placer et lille powerhead i toppen, så du får lidt gennem strømning bag baggrunden. Powerheadet vil transportere vandet fra bunden og ud over toppen af baggrunden og vil derved skabe bevægelse i vandoverfladen og en effektiv iltning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Fdmar65 (Inaktiv) - 08/12-2017 16:19 08/12-2017 16:19

Jeg har en rundt rist i baggrunden (fra dengang med filter bag) og 2 "kamme" øverst i højre og venstre side.
så det skulle godt kunne lade sig gøre.
Kunne placere powerhead foran baggrunden, men så den suger vandet bagfra og derved cirkulerer?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger westermann - 08/12-2017 16:31 08/12-2017 16:31
Det kan du sagtens, men powerheads "pynter" jo ikke ligefrem i akvariet (y) , så det optimale er vel at gemme det bag baggrunden (hvis du han få plads). Jeg har selv 2 aquaclear powerheads bag min baggrund og denne sidder helt tæt til bagruden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Fdmar65 (Inaktiv) - 08/12-2017 16:33 08/12-2017 16:33
Indlægget er rettet 08/12-2017 16:36 08/12-2017 16:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvis den sidder tæt til bagruden - hvordan får du så plads til den?

Ps.: Flot akvarie - hvor stort er de (dine powerheads)?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger westermann - 08/12-2017 16:49 08/12-2017 16:49
Mine powerheads er Aquaclear 50 og jeg vil tro at du kan finde målene på nettet (mine er lidt svære at måle, når de ligger nede bag baggrunden) :P
De er muligvis for store til dit setup, men der findes jo hundredevis af små powerheads, som jeg er sikker på at du kan få plads til (jeg antager, at din baggrund ikke er helt "flad"?).
Da de pågældende powerheads ikke skal foretage den egentlige filtrering, kan du sagtens nøjes med nogle små (og relativt svage) enheder.
Nu er dit akvarie jo sat flot op med masser af beplantning, så i værste fald kan de sagtens sidde udenfor og blive dækket af dine store planter.

Annoncører
Annoncører