Skal man ha kunstigt lys i akvariet?

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1324

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Famfisk (Inaktiv) - 29/09-2015 17:28 29/09-2015 17:28
Hej min veninde har et 7 L akvarie som hun havde for mange fisk i og desværre døde hendes kampfisk hun har nu 3 mollyer, og har valgt at købe et 18 L startsæt til dem. Men der er intet lys med i startpakken... Hun har kun kunstige planter. Kan fiskene gå med naturligt sollys? Hun har en loft lejlighed med sol hele dagen, og ville evt. Placere tæt på vindue.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger blob - 29/09-2015 19:47 29/09-2015 19:47
7 L akvarie & 18 L startsæt er kun til rejer og absolut da ikke til mollyer *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Famfisk (Inaktiv) - 29/09-2015 19:52 29/09-2015 19:52
Har hørt man siger i cm fisk pr L vand så 3 mollyer burde da kunne gå på 18 L og have det godt.

Men det gav jo ikke svar på mit spørgsmål

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger JacobK - 29/09-2015 20:46 29/09-2015 20:46
Nej, man SKAL ikke ha' kunstigt lys over et akv.. Det må man selv bestemme. Fisk kan leve uden elektrisk lys.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 29/09-2015 21:10 29/09-2015 21:10
Kan du have en cichlide på 18 cm i et 18liters akvarie?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Michael87dk - 30/09-2015 14:34 30/09-2015 14:34
1. Det er en tommelfingerregel. Det med 1cm fisk Per liter vand. De forskellige fisk har alle hver deres krav ikke engang en lille neon eller killi kan gå i dit akvarie.

Mvh. Michael

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 30/09-2015 15:54 30/09-2015 15:54
Jeg har sagt det før. Og jeg gentager med glæde.
Den cm. Regel er så vildt idiotisk :D :D :D

Kan jeg måske have 10 oscars i en 250liter? Eller 2 arowana? Næ.
Jeg kan sagtens have 50 guppyer på hver 5cm. Eller 500 neon på hver 3-4cm. .

Hvad man kan have i et 17 liters akvarie ved jeg ikke. Men jeg ved at den cm. Regel ikke er værd at gentage for nogen. .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Famfisk (Inaktiv) - 30/09-2015 16:19 30/09-2015 16:19
Jeg synes ærlig talt det er rigtig ærgeligt at blive hakket ned på den måde. Jeg har selv et stort akvarie men min veninde har valgt et lille. Mit spg. Omhandlede ikke str ell antal fisk. Eller et ønske om latterlige kommentare!

Nej det handlede om lys! Og dette gør jo at folk ik tør søge råd når man bliver høvlet ned!

Self er det fordelagtigt at have et kæmpe akvarie men hun bor i en meget lille 1'er og ønsket om fisk er stort, hun har self forhørt sig og har fået afvide at de godt kan gå der. Men ingen er jo enige når det gælder fisk, det gør det ret svært at være nybegynder.

Samtlige har jeg læst at netop mollyer ikke kræver så mange L men det er måske is bare en skrøne?

Jeg forstår ikke hvorfor i herinde, som har fisk som hobby, ikke ønsker at hjælpe og vejlede os mindre vidne på en sober måde, i stedet for at håne os. Ja jeg vil da overveje om jeg skal søge min hjælp andre steder fra nu af!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Soes (Inaktiv) - 30/09-2015 16:43 30/09-2015 16:43
Famfisk, jeg kan godt forstå at du bliver lidt ærgerlig over at diskurionen, går fra om lys er nødvendigt til hvorvidt at man kan have mollyer gående i et 17L. Men du må også have i baghovedet at folk herinde går op i deres fisks trivsel. Og når man hører at andre holder deres fisk under forhold der absolut ikke er ok, ja så reagerer man, ikke altid lige høfligt, eller velformuleret ;)

Det handler om dyrenes trivsel, og vil man have dyr, så bør man også sætte sig ind hvordan dyret skal have det, og i stedet for at blive sur når nogen påpeger at hvad dyrehandleren fortalte en da han solgte en et 10L akvarie 2 kampfiske hanner og 3 scalarer (overdrivelse fremmer forståelsen) og påstod at det sagtens kunne gå, var det nok en bedre ide for dyrene at man lyttede til de erfarne folk herinde, og enten skiller sig af med dyrene eller får opdateret akvariet til noget der passer i størrelsen :)

For at svare på dit spørgsmål, kunstig lys er ikke nødvendigt, men hvis akvariet er udsat for meget sollys kan du risikere et algeproblem :)
Håber du bliver hængede, der er mange god råd at hente for den der er villig til at lære :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Administrator Sponsor ken kætbak - 30/09-2015 16:55 30/09-2015 16:55
Du har helt ret. Alle skal have et fornuftigt svar.
In mente er dog at det er en vældig dårlig sammensætning i er ude i. Og hvor vidt mennesker ønsker sig et eller andet. Det giver ikke carte blanche til hvad som helst.
Hvis muligheden er for et 17 liters akvarie, så alle tiders.
Men det er så et spørgsmål om at få de rigtige fisk til omstændighederne. Ikke et spørgsmål om at fiskene må leve efter omstændighederne. ..

Jeg ville også gerne have hesten stående hjemme. Men nu er min græsplæne altså lagt ud til havedam. Så det går ikke. ..

Mht. Emnet. Så er det også afgørende for svar om der ønskes planter? De kræver oftest lys.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Soes (Inaktiv) - 30/09-2015 17:09 30/09-2015 17:09
#10 du må bytte den til en søhest :D

#Famfisk, du nævner at din veninde har haft kampfisk (synes godt jeg kan huske tråden), et forslag, byt mollyerne til en kampfisk, den kan gå i et 17L også er de ret hyggelige små personligheder, der ikke kræver ret meget andet end rent vand, et varmelegeme, lidt planter de kan gemme sig i (ikke plastik da de ødelægger finnerne, men silke hvis man vil have kunstige) og lidt foder :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Administrator Sponsor ken kætbak - 30/09-2015 17:13 30/09-2015 17:13
#11 det vsr nærliggende. .. men hvad så hvis hesten træder på mine fisk? Eller lillepigen får striglet søhesten. Det kan ikke blive godt...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Famfisk (Inaktiv) - 30/09-2015 17:35 30/09-2015 17:35
Vi er helt enige. Self skal fiskene ha det godt. Det er helt klart også det hun vil. Hun/vi troede bare at hun havde gjort noget godt. De 3 mollyer har gået 6 mdr på 7 L med en kampfisk, fordi plantorama sagde at det kunne de sagtens, så da kampfisken blev syg/gammel og døde valgte hun at købe et 18 L da hun nu troede at det var godt nok.

Og bliver bare enormt ærgelig over, at høre at det faktisk er mishandling!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 30/09-2015 18:19 30/09-2015 18:19
Hej Famfisk

Hold ud lidt endnu, for denne side kan være en kæmpe hjælp til råd og inspiration. Man skal lige finde ud af, hvordan man orienterer sig herinde, så man får det bedste ud af siden. (y)

Nu har jeg jo et svagt punkt for kampfisken, og kan godt blive trist over, at den gang på gang skal anbefales "Fordi den kan holdes i hvad som helst". Egentlig mener jeg ikke, at det er en ideel begynderfisk. Ikke fordi den er svær at holde i live, men fordi dens personlighed er meget afgørende for, hvordan den trives bedst. Som barn fik jeg et akvarium på ca 45-50 liter, 1.2 kampfisk og nogle guppyer. De to kamphunner slagtede to hanner, før jeg tabte interessen og gav de resterende fisk til naboen. Det er både synd for fisk og for akvaristen, som bare ønsker at gøre det så godt som muligt. Har du fortalt din veninde om siden her? Hun behøver jo ikke at være registreret bruger, for at kunne læse med.

Det lyder da som en underlig startpakke uden lys? *uhh* Jeg er ikke ekspert, men hvis hun vil have kunstige planter (dvs ingen levende planter til at udnytte næringen i vandet) og så sætter akvariet i sollys, tænker jeg umiddelbart, at hun vil få store problemer med alger. Hun risikerer også temperatursvingninger, da vandet vil blive opvarmet i løbet af dagen (og det kan altså godt gå stærkt med den størrelse akvarium), og køle ned i løbet af natten.

Uanset om din veninde vælger at beholde det nye 18 liters, eller i stedet prøver at opgradere med det samme igen, vil jeg da mene, at hun vil få meget mere glæde af det, hvis hun har lys på, så hun kan følge med i, hvad der sker derinde. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Administrator Sponsor ken kætbak - 30/09-2015 19:03 30/09-2015 19:03
Helt lav praktisk.
Så er det måske oplagt at få en bunke flotte rejer i det akvarie. Og et par lette planter der ikk stiller store krav til lys.
Det kan ihvertfald ikke gi anledning til nogen shitstorm...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Principia - 04/10-2015 17:02 04/10-2015 17:02
Nr 5. ja sagtens. Man skal bare bukke den lidt, og lade være med at regne med den trives særlig godt. B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
2720Vanloese (Slettet) - 04/10-2015 17:25 04/10-2015 17:25
Din veninde kan sagtens have et par dværg tandkarper i 17 liters akvarium. Hvis hun så får for mange, kan hun sælge eller bortgive overskudsfisk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger ThomasBallerup - 04/10-2015 21:36 04/10-2015 21:36
jeg har 500 skalare gående i et 19 liters, det går da fint.
De er også meget små, det er opdræt, dvs de bliver flyttet og fordelt når de bliver lidt større,
Det er derfor ikke at sammenligne med at holde fisk man har anskaffet til akvariet
eller akvariet man har anskaffet til sine fisk,
Så bør man finde ud af hvor store de bliver som voksne,
og hvordan de holdes under optimale forehold,
det er desværre ikke altid helt rigtigt hvad man høre i fiske butikken, (de vil jo gerne sælge)
så check lige internettet (som desværre også kan tage fejl)
Men når sager nu er gået lidt galt, også selv om at du som kunde mener at have handlet i god tro
samt efter bedste viden på det tidspunkt, så bør folk jo ikke "overfalde" dig, eller lave shitstorm,
du bør ALDRIG opfatte venligt ment råd som om at nogen mener noget negativt om dig.
Folk prøver bare at hjælpe, humor og sarkasme virker desværre ikke så godt på skrift.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger kawa1751 (Inaktiv) - 04/10-2015 22:29 04/10-2015 22:29
Hvis hun kunne finde plads til et evt 54l akvarie, så er muligheden der for at holde lidt fisk, men alt derunder er kun til rejer efter min mening...

Med kunstige planter kan hun sagtens bare nøjes med sollys :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Administrator Sponsor ken kætbak - 05/10-2015 05:49 05/10-2015 05:49
Hvis vi skal snakke om planter. Så er der muligheder der klarer sig fint med dagslys fra stuen.
Jeg fik engang et akvarie forærende. Det havde stået uden vand og lys i 4 måneder. Og det var propfyldt med de flotteste anubias.
De anubias har jeg stadig. Og de er ikke blevet pænere af at komme i vand og lys. Tværtimod. ..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Zeigermann (Inaktiv) - 05/10-2015 07:55 05/10-2015 07:55
Nu aner jeg jo ikke, hvor i landet 'Famfisk' & veninden bor ... folk gider jo ikke skrive adresse / by på deres profil,
men hvis man gerne vil have andet end rejer at kigge på, så kan hun hente et 54 liter med lampe gratis hos mig.

Jeg er på Efterløn, så er meget hjemme, og jeg bor i Esbjerg N.

Kunne det være interessant, så kontakt på finnz.mail@gmail.com, da jeg ikke er herinde så ofte ... B)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger kambiri (Inaktiv) - 07/10-2015 10:56 07/10-2015 10:56
Jeg vil nu argumentere for lys, med følgende begrundelse:

D. 21/22ish Juni er dagen ca. 17,5time lang og D.21/22ish December er dagen ca. 7 timer lang, det giver et udsving på ca 10,5 timers dagslys.

De tropiske fisk vi har i vores akvarier kommer for det meste fra steder i verden der ligger tættere på ækvator. Deraf et mindre udsving i dagslængde.

Personligt forsøger jeg at tilpasse kunstigt lys i min balje med den svingende årstid ved at justere året igennem.

Hvis der skal kunstigt lys over så lille en balje, så vil jeg lede efter en lyskilde det ikke giver for meget varme fra sig, for at temperaturen ikke løber løbsk.

Annoncører
Annoncører