Er mit setup godt nok? Malawi Mbuna akvarie.

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1328

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kenneeed (Inaktiv) - 24/11-2014 19:43 24/11-2014 19:43
Indlægget er rettet 24/11-2014 19:44 24/11-2014 19:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej akvarister.

Jeg har for 3-4 uger siden startet et Mbuna akvarie op, og er desværre stødt ind i nogle små problemer...

Først en lille timeline
Uge 1: Akvarie startet op og kørt 1 uge
Uge 2: Sætter 4 Mbuna i
Uge 3: Skifter 15-20% vand og sætter 4 mbuna mere i
Uge 4: Skifter 15-20% vand og sætter 4 mbuna mere i
Uge 5: Som er nu, der har jeg lige skiftet 30-40% vand pga mit lille problem. Der kommer nok også 4 mbuna mere i løbet af ugen.

Mit problem går på, om mit udstyr er rigeligt i dette 360 liter 130x50x55 Akvastabil Move.

Jeg kører med Eheim 2075 pumpe (1250L/T ubelastet) og en Tunze Nanostream 6015 (1800L/T)

Som i kan se på billederne blæser udstrømmeren i baggrunden mod højre, og har så en powerhead til at blæse fra sideglassets midte mod forglasset pegende lidt nedaf (har lige sat den sådan efter 4 uger, hvor den pegede op mod overfladen i stedet)

Har jeg rigeligt cirkulation? Syntes der er lidt dødt punkt bagved stenene, men det skal jo heller ikke være så lorten på bunden, bare flyver vildt for sig? Det skal vel bare røre vandet godt rund så det bliver blandet?)
Overvejer om jeg skulle tilføje en Tunze 6015 mere, til at skyde fra venstre sideglas om bagved (pegende i samme vinkel som den nuværende) eller skulle jeg skifte den nuværende ud med 2x 6025 og få 2800L/T i stedet og så dobbelt op? Og i det hele taget, hvor er de bedste placeringer i akvariet (Midten? i toppen? pegende hvorhen?)
Umiddelbart syntes jeg at syne at spraystrålen fra powerheaden næsten når den anden ende.

Mit andet problem går på, at efter 4 uger begynder der at komme de skide lysegrønne pletter på glas (jeg ved godt man SKAL gøre lidt manuelt arbejde i akvariet :P ) men det har medført at den flotte lyse sandbund er blevet lidt grøn/brun (er farveblind undskyld) og at mine kalksten får lysegrønne plamager...

Håber nogen kan hjælpe, :) og undskyld den lange stil og dumme spørgsmål.

Vh en forvirret ny Mbuna ejer.

Billede 1 og 2 beskidt og rent sand blandet, billede 3 og 4 er opsætningen, billede 5 er gode alger? og billede 6 er de dumme pletter

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Himmler (Inaktiv) - 24/11-2014 21:08 24/11-2014 21:08
Hvis jeg var dig ville jeg sætte alle fisk i på samme tid. Ellers kan det give nogle kampe om territorier mm. Hvor du sagtens kan miste nogle fisk. Sætter du alle fisk i på samme tid er hierarkiet dannet en gang for alle og du miste sansynligvis ingen fisk. Mvh Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Himmler (Inaktiv) - 24/11-2014 21:15 24/11-2014 21:15
Mbuna elsker frisk vand, og cirkulation i overfladen giver ilt til vandet som er godt. Jo mere cirkulation jo bedre (næsten). Giv dem gerne flere sten at gemme sig i. Jo flere gemmesteder der er jo roligere og trygge fisk får du. Efter min mening

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger gallus - 24/11-2014 21:47 24/11-2014 21:47
Fint akvarie.. Og de alger du er ved at få, kommer du nok ikke udenom. Du kan være heldige at dine fisk finder ud af de smager ganske udemærket, da de jo naturligt lever af, og græsse alger, evt ville jeg smide et par ancistrus i det akvarie.

Kunne du evt dreje din udstrømmer lidt ud, så den blæser mere skråt ned i akvariet, så passer det vist fint med din streamer..

Og snavs på bunden kan du ikke undgå, jeg støvsuger kun sjældent de døde zoner jeg har.. Og det er efter at mine filter er kørt godt ind, og jeg er 100% konsekvent med vandskift hver uge! det kan godt være ldit af et religions spørgsmål.. Men jeg skifter ca 50% hver uge. Andre gør noget andet, men på denne måde virker det for mig..

Men god fornøjelses, og vil da også mene du skal smide lidt flere fisk i det akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kenneeed (Inaktiv) - 24/11-2014 21:52 24/11-2014 21:52
Jeps der kommer også noget flere fisk i end der er nu :) nej tænkte nok jeg ikke kom udenom de alger, må bare være omkring glasset, det slipper bare ved at gnide med en finger. Syntes bare ikke Ancistrus passer ind :/ men det kan jo være nødvendigt, syntes bare den jeg havde i mit gamle ikke spiste/rensede noget som helst.

Udstrømmeren kan jeg desværre ikke ændre i hældning, men kun rotere. Derfor tænkte jeg en powerhead mere var løsningen?

Jeg støvsuger heller ikke døde zoner :) regner jo med at vandet bliver cirkuleret og at skidt opløses deri, men syntes bare bunden var begyndt at blive mørkt og kedelig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger gallus - 24/11-2014 23:54 24/11-2014 23:54
Indlægget er rettet 24/11-2014 23:56 24/11-2014 23:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det mørke og kedelige kunne godt være brunalger, nu hvor akvariet er nyopstartet.. De forsvinder dog igen.. Det jeg har gjort hver gang jeg har startet et akvarie op, er at jeg har smidt en 2-3 ancistrus unger (3-4cm) i mit akvarie, de er som unger ganske effektive.. Og når de er vokset op, er akvariet kørt ind, og så har de stort set passet sig selv.. Men ja.. Spørgsmålet er self om de passer ind..! jeg har dog gjort det både i tanganyika akvarier, og malawi.. Og her er de ikke støj på øjet.. Men det er jo en smagssag.. Effektive er de dog..
P.s kan se det er et move akvarie.. Har du så din indsugning til at stikke op fra bunden bag stenen i højre side..??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Zeigermann (Inaktiv) - 25/11-2014 02:30 25/11-2014 02:30
Indlægget er rettet 25/11-2014 02:31 25/11-2014 02:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg ville altså også komme alle Mbuna'er i på én gang ...
desuden ville jeg flytte den Tunze Nanostream op til overfladen, så den kan lave noget uro i vandoverfladen, for som det er lige nu, så er der jo nærmest ingen bevægelse i overfladen.

Jeg har for tiden et 660 L kørende med Mbuna'er, og der bruger jeg en Eheim 2260 på 2280 l/h +
2 stk powerheads á 2000 l/h, og alt sidder i toppen af akvariet.

Indgang fra filter + en powerhead i bageste venstre hjørne og en powerhead midt på i modsatte ende.
De giver en masse cirkulation i vandoverfladen, som ilter vandet rigtig godt.
Udsugning til filter i bunden i samme hjørne som indgangen.
Derudover har jeg massevis af kalksten i, så der frit valg af gemmesteder.

Vandskift foretager jeg med 25% hver 14. dag, da jeg kører uden stavvarmer, og derfor kan skifte den mængde direkte fra den kolde hane.
Akvariet kører med en temperatur på 23 - 24 C, som kommer fra rumtemperatur + lys + varme fra de to powerheads og spandpumpen.

Jeg har vel ca. 50 Mbuna'er gående for tiden, og de hygger sig med strømninger og gemmesteder, og så har jeg 7 Cyphotilapia frontosa + 10 Synodontis Petricola (Maller), og det virker fint uden en masse skidt liggende på bunden.

PS !!
Planterne er for længst væk ... enten ødelagte ved opgravning eller ædt ... :P
Billedet er fra kort efter opstarten, og der er flere sten i nu, så midten også er fyldt ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kenneeed (Inaktiv) - 25/11-2014 09:36 25/11-2014 09:36
Gallus - indsugningen sidder helt tol venstre. Jeg forstilte mig da jeg samlede det, at vandet ryger ud af udstrømmeren og bliver roteret rundt og tilbage til hjørnet.

Zeigermann - skal jeg fikse en ekstra ph?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kenneeed (Inaktiv) - 25/11-2014 20:43 25/11-2014 20:43
Nu har jeg rettet powerheaden, så den sidder på midten af sideglasset, lidt under overfladen som jeg ser andre har. Den skyder så mod overfladen så det ikke sprøjter helt vildt, og i en vinkel mod hjørnet af modsatte side og forglas. Syntes selv det giver en god bevægelse i overfladen nu.

Annoncører
Annoncører