1050 liter saltvand.

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 3560

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger KTR (Inaktiv) - 14/02-2014 14:07 14/02-2014 14:07
Hej,

Så blev det min tur til at prøve saltvand og derfor denne tråd. Jeg har brugt det sidste år til at læse alt (næsten) på nettet om saltvand og har haft stor gavn af de mange tråde herinde om emnet og de udfordringer der følger med.

Og det er netop derfor jeg har valgt at skifte branche. Har tidligere holdt mbuna'er med stor fornøjelse sidst i et akvarie på 1050 liter (deraf overskriften) men har manglet noget "extra" i akvariet. Med mbuna'erne havde jeg kun fisk. Der var ikke mulighed for krebs, koraller, anemoner, pods, orm og hvad der ellers er af liv i saltvand. Overvejede at sælge mit akvarie da det jo var stort, men har altså valgt at beholde det og bide i det sure æble og bruge de extra penge der skal til for at lave saltvand i denne scala.

Akvariet måler 250l x 70d x 60h cm og er malet blåt på bagglasset og de 2 sideglas. Jeg har brugt akrylmaling fra den lokale farvehandel. Kostede kr. 99,- for en liter der lige rækkede og fordelen er at han kan custom designe lige den blå man måtte ønske. Samtidig er det super nemt at fjerne igen med en glasskraber eller barberblad.

Jeg har bestilt 30 kg døde sten hos DeepOcean. 15 kg sten og 15 kg plader. Han var så flink at ringe efter jeg havde bestilt og sagde at han havde en stor plade, men at den nok ville veje det meste af 15 kg. Hvis jeg var interesseret kunne han lige sende en MMS så jeg kunne se den. Den måler ca 60 x 40 cm så den er STOR. Resten er historie og nu står den i mit akvarie og bliver showpiece i mit aquascape.

Som det fremgår af billederne står akvariet på en sokkel for at passe under et vindue så ingen sump under akvariet. Har heller ikke mulighed for at flytte sumpen til et tilstødende værelse, så jeg har indrettet akvariet med en sidestillet intern sum. Det er gjort ved at inddrage 45 cm i hele højre side af akvariet. Udfordringen blev så at jeg skulle have en skillevæg lime i, men ikke ville se på teknikken bag, så jeg tog 2 glasplader på 3 mm og malede den ene og brugte den anden til at laminere med. Jeg holdte mig 1 cm fra kanten hele vejen rund og sørgede for at forsegle hele vejen rundt med silikone så lamineringen blev vandtæt. Derefter havde jeg en blå glasplade på 6 mm som blev limet i akvariet. Jeg havde fået den lokale glarmester til at skære ud til overløbskam som også er blevet limet på. Kammen er 25 cm lang og trækker overfladen fint af indtil videre. Dog står vandstanden lidt højere end jeg havde beregnet men måske kan man udvide mellemrummet i mellem tænderne lidt? Det er det der begrænser flowet lidt i øjeblikket.

Sumpen er delt i 3 rum med en bobble fælde efter første rum. Vandstanden i første rum er 35 cm hvor skummeren skal stå. Den bliver hævet lidt, men så er der der en vandstand på 33 cm i refugiet som er andet kammer, inden vandet løber over i returkammeret som er det sidste. Skummerkammeret måler 25 x 45 cm og refugiet knap 30 x 45 cm og resten ca 12-13 x 45 cm er som sagt retur. I første kammer blev der også plads til et lille skråt rum til osmosevand til efterfyldning, når jeg engang får købt en osmolator.

Refugiet er lavet som en DSB fint koralsand i ca 12-13 cm's dybde. Ved der er delte meninger om netop DSB men det bliver lovprist på mange udenlandske fora så nu prøver jeg. Den skulle gerne give lidt pods og biologisk filtrering også når der kommer alger i.

Returen bliver varetaget af 2 x 1200 l/t fra Hydor Pico. De skal ikke løfte noget særligt og sluger ikke meget strøm. Indtil videre er der heller ikke nogen rørføring retur men blot 2 stk 16 mm slanger så der er heller ikke så meget tab af kraft der.

Alle skillerum er lavet i 5 mm glas for at aflaste den store skilleplads. Virker fint.

Ellers er vinterferien delvis gået med aquascaping som jeg synes på ingen måder er nemt. Jeg er selv godt tilfreds med venstre side af akvariet incl den store plade. Den lille stensætning til højre er jeg ikke færdig med endnu. Skal lige gå og kigge på det lidt. Opbygningen er sket ud fra princippet om Raised Reef dvs opbygningen hviler på meget få og små støttepunkter for at give max flow under stenene. For at undgå alt for store punktbelastninger af glasset lavdede jeg nogle små klatter af silikone på størrelse med en lille femmer. Dem står stenene så og trykker på. Det giver også lige 1 cm i højden og de kan ikke ses når man kommer bundlag i senere. Der er huler, smuthuller og udhæng så fiske har noget at gemme sig i, men jeg har med vilje ikke lavet stensætningen så høj for at give plads til både koraller kan gro men også masser af fri svømmeplads over stensætningen.

Afslutningsvis skal jeg nok tage nogle bedre billeder i mørke. Vandet er grumset da der kom salt og bundlag i i går og skummeren først bliver sat til i dag. De næste projekter bliver inddækning af sokkel og lys. Alt el skal arrangeres pænt omme bag akvariet så det ikke er synligt, men det kan jeg rode med mens akvariet modner.

Regner ikke med at voldbesætte akvariet med fisk og i første omgang bliver det "kun" LPS og læder der kommer i. Hele ideen bag akvariet er at det skal ses som et 500 liters i en 1000 liter tank.

Har i spørgsmål eller gode råd er I velkommen til at skrive, og ellers vil jeg opdatere i takt med at der sker nyt.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 14/02-2014 16:51 14/02-2014 16:51
Rigtig flot, opbygningerne er efter min smag, let og luftigt. :)

At dele med dig dit projekt er noget jeg selv har været glad for, det er jo helt gratis og bliver foreviget, så man altid kan gå tilbage og se hvor klog man var ;)
Jeg skulle (for at bryde designet) bygge en rigtig høj (helt op til/over vandoverfladen) opsætning i højre side, lidt PVC rør, bore huller i stenene og lime dem samme, søjler er flotte og kan bruges til at skjule pumper osv.

For at få fart i et så stort system ville jeg tilføre lidt bakterier.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KTR (Inaktiv) - 16/02-2014 21:53 16/02-2014 21:53
Så blev det tid til en kort Update. Slummeren kom i i forgårs og har allerede lavet den første kop kaffe. Har tømt og renset den men har også renset selv røret. Det skulle jeg ikke gøre vel? Nu skummer den ikke mere. Laver fint bobler som før men de brister bare med det samme og bliver ikke til skum. Det kommer vel igen.

Har fixet plaskelydene i sumpen. Har limet et stykke finmasket fluenet på lige efter overløbskammen, så nu løber vandet ned ad det uden at plaske.

Er også blevet færdig med mit aquascape (tror jeg). Har prøvet forskellige setups men kunne ikke rigtig lide nogle af dem. Endte med at lave en søjle. Kom også en enkelt sten på opsætningen til venstre for at tilføje en smule højde. Skal hente nogle levende sten i morgen hos en kontakt i området så systemet kan komme i gang. Skal også have handlet mere salt. Har brugt over 28 kilo og har kun en salinitet på 1.020.

I må nøjes med et par billeder fra iPad'en. God søndag.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 16/02-2014 23:47 16/02-2014 23:47
En ting du kan fundere på er om akvariet er til fisk eller koraller.
Er det mest til fisk er det en fordel med ret lav salnitet, ned til 1,020 er der forhandlere der har i deres fiske systemer, mens koraller gerne vil have 1,026, da mit er for koraller har jeg den på 1,025. Jeg har nok i 4 års tid kørt med 1,028 da jeg havde en billig måler der målte 0,003 forkert.

Der kan gå uger inden en skummer rigtig kommer i gang, og er temperaturen eller salnitet ikke på plads fungere de ikke rigtigt.

Ellers er jeg ret pjattet med dit aquascaping, søjlen og pladen giver en "skål fornemmelse" og du har masser af plads til koraller,

Om din kontakt har en DSB kan du måske få en kopfuld af hans sand og dermed kickstarte din DSB, det samme gælder med lidt sand fra hans balje kan hjælpe dit sand i gang, bare vent om et par uger er din balje fin og brun :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 23/02-2014 14:52 23/02-2014 14:52
Billeder :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KTR (Inaktiv) - 23/02-2014 21:27 23/02-2014 21:27
Ja ja ja - skal nok ;)

Der er ikke sket så meget. Arbejde stjæler meget af min tid. Gå stadig og kigger på mit aquascape og kan ikke finde ud af hvad det er jeg ikke kan lide. Tror søjlen skal indeholde lidt flere sten i bredden og højden. Altså fylde mere i hjørnet?!?

Har lånt en enkelt stor indkørt sten, af en kontakt i nærheden, for at pode systemet. Men på trods af at den snart runder en uge i akvariet sker der INTET. Ved godt det er et stort dødt system og kun en enkelt sten, men alligevel. INTET spor af hverken brune, grønne, røde, gule, lilla eller lyserøde alger. Nå det kommer vel. Skummeren er tilgengæld i sving igen, så det er bare tålmodighed der skal til.

Ved godt Thomas at du før har foreslået at tilsætte bakterier. Gælder Purple Up også som det? Skal der en reje i? (altså en af dem fra Royal Greenland)

Nu når vi snakker om rejer. Er der nogen der ved om danske fjord rejer kan overleve i vores akvarier? Synes at have læst en tråd om at de godt kunne tåle de højere temperaturer men at de blev lyserøde i stedet for næsten gennemsigtige. Bor tæt på Aabenraa fjord så det kunne jo være et projekt med børnene må akvariet er indkørt.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KTR (Inaktiv) - 23/02-2014 21:42 23/02-2014 21:42
må = når

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 23/02-2014 22:25 23/02-2014 22:25
Herligt, når folk lytter :)

Kan godt følge dig med søjlen, den ser lidt "spinkel" og måske malplaceret ud, måske den er for lille til dit store akvarium?

Jeg ville være rigtig overrasket om systemet var kommet rigtig i gang, jeg podede med en del af mine gamle sten, bakterier, levende sand og mit var helt "dødt" i 14 dage.

Purple Up er ikke bakterier, det er kalkalger på flaske ;) jeg tror det er kalkalger der har været i en blænder og når man smider i det får man millioner af små alger der kan sætte sig på dine LS. Kalkalger skal nok komme med tiden, det er derfor jeg tidligere har sagt at det er spild af penge, men efter jeg testede det selv så jeg en kraftig opblomstring af flotte lille/røde alger. og akvariet blev mere lilla.
Når jeg har sagt bakterier mener jeg til eksempel ZEObak, eller lignende produkter, jeg ville også fundere på PO4 remover, den allu baseret, ikke at hverken Purple Up, ZEObak eller PO4 behøves, for giver du systemet tid nok skal det nok komme sig, men en balje på 1050 liter tager tid.
En af de truede røde rejer fra Grønland, ja hvorfor ikke. Jeg ville holde lidt øje med den og tage den op når der kommer lidt fart på systemet.

Fjord rejer, aner intet om dem.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KTR (Inaktiv) - 23/02-2014 23:10 23/02-2014 23:10
Ja der skal noget mere "fylde" i højre hjørne. Nå - det må jeg arbejde på. Jeg skal nok være tålmodig og vente på algerne (jeg kan jo heller ikke gøre andet). Troede bare at de brune ville komme ret hurtigt. Jeg putter ikke noget i baljen før den lånte sten er retur. På den måde leverer jeg ikke noget forkert/uønsket retur til hans system. Men nå - bagkant på projektet er at til efteråret skal det gerne være kørende så jeg har "lidt" tid endnu.

Jeg læser lige op på PO4 remover. Kan se du gentager det så det må jo være vigtigt :D

Jeg sætter stor pris på alle svar, men har holdt øje med dine Thomas. Det lader til at du faktisk kun udtaler dig om ting du ved noget om. En egenskab mange brugere kunne lære af. En gang i mellem ligner det en helt menighed så meget som folk "tror".

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 24/02-2014 00:07 24/02-2014 00:07
Klogt at have tålmodighed, specielt med et stort setup.

Takker Kristian, men jeg vil ikke sige at jeg ved noget om det jeg skriver!
Helst svare jeg bare på noget jeg har direkte erfaring med, eller en mening om som jeg kan bakke op af gode argumenter. Men det er set at jeg forsøger at svare på noget jeg ikke ved noget om, eller er usikker men så plejer jeg at skrive at det er noget jeg tror.

Der er mange forskellige måder at have saltvand på, jeg håber det giver mening hvad jeg skriver, men tag det ikke for rene "sandheder" ;)

Den der reje fra Grønland, om du smider i den, kan du så gøre det langt fra den modnede sten, jeg er interesseret i hvor cyano bakterierne først tager fat, hos rejen eller stenen...

PO4 remover jeg bruger er Eksternt link http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-power-phos/2558-0 (ikke allu baseret, men jernbaseret :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KimJ - 01/03-2014 08:04 01/03-2014 08:04
KTR:

Tillykke med den nye balje! Jeg synes at dekorationen fremtræder som et glimrende fundament for et smukt fremtidigt koralrevsakvarium. Jeg begik selv den fejl i mit sidste setup, at jeg startede med en "færdig" dekoration, hvilket bevirkede at akvariet lynhurtigt kom til at virke overfyldt, da jeg satte koraller/anemoner i.

Jeg ville dog gøre noget for at få skjult de meget synlige pumper. Hvis du evt. har tænkt dig at dække den del af forruden der udgør sumpen, kunne du klare sagen ved at udvide afmaskningen til også at omfatte 10-15 cm af selve akvariet i hver side, og anbringe pumperne helt fremme ved forruden, bag denne. Alternativt (og dyrere!) Kunne du sætte et par keramiksøjler op, hvor de kunne placeres i, men de fylder jo også og vil måske ødelægge ideen med dekorationen.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 01/03-2014 16:10 01/03-2014 16:10
Det er vel en af grundene til at man deler sit byg, at få inputs.
Jeg er faktisk enig med Kim her, jeg var bare så fokuseret på opbygningen.
Men kunne man ikke sænke pumpen til højre 10-15 cm, og med koraller på "søjlen" er pumpen vel næsten usynlig?
Pumpen til venstre kunne den ikke sænkes 20 cm eller endnu mere så den er bedre gemt?

I mit lille 480 har jeg rammet ind som Kim foreslår (i venstre side) og det er faktisk ret coolt, men ikke noget jeg har gjort med vilje eller tænkt rigtig igennem på den måde ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger KTR (Inaktiv) - 02/03-2014 11:23 02/03-2014 11:23
KimJ og Thomas - I har begge ret. Pumperne skal skjules bedre. Lige nu er de bare sat i for at skabe cirkulation. Jeg leger lidt med deres placering for at se hvad der virker bedst, men inden jeg kommer for godt i gang der de opgraderes og/eller antallet skal udvides for at skabe mere cirkulation. Lige nu sidder de bare så højt for at bryde overfladen.

Vil overveje at inddække en del af displayet, men vil bare heller ikke stjæle for meget udsyn. Men det må jeg kunne eksperimentere mig frem til med noget fx. inden jeg beslutter mig endeligt.

Er ikke færdig med aquascapet endnu. Er ikke tilfreds. Har smidt resten af mine sten i, i højre side og tror egenlig bare at der mangler fylde i designet i netop højre side. Skal måske have købt lidt flere lidt pænere sten.

Mangler stadig inddækning og lys så der er nok at lave. Ville bare have stenene i så de kan stå og modne. Har ikke så travlt.

Jeg må hellere komme med et billede update i aften. Der er begyndt at komme brunalger, så lidt sker der da. Men nu vil jeg lave moms. Det er vist på tide at få det indberettet...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KTR (Inaktiv) - 02/03-2014 20:37 02/03-2014 20:37

Så blev momsen lavet (øv) og det blev søndag aften (øv). Der er ikke så meget at sige. Mit akvarie er stille og roligt ved at indtage 70'erne. Alt bliver brunt ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger KTR (Inaktiv) - 06/03-2014 22:12 06/03-2014 22:12
Observationer fra en voksen mand der har siddet og stirret ind i et stort død akvarie...

Inden de henter mig fra galeanstalten, er der så nogen der tør give et bud på hvad det er?
Mit eget bud på billede 1 er noget der ligner en søstjerne med 7 arme, billede 2 en snegl og billede 3 et tusindben under vand. Fireworm måske?

Good or bad fellas? Do or die? Ind eller ud? :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 07/03-2014 10:45 07/03-2014 10:45
2½ af 3 rigtige.
Billed 3 er formentlig ikke en fireworm, men en "bristleworm" B)
Den lille søstjerne er helt OK, jeg har hudrede tal af dem, men planere at købe en Harlekim reje som æder dem. At kalde dem et skadedyr er meget overdrevet men du kommer at få rigtig mange.
Snegle er altid godt
Og bristleworm er vel generelt betegnet som et nyttedyr

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger KTR (Inaktiv) - 08/03-2014 00:04 08/03-2014 00:04
Tak for ID Thomas. Du er altid på pletten. Jeg lader dem blive og håber de immigrerer til mine sten da de er fundet på "låneren".

Jeg har til aften målt mit vand mest for at se hvordan testkittene virker.

NO2 = 0
NO3 = 10
PO4 = 0,25
PH = 8
KH = 13,7

Ligner det noget der er i gang med at moden uden at være færdigt? Ved godt at både NO3 og PO4 er for højt, men har ikke helt styr på de andre.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger KTR (Inaktiv) - 03/04-2014 21:46 03/04-2014 21:46
Så er det vist tid til en Update igen. Har testet vandet igen bare for at se om der er sket noget på den front.

NO2 = 0
NO3 = 5
PO4 = 0,03
PH = 8
KH = 12,1

Så alt i alt en fremgang. Der er kommet endnu flere brunalger siden sidst men jeg tror de har toppet. Der er begyndende grønne totter både her og der. Der er bestilt rowaphos og lidt dr. Thims. Er dog ikke helt afklaret med min stensætning endnu. Tror der mangler lidt flere sten, men synes det er svært at finde brugte sten til salg i det sønderjyske.

Har et par spm vedr det kommende clean up crew:

Er det for tidligt at komme noget levende i endnu? Akvariet har kørt siden primo uge 7.
Hvad skal crew'et bestå af? En Hugo, snegle og krebs?
Og hvor mange dyr skal der til et akvarie på 200x70x60?

Nå - mangler stadig indpakning og lys. Tror jeg køber dæksglas da min yngste datter ynder at smide ting i baljen. Den står jo i børnehøjde. Ja der mangler meget mere end det men køber lidt hen ad vejen i takt med at jeg får brug for det. Til sidst et lille billede :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger gallus - 09/07-2014 21:37 09/07-2014 21:37
Det kunne være spændende med en Update fra det her projekt.. :) :) :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger KTR (Inaktiv) - 21/07-2014 07:04 21/07-2014 07:04
Så må jeg hellere sparke til ham der skal opdatere. Han hverken svarer eller opdatere særlig hurtigt for tiden. Men projektet køre som det skal. Er dog ikke færdig endnu så der må være grobund for en opdatering. Stay tuned...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 21/07-2014 08:56 21/07-2014 08:56
Ja det er jo lidt synd det tegnede ellers lige så godt med en fint saltvandstråd vi kunne følge fra start.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 24/10-2014 20:15 24/10-2014 20:15
kommer du ikke snart med en update?? :P

Annoncører
Annoncører