Dsb - Dyb Sand Bund

Postet under : Saltvandssiden.dk - Generelt
Visninger : 1445

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 02/01-2014 22:32 02/01-2014 22:32
Nogle erfaringer med dyb sandbund? *uhh*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 02/01-2014 23:02 02/01-2014 23:02
Har en på 125 kg sand, og alt andet end lige er jeg glad for den.
Min ide er at jo flere forskellige metoder man bruger til at undgå urenheder i baljen det to bedre.

Sp jo jeg er glad for min, der stadig er ved at blive rigtig "levende".

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 03/01-2014 07:22 03/01-2014 07:22
Ja okay, er det noget du ville anbefale en nybegynder nu hvor jeg skal sætte ny balje op? :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 03/01-2014 09:19 03/01-2014 09:19
Det er en af de ting man altid kan lægge til i sit setup, og en DPS kan man bare have i sin sump med mindre man syntes det er lækkert med 15 cm sand i akvariet...
På den anden side kommer du at starte op med et 120 liters akvarium, og her kommer du aldrig at kunne opnå en naturlig balance (det er for småt) og om du har en sump på 120 liter også bliver din DSB relativt lille.
Du kommer at holde en "naturlig" balance i en 120 liters primært med vandskifte og din skummer, levende sten kommer at hjælpe lidt, men det er gennem vandskifte du holder balancen.

Med det i tankerne ville jeg nok allivl ikke "anbefale" en DSB, men har du en sump og der er masser af plads i sumpen, ja så er en DSB et enkelt og billigt alternativ for en levende sten i dette område.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 03/01-2014 10:32 03/01-2014 10:32
Som SS er inde på, er en DSB mest egnet til at bruges i en ekstern beholder, med mindre man ved at man ikke kommer til at holde dyr som kan ødelægge den ved f.eks. at grave for meget i den. I et lille akvarium (alt under 400L) ville jeg under alle omstændigheder vurdere at den optager for meget plads. Man får ingen glæde af en DSB, som er mindre end ca. 10 cm tyk.

Når det er sagt, har jeg da selv planer om at have en DSB i mit kommende akvarium, men jeg har også muligheden for at kompensere for bundens volumen ved simpelthen at bygge akvariet højere!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KTR (Inaktiv) - 24/01-2014 21:22 24/01-2014 21:22
Stjæler lige tråden. Håber det er ok Rasmus?

Er der noget forkert i en lille DSB? Kan det skade? Kunne godt tænke mig en i mit første setup men har ingen erfaring med det. Brugere på udenlandske fora lader overvejende til at være positive over DSB. Det er jo en mulighed for en levende bund og samtidig kan man vel godt have alger ovenpå for at øge effektiviteten?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 24/01-2014 21:26 24/01-2014 21:26
Helt iorden KTR. :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 24/01-2014 22:41 24/01-2014 22:41
Joo KTR en "lille" er nok ikke noget problem, problemerne opstår når man hverken gør det ene eller det andet.
En rigtig DSB er (alt efter kornstørrelse) 10-15 cm dyb, så;
Laver man en på 5 cm er det ingen DSB, blot et sted hvor en nedbrydning ikke rigtig kommer i gang, et sted Nitrit og Nitrat kan hobes op og skabe problemer.
En på 10 cm fungere, men erfaring viser at for at en DSB skal fungere i mange år skal den være rigtig dyb, og 10 cm er ikke en DSB der kommer at fungere længe.

Selve størrelsen er ikke vigtig som du forstår er det er dybden, og igen om man har plads og at en DSB kan blive 15 cm dyb, ja så er det OK, alternativ er lidt LS, Miracle Mud, alger eller.. ja der er så meget i saltvand man kan teste.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KTR (Inaktiv) - 24/01-2014 23:54 24/01-2014 23:54
Tak for svar. Jeg fik vist formuleret mig forkert. Med lille mente jeg areal og ikke dybde. Det kunne jeg jo bare have skrevet. Så bare jeg kan lave den 15 cm dyb er det ikke noget problem at den kun bliver 25x50 cm i areal? Eventuelle alger har de et krav til vanddybden? Det bliver måske lidt lavvandet hvis de skal være ovenpå en 15 cm dyb DSB.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 25/01-2014 11:01 25/01-2014 11:01
25*50 er ikke helt lille ;)
Nej Alger kan fint gro på 10 cm vand. Tips er en lille lampe i sumpen så algerne får lys 24/7

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KTR (Inaktiv) - 25/01-2014 13:13 25/01-2014 13:13
Tak for brugbare svar Stockholm (og alle andre). Det er rart når man er nybegynder at få saglige svar. Er med i et andet forum hvor tingene er meget mere sammenspiste og hvor svarene en gang i mellem kan være lidt nedladende hvis man ikke lige gør som alle andre. Nå nok om det. Tak for ål af tråd Rasmus og nu da jeg har stjålet den...

Du siger lys i refugie 24/7 andre skriver modsat Display for at stabilisere PH. What to believe ?!?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 25/01-2014 16:13 25/01-2014 16:13
Det mange glemmer er at der er mange forskellige måder at kører et saltvandsakvarium, og så glemmer man ofte at lytte til andre. Når der så er 5 der gør det på samme måde er det pludseligt blevet til en standart... Har selv været nede der.

Ja, giver bestemt mening at have det modsat DT belysning for at få lidt mere stabil PH, jeg har 24/7 for at have max vækst på algerne. Jeg har 3 forskellige alger over min DSB og den ene (den med grønne "dråber") vokser så kraftigt at jeg tynder ud i den 2 gange i ugen, hvilket mine kiruger elsker, de spiser så meget at de næsten ikke kan svømme ;)

Selv har jeg 2 LED lamper over DSB, nogen til indbygning, men skal senere have CREE LED over, har læst en studie at kraftig belysning gør at der er mange flere PODS (flere alger de kan spise) og de skulle give bedre DSB.
En del sværger også at man ikke skal have Alger over en DSB.

Et alternativ er Miracle Mud, så skulle 5 cm MUD være mere end rigeligt og det skal frigive en masse godt til akvariet.
Ved ikke om det er sandt naturligvis, men det er som så meget andet noget jeg skal have (når jeg lige får taget mig sammen og bestilt hjem det), det skal ned i mit lille DT i selve overløbet.

Min filosofi er at mangfoldighed er godt, tag lidt af alt, bland det med stabile værdier :) og en masse tålmodighed og du er halvvejs mod dit drømmeakvarium.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger KTR (Inaktiv) - 25/01-2014 23:39 25/01-2014 23:39
Ved at det er tændt 24/7 er det jo sådan set også tændt når DT er slukket. Måske er det det bedste fra 2 verdener? Lidt mere jeg skal læse op på. Tak for svar :)

Annoncører
Annoncører