Grumset vand, alger og snavs?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1891

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Molup (Inaktiv) - 30/10-2013 18:22 30/10-2013 18:22
Det er 3 ting, det ved jeg men jeg kan tage dem lidt efter lidt.

Nr 1.
Jeg forstår ikke hvorfor mit vand altid er så grumset når jeg skifter vand, små hvide partikler der flyder rundt i hele akvariet, gerne i 1-2 dage.. (Se vedhæftet billeder)

Nr 2.
Tror jeg har rødealger.. Har prøvet Easy-Life Excital Red slime remover 250 ml: Eksternt link http://www.minizoo.dk/p/Easy-Life-Excital-Red-slime-remover-250-m... , VIRKER OVERHOVEDET IKKE!!!!!

Overvejer nu, Red Slime remover: Eksternt link http://www.minizoo.dk/p/Red-Slime-remover#CID=239

Nr 3.
På alle sten og alle steder, er der sådan en tung form for snavs, nærmest alger og sand i et... Kan det være det?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 31/10-2013 08:34 31/10-2013 08:34
Dine sten ser stadig meget nystartede ud.. Kan se det har kørt siden 1/6-13, det burde være indkørt nu.

Har du været igennem algefaserne? Først de brune - så de grønne?

Red-slime remover er et middel til at slå cyano ihjel med, cyano sp er ikke alger, men bakterier.

Såfremt det er cyano, så kan du sådan set slå dem ihjel alle de gang du vil med kemikalier, men hvis forholdene er gunstige for dem, vil de komme igen og igen.

Din stensætning ser for mig ud til at være ret massiv? Er stenene stablet oven på hinanden? eller er der masser af luft inde bag ved? Det er nødvendigt - ellers vil der opstå døde zoner, hvor vandet står stille og skidtet samles og så rådner det og frigiver en masse næringsstoffer til akvariet. Det er ren guf for cyano.

Der er mange måder at lave stensæning på.

Nogle borer et 20 mm hul gennem stenene og sætter et plastrør igennem så stenene holdes på plads af det.

Du kan lime dem med PU-lim, men det kræver lidt finesse, da det kan være lidt besværligt at arbejde med.

Eller du kan "støbe" dem sammen med cement.

Den sidste metode med cementen har jeg lige selv bruge i mit nye 570 L, og det fungerer rigtig godt og er utroligt stærkt.
Jeg blandede 60/40 af grov koralgurs 3-5 mm og Hvid Portland (vigtigt!) og lavede frikadeller af det som jeg modellerede ind mellem stenene - det holder bare og er meget stabilt.

Princip for opbygning af stensætning

Det grønne er et 50 mm PVC-rør jeg har brugt som støttesøjle for at skabe fri plads under stensætningen. Der er boret store huller i så vandet kan passere igennem uden det bliver lukket inde og rådner.
Det røde er cement-frikadeller som er most godt ind så det holder sammen på stenene.

Testede holdbarheden ved at løfte i øverste sten alt hvad jeg kunne, det var ikke til at rokke ud af stedet.Så det holder bare!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 31/10-2013 08:40 31/10-2013 08:40
Mht. det grumsede vand ved vandskifte - så skyldes det nok det meget fine sand du har som bundlag. Det bliver bedre med tiden, når der kommer en god bakteriekultur i sandet og det begynder at klistre bedre sammen.

Prøv at være mere forsigtig når du skifter vand og brug evt en skål og slange istedet.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Molup (Inaktiv) - 31/10-2013 10:03 31/10-2013 10:03
Hej AndersGS

Nej jeg har ikke været igennem de brune og de grønne.. men som du selv siger så er det noget tid siden, troede faktisk det var klaret ved de røde, men dem opdagede jeg jo så bare at de forsvandt ikke. jeg forstår ikke havd jeg har gjordt forkert.

Der er meget luft mellem stenen, og jeg tænkte på at sætte dem sammen, fordi jeg ikke kan røre ved dem uden de er ved at falde ned og knuse min reje ...

Det lyder godt med sandet, jeg kan se allerede her til morgen er det væk denne gang, så det var ikke mere end en nat :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Zp (Inaktiv) - 01/11-2013 13:22 01/11-2013 13:22
AndersGS skrev :
Dine sten ser stadig meget nystartede ud.. Kan se det har kørt siden 1/6-13, det burde være indkørt nu.

Har du været igennem algefaserne? Først de brune - så de grønne?

Red-slime remover er et middel til at slå cyano ihjel med, cyano sp er ikke alger, men bakterier.

Såfremt det er cyano, så kan du sådan set slå dem ihjel alle de gang du vil med kemikalier, men hvis forholdene er gunstige for dem, vil de komme igen og igen.

Hvis det har kørt siden 1/6 så skulle det have været forbi for langt tid siden. *blink*

Molup skrev :
Hej AndersGS

Det lyder godt med sandet, jeg kan se allerede her til morgen er det væk denne gang, så det var ikke mere end en nat :)

Det kan kun være for kraftig powerhead i forhold til akvariestørrelse som anders skriver om at sandet flyver rund i og med du bruger chiklide sand kan jeg se, det er henholdsvis småt.

Du skal huske at dit lys SKAL køre 10-12 timer dagligt og der skal være nok af det ellers får du aldrig algerne frem (brune / Grønne) , Hvad har du af lys ?

At skifte 20% er formeget, normalt skifter man 10 % når man skifter , da for stor skift kan lave for stor ændring i vandet og det kan de levende individer ikke li.

Derfor skift 10% frem over hvilket svare til knap 6 L i dit tilfælde og ta det stile og roligt, ikke noget med at hælde det i på 2 sekunder, gr som anders foreslå ;)

Hvis jeg var dig og hvis du har noget ordenligt lys, så ville jeg foreslå at du lader dit lys stå tændt døgnet rundt i 2 dage for at skynde processen frem så du kan komme igang og få nogle brune alger frem, da jeg ikke tror at dit lys er kraftigt nok eller også er det ikke tændt nok om dagen.

Jeg har en automatisk tænd/sluk og det tænder sig 11:30 og slukker sig 23:30 hver dag så er jeg sikker på det bliver tændt og slukke samtidig så det ikke varier tidsmessigt da fisk og koraller trives best ved stabil tænd sluk lys, da det stimulere dem og får dem til at tro sol op og sol nedgang.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 01/11-2013 20:46 01/11-2013 20:46
At have lyset tændt døgnet rundt kan jeg ikke se nogen fidus i. Sådan fungerer naturen ikke.

At man SKAL have lyset tændt i 10-12 timer dagligt er også en sandhed med modifikationer. Jeg har da i flere år kørt med 7 timer, hvilket har været ganske fint.

Korallerne i havet får i hvert fald ikke stærkt sollys 10-12 dagligt, men nok nærmere 3-4 og så nedtrapning derefter.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Molup (Inaktiv) - 02/11-2013 12:34 02/11-2013 12:34
Lige nu har jeg lorte lys..

LED lamper fra IKEA der giver ca. 2500K

De fulgte med, men jeg har ikke haft råd til at få noget bedere, men jeg har for en uge siden, bestilt en lampe som giver, 15.000K med hvidt og marina blåt lys.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 02/11-2013 13:17 02/11-2013 13:17
Det Led fra IKEA kan du ikke bruge til noget som helst.

Kelvin fortæller sådan set ikke en masse brugbart om det lys du har.

Det korrekte at måle i er PAR, men watt, lumen og Kelvin tilsammen fortæller dig en del om dit lys er godt eller skidt.

Men drop det IKEA lys, et stearinlys er bedre(næsten) :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Molup (Inaktiv) - 02/11-2013 15:45 02/11-2013 15:45
Dette er hvad jeg har bestilt.

Luxeret aluminium ekstruderet profil med et tidløst design - saltvandsbestandighed i henhold til DIN 81.249-1
Fås i mange standard længder. Specialmål kan fremstilles på bestilling
¦ Daytime Interface © - specielt udviklede kontakter i cluster-moduler
¦ High-end LED-teknologi fra SEOUL SEMICONDUCTOR ®
Effektivitet: 120 lumen per watt, fremragende farvegengivelse: CRI> 90, vinkel: 120 °
¦ Eco-line lamper fås i følgende farver af lys:
Warm White 2700K
Neutral White 5000K (til plante- og selskabsakvarier)
Ultra White 7000K (til plante- og selskabsakvarier)
Ultra Blue White 15.000K + Peak 465nm (til cichlider og saltvand)
Ultra Blue Red 15.000K + Peak 465nm og 650nm (til cichlider og saltvand)
Nautic Blue + Peak 476nm og 465nm (til koralrevakvarier)
¦ LED profilen er udstyret med en vand- og varmeledende GORE ® membran for at sikre lysintensiteten. Dette forventes at give en levetid på op til 60 000 lystimer.
¦ Beskyttelsesglas i super klar Lexan ® - kan fjernes for rengøring og let sættes på igen-
¦ IP 67 - støv-og vandtæt i henhold til DIN EN 60529Nyeste High End SSC-LED (Seoul Semiconductor).

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Molup (Inaktiv) - 02/11-2013 15:46 02/11-2013 15:46
Og dette er farven jeg valgte: Ultra Blue White 15.000K + Peak 465nm

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Zp (Inaktiv) - 02/11-2013 19:18 02/11-2013 19:18
AndersGS skrev :
At have lyset tændt døgnet rundt kan jeg ikke se nogen fidus i. Sådan fungerer naturen ikke.

At man SKAL have lyset tændt i 10-12 timer dagligt er også en sandhed med modifikationer. Jeg har da i flere år kørt med 7 timer, hvilket har været ganske fint.

Korallerne i havet får i hvert fald ikke stærkt sollys 10-12 dagligt, men nok nærmere 3-4 og så nedtrapning derefter.

Hej Anders,

Det jeg siger er, at når jeg starter et akvarie op, og der er kommet sten og vand i, så tænder jeg for lyset i 3 dage KONSTANT for at give algerne et boost og de kommer hurtigere frem. Ligeså snart jeg kan se dem på bunden og sten, så går jeg tilbage på 10 timer dagligt .

Molup skrev :
Lige nu har jeg lorte lys..

LED lamper fra IKEA der giver ca. 2500K

De fulgte med, men jeg har ikke haft råd til at få noget bedere, men jeg har for en uge siden, bestilt en lampe som giver, 15.000K med hvidt og marina blåt lys.

Det er derfor du ikke er kommet igang. HUSK: du skal ikke have andet levende i før de brune og gørnne er over.
Lyset er en af de vigtigste parameter i saltvandsakvariet. Efter min mening. :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Molup (Inaktiv) - 04/11-2013 14:38 04/11-2013 14:38
HVordan er denne:

Luxeret aluminium ekstruderet profil med et tidløst design - saltvandsbestandighed i henhold til DIN 81.249-1
Fås i mange standard længder. Specialmål kan fremstilles på bestilling
¦ Daytime Interface © - specielt udviklede kontakter i cluster-moduler
¦ High-end LED-teknologi fra SEOUL SEMICONDUCTOR ®
Effektivitet: 120 lumen per watt, fremragende farvegengivelse: CRI> 90, vinkel: 120 °
¦ Eco-line lamper fås i følgende farver af lys:
Warm White 2700K
Neutral White 5000K (til plante- og selskabsakvarier)
Ultra White 7000K (til plante- og selskabsakvarier)
Ultra Blue White 15.000K + Peak 465nm (til cichlider og saltvand)
Ultra Blue Red 15.000K + Peak 465nm og 650nm (til cichlider og saltvand)
Nautic Blue + Peak 476nm og 465nm (til koralrevakvarier)
¦ LED profilen er udstyret med en vand- og varmeledende GORE ® membran for at sikre lysintensiteten. Dette forventes at give en levetid på op til 60 000 lystimer.
¦ Beskyttelsesglas i super klar Lexan ® - kan fjernes for rengøring og let sættes på igen-
¦ IP 67 - støv-og vandtæt i henhold til DIN EN 60529Nyeste High End SSC-LED (Seoul Semiconductor).

MEd farven: Ultra Blue White 15.000K + Peak 465nm

Er den noget værd?
KAn godt kommed med linket også :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 05/11-2013 07:57 05/11-2013 07:57
Den kan såmænd være fin nok - men bare det faktum at de skriver "LED cluster150.4, 40W, lampe (svarer til T5 80W og T8 58W)" er nok til jeg vil springe over - de aner jo ikke hvad de snakker om. Er T8 nu pludselig bedre end T5?

Så ville jeg hellere købe denne:
Eksternt link http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=115&t=63693
Silent storm led 50w og 40cm lang. 900,-

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 05/11-2013 08:07 05/11-2013 08:07
eller denne:
2) G2-400 110W cree: Fra Januar 2012, kvittering haves. Wireophæng, stativ, mål og kanaler som ovenstående lampe. Denne lampe har original Maxspect blæser, og da den ved en fejl blev leveret med SemiLED, fik vi efterfølgende tilsendt erstatnings Cree dioder. Disse har vi først sat i lampen for 14 dage siden, så der er 12 nye cree dioder i lampen. Der er dog 3 blå dioder, som ikke virker og derfor skal skiftes (original dioder koster 60kr/stk). Vi har 10 stk blå dioder på vej med posten, men disse er ikke originale og skal derfor loddes på. Disse kan medfølge gratis i handlen.
Nypris: 667 dollars + 1200kr i told (leveret fra Kina). Sælges også for 1200kr.

Eksternt link http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=115&t=63540

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Molup (Inaktiv) - 08/11-2013 15:09 08/11-2013 15:09
Men de er for store og de kan ikke gå i et indelukket akvarie, det kan det andet :)

Annoncører
Annoncører