Lidt om Slørhaler i havedammen.

Postet under : Akvariesiden.dk - Karpefisk
Visninger : 2298

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 18/10-2013 00:11 18/10-2013 00:11
Indlægget er rettet 19/10-2013 16:29 19/10-2013 16:29 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Da jeg først blev bruger på denne side og søgte Slørhale info, så fik jeg ofte af vide, at slørhaler
ikke hørte til i akvarier, men kun havedamme.
Blandt andet fordi de kunne blive 50cm lange og skulle have koldt vand o.s.v. (ukorrekt)

Alle de forskellige informationer, fik mig til selv at sætte mig ind i slørhalernes trivsel.
Og det blev der så en guide ud af:
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?Article=1615

Alle de informationer som jeg fandt og de bøger jeg læste, oplyste ca. 24 grader som
optimal temperatur til slørhalerne, som ikke er ligeså hårdføre som alm. guldfisk, på trods af det fælles latinske navn.

Anyway, for ca 2 år siden fik jeg en ny lille fisk, en orange Fantail han, som fik navnet "Mini".

....Men Mini viste sig at vokse op til at være en bølle.
Han ville angribe min 10+ år gamle slørhale Tvilsen og spiste en dag 2½ cm af hendes finner, mens jeg var på arbejde :(
Tvilsen hun var tæt på at dø af udmattelse og flød bare rundt, men jeg fik dem adskilt og reddet Tvilsen.

Nu var gode råd dyre og da de ikke kunne gå sammen, så kunne Mini:
* Gå i en balje i "X" antal år.
* Blive aflivet.
* Eller få et nyt liv i min kollegas havedam på 20.000 liter.

Jeg valgte det sidste og her i sommers (2013) kom han hen i havedammen og virkede meget glad for det.
Han voksede helt vildt, da hans nye ejer også har Koi og guldsuder i dammen og fodrede godt :)

Prøven kom så her da temperaturen efter nogle måneder begyndte at falde.
Hver dag spurgte jeg til Mini og en anden slørhale som kom i havedammen på samme tid.

Men da temperaturen kom langt nok ned, så døde begge fisk næsten efter hinanden :(
Det var her for 2-3 uger siden.

Jeg fik følgende billede af Mini, som var blevet meget stor på kort tid i havedammen.
Næsten dobblet så stor på få måneder.

Til sammenligning, er her en film fra måneden før Mini kom i havedammen.

Jeg vil ud fra denne personlige oplevelse give eksperterne ret.
De fleste typer slørhaler vil ikke kunne overleve en dansk vinter i havedammen.

Der skal nok være undtagelser, men der er en klar forskel på slørhaler og alm. guldfisk's krav til temperaturen.

Jesper Green

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 18/10-2013 05:57 18/10-2013 05:57
Det er jeg ked af at høre, ved du "lille mand med stort hjerte for gudfisk" ;) er meget tæt på alle dine dyr.

Jeg har en gående ud "Ib" (eneste fisk med navn)og så må jeg heller få ham ind i dag.

Tak fordi du deler dine bitter erfaringer så vi andre ikke behøver også at gøre dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 18/10-2013 08:55 18/10-2013 08:55
Hvilken type er Ib?

Pas på ikke, at gi ham et shok, hvis nu vandet indenfor er meget varmere end det udenfor.
For det vil det jo sikkert være.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 18/10-2013 09:51 18/10-2013 09:51
Jesper helt sikkert, du har sørget for utallige AS slørhaler har fået et bedre liv, selv din egen Mini sørgede du for, fik et dejligt liv lige til det sidste. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 18/10-2013 12:41 18/10-2013 12:41
Øv :/

Jeg har selv været en af de fortalerer.

Men efter din lange og ihærdige kamp for spredning af budskabet, har jeg læst og forstået.

Man/jeg måtte indse at der er stor forskel på "de første slørhaler" - guldfisk med forlængede finner og senere med en smule anderledes krop.
Og så til de slørhaler vi idag har og ser i handlen.

Om det så er positivt eller negativt kan man altid diskutere.
Jeg referere ihvertfald altid til din guide her :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 18/10-2013 14:11 18/10-2013 14:11

Jeg ved det ikke, jeg rede ham fra en bovle, eller manden der fik ham gjorde.
Måske en hun, så må den jo omdøbes til Iboline :P

Nu er han i hvert fald på vej ind, så må jeg se om jeg kan finde et hjem til ham.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 18/10-2013 20:32 18/10-2013 20:32
Ib er en fin Fantail :)
Jeg håber han/hun (kan ikke vurdere køn ud fra billederne) får et godt hjem.

#4 & #5 - Mange tak for jeres feedback :)

Her er tips til at kønsbestemme Ib :D
Eksternt link http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/info/sexing-fs.htm

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 18/10-2013 20:36 18/10-2013 20:36
SogneprQsten skrev :
Øv :/
Man/jeg måtte indse at der er stor forskel på "de første slørhaler" - guldfisk med forlængede finner og senere med en smule anderledes krop.
Og så til de slørhaler vi idag har og ser i handlen.

Ja, der er jo også så vildt mange blandinger og de er ikke lige stærke alle sammen.

Mange vil også kalde en Shubunkin for en slørhale, men den bliver oftest omtalt som
tilhørende alm. guldfisk kategorien, mere end fancy goldfish kategorien og kan som regel fint overleve i havedammen :)

Eksternt link https://www.google.com/search?q=shubunkin&safe=off&rls=com.micros...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger orlof - 19/10-2013 02:03 19/10-2013 02:03
Hej.
Vil lige takke for din store hjælp generelt, til os nye slørhaleejere. Jeg har brugt din viden meget til mine egne fisk, og du har en stor del af æren for at jeg selv er faldet for disse "klumper".

Jeg er ked af Mini måtte ende sit liv så tidligt, men han har jo haft en fantastisk tilværelse, så længe den varede. Ofte når slørhaler i vores akvarier jo ikke samme alder og især størrelse som Mini.
Med den her beretning, er mine ønsker om et bassin i haven afblæst.

Jeg er rigtig glad for du deler din viden og erfaringer med os andre, så vi (som #2 siger) ikke behøver at begå samme fejl.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 19/10-2013 08:10 19/10-2013 08:10
orlof skrev :

Jeg er rigtig glad for du deler din viden og erfaringer med os andre, så vi (som #2 siger) ikke behøver at begå samme fejl.

Tak Anette, det var også det som jeg håbede, at folk kunne undgå de værste fejl.
Jeg har selv mistet nogle smukke slørhaler, pga. jeg ikke var erfaren nok.

De smukke små skabninger, er ikke helt problemfri, hehe :)

Annoncører
Annoncører