Støt Victoria-søens fisk

Postet under : Cichlider - Afrika - Victoria
Visninger : 1777

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Superbruger malawicarsten - 19/06-2013 21:27 19/06-2013 21:27
Gør noget godt for Victoria-søen og køb disse filet lavet af Nilaborre(Lates niloticus).

Denne fisk blev fejlagtigt udsat i søen tilbage i 1950'erne og har stortset udryddet den naturligt forekommende artsrigdom.

Æsken er bla. set i Fakta

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Joshua01404 (Inaktiv) - 19/06-2013 21:32 19/06-2013 21:32
Den er jeg med på!;

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 20/06-2013 09:37 20/06-2013 09:37
Hvis man interessserer sig for dette emne kan jeg i øvrigt varmt anbefale:

dokumentaren "Darwin's Nightmare" (2004)
Eksternt link http://www.darwinsnightmare.com/

- og bogen "Darwin's Dreampond" (1998)
Eksternt link http://mitpress.mit.edu/books/darwins-dreampond

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Antares (Inaktiv) - 20/06-2013 10:23 20/06-2013 10:23
Det lyder jo som en god idé... Hvis det ikke lige havde været fordi søen er stærkt fourenet p.g.a. af de omkringliggende landes meget "slemme" spildevand...
Så hvis de er fra selve søen, hvilket posen antyder...
Siger jeg nej tak...
Har ikke lyst til at blive selvlysende eller andet ubehageligt...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 20/06-2013 10:41 20/06-2013 10:41
Carsten sagde jo heller ikke noget om at vi ligefrem behøvede at spise dem :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Antares (Inaktiv) - 20/06-2013 11:02 20/06-2013 11:02
Hehe... Det er jo rigtigt...
Sådan en kasse med 10-12 poser er i øvrigt en udemærket julegave til folk man ikke bryder sig om, hvor man gerne vil forhindre generne bliver givet videre til næste generation ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger theill (Inaktiv) - 20/06-2013 11:14 20/06-2013 11:14
Tjaeee, nu er det jo lige spørgsmålet om det er godt eller skidt vi køber dem.

Markedskræfter kan gøre mange ting: Hvis nu flere køber disse, for Victoriasøens smukke cichlider, forfærdelige fisk, kan det være at de ser en endnu større fordel i at holde denne industri kørende. Derved giver de bedre forhold for nilaborren for at få flere fisk til export og derved penge til landet. Penge og industri kan meget hurtigt overskygge naturens diversitet, specielt i økonomisk trængte områder.

Jeg mener ligesom alle jer andre, at vi skal gøre noget for at få nilaborren ned med nakken i Victoria søen, men tror faktisk ikke det hjæper at forsøge at tømme lagrene med disse spisefisk.

Desværre er jeg ret uvidende om hvilke organisationer som prøver at bevare cichliderne i søen, men måske nogle af de brændende victoriafolk vil komme på banen her. Jeg vil tro at der er større effekt i at støtte dem med tilsvarende beløb som det koster at købe frosne eksemplarer i fakta B)

Bare et lille indspark til diskussionen :D

De bedste hilsner,

Jesper

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Administrator Sponsor ken kætbak - 20/06-2013 12:17 20/06-2013 12:17
Det eneste vf jeg skal have fra afrika er sgu mbuna. Og helst ikke på frost ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 20/06-2013 16:49 20/06-2013 16:49
#7 jeg er meget enig i dine betragtninger, og jeg mener man bør støtte området med helt andre metoder end ved at købe importeret nilaborre. Hele prblematikken vedrørende den industri og eksportvirksomhed der er fulgt med nilaborren i Lake Victoria virker uoverskuelig og det er så ironisk, at nilaboren i vestem ofte bliver markedsført som en eksotisk delikatessefisk. Filmen jeg nævnte tidligere i tråden giver netop et lille indblik i hvor kompliceret en affære det er og alle de voldsomme socio-økonomiske konsekvenser denne industri har fået for hele området.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Administrator Sponsor ken kætbak - 20/06-2013 16:57 20/06-2013 16:57
Det skal måske også nævnes at set fra et økonomisk synspunkt bringer de nilaborre også en del sportsfiskeri med sig og derfor fremmed valuta og arbejde. Men ingen tvivl om at det er en biologisk katastrofe.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Principia - 22/06-2013 10:02 22/06-2013 10:02
Der er faktisk en del klippecichlider tilbage, som sagtens kan gå sammen med Mbunaer. Så hvis folk vil hjælpe, så de ikke går hen i glemsel, kan de holde en art eller to, for at sikre, at børn, børnebørn, og oldebørn, har en mulighed for at se disse dyr i fremtiden.
Jeg tror ikke at vi kan spise os ud af problemerne i søen, ellers når vi nok at blive pænt trætte af at spise fisk.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Administrator Sponsor ken kætbak - 22/06-2013 10:33 22/06-2013 10:33
Man kan måske også springe hen i en betragtning om at hvis der for alvor bliver buisness i de nilaborre, så jones der måske bare endnu mere lokal fokus på at passe på nilaborren og ikke på de indfødte cichlider. Afrika er nu engang bare et bagvendt sted :o

Annoncører
Annoncører