Erfaring med Led Flood lights.

Postet under : Saltvandssiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1893

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger KTR (Inaktiv) - 26/05-2013 10:42 26/05-2013 10:42
Hej

Overvejer at konvertere til saltvand til efteråret, og er i den forbindelse ved at undersøge en masse. Turen er kommet til lys nu. Undersøger fordele og ulemper ved t5 og led. Skal sige at mit akvarie er 250x70x60 så der skal lidt lys til. Og det må selvfølgelig ikke koste mere end højest nødvendig (da jeg er jyde) og samtidig skal det være så godt så mulig. Og i den forbindelse faldt jeg og LED Flood lights på EBay. De fåes i forskellige størrelser og watt styrker samt kelvin grader. Men er der nogen der har erfaring med dem? Regner ikke med at det bliver et akvarie fyldt med SPS. Alle svar er velkomne :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 26/05-2013 15:24 26/05-2013 15:24
hvad med et vertex 260, 320 watts LED armatur?? det funger bare kan jeg love dig for og du kan holde alle koraller under det, og så koster det kun den runde sum af 21.000 kr. ;P ej spøg til side find dig under alle omstændigheder noget LED da det klart er det bedste og mest strømbesparende lys! plus at det, ikke smider ret meget varme fra sig ;)
Jeg kender desværre ikke noget til den type LED du snakker om, men hvis du kan få det helt op i 15.000 Kelvin så skal du nok kunne finde noget du kan mikse sammen til dit behov, ;) Men ellers tag fat i Stockholmsaltvand aka. Thomas han har forstand på det med LED ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KTR (Inaktiv) - 26/05-2013 16:19 26/05-2013 16:19
Den type Flood Lights jeg spørger til ER med Led ! :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 26/05-2013 18:55 26/05-2013 18:55
#3 det fik jeg godt fat i ;) nu har jeg kigget lidt rundt på nettet efter dem, og hvad jeg lige kunne finde så tror jeg det bliver noget værre rod med dem da de er montere med alt for store mellemrum mellem dioderne og kun 2 i hvert amatur(dem jeg kunne finde) og ydermere er dem jeg har kunne finde med reflektore i stedet for linser, hvor du med linser vil få et langt bedre lys og effekt af dine dioder ;) så hiv fat i stockholmsaltvand her inde han kan hjælpe dig med links osv. til de forskellig steder der handler LED i god kvalitet

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 26/05-2013 18:59 26/05-2013 18:59
her er lige et link til Thomas's profil herinde :D

Internt link http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/user/show/?UserID=8147

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KTR (Inaktiv) - 26/05-2013 21:48 26/05-2013 21:48
Det var heller ikke for at være fræk. Troede bare ikke du havde fået med at de var med led. Det havde du!

Tricket er, at uanset hvilket lys jeg vælger kommer det til at hænge tæt på overfladen. Har ikke plads til et stort canopy. Er i tvivl om den store spredning Flood Lights har er godt eller dårlig i den situation. Kan se de fleste kører med en spredning på 120 grader. Desuden kan de jo fåes helt op til 100 watt. Og i hvertfald 50 watt med 12-14000 kelvin. Nogle endda også som blå. Kan se på Youtube at nogle bruger det henne i udlandet, og ville bare høre om der var danske (eller svenske) brugere med erfaringer ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 27/05-2013 11:04 27/05-2013 11:04
:) nu jeg er "med" i tråden ville har jeg kigget lidt på Led Flood lights, og vil ikke kategorisk sige at de ikke kan bruges, dog er jeg tvivlsom om farverne er specielt "velegnet" til saltvand, trods at korallerne skulle STOR trives under dem da dem jeg har kigget på er til udendørs brug, og det vi ville kalde varm hvid, eller pisse-gul som andre ville udtrykke sig...

Dog kan du komme rigtig godt og ret billigt i gang med LED, Eksternt link www.rapidlec.com har deres ONOXY (som jeg ikke vil anbefale) men ellers deres 36 LED DIY byg, starter du med 2 sådanne og eventuelt lidt T5 (eller dine gamle T8). Jeg vil anbefale dig 4 sådanne og du kan have alle koraller.

Lys og cirkulation er faktisk det eneste sted jeg ikke ville gå på kompromis længere, jeg har T5 over det meste af min balje og det funger (7*80W) men jeg kommer nok at skifte til noget der er mere styrbart..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KTR (Inaktiv) - 28/05-2013 10:36 28/05-2013 10:36
#7 - Ja det er ikke pænt at snakke om folk når de ikke er der. Så velkommen ;)

Jeg er med på at de pis-gule fra haven ikke dur. Men de fåes også til "Reef":

Eksternt link http://www.ebay.com/itm/Aquarium-Reef-LED-Flood-Light-Combo-Dimma...

Det var mere den slags jeg søgte råd om (ikke lige dette kit men bare generelt).

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 28/05-2013 14:37 28/05-2013 14:37
Jakob må til en hver tid gerne tage mig med i en tråd ;)

Ja SEK 1700 for 100W LED virker jo OK billigt, ikke overdrevet billigt men ser ikke noget specielt problem med dem, ud over der er alt for lidt blå... 1W vid og det er vel efterhånden standart at man har 2W blå

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 28/05-2013 21:29 28/05-2013 21:29
er enig i at man burde have 1 W hvid for hver 2 W blå, jeg ender nok os ud med at købe nogle blå hjælpe moduler til min balje ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KTR (Inaktiv) - 29/05-2013 20:29 29/05-2013 20:29
#9 - tak.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KTR (Inaktiv) - 29/05-2013 20:39 29/05-2013 20:39
#9 - Jeg kunne vel så supplere op med blå t5?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 29/05-2013 23:13 29/05-2013 23:13
Klart man kan supplere med T5 eller LED, rapidLED har DIY LED for Attic blå/Royal blue giver en FED (Ikke LED *santa* ) aften/morgen belysning.
Tips er dog at du ikke går "all in" med en uprøvet teknologi, test nu inden du køber.

Alternativ er jo at starte med T5 hele veje, og opgradere med LED når du syntes du har råd.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 29/05-2013 23:22 29/05-2013 23:22
BTW Kristian, rigtig smuk balje du har der ;)
Potentielt problem du kan få med salt er refleksionen af lys på overfladen, om saltvandsakvarier ikke er lukket kan lyset virke irriterende på sigt.
Du burde fundere på om du har en væg du kan "bygge ind" akvariet i. Du kan let (som jeg) bygge et møbel i træ som holder.
Eksternt link http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?52164-Min-... -)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger KTR (Inaktiv) - 31/05-2013 21:21 31/05-2013 21:21
Tak for roserne. Akvariet på min profil var ikke færdigt da jeg tog billedet. Det er det sådan set heller ikke endnu, men det er en anden historien. Noget med ombygning/renovation af 1. sal.

Der kommer en "slim-line" top på. Den må ikke gå over vindueskarmhøjde, siger indenrigsministeren. Jeg hælder til LED da det ikke udleder så meget varme, men t-5 ville være nemmest. DIY led virker bare dyrt når akvariet er så langt. Det var egenlig derfor jeg spurgte til Flood light. Men jeg skal nok bare acceptere at saltvand ER dyrt :)

Jeg har ikke nogen væg jeg kan bygge den ind i. Jeg kan heller ikke lave sump. Jeg har besvær med lyset. Men alt det er jo bare udfordringer. Jeg har noteret dit tips med ikke at gå all-in med ny teknologi ;)

Annoncører
Annoncører