Electric blue noget skravl - eller??

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1654

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger VandVittig (Inaktiv) - 21/05-2013 12:42 21/05-2013 12:42
Hej alle.
Købte for 14 dages tid siden 4stk Electric blue sommerfuglecichlider.
Fandt i dag en af dem død i akvariet - dette er nr 2, den første døde for en uges tid siden.

Jeg så godt for et par dage siden at den var ved bunden og trak vejret lidt hurtigt, men så ellers normal ud.
De andre fisk i akvariet har det upåklageligt..

Jeg skiftede 50% vand i lørdags og har planlagt vandskifte igen imorgen på ca 30%.
Kører fast 2 vandskifte per uge.

Jeg har godt nok ikke målt værdier i akvariet.

Selve akvariet har kørt i ca. 5uger nu..

Er det de Electric blue som er nogle skravl - eller gør jeg et eller andet forkert?!?

Mvh.
Lars.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Carsten From - 21/05-2013 13:13 21/05-2013 13:13
Mee den blanding du har, var det kun et spørgsmål om tid, inden dine Apistogramma cacatuoides ville stresse sommerfuglecichliderne ihjel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger 10nnitus (Inaktiv) - 21/05-2013 13:19 21/05-2013 13:19
Mikrogeophagus ramirezi holdes desværre mange gange i for små akvarier, jo større akvarier jo bedre, selvom de er små fisk kræver de en hvis størrelse af akvariet.
Dette er en fredelig fisk, som egner sig godt til selskabsakvariet, så længe de andre fisk også er stille og rolige i gemyttet. Et par vil gerne have et vel beplantet akvarium med mange skjul på minimum >160L gerne mere, jo større akvarium jo bedre, skal de dele akvariet sammen med andre fisk må akvariet gerne være fra >325L. Da den ikke er så nem at holde kan det ske at den ikke holder længe i et akvarium med mindre forholdene er i orden med først og fremmest rent vand, forholdsvis god plads, samt et stille og roligt miljø, kan nemlig nemt stresses til døde ved for aktive eller mange fisk i et overfyldt selskabsakvarium.
De mistrives ved at holdes i for små akvarier og med upassende vandkvalitet, dvs. for hårdt og kalkholdigt vand, samt med for lav temperatur og mangel på mad, da de nemt overvældes af andre mere aktive fisk. Da de også af natur er lidt sky, kræver indretningen af et akvarium gode skjul og gemmesteder, et utal af skjulesteder bør gives blandt trærødder, sten, klippehuler og robust beplantning, jo flere tilflugtssteder der oprettes for dem, jo mere vil man se til dem, de har brug for at vide, at der altid er masser af muligheder for en hurtig tilbagetrækning hvis de fornemmer fare.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger VandVittig (Inaktiv) - 21/05-2013 14:08 21/05-2013 14:08
#2 jeg har ikke på noget tidspunkte set cacatoides jagte dem. Og jeg kigger generelt meget i det akvarie ;) . Det betyder selvfølgelig ikke, at jeg med statsgaranti ikke kan garantere at det forekommer....

#3: Jeg er da ked af at du siger, at jeg ikke har nok plads til de kære små. Men i forhold til gemmesteder vil jeg sige, at der ikke mangler noget. Har et velbeplantet akvarie med rigelige gemmesteder (syntes jeg selv - se billede)..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KevinR - 21/05-2013 14:22 21/05-2013 14:22
#4 179 liter er mere end fint til sommerfugle og er ikke det der har dræbt dem,svaret Carsten giver dig kan nok være årsagen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger VandVittig (Inaktiv) - 21/05-2013 14:26 21/05-2013 14:26
#5 Okay. Det er da sørens at de ikke bare kan være søde ved hinanden. Hvad med de 2 jeg har tilbage - skal jeg prøve at skaffe mig af med dem? Eller skal jeg krydse fingre for at de kan klare "mosten"??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger VandVittig (Inaktiv) - 21/05-2013 15:16 21/05-2013 15:16
En anden ting jeg har filosoferet over de sidste par dage, er om jeg har nok "vandbevægelse" i mit akvarie..
Har indvendigt filter "Biobox 2" som filtrerer 650 l/time.
Jeg syntes bare ikke der er så meget bevægelse i overfladen - selv om pumpen har retning parallell med overfladen..

Har siddet og overvejet om jeg skulle have en iltsten eller lign. til at skabe lidt mere flow i overfladen.

Jeg har jo guramier i mit akvarie - og har læst mig til at de ikke sætter pris på så meget flow.....

Så skal jeg gøre noget ved ovenstående - eller skal jeg lade det være som det er??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger lars8000 - 21/05-2013 17:20 21/05-2013 17:20
Problemet med fiskedød kan også være når forhandleren har fisk gående i UV filter behandlet vand, og så når fiskene kommer i et ikke sterilt miljø, ja så kan de nemt dø....spørg forhandleren...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Svend Erik - 21/05-2013 17:28 21/05-2013 17:28
Syntes det lyder forkert at cacatoides skulle være meget hårde ved ramarezien, Den ene er fritlegende den anden hulelegende.
Og det jeg har hørt, blandet fra min dyrehandler, så er Electric blue meget sart.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger Carsten From - 21/05-2013 17:51 21/05-2013 17:51
#9 Det lyder slet ikke forkert. Apistogramma cacatuoides er en ret aggressiv dværgcichlide, og i den størrelse akvarium, vil den tage hele akvariet som territorium. Og så er der ikke plads til andre dværgcichlider.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger 10nnitus (Inaktiv) - 21/05-2013 18:06 21/05-2013 18:06
# vandvittig
#3: Jeg er da ked af at du siger, at jeg ikke har nok plads til de kære små. Men i forhold til gemmesteder vil jeg sige, at der ikke mangler noget. Har et velbeplantet akvarie med rigelige gemmesteder (syntes jeg selv - se billede)..

Det var ikke det jeg kommenterede, det var ment som en oplysning, til hvad der kræves af et akvarium, til disse små cichlider

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Mr.Frog - 21/05-2013 18:09 21/05-2013 18:09
Sarte fisk, nystartet akvarium og nybegynder er bare en god kombi :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Meng - 21/05-2013 18:17 21/05-2013 18:17
Jeg synes det er mest imponerende at du kan have 3 Apistogrammahanner gående sammen i 179 liter...uden de tager livet af hinanden, hehe :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger VandVittig (Inaktiv) - 21/05-2013 20:30 21/05-2013 20:30
#12 Ja ikke - men læringskurven er også noget stejl :P

#13 Det går faktisk rigtig fint - tror jeg *blink* . Jeg har haft dem fra starten af - og de har hele tiden set ud til at stortrives. Jeg spurgte faktisk fiskepusheren netop omkring, hvorledes det ville gå med 3 hanner... Han mente ikke det var noget problem - og jeg syntes han virker seriøs nok (og ikke ubetinget bare ude på at sælge mest muligt)... Men som #12 siger, så er jeg jo også bare nybegynder.
Men jeg prøver at lave en del research på forhånd ;) . Og bruger også dette forum flittigt B) .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Superbruger Carsten From - 21/05-2013 20:33 21/05-2013 20:33
VandVittig skrev :
Jeg spurgte faktisk fiskepusheren netop omkring, hvorledes det ville gå med 3 hanner... Han mente ikke det var noget problem - og jeg syntes han virker seriøs nok (og ikke ubetinget bare ude på at sælge mest muligt)...

Han var bare glad for at komme af med en masse hanner. Hunnerne er mere værd end hannerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Meng - 21/05-2013 21:42 21/05-2013 21:42
#15: Jaa - også min tanke.... *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Jesper Jørgensen (Inaktiv) - 21/05-2013 21:47 21/05-2013 21:47
Jeg er meget enig med Hr. From.

3 Apistogramma hanner i et akvarium i den størrelse er langt fra optimalt.
Din fiskepusher er bestemt seriøs, men primært omkring at få langet noget over disken.
Du er blevet rådgivet decideret forkert!

Arten er ikke just kendt for at være blandt de mest hårdføre og sættes de i et relativt nystartet akvarium, hvor man tilmed ikke kender vandværdierne, så er det at opsøge problemerne.

Et lille råd: Fjern de kalkholdige sten og dæmp belysningen (evt. med et dække af flydeplanter). Det vil gavne samtlige de arter, du holder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger VandVittig (Inaktiv) - 21/05-2013 21:57 21/05-2013 21:57
#17 tak for de gode råd :) . Og så lige et snothammerende dumt spørgsmål: er det stenene i midten af mit akvarie du mener skulle være kalkholdige??
Jeg har faktisk lige købt en ny rod som jeg havde planlagt skulle erstatte klippehule formationen i højre side af akvariet...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Jesper Jørgensen (Inaktiv) - 21/05-2013 22:09 21/05-2013 22:09
Det var så lidt.

Det er faktisk samtlige sten. Ingen af dem vil i øvrigt nogensinde være at finde sammen med de arter, du holder.

Masser af rødder og dæmpet belysning er vejen frem.

Skulle jeg personligt ændre på noget, så ville jeg også hvad fiskene angår, begrænse mig til en enkelt verdensdel i akvariet. Jeg ved, det for mange ikke er så væsentligt, men i min verden giver det mest mening :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger VandVittig (Inaktiv) - 21/05-2013 22:51 21/05-2013 22:51
#19 Fantastisk. Jeg skal skifte vand imorgen, så hiver jeg stenene op og smider nogle rødder i istedet for B) . Dejligt med gode råd. Det er altid godt at få af vide når man gør noget forkert! Men det er ekstra lækkert når man får gode råd til ændring af opsætning :-).

Det med at holde sig til en enkelt verdensdel er der en anden der før har sagt til mig (dog først da jeg havde "blandet" B) ).

Men næste gang der skal laves opsætning vil jeg gerne prøve at holde mig til en verdensdel :D .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Jesper Jørgensen (Inaktiv) - 22/05-2013 01:28 22/05-2013 01:28
De fleste nye akvarister vil gerne prøve det hele og det kan være derfor rigtig svært at vælge til og fra. Derfor ender man ofte ud med en god blanding af alt muligt.

Jeg fik mit første akvarium tilbage i midten af 80'erne og har stadig svært ved at vælge, hvad jeg vil. Dog er jeg nået dertil, jeg gerne vil holde mine akvarier forholdsvist "biotops-rene" uden dog at være helt fanatisk omkring det.

Nogle vil bare gerne have flest mulige fisk at se på.
Personligt vil jeg helst kunne observere mine fisk under forhold, der tillader mest mulig udspillelse af naturlig adfærd. Det betyder oftest, hvad cichliderne angår, man holder få fisk på relativt megen plads, men til gengæld bliver belønnet med mest mulig adfærd.

Mit tidligere 325 liters med Guianacara geayi er et eksempel på ovenstående.
Det var virkelig en fornøjelse at iagttage dyrene under disse forhold:

Folk skal selvfølgelig gøre helt som de vil, men prøv at gøre op med dig selv, hvad der optager dig mest. Ved bevidst at vælge, vil du også opnå den største glæde :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger jf (Inaktiv) - 22/05-2013 09:44 22/05-2013 09:44
Om "Electric blue er noget skravl" ved jeg ikke da jeg kun har "vildttype" fisk.
Generelt kræver sommerfuglecichlider på flere punkter særlig opmærksomhed for at de trives, se nedenstående.

Sådan får du succes med sommerfuglecichlider:

1) Akvariet: 63-128 liter er fint, alt efter antal.
2) Lav et special akvarium med kun Sommerfuglecichlider. Dvs. ingen andre fisk!
3) Vandkvaliteten skal være god, dvs. hyppige vandskift og et godt filter, uden for meget cirkulation.
4) Vandtemperatur: 28 C.
5) Indretning: Tyndt lag fint sand som bundlag. Små flade sten kan de godt lide til æglægningen.
6) Fodring: Levende myg og frostfoder, kvalitetstørfoder. Hyppig fodring, lidt men tit.
7) Ønsker du unger skal du nok overveje blødt og let surt vand (min erfaring).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger VandVittig (Inaktiv) - 22/05-2013 09:54 22/05-2013 09:54
#21 Hehe - ja det med at vælge fra og til har været enormt svært :P . Men fedt akvarie i videon! Meget inspirerende..... Jeg skal omarrangere mit idag i forbindelse med vandskifte B) .

#22 Tak for de gode råd. Mht. 2) kan jeg desværre ikke honorere dette. Men mht. 6) må jeg lige stramme op og købe noget frostfoder ;) .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger VandVittig (Inaktiv) - 22/05-2013 10:10 22/05-2013 10:10
Og så lige et tillægsspørgsmål:

Mht. gennemstrømning, så vil guramierne jo ikke så gerne have for meget af dette.
Mit akvarie kører med indvendigt filter BioBox2 m. pumpe der yder 650 L/T.

Jeg kan jo selv regulere denne pumpe - men skal den ikke kører på max. for at få filtreret nok vand igennem filteret???

Annoncører
Annoncører