Ny i faget

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1644

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger lusindral (Inaktiv) - 19/05-2013 01:27 19/05-2013 01:27
Hej håber i kan hjælpe mig lidt her :)

Jeg har lige anskaffet mig et saltvandakvarium. har selvfølgelig købt mig en skummer, men skal der andre filter til eller er det nok med en skummer ?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 19/05-2013 04:23 19/05-2013 04:23
i langt de fleste tilfælde er det langt hen ad vejen tilstrækkeligt med en skummer, hvis du bare har nok levende sten i dit akvarie, da det er dine levende sten der faktisk er filtret i saltvand ;) men lad os høre noget mere om dit akvarie, har du sump under akvariet? osv.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger lusindral (Inaktiv) - 19/05-2013 12:13 19/05-2013 12:13
mange tak :)

ja har valgt det skulle været et 275l da jeg syntes jeg får en god størrelse og mulighed for at havde lidt forskelligt.

skummer står i akvariet så der er ingen sump under ved ikke om det stadig kan lade sig gøre?.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 20/05-2013 00:06 20/05-2013 00:06
det kan sagtens fungere med skummeren oppe i akvariet, men jeg ville stadig lave en form for overløb hvor overflade vandet kan løbe ned i hvor du så har din skummer stående i overløbskassen da det er for at rense overflade vandet man har skummeren ;) og selvfølgelig en lille retur pumbe til at pumbe vandet tilbage i akvariet ;) hvad Lys og anden teknik har du ? antal pumber og mængden af cirkulation?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger lusindral (Inaktiv) - 20/05-2013 17:28 20/05-2013 17:28
lyd der har jeg 4 stk. t5 rør med 39w håber det er nok.

den skummer jeg har er den her Eksternt link http://www.petworld.dk/product/akvarieteknik-saltvand/saltvandssk...

når du siger andre pumber hvad mener du så :D ? har 2 stk. cirkulationpumber :) .

et andet spørgsmål når man fylder vand i sit akvarie vil du så blande salt og vand først eller bare gøre det i akvariet ?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 20/05-2013 17:41 20/05-2013 17:41
4 stk 39 watts er længe fint til husbehov og lette koraller ;) den skummer du har er fin nok og køre faktsik udemærket når man har fået indstillet den :D Ja med pumber mener jeg cirkulation ;) hvor mange liter i timen er de på hver?

Når du blander vandet når du skal fylde akvariet første gang så kan du godt blande det i akvariet, men tilsæt saltet langsomt så det bliver ordenligt opløst da du eller risikere kalkudfældning, og ved vand skift SKAL du blande det i en spand(e) inden du hælder det i akvariet ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger rfalken (Inaktiv) - 22/05-2013 05:53 22/05-2013 05:53
Den der skummer du har købt larmer den ? har selv tænkt på at købe den samme, men læste så at den larmer ret meget.

Mit akvarie står i stuen 2 meter fra sofa'en så jeg gider ikke høre på en eller anden summen hele tiden :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger lusindral (Inaktiv) - 22/05-2013 11:50 22/05-2013 11:50
har 2stk. 5000l circulationpumber.

nu tger vi lige helt fra starten af, hvad rækkefølge skal jeg gøre det i når jeg starter mit akvarie.
sand i akvariet - vand - levende sten- pumber osv. ?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 22/05-2013 14:48 22/05-2013 14:48
Du har et fint cirkulations niveu med de 2 pumber, først skal du ha fundet ud af hvor henne skummere skal sidde og hvor du har din vandlinje så skummeren os sidder i den rette højde ;) dernæst når den er tørret så skal du ha fyldt noget vand på ca. 3/4 af det antal liter akvariet er på, dernæst skal du ha bygget din stensætning op FØR du kommer sand i ;) og når du så er sikker på dine sten står som du vil ha og de står sikkert og ikke vipper, så kommer du sand i og derefter fylder vand på så du har den mængde vand i der skal/kan være ;) ellers skal du selvfølgelig tage vand af undervejs hvis det er tæt på at rende over ;) og tag og sæt dine cirkulations pumbe i hver sin ende så de køre skråt op mod overflade og midten af akvariet, de må gerne sidde i hver sin højde, på den måde får du vandet rørt godt rundt! og PAS på at din sten sætning ikke bliver for tæt og danner "døde" zoner med stillestående vand ;) og derefter kommer indkørerings fasen ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger lusindral (Inaktiv) - 22/05-2013 19:34 22/05-2013 19:34
hvornår skal jeg sætte min skummer op ? når alt andet er klart eller skal jeg gøre det inden der kommer noget i akvariet ?
har hørt der godt kan komme salt i skummeren når det lige er blevet lavet?

men rigtig mange tak for hjælpen jacob, nu er jeg næsten klart til at få det hele op at køre :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 26/05-2013 15:12 26/05-2013 15:12
#10 du skal i hvertfald ha limet den der holder til skummeren fast INDEN du kommer vand i akvariet og så skal den silikone gerne lige have 48 timer til at hærde ordenligt, inden du fylder vandet i ;) men ellers ja så vent lige med at sætte skummeren i indtil du har haft det kørende med salt i vandet 2-3 dage, men når du har fyldt vandet i så tjek evt. op på at holderen sidder i den rigtige højde, ved lige hurtigt og sætte skummeren ned til holderen så kan du se og det passer, men der skulle gerne være sådan en "papdims" med til at sørge for at du får sat den i den rigtige højde ;) men alligevel check op på det, i hvertfald inden du skal til at have fisk i ;) for det område du limer den på skal være 100% rent og 100% tørt, ellers holder det ikke ;)

Og det var så lidt ;)

Annoncører
Annoncører