Hvidt grumset vand

Postet under : Saltvandssiden.dk - Generelt
Visninger : 1519

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 05/05-2013 21:09 05/05-2013 21:09
Hej

Vi er ved at sætte et karantæne akvarium op. Vi har bestilt nogle fisk på De Jong som vi modtager i morgen nat.

I forbindelse med at vi fyldte saltvand på akvariet, oplevede vi desværre er der udviklede sig sådan noget hvidt uklart vand. Vi fandt sidenhen ud af at det nok havde skyldtes at vi havde blandet saltet direkte i akvariet i koldt vand.
Vi har efterfølgende rengjort akvariet og alt udstyr grundigt og har nu igen fyldt akvariet med saltvand. Denne gang blandet først i dunke med vandtemperatur omkring 23-25 grader.

Vandet har nu stået et døgns tid, men selvom vi syntes at vi har rengjort akvariet rigtig grundigt og blandet saltvand som vi ellers plejer, så er vandet stadig en lille smule hvidligt grumset. Men slet ikke noget der overhovedet ligner det vi oplevede først, og vi ka fint se igennem akvariet.

Tror I at dette let uklare vand vil have nogen indflydelse på fiskenes velvære?

Mvh Peter og Johanne

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 05/05-2013 22:06 05/05-2013 22:06
har i brugt hanevand? eller osmose vand?? da saltet bliver hurtigere og nemmer opløst i osmosevand ;)

og så ville jeg ikke putte fisk i noget vand der ikke har fået lov til at stå lidt med cirkulation selvfølgelig ;) det tager nemlig lige et stykke tid før alt saltet er opløst og du kan ikke regne med saltindholdet før alt salt er opløst ;) da jeg startede min balje op, hældte jeg sku bare alt slat op i baljen og så vandet op oveni, det gav ikke spor grumset vand, men jeg brugte så os osmosevand da jeg har en del nitrat i mit hane vand

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 06/05-2013 08:37 06/05-2013 08:37
Tak for dit svar.

Vi fandt faktisk en løsning i går. Vi smed en levende sten derned og her til morgen er vandet fuldstændig klart! De små hvide partikler ligger på den levende sten.

Vi har aldrig oplevet noget lignende før og har brugt vandhanevand i 4 år. Er dog lige begyndt ar køre med osmosevand, men det er kun til hovedakvariet.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 06/05-2013 10:01 06/05-2013 10:01
Måske lidt kalkudfælding?

Under alle omstændigheder er jeg sikker på at fiskene nok skal holde til det.

Lige et tip.

Når jeg blander vand til vandskifte, så fylder jeg en 20 L spand med koldt vand/osmosevand, drysser den afmålte saltmængde i. Jeg har så en tom 20 L spand hvor jeg hælder det nyblandede vand over i, sådan gør jeg frem og tilbage indtil der ikke ligger salt på bunden af spanden. Hvis man så hælder det "lidt højt" så der kommer masser af luft med i, så tager det 2-3 min. at blande 20 L frisk saltvand, klar til brug med det samme. Vandet er direkte fra RO-anlæg/hanen, så det er vel 4-10 grader.

Husk dog at det skal være en afmålt mængde når man gør det på den måde, da man ikke kan stole på hydrometer ved den lave temperatur(Læs evt. her under "Salinitet" - pstart" TARGET="_blank">Eksternt link http://coralreef.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=... ).

Annoncører
Annoncører