Pundamilia nyererei og mbuna

Postet under : Cichlider - Afrika - Victoria
Visninger : 2409

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ssm2k (Inaktiv) - 18/02-2013 20:03 18/02-2013 20:03
Jeg har et mbuna akvarie på 250 l.

Jeg har:
Labidochromis caruleus
P.s. Acei. yellow tail (itungi)
Maylandia estherae
Cynotilapia pulpican

Jeg kunne rigtig godt tænke mig nogle Victoria Cichlider der kan gå sammen med dem jeg har.

Jeg har fundet et enkelt sted, hvor en skriver at Pundamilia nyererei kan gå sammen med mbuna.

Er der nogen der kan give et godt input. Eventuelt anbefale en anden art fra Victoria somme passer bedre.

Og jeg vil også gerne have et tip om hvor man så kan købe dem (Københavnsområdet).

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Bobtail - 18/02-2013 22:44 18/02-2013 22:44
Hej

P. nyererei lever af animalsk protein, hvor dine mbuna skal have protein primært fra alger/planter. Så jeg vil ikke anbefale dig at holde dem sammen.
Der findes dog fisk fra Victoria- og dens satellitsøer som ligeledes lever af alger. Eks:
Neochromis rufucaudalis, Neochromis nigricans, Haplochromis ruby green, mm. Du kan læse om dem i artsbeskrivelserne.

Det er ikke let at anskaffe sig rene Victoria-cichlider, hvis du kun kan transportere dig rundt i og omkring Kbh. Men hvis du er villig til at køre efter det, har jeg kontakter både i Sverige og Dk som muligvis kan være dig behjælpelig.

250 l, kan dog muligvis vise sig at være for småt til både Vic og mbuna. De algeædende victoria, er yderst agressive - værre end P. polit, P. flavus og den type af mbuna. De animalsk-ædende victoria opfører sig mest af alt som fritsvømmere fra Malawi, og ville kunne blive trykket af de "vilde" mbuna...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ssm2k (Inaktiv) - 18/02-2013 23:18 18/02-2013 23:18
Tak for svar.

Men jeg undrer mig lidt over det med foderet.

Hvis man under artsbeskrivelser ser på P. nyererei og eks. ruby green, ser det ud til at de næsten spiser det samme. Men en lille variation...

Egentlig synes jeg bare det kunne være spændende at have noget fra begge søer.

Nu skriver du at det ikke er let at skaffe rene victoria cichlider. Hvad mener du med rene ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Bobtail - 18/02-2013 23:58 18/02-2013 23:58
I mere end 15 år, har der ikke været eksporteret en VF kommerciel fisk væk fra Victoriasøen. - Med det resultat, at de tilbageværende fisk i fangenskab, naturligt nok enten er uddøde, blevet for indavlede, eller blevet parret sammen på kryds og tværs. Det er derfor stort set umuligt, at skaffe sig en ren victoriacichlide fra en dyrehandel! Og navne forvirringen er massiv og uundgåelig.

De få rene arter der er tilbage idag, er fanget af forskere fra 3 universiteter - et i England, Holland og Schweiz. Det var flere år efter den kommercielle eksport var blevet forbudt, at forskerne fik særlig tilladelse til at fange og fjerne fisk fra søen, og bruge dem til adfærds-studier hjemme på deres universiteter.

Da studierne var færdige, overgik disse fisk til IgV - Foreningen for bevarelsen af racerene victoriacichlider, hvor nogle få yderst seriøse akvarister værner om, og bevarer disse sidste rene arter - bl.a. ved at holde dem i artsakvarier, og dermed udelukke risikoen for at de krydser.

Missionen er dog stadig, at så mange som muligt får glæde af disse fisk, og de igen bliver vidt udbredt. Fakta er dog, at det går yderst langsomt, og at man må forvente at skulle køre lidt efter disse fisk. Jeg har dog sammen med nogle lidelsesfæller, efterhånden fået etableret en større samling af arter her i Dk. En konkret liste over arter vi har her i landet, kan du se på min hjemmeside.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 21/02-2013 08:00 21/02-2013 08:00
Pundamilia nyererei, kan efter min erfaring godt gå med Mbunaer. Men et 250L er nok i underkanten. Fodderproblemet kan man komme ud over med at fodre med grøndlandsrejer, og muslinger. De gider dog ikke at æde kammuslinger, men det kan jeg godt forstå, for det gør jeg heller ikke.
Jeg ser det ikke som et problem at blande søerne. Man skal bare tænke sig om, hvordan man blander Vic´s, for nogen af dem er så nært beslægtede at de blander lidt for godt.
Men det gælder jo hos alle cichlider. Og nej de hænger ikke på træerne, men det er muligt at få skaffet dyr hjem via medimport. Der er en forhandler i KBH som kan skaffe dem, i rimelig god kvalitet fra Tjekkiet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 24/02-2013 02:10 24/02-2013 02:10
Bobtail skrev :
I mere end 15 år, har der ikke været eksporteret en VF kommerciel fisk væk fra Victoriasøen. - Med det resultat, at de tilbageværende fisk i fangenskab, naturligt nok enten er uddøde, blevet for indavlede, eller blevet parret sammen på kryds og tværs. Det er derfor stort set umuligt, at skaffe sig en ren victoriacichlide fra en dyrehandel! Og navne forvirringen er massiv og uundgåelig.

De få rene arter der er tilbage idag, er fanget af forskere fra 3 universiteter - et i England, Holland og Schweiz. Det var flere år efter den kommercielle eksport var blevet forbudt, at forskerne fik særlig tilladelse til at fange og fjerne fisk fra søen, og bruge dem til adfærds-studier hjemme på deres universiteter.

Da studierne var færdige, overgik disse fisk til IgV - Foreningen for bevarelsen af racerene victoriacichlider, hvor nogle få yderst seriøse akvarister værner om, og bevarer disse sidste rene arter - bl.a. ved at holde dem i artsakvarier, og dermed udelukke risikoen for at de krydser.

Missionen er dog stadig, at så mange som muligt får glæde af disse fisk, og de igen bliver vidt udbredt. Fakta er dog, at det går yderst langsomt, og at man må forvente at skulle køre lidt efter disse fisk. Jeg har dog sammen med nogle lidelsesfæller, efterhånden fået etableret en større samling af arter her i Dk. En konkret liste over arter vi har her i landet, kan du se på min hjemmeside.

For få år siden havde CC fået fingrene i en mindre sending VF vic så lidt har der da været her de seneste år, Michael BD som nu er inaktiv købte størstedelen af dem og har lavet en del F1´ere, så vidt jeg husker på 3 arter.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Principia - 24/02-2013 12:40 24/02-2013 12:40
Det er aligevel snart 6 år siden. Tiden går.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 28/02-2013 00:35 28/02-2013 00:35
det må man sige, tænk det allerede er 6 år *blink*
henviste også mere til øverste sætning i Bobtails indlæg med at det er mere end 15 år siden.
fantastisk fine fisk Michael fik fat i dengang, en skam der ikke være større interesse omkring de mange F1 han fik lavet, da micael lukkede ned endte fiskene hos malawi-amager men da de ikke kunne sælges endte de som foder hjemme hos Ras.
mener dog stadig der ligger et par fede tråde med billeder af Michaels´s VF.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 28/02-2013 00:39 28/02-2013 00:39

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger Bobtail - 28/02-2013 13:03 28/02-2013 13:03
Debatten om VF fra victoriasøen dukker jævnligt op.

Både her: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=163239 (Læs bla. unimati's kommentarer)

Og på udenlandske: Eksternt link http://africancichlidforum.com/forums/index.php?showtopic=4528

Hvad er rigtigt: Eksternt link http://www.carespreservation.com/article_New_to_the_Hobby_Haploch...

Laif Demason (USA) er eneste der har skaffet VF hjem fra Victoriasøen. Det skete i 2007 og faktisk i 2012. Der er dog altid en del undren i victoria-verdenen over DeMason's fisk, i og med der altid er en del mystik omkring hans importer. dvs dokumentation, fagststeder, eksportveje, mm.
Fiskene fra 2007 røg alle til USA.
Fiskene fra 2012 er dels i USA og dels i Frankrig. Her er et udkast af Christophe de Medeiros respekterede syn på de nye fisk:

"Hi I've looked at the wild caught haplochromis that arrived in France( the same that came in US); for me, there was Pundamilia nyererei makobe and juma(quite nice fishes) a Pundamilia pundamilia Makobe that doesn't seem to be this species to me(the makobe P.pundamilia has a vivid red anal and caudal finn) while this fish has a pinkish to white anal fin, it could be Pundamilia.sp"pink anal"
I saw a scarper that looked alot like Mbipia mbipi in its body form but once again the anal fin doesn't fit the M.mbipi anal fin color(being mostly pink) normally it should be brillant red.
I've seen that the Lithochromis species was L.xanthopteryx Makobe as normally following the lake victoria cichlids book, no rufus or rubripinnis have been caught in makobe and the fishes in question did have an orange anal and caudal fin."

Mine fisk kommer fra HEST (Haplochromis Ecological Study Team)/ Leiden universitetet, som CARES Preservation Program omtaler i foregående link. - Men holder også et par arter, som DeMason har fremskaffet. Der er desværre dog intet baggrund's stof på disse fisk, hvilket er top ærgerligt, og sætter spørgsmålstegn ved om de nu oprigtigt er fra Lake Victoria, eller blot er fanget i en anden afrikansk sø... *uhh*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 01/03-2013 16:46 01/03-2013 16:46
Så vidt jeg husker var det heller ikke fisk som CC selv havde skaffet hjem, men der i mod en gave der blev givet til nogle danskere for at udføre et projekt dernede, som der efter havnede hos Martin . En skam hverken Michael som havde fiskene eller Martin fra CC skriver herinde længere. Har kun selv holdt victoria i en kort tid (fisk jeg fik fra Michael), så skal ikke gøre mig til ekspert om hvorvidt de omtale fisk var VF eller ej, det er blot hvad jeg har fået fortalt og personligt mistænker jeg ikke Martin for at sælge opdræt som værende VF.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger Bobtail - 01/03-2013 17:00 01/03-2013 17:00
Ja så kan det godt give mening, hvis det er private selv som har taget dem med hjem. En skam de er forsvundet, da deres blod/gener ville kunne have gjort nytte idag. :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger Bobtail - 01/03-2013 17:00 01/03-2013 17:00
Ja så kan det godt give mening, hvis det er private selv som har taget dem med hjem. En skam de er forsvundet, da deres blod/gener ville kunne have gjort nytte idag. :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Brian Niels - 01/03-2013 22:08 01/03-2013 22:08
Spænende dialog I har gang I. Alt det med farver og fisks udvikling er meget spændende. Jeg har en gruppe Rock Kribensis (P- Savugai) gående fra Albin i SE som er meget aktiv i IgV (skulle dermed være rene vikker). Alle fisk ser nu også helt almindelige ud. Det sjove er jeg har fået noget yngel, hvor en unge ser ud til at farve væsentligt mere rødt end de andre - de kommer fra et artsakvarium, så det er ikke kryds. Har haft 4-5 kuld, men kun denne ene har jeg set farve på denne måde. På den måde kan jeg jo vælge at endten sotere den fra (dræbe den) eller begynde at lave en alvsform ala det man kender fra eftehånden en del Malawi arter.

Når den engang får lidt størrelse må jeg få lagt et billede op. Jeg tvivler nu på jeg dræber den :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Superbruger Bobtail - 01/03-2013 22:30 01/03-2013 22:30
Ingen tvivl om, at man stort set kan "lave" den farve fisk man vil. Da jeg var ovre ved Albin i sidste uge, viste han mig nogle hanner af ruby green, som selv han syntes var blevet for røde. Han havde bevidst kun avlet på de ekstra røde hanner, og nu så meget at de var begyndt at blive helt røde i hovederne også - ret sjovt at se. :)
Har forøvrigt første skuffe på den ruby hun jeg fik af dig - og dem tager jeg da også fra, for at se hvor røde de ender op med at blive.

For 2 måneder siden, tog jeg en flok P. nyererei fra. Her har en af ungerne også vist sig, at skille sig totalt ud. Normen er sølvfarvet med lodrette striber - men denne ene, er helt mørkebrun, med blåskinnende øjne. Den ser helt gak ud, men kommer ligeledes fra artsakvarie. Måske har sugemallen været på spil under ynglen. :P ...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger Bobtail - 01/03-2013 22:34 01/03-2013 22:34
#14 - Men Brian du holder/har holdt et par vic med mbuna? Kan være du vil give dit besyv med om sagen, for at vende tilbage til #1.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Principia - 03/03-2013 09:53 03/03-2013 09:53
11# Hvis Martin siger de er VF, så er de VF. ved tvivlsspørgsmål, sælger han ikke som VF. Det er lidt ærgeligt han har trukket stikke ud, hvad angår Cichliderne, for han fik nogen gange, ved hjælp af held og fremsynethed, fat i nogle førstegangs importer, som var interessante.

Hvad angår Michael, blev han ramt af jobskifte, samt sygdom. Og ud over det kørte han ganske enkelt sur i det, da han som mange andre guldgravere, lavede en masse unger som ikke kunne omsættes.
Det er et simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Man kan ikke mætte et marked som ikke eksisterer. Men det var både et godt og flot forsøg, han gjorde for at udbrede Victoria fiskene.

Der har gennem tiden været mange debatter om disse fisk, hvor alle har sine holdninger og meninger. Disse holdninger er dog mest basseret på myter om fiskenes dårlige ry, frem for viden om dem. Det fremgår tydeligt hvis man kigger i debatterne. Der er mange som har vist interesse, men som er hoppet fra pga rygter og myter.
Meget lig Michael, har jeg også stået, med nogle kuld som ikke kunne afsættes, og derfor er blevet aflivet. Og jeg opdrætter slet ikke mere.
Og for at svare nr 1. Det er ikke et problem at holde Vic´s i et malawi akvarium.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Brian Niels - 05/03-2013 08:42 05/03-2013 08:42
# 17 Jeg er enig i at det kan man godt. Angående foder er rejemix en god blanding for både Malawi og viktoria spiser. Jeg er som Bobtail skriver, begyndt at blande vik med malawi - af plads mangel. Jeg bruger selv granulat blåde proteinholdigt og algebasseret og alle spiser alt.

Jeg vil dog råde til at ikke tage for vilde mbunaer, hvis du vil have yngel på dine Vikker. De skal fange foderet ca. lige hurtigt ellers udsulter de og jeg har bl.a. måttet fjerne Mel. Maingano fra mine vikker.

Jeg har nogle Protomelas (fritsvømmer) gående med vikker og jeg har da også lidt Iodo. Sprengerae. Så er jeg ved at blande nogle Labiodchromis arter i (dem tror jeg går bedst med vikkerne - altså af Mbunaerne).

Principia, jeg synes godt nok også det er ærgeligt når man gør noget for vikker og det aldrig rigtigt kommer op at flyve. Blot en lille "opmundtring", så har din hjemmeside været med til inspirere mig til at holde vikker. :-)

Har i øvrigt for 4. gang fået skuffe på Yssichromis Piceatus (de går sammen med nogle ungfisk af Labidochromis Nkali). De andre gange har hunner ædt æggene - en enkelt er vist kommet ud en gang. Håber jeg denne gang får et godt kuld.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Brian Niels - 05/03-2013 08:49 05/03-2013 08:49
# 1 Med de Mbunaer du beskriver, så jeg ville måske bekymre mig lidt om Estherae og Pulpicans temperament - men der er jo store variationer fra han til han. Jeg har prøvet at have en Estherae som gik fuldstændigt amok (og ødelagde det for alle andre Mbunaer i en 575 L), men ham jeg har nu han er en bamsefar. Men Pundumilla er jo ret robust og også selv aggresiv, så jeg synes bare du skal prøve det/

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger ssm2k (Inaktiv) - 05/03-2013 18:06 05/03-2013 18:06
Det er da blevet lidt spændende at læse hvad de forskellige mener.

Det kunne være at jeg bare skal prøve det af og se, hvad der sker.

Men spørgsmålet er bare om de er til at få i Københavns området.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Superbruger Bobtail - 05/03-2013 22:16 05/03-2013 22:16
#20 Jeg kan godt tage en skuffe fra og sælge til dig, hvis du vil køre til Fyn efter det. Kender kun én i Dk udover mig, der holder dem. Han bor på Sjælland, men tror ikke han har unger fra dem.
Skriv en pb, hvis du er interesseret.

Her er video af mine:

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Principia - 06/03-2013 16:36 06/03-2013 16:36
Jeg har haft nogle spøjse blandinger gennem tiden, og det er faktisk gået godt. Man skal bare besætte akvariet lidt tyndere end man ellers vil gøre, for Vic´s kræver lidt mere albuerum. Jeg har faktisk stået i lidt modsat situation og skulle sætte en Astatotilapia Latifaciata i karentæne, fordi den var ved at jage livet af en Metriaclima Mbenji Zebra Mc som den havde set sig sur på.
Så de kan godt klare sig i Malawiakvariet. Samme gælder også for Tropheus, som ellers har ry for at være en kende bisset.
Hvad angår fodder bruger jeg Tetra cichlideflager, samt lidt farveflager, Grøndlandsrejer, muslinger, og en gang i mellem Gyppyer og Molyer fra ungens akvarium når der er for mange.

18#. Jeg har ikke nogen hjemmside, så vidt jeg ved, så det må være Bobtail du tænker på.

20# De kan få´s i kbh området, via medimport.

Annoncører
Annoncører