Akvastabil til Saltvand?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 2014

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Himmler (Inaktiv) - 25/01-2013 19:49 25/01-2013 19:49
Hej, Jeg er stille og roligt begyndt at købe ind til opstart af saltvandsakvarie!

Har netop købt en skummer og osmoseanlæg. Så har jeg da det hjemme:-)

Jeg mangler dog stadig at finde ud af hvilket akvarie jeg skal bruge.

Det frister at genbruge mit ferskvands akvastabil på 250 Liter, synes at størrelsen er ok til projektet.

Men men men, er der dømt fiasko lige fra start med alu akvarie til saltvand? eller kan det lade sig gøre???
Jeg har set flere forretninger der kører saltvand i alu akvarier!

Mvh Henrik

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 25/01-2013 19:57 25/01-2013 19:57
#1 du kan sagtens bruge dit gaml akvarie med alu ramme ;) bare du husker og "top" forsegle hele vejen rundt med silikone således at saltvandet ikke kan komme i kontakt med aluen ;) og når/hvis du spilder salt vand ned af ramme udvendigt sørger du bare for at tøre over med en ren fugtig klud med det samme så sker der ingen ting ;)

Og så skal du selvfølge os helst ha boret 2 gerne 3 huller i det ene hjørne og ha limet en overløbs plade i, og en sump neden under akvariet hvor der er plads til teknik og filter således dette ikke fylder i selve akvariet :) Grunden til jeg ville vælge 3 huller er således: 1 til hovedoverløb så der kan sættes 32 mm rør i, 1 til sikkerhedsoverløb til et 25 mm rør og 1 til retur fra sump. Husk at tage højde for at gennemføringerne er større i diameter end rørene :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Himmler (Inaktiv) - 25/01-2013 20:22 25/01-2013 20:22
Ja det var netop næste problem. aner ikke hvor og hvordan man kan få boret huller i akvariet. Har haft mange overvejelser.

enten bare at bruge et skrå hjørne af akvariet som "sump" og nøjes med 200 liter akvarie (Ikke optimalt men nemt! ingen huller)

eller at have et akvarie/plastbox eller lign i et højere niveau end akvarie og laver overløb via denne (ikke pænt, men ingen huller i akvastabil akvariet, samt udstyr/skummer gemt væk)

eller en overløbs box til en sump nedenunder akvariet (er det sikkert nok???)

Mange forskellige tanker hvor jeg er fri for at bore i original akvariet :D

Overvejer sgu også næsten at få et nyt akvarie bygget i de mål jeg gerne vil have, eller selv lave et!!
Mine ønskemål er 100 x 70 x 40 (det er bare en dyr løsning) *rødmer*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Himmler (Inaktiv) - 25/01-2013 20:27 25/01-2013 20:27
Ja det var netop næste problem. aner ikke hvor og hvordan man kan få boret huller i akvariet. Har haft mange overvejelser.

enten bare at bruge et skrå hjørne af akvariet som "sump" og nøjes med 200 liter akvarie (Ikke optimalt men nemt! ingen huller)

eller at have et akvarie/plastbox eller lign i et højere niveau end akvarie og laver overløb via denne (ikke pænt, men ingen huller i akvastabil akvariet, samt udstyr/skummer gemt væk)

eller en overløbs box til en sump nedenunder akvariet (er det sikkert nok???)

Mange forskellige tanker hvor jeg er fri for at bore i original akvariet :D

Overvejer sgu også næsten at få et nyt akvarie bygget i de mål jeg gerne vil have, eller selv lave et!!
Mine ønskemål er 100 x 70 x 40 (det er bare en dyr løsning) *rødmer*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 26/01-2013 11:31 26/01-2013 11:31
I den størrelse kan indvendig sump godt benyttes.
Løsningen med sump over er også nem :)

Hvis det er 40 i højden - så det altså ikke dyrt at få lavet :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 27/01-2013 22:46 27/01-2013 22:46
ville da heller ikke mene at det skulle være ret dyrt og få lavet akvrie i de mål du der skriver, vil mene bare 8mm glas er rigelig tykt når det ikke skal være højere og weiss glas kan ikke svare sig i den tykkelse ;) straks værre med min front i 15mm tykkelse og weisglas(150x70) Men ellers burde din lokale Glarmester og kunne bore huller for dig..

ved ikke hvordan du har tænkt dig at få oveflade vandet væk med sumpen oven over?? et overløbs kammer med en pumpe som pumper det op i sumpen??

men ellers hvis du har rigeligt med LS så skulle det som #5 skriver også være overkommeligt med indvendig sump, så længe du ikke overbelaster systemet ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Himmler (Inaktiv) - 28/01-2013 19:25 28/01-2013 19:25
Hvis jeg vælger Akvastabil løsningen bliver det nok et overløbskammer med en pumpe nede i, som så skal pumpe "overflade vandet" over i en "sump" ovenover. Herfra et overløb tilbage til akvariet.

Men jeg kan regne ud at fordampning og andet vandtab bliver at se i overløbskammeret. Derfor skal jeg være meget obs på at fylde vand på hele tiden!! ULEMPE!!!

Men jeg er sgu lidt bange for at det bliver svært at gøre pænt ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 28/01-2013 22:50 28/01-2013 22:50
C-breum køre med filter over - godt nok algescrubber :)

Fordampningen er ca den samme.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 28/01-2013 23:06 28/01-2013 23:06
#7 fordampning kommer ikke an på hvor du anbriger sumpen ;) det kommer an på først og fremmest størrelsen på overfladearealet og dernæst temperatur ;) og det er ej heller mindre vigtig at huske vandpåfyldning om sumpen er over eller under ;) det er altid!! vigtigt især i mindre systemer og fylde på dagligt, da fisk og koraller bliver stresset af svingende saltniveau!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Himmler (Inaktiv) - 30/01-2013 21:26 30/01-2013 21:26
Jeg har set på youtube at man kan lave et DIY overløbsrør. Er der nogle af jer der har erfaringer med sådan noget?? Jeg tænker sikkerhed og pålidelighed??

Annoncører
Annoncører