Hjælp en Nystarter

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1394

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Himmler (Inaktiv) - 05/01-2013 10:38 05/01-2013 10:38
Hej alle i kloge hoveder

jeg går meget seriøst og overveje at starte et saltvandsakvarie op!

Men bliver forvirret!!

Havde tænkt at bruge skummer! men ser nu at man kan få Miracle mud, og/eller algefilter

Kan man køre alle ting på en gang (Skummer, Miracle mud og algefilter) eller skal man vælge et eller to af dem???

Tænker også at købe et osmose anlæg (Hvad skal man være opmærksom på her???)
skal der skiftes "patroner" på sådan et anlæg, og hvor mange liter er der til pr patron så??

Mange spørgsmål, håber at i vil hjælpe!
Mvh Henrik

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Himmler (Inaktiv) - 05/01-2013 10:41 05/01-2013 10:41
Ps har haft ferskvandsakvarie i 30 år, så er kun saltvands nybegynder:-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 05/01-2013 13:24 05/01-2013 13:24
Hej Henrik,

Det er bare at komme i gang, ferskvand og salt kan ikke rigtig sammenlignes :)

Du har tydeligvis læst lidt, der er en masse gode tråde til helt nybegynderer det er bare at søge på opstart, selv har jeg forsøgt at komme med mine overvejelser ang opstart og de findes er på siden.

Lidt fuderinger jeg har er hvor stort du har tænkt dig? Teknik....

Miracle Mud og algefilter har jeg endnu ikke testet, men skummer det ville jeg ikke anbefale at spare penge på, lad mig kort gå igennem hvad jeg har forstået de 3 ting gør.
1) Skummer, tager bort protein og andet skidt fra vandet
2) Algefilter, tager bort nitrit og muligvis nitrat fra vandet
3) Mud, tager bort nitrit og muligvis nitrat fra vandet, samt afgiver sporemner til vandet.

Alle 3 gode ting så jeg ser ingen grund til at den ene skal udelukke den anden, jeg har rageret dem efter hvad jeg tror mest på.

Inden du køber osmose anlæg skal du måle dit vandhane vand for PO4, No2, No3 for at se kvaliteten, du kan sikkert få en forhandler til at måle for dig fra tid til anden om han vil beholde dig som kunde det er.

Og et tips er at være ret skeptisk over for hvad den enkelte person råder dig til (jeg inklusiv) saltvand er stadig lidt som religion, det kan fugere for visse men være en katastrofe for den anden. Her i Stockholm hvor jeg bor findes der let 15 butikker der har saltvand, men jeg skulle bare anbefale 2. Det er nemt at krænge saltvand da det jo er flot, men der er så forbasket meget der kan gå galt og at have en elementær forståelse for alle disse udfordringer får man ikke ved at have stået i en butik i 6 måneder, det tager år.

Belønningen er dog ikke at sammenligne med ferskvand :P

//Thomas

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Himmler (Inaktiv) - 05/01-2013 14:03 05/01-2013 14:03
Hej

Jeg kunne godt tænke mig at "Det store akvarie" var med levende sten og fisk, samt et "lidt mindre akvarie" der var koblet på samme akvarie system hvor der kunne gå lidt af de nemme koraller i fred for fisk mm.

Måske 250 Liter og 60 Liter + evt sump på 60 Liter

Jeg skal også ha fundet et billigt T5 system, jeg har pt T8 som ikke duer har jeg hørt!

Mht osmose tænkte jeg om man ikke får lidt af samme effekt ved at blande alm vand med destilleret vand 50%-50%
Bare en strøtanke (Det kan man sikkert ikke:-)

Jeg synes bare at det virker lidt dyrt med et osmose anlæg hvis der skal skiftes "patroner" mm. Herudover er jeg meget i tvivl om hvordan de fungerer!

Jeg er jo vant til bare at hælde alm postevand på mine malawi'er :-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Himmler (Inaktiv) - 05/01-2013 14:12 05/01-2013 14:12
Zooanthus koraller havde jeg tænkt på

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Himmler (Inaktiv) - 05/01-2013 14:17 05/01-2013 14:17
Nå forresten, jeg er blevet frarådet at køre med udvendige spandpumper i saltvand! er det korrekt at man ikke kan bruge dem?

Jeg er godt klar over at det er levende sten og god cirkulation i akvariet der fungerer som filter, men skader det, eller gavner det at have udvendige spandfiltre kørende???

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 05/01-2013 16:56 05/01-2013 16:56
Osmose, min ene forhandler har ét anlæg der har kørt i 5-6 år uden at skite noget, det der er vgtigt er at membranen aldrig biver tør. Men det er jo ikke skkert at du behøver osmose... For min del virker det dyrt med destileret vad (i længden) og om det er 50-50 eller 90-10 der er bedst kommer igen an på din vandkvalitet.

250+60+60 er intet problem, 250 er fint for at komme godt i gang, men overvej større sump, selv har en 2 sumpe på hv 575 og 480 liter samt 2 DT på hhv 720 og 480 liter.

Zooanthus trives fint under T8, dog er T5 mere moderne og giver mere lys for pengene. Overvej at invistere i LED fra begyndelsen.

Spandpumerne du har kan du med fordel sælge på DBA eller her på siden, de er ikke bygget til saltvand og de er dyre (målt på effekt) til 250 liter skal du have 2 stream pumber på hver mindst 2500 liter i timen.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Himmler (Inaktiv) - 05/01-2013 17:41 05/01-2013 17:41
Ok, tusind tak for rådgivningen. Jeg vender tilbage med SALTVAND! :D :D

Annoncører
Annoncører