Flytning af kørende saltvandsakvarie

Postet under : Saltvandssiden.dk - Generelt
Visninger : 2545

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger FIX85 (Inaktiv) - 14/12-2012 09:16 14/12-2012 09:16
Hej jeg har købt et kørende akvarie men hvordan flytter jeg nu det uden og slå det hele ihjel, det skal siges jeg har har et i forvejen og er begyndt at flytte de koraller som sidder løst, ls kan jeg også flytte til det andet men begynder at knibe med pladsen der er masser af liv på de ls de er nærmest dækket med liv (ligner små blomster). i det købte akvarie sidder der riff keramik baggrund i som også er meget levende udover det sidder der både bløde og hårde koraller på baggrunden som jeg ville være ked af at miste, hvordan gør man så? klipper man de hårde koraller og simpelthen laver en ny? og hvordan for jeg de bløde af?
fra jeg tømmer vand af og til det er i igen vil gå ca 2 timer, bruger det samme vand igen ville jeg kunne bruge akvariet med det samme eller det hele dødt og skal starte forfra?? som sagt mit andet akvarie ville være propfyldt især når de sidste koraller bliver flyttet er bange for de kommer til at stå for tæt

håber nogen kan hjælpe mig lidt med nogle gode fifs
på forhånd tak

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 14/12-2012 09:46 14/12-2012 09:46
Hvor stort er akvariet?

Start med inden du flytter noget at have lavet rigeligt med nyt saltvand derhjemme, så du kan fylde op hvis det bliver nødvendigt. Det er totalt stressende at skulle til at døje med når man står i situationen, så jeg kan kun anbefale at have gjort det i forvejen.

Hvis der sidder koraller på stenene, kan du vælge at fjerne dem eller bare at lade dem sidde på. Lader du dem sidde på så sørg for at de er nogenlunde dække af vand og pakket i en lukke plastpose.

SPS er bedst at fjerne, men blødkoraller ville jeg lade sidde på. LPS skal pakkes i pose med vand.

SPS'er knækker du bare af, blødkoraller skæres bedst af med et barberblad.

Fordelen ved at tage korallerne helt af og pakke dem i poser er at, du har rigtig god tid til at stille akvariet op og lave stensætning uden stress.

Er akvariet et lille akvarium, vil jeg klart lade sandet blive i. Hvis du lægger en plastpose eller et fugtigt viskestykke over, kan både keramikbaggrund + koraller godt tåle transporten, sørg dog for at korallerne er "trukket sammen" inden i tager vandet helt af 2 timer er rimelig længe, men de burde godt kunne klare det. Temperaturen her om vinteren er din største fjende.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 14/12-2012 09:52 14/12-2012 09:52
Lidt flere detaljer, størrelse og eventuelt et billed af dem begge.

Kort; Stenkoraller, kan du let knække af og "fragmentere" i det nye. De bløde kan du med et barberblad skære af helt ved roden og de skal nok klare sig, se dog til at den saft de smider ikke havner i akvariet da mange blødkoraller/læderkoraller hober op en mase urenheder i sig, (taler af dyr erfaring) Handler det om et par timer hvor de har det varmt og fugtigt kan knapper og skiver sagtens klare sig, du kan eventuelt spraye lidt saltvand på dem mens de transporteres.

Da du har 2 akvarer ville jeg helt klart fylde det ene med koraller og fisk, de klarer let at stå på hinanden i et par timer, derefter flytte LS, de kan stå i en spand (med vand) i et par dage uden problemer, har du en lille cirkulationspumpe kan de stå i uger uden probleer.
Kan du et par dage/uge i forvejen blande det nye saltvand i spande med en enkelt LS er det jo perfekt for du behøver ikke at flytte vandet.
Stresse ikke for meget, de fleste koraler er rigtig tuffe, bare man tager det stille og roligt, og lykke til.

//Thomas

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 14/12-2012 09:54 14/12-2012 09:54
(godt vi er enige anders) :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger FIX85 (Inaktiv) - 14/12-2012 10:37 14/12-2012 10:37
Indlægget er rettet 14/12-2012 10:39 14/12-2012 10:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

tak for hjælpen indtil videre her kommer lidt billeder af mit 200 ltr qube med 100 ltr sump.

billeder af ny 325 ltr og udstyr, der er sump 100+ ltr og stor skummer som ikke ses på billedet

der er ikke det store sten opsætning i akvariet det er bare et par sten som ligger foran i akvariet riff baggrunden er opsætning nok i sig selv.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 14/12-2012 11:20 14/12-2012 11:20
Fine koraller i begge akvarier :)

det skal ikke bive noget problem at flytte korallerne, den store læderkoral i midten af 325'ern ville jeg dog overveje at skille mig af med da (om dt er den jeg tror det er) ikke altid er stenkorallernes bedste ven.

Anemonen til højre (øverst) Bubbletip Anemone skal du ikke skære fri, den kan (med lidt bestemthed) overtales til at slippe det hvor den står, en blyant eller lignende spidst edskab kan man lirke under anemonen stille og rolig! og til sidst slipperden helt.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger FIX85 (Inaktiv) - 14/12-2012 12:27 14/12-2012 12:27
tak for det er også glade for dem, korallerne i quben er koraller fra det store som jeg flyttede igår.

den store koral i midten har et flot blå/grønt skær hvis det hjælper på hvilken det er? den er virkelig flot når man ser den live, hvis den skal med skal den så blive i akvariet, skæres eller lirkes af?

med hensyn til bubbletippen så håber jeg at få den fri den sidder nemlig i et lille hul i baggrunden trygt og godt. *skeptisk*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 14/12-2012 14:41 14/12-2012 14:41
Bubletip; om du retter en 1000 liters pumbe mod den inoget tid (ikke overdrive) kan den bive træt, men den kommer ikke og klare 2 timer i bilen uden vand, så frem med en lille skruetrækker og bryd ned den baggrunden lidt, det kommer at blive fint igen efter et par måneder når algerne er kommet på plads. Belysning?? Hvad har du på over baljen?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger FIX85 (Inaktiv) - 14/12-2012 15:09 14/12-2012 15:09
okay jeg prøver mig frem med de metoder :)

med hensyn til lys er det et original armatur til mark2 dog ophængt
der sidder 4 t5 rør i 2 blå i midten og et hvidt foran og bagerst der sidder så 2 extra diode lamper foran der indeholder både hvid og blå dioder mest blå

overvejer og ikke have det ophængt men ligge det helt ned på akvariet er det en dum idé?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 17/12-2012 17:48 17/12-2012 17:48
Bubbletip på med en handske (ikke at de skulle brænde men for en god ordens skyld) og så burde stille kunne vippe den ud.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 18/12-2012 10:18 18/12-2012 10:18
Mhht lys, er det fint at lægge dem ned, dog er det ikke godt for rørene i længden. bedst er om du kan klodse dem op eller hænge dem.

Annoncører
Annoncører