Mundrugende labeotropheus trewavasse

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1067

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger puttekalven (Inaktiv) - 26/11-2012 10:04 26/11-2012 10:04
Hej
Jeg har en trio af trewaen bestående af en han og 2 hunner. Den ene hun har de sidste par uger gået og gumlet gevaldigt, og er meget udvidet i kæberegionen. det ligner hun har noget i munden når hun åbner den. nærmest som hvis hun havde en lille tunge. Min plan er at fange hende og tømme hende i et fødeakvarie. Men jeg ved ikke om hun har gumlet længe nok???
Og så lige den mindre detalje at jeg har meget svært ved at fange hende. Hun spiser, dog på en mærkværdig måde, hvor det nærmest ligner hun gylper op i munden igen.
Jeg vil gerne høre god råd og fra de som har erfaring med dette.
tak

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger BastianT (Inaktiv) - 26/11-2012 10:06 26/11-2012 10:06
du skal nok ikke selv tage æggenen ud men lade hende spytte i et andet akvarie hvis du vil have flest muligt yngel overlever

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger puttekalven (Inaktiv) - 26/11-2012 10:17 26/11-2012 10:17

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger puttekalven (Inaktiv) - 26/11-2012 10:20 26/11-2012 10:20
nogen råd til hvordan jeg så får hende indfanget uden at skulle tømme hele akvariet??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/11-2012 14:54 26/11-2012 14:54
Det er nøjagtig det samme problem jeg har. Det kræver et mega net, en bekvem siddestilling og utrolig tålmodighed:-) det er altså bedst hvis du lader den spytte ungerne ud i fred og ro. Og hvis du har et rimelig præcist tidspunkt hun har fået skuffe, så tar du hende fra på 18-19 dagen og sætter hende for sig selv. :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 26/11-2012 16:33 26/11-2012 16:33
Der er delte meninger om hvorvidt man skal tømme hunnerne eller ej. det er op til ens eget temp. at beslutte det.
du får ikke færrere unger af at tømme hende selv, nok nærmere flere, men en god ide ville være, hvis du fik en "kyndig" til at vise dig hvordan man gør, så ikke du maser/skader fisken.
en anden ting du kunne tage op til overvejelse er, om det er besværet værd. .... har du plads til ungerne og kan du komme af med dem når de er vokset til??? o.s.v.....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/11-2012 16:39 26/11-2012 16:39
Jeg har selv praktiseret det med at holde den for gællerne og tømme dem når det var tid.. Men jeg er begyndt at lade dem klare det selv. Synes de fik lidt "fødselsdepression" af behandlingen.. Men det virker:-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 26/11-2012 16:47 26/11-2012 16:47
Indlægget er rettet 26/11-2012 18:01 26/11-2012 18:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

at holde den for gælderne er heller ikke min foretrukne metode, man risikerer jo at fisken besvimer inden den har spyttet ungerne :P

åben munden forsigtigt på fisken og løft den og og ned af vandet med hovedet nedaf ( kan selvfølgelig ikke undgås at man holder dne over gællerne, men hvis man samtidig åbner munden på fisken går det mere smertefrit)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/11-2012 17:17 26/11-2012 17:17
Det er meget som et menneske kvælertag. Munden går lissom op inden der besvimes.. Jeg syns det går lidt nemmere hvis maven er opad.. (det gælder forresten også for fisk)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 26/11-2012 20:13 26/11-2012 20:13
Indlægget er rettet 27/11-2012 03:06 27/11-2012 03:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der er intet forkert i at tømme en hun, dog vil jeg råde dig til at fange hende og smide hende i dig yngleakvarie og lade det gå naturens gang. Det vil være en fordel at få en erfaren malawi mand til at vise dig hvordan man tømmer en hun nemmest og hurtigst.

Det er ikke nødvendigt at holde den for gællerne, blot et fast tag (uden at klemme selvfølgelig) omkring fisken med den ene hånd, tag den anden hånd og før tommelfingerneglen ind mellem kæberne og åben forsigtigt. På denne måde kan du rent faktisk holde fisken under vand størstedelen af tiden. Selv med munden åben kan hun holde på ungerne, men her kan man gøre som beskrevet i #8 med at tage hende op og ned, evt trykke hende let under "hagen".

Det kan lyde besværligt men når du først har set det og selv prøvet vil det kun tage et øjeblik.
Men som sagt fang hende og flyt hende, tit spytter de i nettet og så er det problem løst.
Du fanger hende nemmest ved at bruge 2 net, 1 til at jage med og 1 til at lokke hende i.

Nogle fanger hunner op inden æggene er færdig klækket, ulempen her er at hvis hun spytter dem ud under fangsten så går de tabt.
Jeg venter altid til ca 23 dagen, da de så med sikkerhed vil klare sig. I et tæt befolket akvarie vil hunner alligevel holde på ungerne så længe som muligt, så selvom de er klar til at blive sluppet fri efter ca 21 dage er det stadig mere sikkert at vente et par dage ekstra.

Annoncører
Annoncører