325 L med Aulonocara og...?

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Aulonocara
Visninger : 2389

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MieHee (Inaktiv) - 25/11-2012 12:23 25/11-2012 12:23
Jeg har fået lyst til at starte et 325 L op til Malawi cichlider. Jeg er absolut ikke til Mbuna, så jeg tænker at et akvarie med Aulonocara og et par enkelte andre arter, vil være lige det jeg står og mangler i stuen. :)
Jeg har aldrig holdt Malawi før, så er helt ny på dette område. Jeg vil indrette akvariet med fint lyst sand og lave nogle stenopsætninger af sort granit, så der både bliver huler og fri sandbund.
Jeg har læst og læst, men det lader til at der er ret delte meninger om hvilke fisk man kan holde sammen, hvor mange, og i hvilken størrelse akvarie.
Hvis vi startermed Aulonocara, mener nogle at man slet ikke bør holde flere arter sammen, og nogle mener at man bare ikke skal blande arter fra samme 'gruppe'? Hvad siger i? Hvor mange vil i anbefale til 325 L og hvilken kønsfordeling?
Som selskab til Aulonocaraerne har jeg kigget på S. Fryeri, som dog ser ud til at blive lidt stor... Har læst en masse, som mener at de godt kan holdes i denne størrelse, sammen med Aulonocara, men hvad siger i? Nogle reelle erfaringer?
Derudover har jeg også læst om folk der holder Golden spec sammen med ovennævnte, hvilket (farvemæssigt) tiltaler mig. Andre mener at det er absolut no-go. Men den er jo lidt anderledes end de andre Mbuna i forhold til kost og temperament? Hvad siger i?
Jeg synes også at Lethrinops Marginatus 'red fin' er sindsygt flot, og tænker at det måske også kunne være en mulighed.

Kom endelig med ideer til hvad jeg skal putte i akvariet. Jeg vill gerne have beboere der har godt med knald på farverne, og gerne nogle der er villige til at yngle i akvariet.det skal måske lige siges, at den Aulonocara jeg har kig på, er A. Stuartgranti - enten 'cobue' eller 'ngara'.

Hvor meget strøm skal der forresten være i sådan et akvarie?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MieHee (Inaktiv) - 26/11-2012 15:59 26/11-2012 15:59
Jeg ved godt at det var en lang smøre, men er der ingen der vil dele en mening eller to?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 26/11-2012 19:16 26/11-2012 19:16
Indlægget er rettet 26/11-2012 20:16 26/11-2012 20:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Mie

Du kan lave et ok artsakvarium i din 325.
De mindre Aul er afgjort at foretrække og her er stuartgranti et fint valg, det kan sagtens fungere.
Har i en periode selv haft 15 maylandi i en 325 uden nogen former for problemer.

Det der er vigtigt er at du ikke smider andre arter i med mere temperament end Aul. fryeri er ikke et godt valg hvis du spørg mig, de kan være hårde.
Golden spec er en af de mest egnede mbuna hvis det endelig skal være, dog ville jeg ikke selv gøre det. Aul går klart bedst med artsfæller eller andre rolige arter, feks Letrinops som du har kig på.
Dog ville jeg ikke sætte dem sammen i en 325, var vi oppe i 530 eller større ville det være en glimrende sammensætning. Jeg har selv haft en større flok L. red cap sammen med en større flok A. jacobfreibergi, Otter point i 900 L. Det var en fed kombination.

Mit råd vil derfor være at holde sig til kun 1 art Aul og få en god flok, på denne måde behøver du eller ikke være så opmærksom på fordelingen, jeg ville gå efter 50/50 ca.

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej og besvare nogle af dine spørgsmål.
Kan se du er fra Roskilde, et godt sted at handle kvalitets fisk med et stort udvalg finder du her:
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/market/show/?ID=86934

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger theill (Inaktiv) - 26/11-2012 22:22 26/11-2012 22:22
Indlægget er rettet 26/11-2012 23:24 26/11-2012 23:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Mie,
Jeg har haft rigtig gode erfaringer med at holde en flok aulonocara baenschii på 3 hanner og 4 hunner sammen med en trio copadichromis trewavasae likoma i en 325'er. Synes at temperamenterne passer fint sammen og at farverne spiller max med den blå gule op imod den matsorte/lyseblå. Se evt. billeder på min profil.
Pas dog på ikke at lave alt for stor stensætning, da 325 er absolut minimum af plads til sådan en flok. Sørg også gerne for at bruge et stort spandfilter så du får effektiv filtrering uden at bruge akvarieplads.
Held og lykke med projektet.
mvh,
Jesper

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger MieHee (Inaktiv) - 27/11-2012 18:11 27/11-2012 18:11
Mange tak for jeres gode svar.
Jeg må ærligt indrømme at jeg vil være lidt ked af at have et artsakvarium kun med Aulonocara, måske ude at vide hvad jeg går glip af. ;)
Jeg har kigget lidt på Otopharynx lithobates - vil den være et bedre valg end S. Fryeri? Jeg tænker 1.2 og evt 3.4 Aulonocara? Eller er det så bedre at nøjes med en enkelt han og flere hunner?
Den ser også rigtig flot ud, den copadochromis du foreslår, Jesper, men jeg kan ikke lige finde den til salg nogle steder. Burde den være let at få fat i?

Hvor meget strøm vil i anbefale i akvariet?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 01/12-2012 23:08 01/12-2012 23:08
Beklager det sene svar Mie.
Det du skal tænke over når du gerne vil holde Aul er at de skal være den dominerende art i baljen for at trives og vise sig fra deres bedste side, både mht adfærd og farver.
lithobates kan være stride på samme måde fryeri kan, så dem bør du gå uden om.
Godt selskab er de øvrige rolige arter, som feks Lthrinops som du selv er inde på. Jeg har altid givet dem en del mere plads end 325, men ser ikke nogen forhindring i at forsøge feks 3.3 Aul og 3.3 Lethrinops. Sæ længe du sørger for godt med fri sandbund og nøjes med et par enkelte huler, så skal det nok lade sig gøre.

Mht flow i baljen så er en god tommelfinger regel 3-5 gange akvariets volume, men nu er det jo bundsild du vil holde så ingen grund til at give dem max som feks mbuna kan lide det.
Når vi taler flow så er det ikke nødvendigt at filtrere akvariets volume 3-5 gange, filteret kan (alt efter hvilken slags filter) godt køre mindre, så supplerer du bare op med powerheads eller streamers (sidste mulighed er at foretrække da den er langt billigere i strøm)

Annoncører
Annoncører