Akv uden levensten hvordan

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1956

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tonni m (Inaktiv) - 02/10-2012 23:01 02/10-2012 23:01
hej

jeg har kigge lidt på saltvands akv. og fandt nogle der bygger akv i las vegas på youtube.
( http://www.youtube.com/watch?v=tSc2sGkFfv8&feature=related )

i de fleste af det de bygger er der ikke levensten i og der er ikke heller ikke nogle sump hvor der kan være levensten

så det jeg vil vide er

om det kan ladse sig gøre og hvordan ( skal man bruge noget special vand,salt, og så vider)

jeg ved ikke så meget om saltvands akv. inu.

håber at der er nogle det kan hjælpe..

mvh tonni..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 03/10-2012 11:23 03/10-2012 11:23
Respektforholdet mellem den etablerede saltvandsgruppe af akvarister og ATM-folkene(firmaet der vises i serien "Tanked") kan vist parkeres på et meget lille sted.

Prøv at google dig lidt frem, så ser du hurtigt at den måde saltvandsakvaristik fremvises på i serien ligger langt fra virkeligheden - og det er synd.

Man kan godt lave akvariet uden levende sten, men det anbefales ikke.

En del af de store offentlige akvarier er bygget op uden brug af levende sten, men med kraftigt afskumning og kunstige koraller.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 03/10-2012 11:29 03/10-2012 11:29
#2 og ofte ekstreme sandfiltre som
Æder alt :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 03/10-2012 11:36 03/10-2012 11:36
Min forhandler har haft et system kørende i et par måneder nu, med fisk osv, filtermaterialet består af 1 lille LS og en helvede masse filtermateriale, stabilt men ikke det flotteste at kigge på...

Billigt er det heller ikke for filtermaterialet er svin dyrt.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 03/10-2012 12:21 03/10-2012 12:21
SogneprQsten skrev :

Ja, men det er til at fange svæv og partikler. Det er meget dyre at køre med da de kræver nogle pænt store pumper, samt de skal bagskylles jævnligt.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger petercw (Inaktiv) - 03/10-2012 20:10 03/10-2012 20:10
Akvarie uden sten / sump / filter er det samme som at prøve at køre en bil uden motor. Det går OK ned ad bakke, men når du er nået bunden, så går du i stå.

Du kan sagtens køre et akvarie uden ovenstående, men efter en uge når fiskene har lavet det som de nu laver af affaldsstoffer, og der intet er til at nedbryde affaldsstofferne, så går det amok. Ligeså vel som din bil går i stå uden en motor. Man kan jo skubbe den, men spørgsmålet er, hvor sjovt det lige er..?

Du behøver dog ikke at starte op med levende sten. Du kan sagtens bruge dødt materiale.
Der skal bare tilsættes bakterier, men det kan købes.

Du behøver heller ikke at have overflåd af sten i din balje, du kan godt have de fleste sten i en sump.

Jeg kan nu ikke se, hvorfor man skulle vælge at undlade sten i baljen. Hvad er der så at kigge på?

Koraler skal jo have noget at stå på, samt fiskene er meget mere underholdene, hvis de har noget at svømme omkring, nappe af og interagere med.

Hvorfor ville du undlade sten og sump?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger tonni m (Inaktiv) - 03/10-2012 20:49 03/10-2012 20:49

det er ikke fordi jeg vil undlade sten og sump.

jeg prøver bare på at forstå hvordan de kan gøre det uden de ting.

jeg ved ikke så meget og stalvand akv. inu og vil bare vide nogle forsklige måder at gøre det på.
og når jeg går i gang med et saltvands akv en dag bliver det nok sten og sump.
prøver bare at få lidt vide om salt vands inden jeg går i gang

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger petercw (Inaktiv) - 03/10-2012 21:00 03/10-2012 21:00
Hvis du gerne vil lære noget om, hvordan det fungere med saltvand og de forskellige systemer, så vil jeg absolut anbefale at du studere emnet grundigt, inden at du køber noget.

Faktisk vil jeg anbefale, at du bruger penge på at købe en bog her: Eksternt link http://www.mrsaltwatertank.com/successstore/

Jeg er overbevist om, at selvom bogen koster 200.- kr så kan indholdet af bogen spare dig for tusindvis af kr.

Hvis jeg havde vidst, hvad der står i den bog, så havde jeg selv sparet mange tusind og så havde jeg haft et helt andet system end det jeg har i dag.

Jeg har selv købt nogle af hans bøger, og jeg skal ærligt sige. Jeg ville ønske at jeg havde købt dem for længe, længe siden.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 03/10-2012 22:35 03/10-2012 22:35
AndersGS skrev :
SogneprQsten skrev :

Ja, men det er til at fange svæv og partikler. Det er meget dyre at køre med da de kræver nogle pænt store pumper, samt de skal bagskylles jævnligt.

Der er gode erobe forbindelser i et iltet sandfilter.
Massere af overflade :)
Danmarks akvarium har bla kørt således i mange år.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 04/10-2012 15:02 04/10-2012 15:02
Helt sikkert - siger bare at der er en grund til at der ikke er nogen hobbyakvarister der bruger det :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger claus s p (Inaktiv) - 04/10-2012 17:41 04/10-2012 17:41

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Lord Mike (Inaktiv) - 04/10-2012 19:16 04/10-2012 19:16
Indlægget er rettet 04/10-2012 19:51 04/10-2012 19:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Akvariet i Tivoli køre også med sandfilter, faktisk har vi 4 meget store sandfilter på systemet. Disse sandfilter returskyldes dagligt på skift, så de derved returskyldes hver 4 dag. Dette ved jeg også gøres på DK akvarie og vil også blive det på "Den Blå Planet". Disse sandfilter bruges ganske enkelt kun til at fjerne svæv og andre fremmed elementer fra vandet som skrevet tidligere af Anders. Altså disse filter bruges ikke som nitrifikationsfilter.

Jeg finder lige et billed af vores sandfilter inde fra akvariet i Tivoli og poster så de kan ses.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 04/10-2012 20:55 04/10-2012 20:55
Jo jo :)
Men det er jo altså ikke ensbetydende med at der intet nedbrydes?
Eller har jeres vand samme nitrit før og efter en tur i filteret?

For sandfilter er da brugt igennem mange mange år :)

Men ja - altså sågar en vandtank med ekstrem iltning kan jo nedbryde.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger rasmuskok700 (Inaktiv) - 05/10-2012 22:50 05/10-2012 22:50
Nej hvor er det trist med kunstige koraller.. Det ser bare - ja kunstigt ud!! *skeptisk*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Lord Mike (Inaktiv) - 06/10-2012 08:28 06/10-2012 08:28
Indlægget er rettet 06/10-2012 08:31 06/10-2012 08:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Efter lige at have læst lidt mere på lektien er jeg ganske enkelt nød til at korrigere mig selv for ikke at skabe unødig forvirring.

Sandfilter har en effekt på det nitrogene kredsløb, netop pga den store iltning der skabes i disse filter. Sorry min fejl :( Af samme årsag har vi i Tivoli været nød til at sætte 2 store nitratfilter på systemet med i alt 1 tons svolvkugler til bekæmpelse af det store indhold af nitrat som haves i det store akvarie (270 000 liter). Disse nitrat filter har nu været på systemet i 11/2 år og har været ca 1 år om at blive indkørt. Vi kan nu se resultater i form af en halvering på nitrat.

Hvis du hentyder til de plastik-koraller der haves på der store akvarium i Tivoli, så kan jeg da godt følge dig en lille smule. Men at have koraller i et akvarium som dette kan ganske enkelt ikke lade sig gøre bla pga vandværdierne og beboerne. Det ville i mine øje være trist at sætte "rigtige" koraller i, for at se disse blive spist op af div fisk for derefter at blive nedbrudt totalt pga vandværdierne.
Faktisk er det sådan at langt størstedelen af de besøgende gæster slet ikke ved at det ikke er rigtige koraller, men de gæster som har en viden omkring koraller kan uden problemer godt se hvorfor disse ikke er i akvariet. Det er sådan at Tivoli havde det valg at enten havde plastik koraller eller plastik fisk, og jeg er nu glad for at man valgte det første ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 06/10-2012 13:09 06/10-2012 13:09
#15 det helt ok :)
For rent svæv var det også meget arbejde.

Ja har man mulighed for svovl er det jo kanon.
Vi andre må arbejde med dinitrifikation på anden vis :)

Annoncører
Annoncører