Fra færskvand til saltvand...

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1490

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Knerd (Inaktiv) - 02/09-2012 22:19 02/09-2012 22:19
Jeg har haft færskvandsakvarier i nogle år nu. Jeg har mest haft almindelige nemme fisk, men jeg har sat mig en del ind i hvad det kræver at have de mere advancerede arter, som f.eks. Discus og nogle af de små sarte sydamerikanere der stiller store krav til speciel vandkvalitet.
Jeg har her for nylig gået og leget med tanken om at skifte det gamle færskvandsakvarie ud med et lidt mindre saltvandsakvarie <200 liter, med nogle af de nemme fisk, lidt koraller og en enkelt anemone eller 2.
Hvor svært er det at holde et saltvandsakvarie i forhold til færskvand? Er det det samme som et almindeligt selskabsakvarie, eller er vi helt oppe på Discus og Apistogramma niveau, eller noget der i mellem? Er der nogen af jer saltvandshoveder med erfaringer med færskvand der kan vurdere det?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger claus s p (Inaktiv) - 03/09-2012 07:18 03/09-2012 07:18
jeg har et ca 100L og ved at sætte et 250 op :) jeg gik fra fersk til salt :P jeg syntes kun det er blevet nemmer men lidt dyrere B)
det sværeste er nok noget med vandkvaliteterne.
jeg har dog ikke haft nogle større salt fisk endnu :( der må du nok få svaret fra nogle andre..
bare spørg hvis der var noget du ikke fik fat i eller vil vide mere :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger petercw (Inaktiv) - 04/09-2012 22:14 04/09-2012 22:14
Hey,

Jeg har selv haft nogle ferskvands akvarier. Jeg er for nylig gået over til at have saltvand. Et RSM130D.

Jeg synes at det er mange gange sværrer at have saltvand, end det var at have ferskvand.

I forhold til at have ferskvand, er der mange flere ting man skal holde styr på i form af vand kvalitet og stoffer i vandet.

jeg vil sige at det generelt afhænger af, hvad man vil have i sit saltvands akvarie. Jeg er absolut ingen ekspert og har kun få måneders erfaring, men jeg synes at ferskvand var mere mere robust, hvis man kan sige det sådan. Jeg har mistet en koral, nogle rejer, en krabbe og har gjort nogle erfaringer med de forskellige værdier i vandet. Meget mere end da jeg havde ferskvand.

Dog vil jeg mene at det "betaler sig"
Saltvand er meget smukkere og mere interessant for mig personligt.

Hvis man er villigt til at bruge en smule flere penge på det, samt at man vil ofre lidt tid, så tror jeg at du bliver glad for det :)

Det var bare lige min personlige mening, efter at skifte fra fersk til salt.

Håber at du bliver glad for hvad end du beslutter dig for :)

Mvh Peter

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 04/09-2012 22:30 04/09-2012 22:30
Det kommer meget an på ens niveau i ferskvand :)
Jeg synes personligt saltvand var lettere - for har du først fundet din måde at holde balance på.
Så behøver du reelt ikke tænke mere over det.
Mange lever i en vandskift reder alt, i ferskvand.
Og tjekker slet ikke buffer værdier.
Derfor er der mange der går galt i byen ofte.

Mange mister også mange dyr. De er bare generelt billigere og derfor betænker man det ikke på samme måde.

Så forstår man teorien og omsætter til praktisk kunnen.
Er det ikke svært.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 04/09-2012 23:08 04/09-2012 23:08
Nej svært er det ikke, men saltvand er ca 10 gange mere følsomt end ferskvand, derfor er reglen "bigger is better" meget passende her. Dyrt, nej det behøver det skam ikke at være bare man ved hvad man vil have og hvad det kræver.

Største forskel på fersk og salt er den tålmodighed det kræver, ferskvand er klar til mange fisk efter 14 dage, salt er klar til lidt fisk efter 2-6 mdr...

Søg her på siden under opstart og forbered dig grundigt, meget der siges og skrives om salt er som religion så brug din sunde fornuft er mit bedste råd.

Annoncører
Annoncører