Dag 41 siden opstart af saltvands akvarie.

Postet under : Saltvandssiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 2778

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger NicklasR (Inaktiv) - 18/08-2012 13:30 18/08-2012 13:30
Indlægget er rettet 18/08-2012 18:39 18/08-2012 18:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det har nu kørt uafbrudt med belysning og cirkulation. har været igennem en brunalge fase. og er ret voldsomt angrebet af grønne trådalger som suger til sig med nærring. har valgt og komme en ekstra cirkulations pumpe ned så det det nu er oppe på 8900 L/T.har høstet de grønne trådalger efter behov her i løbet af de sidste dage. I næste uge kommer der så nye beboere til igen, denne gang et oprydnings Crew regner jeg med jeg godt kan tillade mig og skaffe mig nu da det har kørt i snart 6 uger.

Har fået en ny beboer. En lille rød orm nok en fireworm eller en børsteorm og 2 grønne små palme agtige planter.

Har målt de forskellige værdier til følgende

KH/Alk ligger mellem 8 og 11.

Ph værdien ligger mellem 8.1 - 8.3

nitrat ligger på 0

magnesium bliver målt på tirsdag når test sættet kommer hjem.

fosfat endnu ikke målt, men tror det er lidt for højt grundet den voldsomme algevækst, men har ikke helt forstand på det er helt ny i faget.

Teknik

akvariet 112 liter

levende sten 12 kg

Sump 54 L med 3 rum. 1 med filter (bio balls) Fosfat filter(kommer i næste uge) 1 med levende sand og levende sten, og et til min eheim retur pumpe på 1000 L/T

skummer aqua medic indvendig skummer 40-200 L, ikke sat til endnu men gør jeg snart når der kommer dyr i baljen.

overløbsbox fra perfect reef

Belysning 2 * T8 Et solys og et marine blue.

her er lidt billeder af hvordan det ser ud nu :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 18/08-2012 16:12 18/08-2012 16:12
Hej Niclas!

Det ser ud til og lyder til du ellers har rigtigt godt fat i teorien. Du skal nok få succes med saltvand.

Det eneste jeg måske bekymre mig lidt om er "døde zoner" ift. din stenopbygning - men det kan sagtens være billedet der snyder.

Er enig med dig, du kan godt tilsætte lidt eremitter og snegle. Hold dig fra søharen hvis du får tilbudt denne, medmindre forhandleren vil tage den igen.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 18/08-2012 16:12 18/08-2012 16:12
Hvor stort er akvariet og hvad med lidt Info om teknik osv :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 18/08-2012 16:20 18/08-2012 16:20
Ser rigtig godt ud, herligt at se!

Oprydningscrew, ja de kommer at trives :-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger NicklasR (Inaktiv) - 18/08-2012 18:32 18/08-2012 18:32
AndersGS skrev :
Hej Niclas!

Det ser ud til og lyder til du ellers har rigtigt godt fat i teorien. Du skal nok få succes med saltvand.

Det eneste jeg måske bekymre mig lidt om er "døde zoner" ift. din stenopbygning - men det kan sagtens være billedet der snyder.

Er enig med dig, du kan godt tilsætte lidt eremitter og snegle. Hold dig fra søharen hvis du får tilbudt denne, medmindre forhandleren vil tage den igen.

Hej Anders
håber jeg at jeg gør, har godt nok kæmpet meget med de grønne trådalger og høstet meget, har næsten ikke kunne se baggrunden for bare alger. og stenene har været helt dækket. Ny kan man endelig se de lilla kalk alger bare sådan lidt (de er næsten lige begyndt og komme) efter jeg fandt ud af mine værdier var sådan nogenlunde iorden, har jeg tilføjet lidt puple up 1 gang dagligt.

måske, har rykket lidt på nogle af stenene her til morgen netop pga de stod for tæt på glasset og gjorde så der ikke kom så meget strøm forbi. Men nu det lige før sandet bliver revet op i alle hjørnerne osv. hjalp også lidt da den 3 cirkulations pumpe kom i.

de kommer i løbet af næste uge. der kommer flere billeder af hvordan det kommer til at se ud :D

Og teknik kan jeg da lige skive :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger NicklasR (Inaktiv) - 18/08-2012 18:41 18/08-2012 18:41
Stockholm Saltvand skrev :
Ser rigtig godt ud, herligt at se!

Oprydningscrew, ja de kommer at trives :-)

Uden din hjælp havde jeg nok opgivet de grønne trådalger så mange tak for de gode råd, har også boostet magnesium lidt men ikke helt op på 1900 pga jeg ikke kan måle det endnu.

ja de kommer ihvert fald ikke til at sulte :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 18/08-2012 20:29 18/08-2012 20:29
Vent med fisk til de er helt borte, men det ser ikke ud til at der er lang tid endnu :-)

Har du erfaret de har skiftet farve, og ikke sidder så godt fast på stenene endnu?

En fornøjelse at hjælpe, specielt når folk lytter :-) Mine trådalger var også meget tæt på at koste mg dene hobby, havde de ikke gået "i sig selv" efter jeg kom hjem fra ferie tror jeg at jeg havde opgivet.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger NicklasR (Inaktiv) - 18/08-2012 22:01 18/08-2012 22:01
Vent med fisk til de er helt borte, men det ser ikke ud til at der er lang tid endnu :-)

Har du erfaret de har skiftet farve, og ikke sidder så godt fast på stenene endnu?

En fornøjelse at hjælpe, specielt når folk lytter :-) Mine trådalger var også meget tæt på at koste mg dene hobby, havde de ikke gået "i sig selv" efter jeg kom hjem fra ferie tror jeg at jeg havde opgivet.

vil jeg gøre, boostede lige Mg lidt mere tidligere, og nu hænger de ikke lige ud i luften mere. De er blevet lidt halv brune og ligger nærmest ned, så høster dem snart igen, selvfølgelig skal man lytte til en der har erfaring med det.

ville det være dumt og komme en Heteractis magnifica (anemone) i samtidig med oprydnings crewet? eller skal jeg vente til de har fjernet det hele?

Forstår jeg godt, de er svære at komme af med hvis man ikke gør som du har sagt med mg! så tror jeg også jeg var stået af! for der var mange for 1-2 uger siden! men nu har jeg fået kontrollen over dem ser det ud til!

også sjovt og se jeg har brugt det der caribbean purple up, og inde under alle de trådalger lå nogle rigtig fine lilla kalk alger som nu er godt på vej frem på stenen i midten :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 18/08-2012 22:42 18/08-2012 22:42
Godt, trådalgerne er sikkert helt borde inom kort.

Det er en ret svær/følsom anemone som kan blive ret stor. Hvad har du for lys (husker ikke)

Du kan sikkert bede din forhandler reservere den et par uger til du evetuelt har opgraderet din belysning.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger NicklasR (Inaktiv) - 18/08-2012 22:48 18/08-2012 22:48
Godt, trådalgerne er sikkert helt borde inom kort.

Det er en ret svær/følsom anemone som kan blive ret stor. Hvad har du for lys (husker ikke)

Du kan sikkert bede din forhandler reservere den et par uger til du evetuelt har opgraderet din belysning.

håber jeg men nogle af dem er stadigvæk lidt grønne og sidder godt fast, betyder det jeg godt kan booste lidt mere eller skal jeg bare vente til i morgen og se det an?

Puha, lyder som en besværlig en for en nybegynder så, Jeg har T8 belysning :D
ja kunne også være en løsning.

har du nogle gode koraller du kan anbefale som er gode for en nybegynder med T8 rør?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 18/08-2012 23:13 18/08-2012 23:13
T8 og anemoner er efter min mening NO NO.
Jeg vil anbefale diverse skiveanemoner, knabber og læderkoraller. Altså koraller der ikke kræver ret meget lys, skal du have en anemone skal du ud og invitere i et LED ameratur, HQI eller T5, du skal ca have 1-2 W belysning pr liter vand, for LED er det vist 0-3 - 0,6 W pr liter vand, er du handy kan du bygge selv billigt. Eksternt link www.led1.de

Lyset skal du efter min mening have opgraderet, og så kan du i morgen begynde at lege med din skumer, ser ingen grund til at den ikke er koblet til. :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger NicklasR (Inaktiv) - 18/08-2012 23:24 18/08-2012 23:24
okay tak, så vil jeg måske skaffe mig sådan nogle til at starte med og så udvikle det stille og roligt :D
så kan det godt vente lidt endnu med at få en anemone, men helt sikkert et projekt jeg vil begive mig ud i om nogle få måneder når det kører rigtigt godt og jeg opgradere til et måske 200 liters akvarie nu du siger de kan vokse sig store skal der også være pladsen, men vil nok bygge det selv, nu har jeg jo bygget sump selv, og mit akvarie bord så mon ikke led også kan klares :D

okay, det bliver det også meget snart! troet bare ikke min skummer måtte være til under indkørelsen af akvariet, men den bliver bare sat til at køre på høj tryk i morgen :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 18/08-2012 23:49 18/08-2012 23:49
Skummer kan ikke skade under opstart, den fjerner jo skidt som protein osv.

Kig på diverse butkker, eventuelt maxspect.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger NicklasR (Inaktiv) - 19/08-2012 10:29 19/08-2012 10:29
skulle jeg have undersøgt lidt mere på, men den bliver sat til, synes bare den opsamler hurtigt bliver fyldt. den kørte faktisk meget i starten af hele min proces, men så læste jeg et sted det var lige meget med at bruge den i opstarts fasen.

Men må være lidt handy, fordi skummeren kan ikke være i min sump, vandstanden er ikke høj nok til at skummet kommer op i samler koppen. og synes ikke det pynter meget når den står inde i selve akkvariet, så kan også være jeg skal have mig en anden skummer også, men imidlertid kan den sagtens stå i akvariet så længe der ikke er fisk osv og kigge på endnu :D

Den ser rigtig god den side. Meget smart man kan få det systen som fungere som en "sol" hvor lyset kører fra den ene ende til den anden ende over tid :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 19/08-2012 18:59 19/08-2012 18:59
Kan du ikke bare hæve din skummer lidt?
Eksempelvis via et fast plastmateriale.
Så du ude over dit problem :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger NicklasR (Inaktiv) - 19/08-2012 19:06 19/08-2012 19:06
Skal ikke hæve min skummer, havde fejl beregnet højde på den ene glasplade i sumpen mangler 3-4 cm vand før skummeren kan køre dernede lidt irriterende men, nu er den røget ned hovedbaljen. Og kører meget godt, det eneste minus er at jeg kom til at klemme beholder kammeret lidt for hårdt så det er flækket. Heldigvis koster den kun 275 kr fra ny af! :)

Annoncører
Annoncører