Mit Rsm 130d (mit første saltvands akvarium)

Postet under : Saltvandssiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 3121

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger petercw (Inaktiv) - 07/08-2012 21:12 07/08-2012 21:12
Indlægget er rettet 07/08-2012 21:14 07/08-2012 21:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej,

Jeg har for et par mdr. siden købt et brugt RSM 130D

Jeg skal være ærlig at sige, at jeg ikke ved meget om saltvands akvarium.

Jeg købte akvariet for 3 mdr. siden. Gjorde det rent, kom saltvand og sand i. nogle uger senere kom jeg 15 kg levende sten i. Det lod jeg stå 1½-2 mdr, hvor jeg så kom 3 bløde koraller i. Nogen tid senere købte jeg 2 "klovnfisk", 2 "domino damsler" og 2 pudse rejer (hvis det er hvad de hedder)

Jeg er ikke helt sikker på, om min opbygning er mit akvarium er optimal.

Hvis jeg nu vedhæfter billeder nedenfor, så kan i komme med jeres mening, inden at jeg skriver meget mere:

Mit akvarium set forfra.

Set fra venstre side mod højre.

Set fra højre side mod venstre.

Set fra venstre siderude mod højre. Min cirkulation sidder nede i højre hjørne og blæser mod venstre hjørne på bagsiden.

To ting om denne koral. Jeg vil gerne vide hvad den hedder, samt jeg er i tvivl om hvordan den trives bedst. Jeg har haft problemer med den siden jeg fik den. Da jeg så den i butikken var farverne i blomsterne kraftig grøn og den var sprunget helt ud. Nu er den mat i farven og vil ikke springe ud. Jeg har forsøgt at flytte den nogle gange i forhold til cirkulation og lys, men jeg har ikke haft held til at få den til at tilpasse sig. Jeg har ladet den stå 2-3 uger af gangen, før at jeg har flyttet den.

Jeg bruger "Easy-Life, flydende filtermedium" (Jeg fik fik at vide, at det skal bruges 1 gang hver mdr.)
Til mine koraller bruger jeg "Easy-Life, Maxicoral A" og "Easy-Life, Maxicoral B" én gang om ugen.

Jeg har jævnligt testet for PO4 med et test set fra Red Sea.
Jeg har også testet for Nitrate . Der har jeg brugt test set fra Salifert. Jeg kunne dog læse i en tråd her på forum, at de test set ikke er gode, så der vil jeg (hvis i anbefaler det) anskaffe mig et andet test set.
Nitrite har jeg testet med et test set fra "Interpet, Easy Test Aquarium"

Jeg købte (som skrevet ovenfor) 2 stk. pudse rejer. De så ud til at have det godt i starten, men jeg har ikke kunne finde dem de sidste 3-4 dage. Jeg havde haft dem en lille mdr. Er det naturligt at de gemmer sig så længe, eller kan de være døde?

Håber ikke at det er for mange spørgsmål på ét sted (Jeg tænkte at jeg ligeså godt kan samle det hele ét sted)

På forhånd tak for hjælpen :)

Mvh Peter

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 07/08-2012 22:46 07/08-2012 22:46
Absolut ikke for mange spørgsmål :-)

Korallen, skal du bare lade stå, det kan være fordi du mangler bly lys at den ike "lyser" så beget, men ikke noget at uroe sig for PT. Den skal nok komme sig, og den kan klare at stå hvor som helst.

Pudserejerne kan gemme sig, men normalt kan du se deres føletråde mellem stenene hvor de nyder at hæge op og ned. Du skal ikke gå i panik om du ser et skelet flyde i baljen, de skifter hamp som langer, så det er muligt de er ved at skifte. De er dog ret følsomme...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger petercw (Inaktiv) - 08/08-2012 13:31 08/08-2012 13:31
Tak for svar.
Hvad er "bly lys"? :-)

Det lys som jeg har pt er vidst standard.
4 rør. to er dem er hvide og to af dem er blålige. De sidder vidst par-vis.

Lader det til at være korrekt?

Jeg har læst at man også skal skifte sine lys rør en gang i mellem. Mine er brugt og jeg ved ikke hvor gamle de er. Hvor ofte skal de skiftes?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 08/08-2012 22:38 08/08-2012 22:38
lol, BLÅ, nermere en variant man kalder royal blue.

T5 skal mindst skiftes 1 gang om året, jeg vil anbefale dig;
1 Daylight
1 Royal Blue, eller reef blue
1 Fiji pink
1 Next generation fra korallen

MEN hust kke at bytte ale på en gang, tjuhej du kan få mange alger... Køb også hos en forhandler hvor du kan få lov at teste forskellige varanter for at se hvad du bedst kan lide.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 08/08-2012 22:41 08/08-2012 22:41
Indlægget er rettet 08/08-2012 22:41 08/08-2012 22:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Kom til at tænke på at du muligvis kunne bruge lidt aminosyre til skiverne...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 09/08-2012 09:24 09/08-2012 09:24
Thomas, det Peter mener er at de er 55 w T5 compact.. Altså er der kun 2 rør at gøre godt med. :D

Kombinationen af 1 stk White og 1 stk Blue er nok den mest optimale der kan opnåes under forholdene.

Men som Thomas siger sørg for at skifte dem min. årligt. Jeg ville få den skiftet nu, da du ikke ved hvor gamle de er. Lys er en af de vigtigste faktorer for et velkørende akvarium.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 09/08-2012 10:07 09/08-2012 10:07
Ahhhh, ja så er det jo lidt begrænset med muligheder.
AndersGS skrev :
Kombinationen af 1 stk White og 1 stk Blue er nok den mest optimale der kan opnåes under forholdene.

Helt enig.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger petercw (Inaktiv) - 09/08-2012 10:19 09/08-2012 10:19
Hej igen,

Tusind tak for jeres respons.

Ja jeg har kun de to "spots" da de sidder sammen par-vis.
Jeg vil se at få dem skiftet hurtigst muligt.

Jeg har godt nok ingen forstand på de forskellige lys-forhold man kan have.
De 4 lys varianter som Stockholm skriver ovenfor, dem kan jeg måske ikke benytte?

Jeg mener at Anders har ret mht de er 55w og T5.
Det fortalte min forhandler, hvis jeg husker rigtigt. Jeg har jo ingen papirer på mit lys, da jeg købte det samlet og brugt.

De skal jo bare helst passe til mit RSM130 D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 09/08-2012 10:29 09/08-2012 10:29
Se nu til at du bare skifter 1 af gangen, start eventuelt med en blå, vent 14 dage og se hvad der sker inden du skifter den anden (hvid) da det ellers kan give en helt utrolig algeopblomsring. Tænk på at efter et år kan en T5 have mistet rigtig meget lysenergi.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger petercw (Inaktiv) - 09/08-2012 11:19 09/08-2012 11:19
Jeg mener ikke at jeg an skifte dem enkeltvis. Blå+hvid sidder sammen par-vis (de er vidst lavet sådan fra fabrikken)

Men jeg kan da skifte ét sæt af gangen.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 09/08-2012 11:42 09/08-2012 11:42
Det var det jeg mente *santa*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 09/08-2012 12:18 09/08-2012 12:18
petercw skrev :
Jeg mener ikke at jeg an skifte dem enkeltvis. Blå+hvid sidder sammen par-vis (de er vidst lavet sådan fra fabrikken)

Men jeg kan da skifte ét sæt af gangen.

Ja, man kan købe sådan nogle 50/50 hvor røret er halvt hvid og halvt blå.. Dem har jeg aldrig syntes godt om. Man får ikke rigtigt fuldt udbytte af farverne og den blå bliver meget hurtigt fesen i farven.

De RSM jeg har haft med at gøre har jeg altid skiftet til 1 stk White og 1 stk Blue. De giver mere intense farver. Selvom man godt kan få lidt "banding"-effekt hvis man har koraller til at stå meget højt i akvariet.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger petercw (Inaktiv) - 09/08-2012 12:39 09/08-2012 12:39
Indlægget er rettet 09/08-2012 13:08 09/08-2012 13:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Okay, det lyder som om det er en fordel med det Hvid+Blå sæt du skriver Anders.

Hvad hedder sådan noget, hvis jeg skal søge på det?

Det er super rart med nogle anbefalinger, så jeg ikke bare køber uden at vide hvad jeg begiver mig ud i :)

Edit:
Jeg har været på Red Seas hjemmeside og finde specifikation på det lys jeg har.
Det hedder:

Complete lighting system

2x 55w 50/50 10,000k & Actinic T5 Power compact lamps
4x Blue LED Moonlights
Electronic ballast
High polish textured aluminium reflector
Fan-cooled hood for extended life of electronic components
High transparency, polished lens

Mon ikke jeg skal bede min forhandler om noget lys magen til eller er det netop det 50/50 lys, som du synes er lidt kedeligt Anders?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 09/08-2012 14:04 09/08-2012 14:04
Jeg synes du skal skifte til 1 stk ren hvid og 1 stk ren blå.

Det er - rent ud sagt et helvede at finde dem, der er næsten ingen der fører de T5 compact-rør.

Jeg ved at Arcadia og Interpet producerer dem, men så er det jo lige at finde en der har dem hjemme.

Nu har jeg virkelig ledt og eneste sted jeg har kunnet finde er på ebay.. Men det plejer nu også at være ok..

Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/Interpet-T5-Compact-Lighting-Full-Range...

1 stk triplus(daylight havde været at foretrække, men den har de ikke) og 1 stk bluemoon

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 09/08-2012 14:08 09/08-2012 14:08
Nej, jeg fandt skisme den 10.000 K(den hvide) ved Mrutzek i Tyskland.. Her kan du roligt bestille fra..

Eksternt link http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger petercw (Inaktiv) - 09/08-2012 15:55 09/08-2012 15:55
Hey igen,

Det ser jo super godt ud. Tusind tak for din hjælp!

Jeg skal da have sådan en Interpet T5 Compact 55w blue moon.

Den hvide du linker fra Tyskland, er det 55w 10.000k, triplus daylight?

Det er lidt svært at finde rundt i, når jeg slet ikke har kendskab med de mange forskellige produkter.

Jeg har selv prøvet at surfe rundt på google, men det er jo en jungle og der popper tusindvis af andre produkter op, trods mine meget konkrete søge kriterier.

Jeg kunne jo spørge min forhandler, om han har mulighed for at skaffe den slags hjem, så skal jeg blot være sikker på navnet, så han bestiller det rigtige :)

Der er jo:
Interpet T5 Compact 55w triplus
Interpet T5 Compact 55w daylight blue

Men den Interpet T5 Compact 55w blue moon, den er måske god nok?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger petercw (Inaktiv) - 14/08-2012 19:42 14/08-2012 19:42
Så har jeg netop fået nye lys. Jeg fulgte dit råd Anders, vedr. de to rør jeg købte.

Jeg har fået et stk daylight 55w og et stk. blue moon.

Jeg kan helt klart se forskel, fra de andre red sea rør :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 14/08-2012 20:41 14/08-2012 20:41
Nå, det var da hurtigt!

Er forskellen til den bedre side ? :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger petercw (Inaktiv) - 14/08-2012 20:58 14/08-2012 20:58
Ja jeg synes at det er meget mere klart. Det virker mere ægte, hvis man kan udtrykke det sådan :)

Om det gør en forskel på miljøet, det må tiden jo vise.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger petercw (Inaktiv) - 15/08-2012 18:08 15/08-2012 18:08
Når så har jeg købt to nye Danebrog rejer i dag. Jeg håber sørme at de klare sig bedre end de to tidligere :)

Når dyr dør i sådan et lille akvarie som mit, hvilke værdier ændre sig så?
Jeg mener at have mistet en krabbe og de to rejer.

Der er bare nogle af de helt grundlæggende ting, som jeg ikke er helt med på.

Mit nitrat, PO4, nitrit er lig nul! Burde nogle af de værdier ikke ændre sig?

Jeg synes at se at der begynder at komme lidt brune alger, primært på bunden, samt nogle "klaser" af grønne alger. Stadig er de værdier i bund.

Hvad er det i vandet, som får de alger til at blomstre op igen?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 15/08-2012 20:04 15/08-2012 20:04
Nærring. Som findes i vand og mad du putter i baljen.

Jeg er ved at blive rigtig bange for at du sidder på et meget ustabilt system, der ikke er ordentligt indkørt.
Gør dig selv en tjeneste og hold igen/(hold helt op) med at fodre fiskene, de skal nok klare et par uger uden mad. Bliver de meget tynde kan du give dem lidt, meget lidt mad 1 gang om ugen.

Værdierne er 0, fordi cyanobakterier og trådalger spiser alt de kan og vokser fint...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Ak1204 (Inaktiv) - 15/08-2012 20:22 15/08-2012 20:22
Du vil også tilføre næring hvis du ikke bruger osmosevand, som vil være grobund for algerne. Så ved hvert vandskifte tilfører du ny næring...

Angående testsæt vil jeg kun bruge Rowas testsæt på Po4, som er dyrt men præcist!

Bruger du osmosevand eller vandhanevand?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger petercw (Inaktiv) - 15/08-2012 21:49 15/08-2012 21:49
Jeg bruger vand fra vandhanen :)

Jeg vil prøve at fodre fiske noget mindre, men helt undgå at fodre dem i uger? Det tør jeg ikke, hehe.

Jeg har læst meget om de testsæt og der er åbenbart mange forskellige meninger.
Pt. bruger jeg testsæt primært fra Red Sea, dem har jeg kun hørt godt om :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 15/08-2012 22:13 15/08-2012 22:13
Mine Nemoer klarede 6 uger uden mad, er akvariet bare lidt indkørt fanger de PODs.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger petercw (Inaktiv) - 16/08-2012 14:21 16/08-2012 14:21
Indlægget er rettet 16/08-2012 14:22 16/08-2012 14:22 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så har jeg for første gang skiftet vand i akvariet.

Min forhandler havde tidligere fortalt mig, at jeg ikke behøvede at skifte vand i saltvands akvarie.
Jeg var så ude hos ham i dag, hvor han sagde at det kunne man da godt.

Jeg har så skiftet 20 liter.

Jeg ved ikke om jeg har båret mig rigtigt ad med at skifte vandet.

jeg slukkede alt cirkulation i akvariet og fjernede 20 liter.

Så målte jeg 2 stk 10 liters spande op med vand og kom 333 gram salt i hver spand. koldt vand fra vandhanen og kogte noget af det, således at temperaturen var 26 grader i begge spande.

Er det den rigtige måde at skifte vand på?

Det virker jo noget bøvlet, sviner lidt og tager lang tid :)

Jeg ved ikke om der er andre mere smarte måder?

Min forhandler i Ribe sagde i øvrigt, at i stedet for at lade være med at fodre fiskene, så kan jeg bare skifte vand lidt oftere. Men hvor ofte kunne han ikke sige mig. Har i et bud på det?

Mit saltindhold er i øvrigt på 1.023 nu, det skulle vel være OK?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 16/08-2012 15:05 16/08-2012 15:05
Så længe du tilføjer ny nærring via fodder og vandbytte kommer du aldrig af med trådalger.

At din forhandler siger at man ikke behøver skifte vand er helt korrekt, men det gælder bare ret store/stabile systemer, du har vel fortalt ham at du har et RSM 130?

20 liter i ugen er passende, med 20 liter vandbytte i ugen burde MG, CA, KH være i orden om du køber et godt salt.

Du skal have 3 spande af 10 liter.

1) Du fylder 2 spande med KOLDT vand fra vandhanen og blander i ret mængde salt.
2) Lader det stå over natten så saltet bliver helt opløst og vandet er stuetemperatur.
3) Du tjekker salniteten i saltet og sikre at det nu passe såen cirkus.
4) Slukker pumben OM det behøved og bruger spand 3 til at fjerne 20 liter.
5) Du fylder i, meget forsigt 10 liter og venter gerne en time eller to med at fylde i de sidste 10 liter.

Om du ikke lader vandet stå over natten/dagen kan du brænde fisk og koraller med salt om det ikke er 100% opløst, Ca, Mg, KH, PH i nyblandet salt er ofte rigtig højt, mit salt laver PH på 9,2 når det er nyblandet.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger petercw (Inaktiv) - 16/08-2012 15:14 16/08-2012 15:14

Hvor længe skal jeg så lade være med at fodre dem?
Jeg har lige tilføjet to nye Danebrog rejer i går, kan de også gå uden mad?

Jeg vil lade være med at tilføje noget til vandet så.
Hvad med det "koral foder" som jeg normalt bruger en gang i ugen, skal jeg også holde inde med det?

Hvad angår min forhandler, så har han selv solgt mig det RSM130, så han ved godt hvad jeg har.
Jeg er da lidt ked af, at jeg først finder ud af det med vandskift nu. Jeg har da haft det stående en del måneder uden vandskift.

Hvad angår vandskiftet, så er det da meget frustrerende, at jeg lige har fået at vide, at jeg bare skal blande det i. Han fortalte ikke noget om at lade det stå natten over.
Puh ha det er godt nok frustrerende. Nu håber jeg ikke at jeg "brænder" det hele af med mit vandskift.

Jeg vil lige prøve at tjekke PH værdien og se om jeg har "ødelagt" noget.

Tak for dit gode råd mht. næste gang jeg skifter vand :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger petercw (Inaktiv) - 16/08-2012 15:25 16/08-2012 15:25
Jeg har lige målt min PH til ca. 8.4

Det er lidt svært at se præcis. Mit Red Sea går fra 7 til 8.6
Den passede bedst på de 8.4 :)

Er det slemt?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 16/08-2012 15:27 16/08-2012 15:27
@Peter,

Så længe du har problemer med cyano og trådalger skal du ikke fodre, og koralfodder, lol, (gik du på den også). Du kan fodre koraller og fisk, men resultatet er at du skal skifte vand hver dag.

I stedet for jeg giver dig alle svarene kommer her lidt at fundere over:
Hvorfor skifte vand overhovedet?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 16/08-2012 15:35 16/08-2012 15:35
8,4 i sig er perfekt, men om ny PH var på 7,4 inden du byttede vandet?
Ja korallerne og fisk kan få et shock/stress og dø.

Sæt dig ind i hvorfor langt de fleste bytter vand :-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger petercw (Inaktiv) - 16/08-2012 16:51 16/08-2012 16:51
Jeg forstår sagtens (jeg tror i hvert fald at jeg forstår det) hvorfor vi skifter vand - For at skille os af med "affaldsstoffer" i vandet, så som det der kommer fra foder og fiskenes naturlige affaldsstoffer.

Jeg ved ikke hvorfor jeg var dum at tro, at jeg ikke skulle skifte i saltvand.
Desværre er jeg en lidt ydmyg type, så når en professionel fortæller mig, hvordan jeg skal gøre eller ikke gøre, så tager jeg normalt vedkommendes ord for gode vare.

Jeg må til at være mere kritisk overfor, hvad jeg høre, for selv at tage stilling og vurdere.

Hvad mener du præcis med "(gik du på den også)"? :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 16/08-2012 19:08 16/08-2012 19:08
:D Super, jeg vil helst hjælpe folk der bruger tid på at fundere på hvad der skrives.

Jeg vil ikke komme ind på enkelte forhandlere, men man forventer vel at de er professionelle, som sin bankmand, ejendomsmægler, tømmer eller brugtbilforhandler?
NEJ VEL, specielt bankmanden skal man passe på for her kan man smide rigtig mange penge lige ud af vinduet.

En god potion kritik over hvad alle der vil sælge dig noget service/dyr/bil er nok klogt...

Der er endnu en grund til at vi skifter vand, og det er at friskblandet saltvand indeholder en masse sporemner, (om du køber kvalitet) som koraller behøver for at gro og trives, disse kan tilføres på andre måder naurligvis.

(gik du på den også), ja dit koralfodder kan du stille på hylden i meget lang tid, det er bare til filefeeders (som du ikke har nogen af) muligvis din røde der behøver andet end photosyntese for at overleve.

Jeg kan ikke beskrive hvor irriteret jeg kan blive over at man sælger et sådanne produkt til en nybegynder , det er jo ren nærring til vandet :-( og (gik du også på den) ja jeg fik også en ½ liter koralfodder med da jeg købte mine første koraller. I de seneste 3 års tid har jeg ikke anvendt koralfodder og mine koraller ser efter min mening helt OK ud :-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger petercw (Inaktiv) - 16/08-2012 19:56 16/08-2012 19:56
Indlægget er rettet 16/08-2012 19:59 16/08-2012 19:59 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvad angår almindelig kritik, så er jeg helt enig med dig.

Jeg følte dog, da jeg købte mine sager, ikke at jeg havde andre muligheder, end at lytte til hvad han sagde til mig. Jeg var jo blank og troede at sælgeren havde styr på sagerne.

Når så saltet indeholder også de "gode sager", det vidste jeg ikke.
Jeg bruger "Instant Ocean" salt til mit akvarium. Er det godt?

Det er lidt svært at læse på pakken, hvad der er godt.
De skriver jo alle sammen at deres er det bedste :)

Hvad angår det "koral foder", så lægger jeg det på hylden.

Hvis de ikke skal "spise" de tilsætningsstoffer, som jeg før har tilført, hvad "spiser" de så?

Er der naturligt de mineraler i vandet, eller er det noget som tilføres på anden vis?
Som fx. det du skriver med saltet?

Annoncører
Annoncører