Børsteorm skal nakkes......

Postet under : Saltvandssiden.dk - Generelt
Visninger : 4365

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger bk-p (Inaktiv) - 04/02-2012 22:02 04/02-2012 22:02
Hej
Jeg håber virkelig der er nogle der kan komme på en god ide til at fange en børsteorm. Jeg er den heldige ejer af et red sea 130 som kører rigtigt godt. Men jeg har ikke kunnet forstå hvorfor jeg i perioder har mistet store dele af mine koraller.De bliver mere og mere flossede at se på og tilsidst er de væk........ Så her den anden aften så jeg min børsteorm hive en koral helt fra hinanden ;( (jeg viste godt at jeg havde sådan en, men troede ikke det kunne være et problem). Jeg har taget alle sten op og fundet et lille huld nede hvor sand og bagbeklædning mødes. Jeg er sikker på at det er der den bor. Hvordan fanger man sådan en fætter uden at skade de andre beboer ?
Mvh nikolaj

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 04/02-2012 22:27 04/02-2012 22:27
Et triks selv skal teste for jeg hader også børsteorm er at stille nogle MEGET hullede sten midt på sandet og så smide lidt frisk mad under stenenfra tid til anden, de er jo nogle rigtige rovdyr så om der er mad ofte skulle de gå i fælden.
Selv er jeg meget imod alle dyr jeg ikke kan se og/eller skader andre dyr i baljen. eneste dyr jeg har som for lov at trives er mine ormesøstjerner, burde nok købe 10 til for jeg har bare 4 stk. Ser dem næsten aldrig men jeg ved de gør et godt job.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Han$en (Inaktiv) - 04/02-2012 22:49 04/02-2012 22:49
Svenskerens råd er ganske godt! Du kan med fordel bruge en super porøs lille sten, oog mase nogle optøede alm madrejer ind i hullerne og vende disse så du kan se alt reje ude fra.

Den skulle gerne gå i fælden allerede første nat, så bliv længe oppe og kig en gang i timen om der er sket noget. Reje skal placeres således at fisk og andet ikke kan rende og pille ved det :)

Ellers findes der vidst også nogle fabriksfremstillede fælder til krabber og orme, om disse virker ved jeg ikke.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 04/02-2012 22:51 04/02-2012 22:51
Indlægget er rettet 04/02-2012 22:51 04/02-2012 22:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

/slap :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Han$en (Inaktiv) - 04/02-2012 22:57 04/02-2012 22:57
Stockholm Saltvand skrev :
/slap :D

Så vil jeg da anbefale dig Fitnessworld :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger bk-p (Inaktiv) - 05/02-2012 14:34 05/02-2012 14:34
Tak for de gode ideer :)
Jeg har to klovnfisk der yngler og er lidt nervøs for, om den begynder at rode rundt hos dem. Anemoner har det jo med at flytte sig. Specielt hvis de bliver forstyrret.

Jeg vender lige tilbage ang. fangsten *uhh* De skulle ikke være behagelige, hvis man kommer til at røre......

Mvh Nikolaj

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Han$en (Inaktiv) - 05/02-2012 15:58 05/02-2012 15:58
Har du en idé om hvor stor banditten er, og hvordan den ser ud?

Men nej, for guds skyld undgå berøring - Brug en koraltang eller pincet til håndtering! Jeg har haft fat i en 15cm Fireworm med fingrene - Det glemmer man ikke, når man sidder en times tid med en pincet og hiver de skarpe børster ud under neglen osv :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger bk-p (Inaktiv) - 05/02-2012 16:13 05/02-2012 16:13
Ja jeg tror den er mellem 50-80 cm .... Den kan snildt nå fra bund til top. Jeg har kun set den når det første nattelys er gået ud. På nær da jeg købte akvariet. Der lå den i en sten. Skulle vist have nakket den der *doh* Nå, men den er grå/sort med skæl og ben langs siden. Hovedet kunne godt minde lidt om blæksprutte arme på måden den samler dem. Den laver klik lyde når den ødelækker :( Så er den ekstremt sky. Det mindste lys eller den mindste lyd og den er væk.
Jeg har hørt at de skæl den har minder om glas......

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Han$en (Inaktiv) - 05/02-2012 17:30 05/02-2012 17:30
bk-p skrev :
Ja jeg tror den er mellem 50-80 cm .... Den kan snildt nå fra bund til top. Jeg har kun set den når det første nattelys er gået ud. På nær da jeg købte akvariet. Der lå den i en sten. Skulle vist have nakket den der *doh* Nå, men den er grå/sort med skæl og ben langs siden. Hovedet kunne godt minde lidt om blæksprutte arme på måden den samler dem. Den laver klik lyde når den ødelækker :( Så er den ekstremt sky. Det mindste lys eller den mindste lyd og den er væk.
Jeg har hørt at de skæl den har minder om glas......

Okay, dét er en rigtig fæl stodder du har dig!

Eksternt link http://www.reeflex.net/tiere/3838_Eunice_aphroditois.htm
Jeg sætter pengene på at det er sådan et bæst du har dig! Du skal være varsom når du engang får fat i den - De bider i selvforsvar, og kan give rimeligt nasty sår!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger bk-p (Inaktiv) - 05/02-2012 17:40 05/02-2012 17:40
Bingo :D
Hvordan griber jeg det så an..... *blink* Den er jo rimelig stor og meget hurtig. Adr... jeg er glad for jeg lige spurgte.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 05/02-2012 17:46 05/02-2012 17:46
Jeg ville enten lave en fælde.
En sidavandsflaske fælde "type".
Eller også ville jeg se om jeg kunne få fat bag hovedet, med en tang.
Det kan være sig en lang pølsetang eller pincet.

Så ville jeg bruge et par handsker af læder :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger bk-p (Inaktiv) - 05/02-2012 17:58 05/02-2012 17:58
sodavandsflaske ? en 1/2 l flaske der skæres over og toppen vendes eller ? ..... og er der evt nogle der kunne tænke sig at købe sådan en størrelse :D Den er meget billig.... HI HI

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Han$en (Inaktiv) - 05/02-2012 18:01 05/02-2012 18:01
bk-p skrev :
sodavandsflaske ? en 1/2 l flaske der skæres over og toppen vendes eller ? ..... og er der evt nogle der kunne tænke sig at købe sådan en størrelse :D Den er meget billig.... HI HI

Du skal nok op i en lidt større flaske :P

Og så inde i flasken lægger du bare en gang foder der dufter, og lægger flasken et sted den helt uforstyrret kan komme til. Det vil nok tage tid, men er sikker på at det nok skal lykkes!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger bk-p (Inaktiv) - 05/02-2012 18:09 05/02-2012 18:09
Tak :)
Så må jeg håbe at de andre dyr holder sig væk, så de ikke bliver det foder der dufter.....

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Han$en (Inaktiv) - 05/02-2012 18:11 05/02-2012 18:11
Ja jeg ville gerne hjælpe mere, men har har heldigvis ikke selv haft "æren" af at prøve.. Og gudskelov!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger bk-p (Inaktiv) - 05/02-2012 18:45 05/02-2012 18:45
Har lige lavet en flaskefælde med rejer. Så er det bare at håbe og vente..... Vender tilbage når der er nyt

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 05/02-2012 18:58 05/02-2012 18:58
HUSK BILLEDER! For Guds skyld, husk billeder! Vi vil se et trofæbillede af bæstet :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 05/02-2012 19:22 05/02-2012 19:22
Jeg tror faktisk ikke du behøver størr flaske :D da den jo er ret god til trange områder.
Det der er i denne fælde.
Du skal være klar til at tage den hurtige op.
Jeg tror ikke den vil blive der inde.

Plus du risikere den hænger med noget af kroppen ude.
Altså vær klar med en tang/pincet også.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 05/02-2012 19:31 05/02-2012 19:31
Knæk og bræk :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger pilen (Inaktiv) - 05/02-2012 20:14 05/02-2012 20:14
Fyld flasken med sprit og kom "Dyret" i , så har du et trofæ til skræk og advarsel .

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 05/02-2012 20:21 05/02-2012 20:21
Har læst en artikkel på reefforum om en fætter der havde en på 2 meter, fy satan de er grimme så billeder behøver du ikke for så kommer jeg ikke at sove i nat :-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger bk-p (Inaktiv) - 05/02-2012 20:34 05/02-2012 20:34
Ellers er der jo en god grund til at opgradere og tømme skidtet ;) (bare et lille 500 l ville da være fedt). Nakkes skal den....

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 06/02-2012 00:26 06/02-2012 00:26
Indlægget er rettet 06/02-2012 00:36 06/02-2012 00:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

wow det lyder som en spændene fætter du har ikke prøvet om du ka finde id på den Eksternt link http://dk.reeflex.net/kategorie/84.html Eunice aphroditois måske kan bive 220cm hvis jeg havde sump kørende var jeg helt sikkert frisk på at hente den

og tror også bare det er et spørgsmål om at få den narret til at gå i en fælde og som anders skriver billeder please for den gad jeg sku godt se

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger bk-p (Inaktiv) - 08/02-2012 20:37 08/02-2012 20:37
Argh ;(
Nu har den sk.... orm nakket en koral mere. Hvis den ikke snart fatter at gå i fælden.... Kan man skære en bagbeklædning fri uden at ødelægge den ? Det må være projektet for weekenden.
Til JJJ27 Jeg tror altså du ville fortryde at have uhyret gående i din sump :) den har været omme i filtret og er nu tilbage i selve akvariet igen. Så jeg tror ikke den vil lade sig begrænse til en sump (stakkels koraller) Jeg tror den er altædende, på nær døde rejer i flaskefælde ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Han$en (Inaktiv) - 08/02-2012 22:22 08/02-2012 22:22
Hvad er det for noget bagbeklædning?

Men altså, er det limet på bør det kunne komme af igen.. Lader til at den bandit skal ud i weekenden :P

Kan du lokalisere stenen den bor i evt? Så er det jo bare at hive den op hvis det ikke er alt for besværligt

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 08/02-2012 23:26 08/02-2012 23:26
i så fald skulle der gitter på rørne

ender sku nok med du må tømme baljen sidder den dyret bag bagbeklædning ? det kan være rigtig svært at få sådan en af man kommer helt an på hvordan den er sat fast nogen bruger en tube silikone andre hæfter den bare i hjørnerne er den limet kraftigt fast og er det et stort akv var det ik noget jeg ville begynde på så længe der er vand i

ellers ved jeg ikke om du har mulighed for at lave et sted til dine koraller ind til dyret er fanget for tror bare det er et spørgsmål om tid har du rørføringer i tanken kunne den måske også gemme sig der

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger bk-p (Inaktiv) - 13/02-2012 14:55 13/02-2012 14:55
Hej igen :)
Lige en opdatering i projekt nak orm.
Har skilt LO.... af igen. Men der er ikke kun brugt en tube silikone til fastgørelse af bagbeklædningen *doh* Så den får jeg ikke af uden at ødelægge den. Ormen sidder bare og griner i sit huld...... Sådan noget ;( ... Så nu er jeg på jagt efter en ny (stor) balje. Så kan alle beboerne på nær orm flytte der over. Der er ikke noget der er så skidt at det ikke er godt..... for mig :D Så hvis jeg nu skal til at opgradere. Hvor stort skal jeg så op i, 500 l eller 700l. Så det stadig er til at betale sig fra uden at dk kortet knækker :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 13/02-2012 15:17 13/02-2012 15:17
Bare husk at strøm og alt går op i pris... men har du plads til 700 liter skulle jeg gå efter det, for man behøver jo ikke at købe alt dag 1, det eneste du bør have dag 1 er LS, resten kan vente og til 700 liter er 30-40 kg LS faktisk nok om man vil have en fræk luftig opsætning. Skulle jeg opgraderer til det dobbelte 1150 liter skulle jeg bruge 20 kg LS alternativ et par (2) atoll søjler.
Eksternt link http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwe...
Eksternt link http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwe...
Og så ellers godt om plads for korallerne at vokse på og fiskene at svæmme i.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 13/02-2012 16:19 13/02-2012 16:19
Indlægget er rettet 13/02-2012 16:21 13/02-2012 16:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

så håber jeg bare du er sikker på den er der hvor du mener for tænk hvis du fik den med over i den nye balje det ville jo være lige til at begynde at græde over selv for en voksen mand :D du kunne jo evt også købe et par regnvands tønder og bruge dem som midlertidig akv også få fanget den orm som nr 1 mener de står i en hund stykket og de er gode at have til at opbevare osmose vand i osv

jeg vil mene du sagtens kan tage dit indhold og stoppe i en støre balje uden at tilføje andet da du jo ikke laver en støre belastning men hvis du propper nye sten i ville jeg tilføre langsomt da de måske skal afgasse før der kommer rigtig gang i dem ang atol søjler har jeg ingen erf men vent med at tilføre nyt liv til den nye tank er godt indkørt

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger bk-p (Inaktiv) - 13/02-2012 19:44 13/02-2012 19:44
Jeg har 15-16 kg LS og en dyb baggrund (minder om atoll søjlerne som ser rigtig fede ud ....) på nuværende tidspunkt. Samt ca 5 kg LS bag i akv (en slags sump) Det er et red sea 130. Der ud over ormen kører rigtig godt. Ormen er ikke i stenene, for dengang jeg købte det stod jeg med en af stenene hvor ormen var inden i. Den er ikke lige at overse. Jeg var dum nok til ikke at nakke den dengang *doh* Jeg har gjort en del i Koi (havde lige et billede liggende) og saltvand har mest bare været fordi det så pænt ud :P Men efter et stykke tid bliver man jo fanget.......Jeg regnede med at købe 30-40 kg LS og starte et nyt på 500- 700 l. Hvad skal jeg regne med ang. lys ? Jeg plejer bare at købe nye pære ca en gang om året ( det er så nemt ).

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 13/02-2012 19:57 13/02-2012 19:57
Super fine Karper, de ser ud til at smage godt.... (ja jeg spiser karpe hver anden jul) Nu har vi jo ikke set nogle billeder af din tank så det svært at sige hvad du skal have men tag lige og læs denne tråd Internt link http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1311280#Sit... den skulle havde været en komplet opstartstråd men stort set alt jeg ville havde med fandes allerede, disse første letlæste sider er inspireret at Mr. Saltwarter for der er rigtig mange ting man skal tænke på INDEN man begynder ;-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Han$en (Inaktiv) - 13/02-2012 19:58 13/02-2012 19:58
Kommer an på hvad planerne er :)

Du kan meget billigt komme i nærheden af 150W HQI lamper, og T5 lamper af ordentlig kvalitet (Ikke noget ukend kina-pis) er også til at komme til nu.

Et 530L med standard mål - 160 x 55 x 60 kan fint klares med en 2x 150W HQI på 120CM, hvis man ikke forventer at have SPS fra bunden og op - En lampe med 2x 250W HQI gør det noget bedre.

Sidst er 6x 54W T5 også glimrende, og meget gerne 8 stk - Med 6-8 kan du have SPS forholdsvist dybt, da de giver et jævnt og meget uforstyrret lys, hvis reflektorene er ordentlige! Giesemann og ATI laver guddommelige lamper. Byg-selv med kvalitetsballaster er også muligt, og til at betale.

Sidst er der LED - Lavest strømforbrug i forhold til output, dyrest i indkøb, og den manglende varmeafgivelse resultere i at du ikke kommer uden om varmelegeme.

Jeg har selv 144W LED på 160L - Jeg synes lyset er meget kedeligt og livløst - Slet slet ikke det samme spektrum som en god HQI levere. Jeg bruger også en del mere strøm end jeg ville med en 250W HQI da mit 200W varmelegeme kører 20min pr 90min i snit. Jeg har selv testet med LED et år nu, og jeg er ikke personligt tilfreds med udseendet - Dette er helt og aldeles smagssag, men jeg skal "hjem" til HQI igen, og dette kan kun gå for langsomt :D

Men enden af denne smøre;

Du kan oplyse med 2x T5 hvis du kun vil have skiveanemoner på toppen, og derfra ellers gå op i Watt for at få mere output. Det står til fuldstændigt frit valg :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 13/02-2012 20:25 13/02-2012 20:25
Jeg vil så tilføje at jeg stille og roligt, 14-28 LED om måneden er på vej helt bort fra T5.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger bk-p (Inaktiv) - 13/02-2012 22:43 13/02-2012 22:43
Tak for de gode svar :)
Har haft saltvand i nogle år nu. Men føler mig godt nok som nybegynder. Plejer bare at måle salt indholdet samt nitrit og nitrat... *rødmer*
Så jeg skal vist læse lidt mere på lektien før jeg bruger kortet.
Til SS du må da gerne købe en til jul... Så skal jeg vist ikke spares ang. nyt akv B)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 14/02-2012 14:03 14/02-2012 14:03
især brugt kan man efterhånden få hqi smidt i nakken ... dejligt at høre at hansen som har haft hqi ikke er tilfreds med led for tror virkelig skifted fra hqi til led er for stort til man endnu kan aceptere det især når man tænker på prisen for en god led lampe til et stort akv og ja hqi bruger strøm men er den krafig i forhold til akv størelse kan man nøjes med 5 timer om dagen og køre t5 for resten af timerne har selv måtte aceptere at 10timer hqi blev for meget for mit akv

men vil tror skifted fra t5 til led er noget mindre skræmmende men er sikker på det er vores øje der afgør hvad man skal vælge for vi har jo set masser af eks på virkelig flotte akv med masser af stenkoraller drevet af t5 og led belysning

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 14/02-2012 15:41 14/02-2012 15:41
Heller ingen grund til at køre 10 timer hqi, har altid kun kørt 7 timer hqi - det virker fint. Ved der er masser af "de store" på RC der gør det samme.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 14/02-2012 17:11 14/02-2012 17:11
jep men da man havde for mange penge og sked på strømregningen var det jo dejligt med hqi tændt så mange timer men nu ville jeg aldrig køre med hqi tændt så mange timer det jeg mener det bliver for meget og vil også mene lidt t5 rør og 5 timer er rigeligt til at de fleste koraller vil stortrives og så er strømprisen jo en helt anden

så enig mener også jeg køre 7 timer og det er som det eneste lys men har heller ikke noget vildt lyskrævende selv mine caulerpa trives fantastisk under denne korte lysperiode

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 14/02-2012 17:13 14/02-2012 17:13
blev lige nød til at tjekke og køre 8 timer men havde jeg andet lys røg den helt sikkert længer ned

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger Han$en (Inaktiv) - 14/02-2012 20:19 14/02-2012 20:19
Jeg gumler stadig lidt på om det bliver 250W + 4x24W T5, eller om der skal 400W op igen også med 4 T5 - Fælles for begge er at der er HQI 8 timer hos mig, og yderligere 4 timer fordelt ud på 2 før og 2 efter, med 2 hvide og 2 blå T5 :)

400W kunne meget vel blive hvad det ender med.. Burde være tilstrækkeligt til 250L vand :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 14/02-2012 20:53 14/02-2012 20:53
plejer personligt at gå efter dybden på akv men man kan jo altid hæve lampen hvis det bliver for meget kørte selv med 400w over et 325l det var bestemt ikke lykken så det blev hurtigt skifted igen jeg ku ik rigtig få noget til at trives under det skarpe lys måske fordi de var vant til 2 150w med dårlige pære men skifted blev det

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Han$en (Inaktiv) - 14/02-2012 20:56 14/02-2012 20:56
Alt skal tilvænnes langsomt!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 14/02-2012 20:57 14/02-2012 20:57
Han$en skrev :
Jeg gumler stadig lidt på om det bliver 250W + 4x24W T5, eller om der skal 400W op igen også med 4 T5 - Fælles for begge er at der er HQI 8 timer hos mig, og yderligere 4 timer fordelt ud på 2 før og 2 efter, med 2 hvide og 2 blå T5 :)

400W kunne meget vel blive hvad det ender med.. Burde være tilstrækkeligt til 250L vand :P

Du ved jo godt hvad det bliver Hansen.. Indse det nu bare :D

There's only one way! B)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger Han$en (Inaktiv) - 14/02-2012 21:02 14/02-2012 21:02
Vil sige, der er ikke en der skal vifte med en 400W Spectra foran mig - Så køber jeg den sgu :P

Uanset hvad bliver det en Spectra igen - Guddommelig lampe og spredning fra reflektoren!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 16/02-2012 03:48 16/02-2012 03:48
Kørte 150W HQI.
2 x 35w t5 på mit 170Ls.

HQI'en var tændt 7 timer i døgnet.

Det gik fint :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger bk-p (Inaktiv) - 20/02-2012 15:49 20/02-2012 15:49
Så er jeg i gang med ny balje :D 160x60x60
Det bliver fedt. Skummeren der er med er en ældre ???? ... og jeg er ikke sikker på at den virker optimalt. Er der nogle der kan anbefale en ny ? Forresten Sorry for emneskiftet *rødmer*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 20/02-2012 16:08 20/02-2012 16:08
Feeeeed størrelse balje, jeg kigger selv på en ATI 250i for tiden, mest pga. den er så lav. Jeg har bare 57 cm, men håber da jeg kan få råd her også ;-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Han$en (Inaktiv) - 20/02-2012 21:37 20/02-2012 21:37
ATI's skummer er et godt bud, både 200i og 250i kan trække dit setup glimrende..

MEN! De har til tider lidt bøvl med luftindtaget, og deres byggekvalitet er efter min mening ret slap. Pisse god skummer, men overordnet føles de papirtynde - Smagssag!

Lige nu bruger jeg selv en Reef Octopus PS1000 - Fed kvalitetsskummer, også deres større modeller.. De er dog fucked at gøre rene, da hele skummerkroppen er ét stykke. Der er en model med pumpen monteret indvendigt i bunden af skummeren, og denne kan splittes ad til rengøring - Langt mere praktisk! Kanon byggekvalitet, og ydelse.

Sidst har jeg en Bubble King Mini 200 stående, der bare glor - Alle kender Bubble King.. Dyrt, men pengene værd :P

Det er lidt en jungle, men jeg vil sige at det i grove træk gælder om ikke at spare på dén front.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger bk-p (Inaktiv) - 20/02-2012 22:14 20/02-2012 22:14
Kan man i skummer tilfældet sige at kvaliteten følger prisen eller ?
Har været inde på flere tråde og tjekke ang. vand skift/ikke skift og osmose. Har fundet nogle omvendte osmose anlæg til ca 2000 kr er det helt ved siden af ?

Lige en lille en....
Jeg har haft denne anemone i godt over et år nu ( se billede ) Nu har jeg opdaget at den er selvlysende om aftenen i det blå lys ( dårligt billede men jeg håber i kan fornemme det) Jeg tror det er nogle alger da den ikke er helt så hvid mere...... Men fedt er det nu !

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Han$en (Inaktiv) - 20/02-2012 22:21 20/02-2012 22:21
Skummere - Ja, pris og kvalitet følges uden tvivl ad! for 600,- kommer du ikke langt, det gør du for 6000,-! Men man skal stadig lige være om sig! Der er stor forskel på skummere, ikke kun prisen! Der skal lige undersøges lidt om den/de modeller man udser sig for værende kandidater.

Ang din Anemone - En ganske alm H. crispa. Fed Anemone art - Som hos forhandlerne tit er hvide eller gule. Hvide er bleeched, og gule er farvet. Efterhånden som de får deres helbred og Zooxantheller tilbage (hvis det overlever) bliver de mørkere for tilsidst at ende som rød-brune med en blå prik i enden af tentaklerne - Dette er Anemonens naturlige fesne (men sunde!!) farve.

Super fed Anemone art der - hvis den er i trivsel er hårdfør og nok klovnfiskenes foretrukne parkeringsplads. Ulempe er at de kan vandre baljen rundt 18 gange før de tager en beslutning om hvor de egentlig vil sidde, og lige stege alt på deres vej. Og af en eller anden årsag har dem jeg har haft altid skullet spadsere farligt tæt på mine pumper, dog uden uheld.

Jeg planlægger også selv at skulle have en igen når jeg opgradere til større bund så klovnene kan blive rigtigt glade.. Det er jo en stor Anemone-art må man sige..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger bk-p (Inaktiv) - 20/02-2012 22:26 20/02-2012 22:26
.... og forresten tak for svar :D tror jeg skal bruge resten af aftenen på at tjekke det ud

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger bk-p (Inaktiv) - 20/02-2012 22:32 20/02-2012 22:32
Ja anemonen er ved at blive noget fesen at se på :) . Ang at de vandre. Når den begynder at "pulsere" så er det ved at være tid til en reje. Så bliver den pænt på sin plads. Har ikke flyttet sig det sidste år. Har haft to bubbel de fes rundt hele tiden, indtil de havnede i pumpen.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 21/02-2012 09:38 21/02-2012 09:38
Samme erfaring her, når de begynder at se urolige ud er det tid til mad ;-) og det gælder alle anemoner jeg har, et tips når du fodrer anemonerne er at drille den lidt, om mine anemoner ikke "bider" direkte på fisken er den ikke sulten nok og den får vente en uge til næste måltid, her slår det aldrig fejl at den "bider" direkte, krøller sig helt sammen og bare grovæder...
Jeg skriver af "dårlig" erfaring hvor anemonerne spytter ud et ikke "færdigspist" kadaver som jo giver dårlig Redox og lav PH til følge. Så vist skal de have det godt, men ikke overfodres :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger bk-p (Inaktiv) - 26/02-2012 13:13 26/02-2012 13:13
Så burde der være noget søndagsguf. Men jeg kan ikke komme ind på youtube og uploade video klippet (det ville være fedt hvis man kunne ligge det direkte ind på siden). Så i må nøjes med billeder. Øv. Det blev ellers en fed video af "søuhyret". Den kom lige frem her i morges og søgte efter mad.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 26/02-2012 14:07 26/02-2012 14:07
nøj den ser fæl *blink* ud men sikke en teaser håber video kommer senere :(

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger bk-p (Inaktiv) - 26/02-2012 14:12 26/02-2012 14:12

Så håber jeg det virker :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 26/02-2012 14:23 26/02-2012 14:23
S H I T DEN ER GRIM den der,

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger Lyngs - 26/02-2012 14:45 26/02-2012 14:45
Fascinerende og klam på en gang. Der mangler bare noget horror musik. :D Har du opgivet at fange den?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 26/02-2012 17:22 26/02-2012 17:22
Den der skal op! Er 99% sikker på det er en Eunice sp. og det er en grimme karl..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger Han$en (Inaktiv) - 26/02-2012 20:10 26/02-2012 20:10
Eunice er det helt uden tvivl - Selv uden at være videnskabsmand kan jeg sige dig dét!

Om så det er en Eunice aphroditois eller en Eunice gigantea kan jeg dog ikke sige, men jeg vil garantere en varm sommerdags ballesved på at den tilhøre en af de 2 arter.. For silvan en fætter! :D

Jeg havde aldrig stukket min arm i den balje igen - Jeg havde tappet vandet af og ladet den udtørre i 5 år eller der omkring :P *blink*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger bk-p (Inaktiv) - 26/02-2012 20:17 26/02-2012 20:17
Ja det ville jeg jo også gerne. Problemet er bare at jeg ikke kan fange den..... Jeg har købt akvariet brugt og der er brugt rigtig meget silikone til bagbeklædningen. Så den får jeg jo ikke sådan lige af. Så jeg har købt en ny (meget større) balje :P For denne her orm går altså ikke i nogen fælde. Det forurener også baljen rigtig meget at blive ved med at ligge rejer under en sten og i fælde. Jeg er nu gået over til at fodre længere og længere væk fra hvor den bor. Så håber jeg at jeg kan vende den til at jeg er der. Så siger det pludselig haps. Så er det fest...... ellers må den jo bare blive, når de andre beboer flytter. Den bor bag bagbeklædningen og æder alt den kan få fadt i. Det i ser er kun lige hovedet. Se evt tidligere link #10 Så får man en klar fornemmelse af størrelsen. Jeg skyder på at denne her orm er en meter lang.
I kan være rigtige glade hvis i ikke har eller får dette problem. Men ja, jeg syntes efterhånden også den er lidt fascinerende ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger Han$en (Inaktiv) - 26/02-2012 20:26 26/02-2012 20:26
Den er helt sikkert ekstremt fascinerende - Men på en fucker skræmmende måde! :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger bk-p (Inaktiv) - 26/02-2012 20:48 26/02-2012 20:48
Der er vist kun et at sige.....jeps.

Forresten akvarie sælges: nu med børste orm :D Hi HI
Det lyder fedt ikke ?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 26/02-2012 22:27 26/02-2012 22:27
Jep, Eunice - op med den satan! Så hurtigt som muligt. Jeg havde godt nok holdt snitterne fra den balje indtil den satan var oppe!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Bruger Lyngs - 26/02-2012 23:09 26/02-2012 23:09
bk-p skrev :
Problemet er bare at jeg ikke kan fange den...)

Jeg sendte gyser video linket til min svigerfar tidligere på aftenen. Han har selv haft saltvandsbalje. Han ringede lige og kom med en ide til en fælde. Ved ikke om du har prøvet den, men lyder som en god ide.

Du skal bruge en plastik beholder med låg (i stil med de spande man kan købe syltetøj i, bare større). Beholderen må ikke være gennemsigtig eller lysreflekterende. Skær et X i låget udefra og buk kanterne en anelse indad så kræet kun lige kan mase sig ind. Smid noget kogt reje, rå fisk, rå musling eller rå østers i spanden. Bind en snor i hanken og gå i gang. Virker fælden ikke første gang så prøv igen og igen. Skift evt. lokkemaden med en anden type. Tjek at hullet ikke er for stort (maddingen er så væk). Har du ikke bid efter 14 dage så er hullet måske for lille.

Skulle hilse og sige at virker den metode ikke så har han en gammel gasharpun du kan låne. :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger Han$en (Inaktiv) - 26/02-2012 23:36 26/02-2012 23:36
Yehaa! Gashapun, gennem glasset, så er den ged sgu barberet!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 06/03-2012 19:43 06/03-2012 19:43
wov havde slet ikke fået set videon den er godt vild
ville ikke være bekymred over at stikke fingerne i baljen men du skal nok ik kæle med den

Annoncører
Annoncører