Glasroser :(

Postet under : Saltvandssiden.dk - Sundhed og sygdomme
Visninger : 3894

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 24/01-2012 22:08 24/01-2012 22:08
Hej

Så fik jeg sat det nye akvarium op og det har nu kørt 1 1/2 uge. Efterhånden begynder der at komme flere og flere glasroser til syne til trods for at manden jeg købte det af sagde, at han ikke havde set nogle glasroser i det (ja, jeg føler mig lidt naiv lige nu! ;( ).

Jeg overvejer nu hvad den bedste løsning er. Der er endnu kun nogle skiveanemoner og blødkoreller i akvariet, så første tanke var simpelthen at tage alle sten op og skolde dem, men det har jo også sine bivirkninger. I stedet kom jeg til at tænke på, om dt i stedet ville være smartere af købe en kamelreje, der kunne gå og rydde op indtil jeg skal til at have LPS'er mm over i akvariet. Så kan jeg levere rejen tilbage til forandleren igen til den tid.
Eller er der nogle fisk, der spiser glasroser? Sommerfuglefisk?

Hvor om alting er, så tror jeg selv at en reje eller fisk vil have større succes med at finde ALLE glasroser end hvis jeg skal til at lede og sprøjte dem alle med kogende vand eller saltsyre. Hvad mener I?

På forhånd tak for hjælpen!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 24/01-2012 22:13 24/01-2012 22:13
Jeg ville bare se at komme i gang med engangssprøjtem og det kogende vand.

Jo hurtigere og mere effektiv du er jo hurtigere er det overstået igen.

Kamelrejen kan holde det lidt i skak, men den vil nok ikke kunne gøre meget hvis der er mange.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 24/01-2012 22:13 24/01-2012 22:13
Fx ham her: Chaetodon auriga. Vil han på længere sigt være god at have i et mixkoralrev eller æder han også andre koreller?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 24/01-2012 22:17 24/01-2012 22:17
Sommerfuglefisk er ikke reefsafe.

Klør fem er bedste metode.. Men det er super hyggeligt!

Bare spørg thomas, der er en grund til han kalder det "rødvinsmetoden" ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 24/01-2012 22:23 24/01-2012 22:23
Haha måske hvis man er flere, så kunne der blive et helt drikkespil ud af det. Nå, men jeg må fortsætte hvor jeg slap med det kogende vand, kan jeg høre. Skål...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 24/01-2012 23:01 24/01-2012 23:01
Eller med laser.
Nogle bruger også syre.

Kogende vand ved man dog hvad er - og virker fint :)

Et par rejer er dog rare. Så kan de hygge sig med de små.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 24/01-2012 23:50 24/01-2012 23:50
jeg bruger selv tropic marin elimi-aiptas i en kanyle da jeg syntes det virker rigtig godt men er der mange skal du sefølig gøre det over et stykke tid og de skal absolut ikke ha en ml hver snarre 1/10 ml sørg for at komme godt ned i den og så tryk meget forsigtig så skulle den gerne gå i opløsning men hvis du kan få den med det kogende vand til at virke er det jo både billiger og også mere sikkert men volder det problemer er den anden løsning også rigtig god

ikke for at holde en moral tale men det er noget man skal tage i opløbet ;) så det er bare med at komme i gang

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AndersLL (Inaktiv) - 25/01-2012 08:56 25/01-2012 08:56
hej Du kan få min Kleinii. (måske i bytte med et par små frags...)
Jeg havde stort problem med glasroser og gav op ifht kogende vand. Købte så en lille Kleinii og den tog dem alle. Nu er den blevet for stor og jeg vil gerne af med den igen.
Den kan tage blødkoraller mv men det har denne ikke gjort. Jeg har et par klovne til at vogte mine euphyllia og sarcophyton - En sjov sætning... :P

Men jeg bor ikke så langt fra Århus ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 25/01-2012 11:49 25/01-2012 11:49
#5, skide god ide, inviter over et par venner og lade spillet begynde...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 25/01-2012 12:33 25/01-2012 12:33
#8 tak for buddet, men i første omgang tror jeg at jeg går i gang med det kogende vand. Vil rigtig gerne have en rostratus sommerfuglefisk, så tror jeg vil bestille denne inden for den nærmeste fremtid, så den kan nå at falde til inden jeg fusionere mine to akvarier.

#7 ja, jeg ved det godt. Har heller ikke lyst til at sætte alle mine koreller over i det nye akvarium før jeg er nogenlunde sikker på, at glasroserne er bekæmpet. Så der venter en weekend med masse af rødvin til miiiiig :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger rasmuskok700 (Inaktiv) - 26/01-2012 15:59 26/01-2012 15:59
Jeg har købt Tropic Marin elimi-aiptas... Det virker ret godt syns jeg...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger gibson - 26/01-2012 16:43 26/01-2012 16:43
Det er ofte lidt et lotteri om fisk/rejerne tager glasroserne. Nogle gange gør de, og så har jeg oplevet at jeg simpelthen ikke kunne finde andet de ville æde efterfølgende.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Han$en (Inaktiv) - 26/01-2012 17:20 26/01-2012 17:20
#12 - Ægte Lysmata wurdemani spiser Glasroser, problemet er bare at der er et par andre Lysmata arter der ligner dem til forveksling, og ofte er det disse der ender hos forhandleren i stedet.

En god fingerregl - Spiser rejen af Glasroser er den ægte, gør den ikke, er det en Lysmata sp. :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 26/01-2012 18:32 26/01-2012 18:32
Ja, mine åd de små.
Så var det nemt at fjerne større med kogende vand.

Og så gik rejerne ellers og holdte de små nede løbende.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Han$en (Inaktiv) - 26/01-2012 18:55 26/01-2012 18:55
SogneprQsten skrev :
Ja, mine åd de små.
Så var det nemt at fjerne større med kogende vand.

Og så gik rejerne ellers og holdte de små nede løbende.

Helt præcis!! Jeg har en bekendt i lokalområdet der havde mange, og jeg mener 100-vis af STORE Glasroser. Jeg fandt ham 4 stk ægte Wurdemani, og gik sammen med ham i krig med en saks på de store. Det kan være helt ligemeget at fjerne dem, det skal rejerne nok hjælpe med! (De holder dem i skak, de sletter dem ikke!)

Vi klippede alle de store roser vi kunne komme til nede ved foden, så disse kun ville regenerere sig selv som små roser. Dette holdt han så selv ved lige 2 gange på en måneds tid, og siden hen har rejerne helt holdt styr på dem. Der er ingen tvivl om at fjernes rejerne eksplodere det igen, men når rejerne er aktive bliver en glasrose sjældent over 1-krone størrelse før de går til den!

Skal lige sige at han stadig har et par stykker i størrelse Virkelig-Nasty som vi ikke kunne komme til, men de står blot og hygger sig, og sætter lidt små aflæggere i ny og næ.. Han ser sine rejer 2-3 gange om måneden, så man skal ikke forvente at de som Dannebrogs Rejer kommer flyvende frem i tide og utide. Mit synspunkt er at Wurdemani er en ansat, ligesom slangesøstjerner, div snegle og andre små-kravl.

Kampen kan være at finde de rigtige rejer, dernæst skal der være nok af dem. Et akvarie som trådstarters vil som minimum kræve 4 stk for at holde en bestand aktivt i bund, og 6 stk vil være langt mere passende. :)

Mrutzek (Eksternt link http://shop-meeresaquaristik.de ) sælger dem i 4stk sæt, og sender gerne til DK. Porto koster lidt, men deler man evt en kasse med en, eller bestiller andet med i samme ombæring kan det nok betale sig. Vi købte hos dem, og fik den ægte variant. Om det er gængse for alle eller om der er tale om held vil og kan jeg ikke svare på eller garantere!

Annoncører
Annoncører