Nyt akvarium?...

Postet under : Saltvandssiden.dk - Gør det selv
Visninger : 2823

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 07/01-2012 20:32 07/01-2012 20:32
Hejsa

Ja, når tanken først har strejfet en, så er den svær at give slip på... Hvis jeg nu skulle anskaffe et større akvarium....!? *doh*

Jeg tænker ca 500 liter, og omkring 150-160 cm i bredden og med sump, og det hele skal være indbygget som om det var bygget ind i en væg.

Jeg har:
1 stk Maxspect LED 110W lampe
1 stk 150W hqi lampe
3 tunze cirkulationspumper 2800 l/h
25w varmelegeme (er sikkert ikke tilstrækkeligt?)

Jeg mangler:
Tilstrækkelig stor skummer - Lydløs!! (da akvariet skal stå i stuen)
1 tunze cirkulationspumpe i mere kraftig model end dem jeg har, model 6065 tænker jeg. Så vil jeg i hvert fald ende på en cirkulation på omkring 15000 l/h - er det ikke passende?
1 returpumpe (hvor mange liter/h skal den helst køre med?)
1 wavemaker (hvilken? Har tænkt på at anskaffe sådan en strømløs dims, som man sætter på et t-stykke på retur slangerne, og så søger den for at returvandet fyldes i akvariet fra siden til side. Er dette okay?)
Et overløb med to huller
Et omvendt osmoseanlæg (hvilken model kan I anbefale?)
Et par T5-rør i blå idet hqi lampen jo intet blåt lys giver og min LED lampe ikke kan lyse hele akvariet op
To computerblæsere til at cirkulere luften omkring lamperne. Tænker at den ene skal vende så en suger kold luft ind forneden (lige over akvariet), og den anden så den blæser den varme luft ud i toppen.

Men hvad har I af erfaringer med indbyggede akvarier og varmeudvikling?
Og kan sådan et projekt gøres tilstrækkeligt lydløst, så man kan holde ud at have det stående i spisestuen? I det akvarie jeg har på 150 liter, er det kun skummeren der larmer og ikke cirkulationspumperne.
Bør man købe en kalkreaktor?
Er der ellers noget på listen der mangler?

Jeg tror dette var de første indledende spørgsmål...! :D
På forhånd tak for jeres hjælp!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Han$en (Inaktiv) - 07/01-2012 23:46 07/01-2012 23:46
Anskaf dig en 110W Maxspect mere, det vil række mht. lyset..

Resten er jeg for beruset til lige at tage stilling til nu :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 08/01-2012 01:14 08/01-2012 01:14
Han$en skrev :
Anskaf dig en 110W Maxspect mere, det vil række mht. lyset..

Resten er jeg for beruset til lige at tage stilling til nu :P

Haha, helt enig! I begge dele :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 08/01-2012 19:06 08/01-2012 19:06
Haha ja det var sgu også alt for mange spørgsmål! Nu har jeg købt et brugt med det HELE i stedet! :D

173x50x50 cm, overløb, sump, cirkulationspumper, returpumpe, varmelegeme, stor lampe med t5 rør, 40-50 kg sten, koraller, fisk (herunder et klovnefiskepar, der lægger æg), osmoseanlæg, UV-lys, plus diverse (saltmåler, salt, testsæt mm) samt et karantæneakvarium med alt inklusiv. Alt i alt et røverkøb for pengene!

Hvis I har nogle erfaringer I vil dele omkring flytning af sådan et akvarie, så modtages de med kyshånd! Flytningen skal finde sted på lørdag. :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 08/01-2012 19:18 08/01-2012 19:18
FEDT Johanne! Det var hurtigt du tog action :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 08/01-2012 19:35 08/01-2012 19:35
Ja det var det vist.. Men det var bare et super godt tilbud jeg fik, så det var svært at sige nej tak. Og min kæreste går også 100% ind i akvariehobbyen nu, så vi har udskudt "det der med børn" og får et mega akvarie i stedet haha :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 08/01-2012 20:21 08/01-2012 20:21
#6 Fedt fedt fedt! B)

Mht. til flytningen.

Inden i henter akvariet sørger i for at have lavet nok frisk saltvand så i kan fylde akvariet op. Så det vil sige at i skal til at i gang med det nu.

Smid stenene i nogle spande med låg eller et fugtigt klæde over.

Fisk osv. pakkes enkeltvis i poser og pakkes i flamingokasser eller forede papkasser. Køb nogle gode plastposer. Husk at pak fiskeposerne med 60 % vand og 40% luft. Dette er meget vigtigt da fiskene kommer til at skulle gå i poserne i nogle timer. Lad dem stå mørkt, det dæmper stress.

Sandet kan godt genanvendes. Bare sørg for at hæld det friske saltvand i meget forsigtigt.

God arbejdslyst ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Han$en (Inaktiv) - 08/01-2012 20:46 08/01-2012 20:46
AndersGS skrev :

Sandet kan godt genanvendes. Bare sørg for at hæld det friske saltvand i meget forsigtigt.

God arbejdslyst ;)

Dette kan med stor fordel vaskes godt igennem for skidt og lort i det "gamle" akvarievand! Ligeledes bør alle stenene rystes godt af i det gamle vand inden de pakkes ned, da både sten og sand er depoter for lort.

Dog vigtigt at det foregår i akvariets vand der tappes af - Dette vil bevare floraen inde i stenene. Rensning af begge dele vil også formindske indkøringsprocessens næringsstoffer gevaldigt da der ikke er en masse bras der skal nedbrydes :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 08/01-2012 21:11 08/01-2012 21:11
Ok. Har I nogle anbefalinger til hvor meget vand jeg behøver tage med fra akvariet? Med sump taler vi om 600 liter i alt. Jeg tænkte måske jeg kunne nøjes med 300 liter?

Og kender I et sted hvor jeg kan købe nogle voluminøse vanddunke henne til en god pris?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 08/01-2012 21:34 08/01-2012 21:34
Og hvor mange kirurger kan man have i et akvarium samtidig? Og skal de sættes i baljen samtidig for ikke at komme op at toppes?

Og hvordan er det med kejserfisk? Er det generelt at de ikke er så reefsafe, eller er der nogen arter der er bedre end andre?

(ja denne tråd skifter emne som vinden blæser!) ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 08/01-2012 22:04 08/01-2012 22:04
johanne86 skrev :
Ok. Har I nogle anbefalinger til hvor meget vand jeg behøver tage med fra akvariet? Med sump taler vi om 600 liter i alt. Jeg tænkte måske jeg kunne nøjes med 300 liter?

Og kender I et sted hvor jeg kan købe nogle voluminøse vanddunke henne til en god pris?

Jeg ville ikke gide tage noget vand med. Men i kan selvfølgelig være tvunget til det..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 08/01-2012 22:08 08/01-2012 22:08
Jamen vil det ikke forlænge indkøringsfasen hvis ikke vi gør?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Han$en (Inaktiv) - 08/01-2012 22:58 08/01-2012 22:58
johanne86 skrev :
Jamen vil det ikke forlænge indkøringsfasen hvis ikke vi gør?

Formentlig tvært i mod! En ting som "modnet vand" er ikke eksisterende. Vandet er brugt, og kan indeholde alt lige fra dårlige vandværdier, til parasitter og andet skrald. Jeg vil altid på det groveste anbefale helt friskt vand til et nyt akvarie, uanset hvad! Så ved du hvad du arbejder med! :)

Men selvfølgelig, hvis det ikke er fysisk muligt at blande så meget vand og have det klar, kan det være nødvendigt. Men få så meget frisk vand i systemet som overhovedet muligt!

Aller bedste er hvis i blander friskt saltvand så længe før som muligt, og lader det stå med pumpe - Pyt med varme og andet, bare der er omrøring. Evt kan man lægge en lille sten eller 2 i, det vil hjælpe PH'en med at stabilisere sig hurtigere.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Han$en (Inaktiv) - 08/01-2012 23:06 08/01-2012 23:06
johanne86 skrev :
Og hvor mange kirurger kan man have i et akvarium samtidig? Og skal de sættes i baljen samtidig for ikke at komme op at toppes?

Og hvordan er det med kejserfisk? Er det generelt at de ikke er så reefsafe, eller er der nogen arter der er bedre end andre?

(ja denne tråd skifter emne som vinden blæser!) ;)

Det skal i slet ikke bekymre jer om før til sommer. Når i får flyttet akvariet hjem og får gang i det (med koraller og fisk og det hele) skal det have ro i 3-4mdr minimum før det atter har stabiliseret sig. Det er utroligt vigtigt at det bliver plejet som et råddent æg i den tid, ellers kan det meget nemt gå galt!

Men når det en gang til den tid er helt slut med alger og ustabilitet, vil jeg sige at det sagtens kan rumme 2-4 kirurger, alt efter art og størrelse. Naso'er vil hurtigt vokse ud af det, men Zebrasoma, Ctenochaetus og de mindre Acanthurus arter er oplagte kirurger til 400-500L systemer. Dog bliver Acanthurus også store, men de vokser ikke nær så hurtigt som fx Naso.

Ctenochaetus er der jeg ville sætte mine penge - Forholdsvis rolige (med undtagelser) og ikke eksploderende voksende fisk. Zebrasoma er også gode, men de er noget mere aggressive, og specielt over for andre Zebrasoma'er :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 08/01-2012 23:32 08/01-2012 23:32
Ok. Jeg må se hvad jeg kan få til at fungere med det vand. Jeg kan ikke få cirkulation på, da jeg simpelthen ikke har en tilnærmelsesvis 600 liters beholder..

Mht fisk så er akvariet jo indkøbt med alt inkl fisk. Så der kommer jo fisk og koreller i med det samme. Jeg har i forvejen en gul kirurg som jeg jo gerne vil flytte over i akvariet så snart det er muligt. Det er derfor jeg spekulerer i kirurger, for det vil jo være træls ikke at kunne få flere fordi den gule kirurg vil eje hele akvariet fordi den kom først... :/

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Han$en (Inaktiv) - 09/01-2012 11:47 09/01-2012 11:47
johanne86 skrev :
Ok. Jeg må se hvad jeg kan få til at fungere med det vand. Jeg kan ikke få cirkulation på, da jeg simpelthen ikke har en tilnærmelsesvis 600 liters beholder..

Mht fisk så er akvariet jo indkøbt med alt inkl fisk. Så der kommer jo fisk og koreller i med det samme. Jeg har i forvejen en gul kirurg som jeg jo gerne vil flytte over i akvariet så snart det er muligt. Det er derfor jeg spekulerer i kirurger, for det vil jo være træls ikke at kunne få flere fordi den gule kirurg vil eje hele akvariet fordi den kom først... :/

Sådan bliver det ikke, når du en gang installere nye fisk når systemet er klar til det, skal du blot finde 2 kirurger til indflytning samtidigt. Så er der 2 til at tage skraldet indtil den gule falder til ro. :)

Ang akvariet - Få det hele hjem og bland sprit nyt vand i akvariet! Lad fisk og koraller overnatte i deres poser mørkt, og i en flamingokasse så de holder varmen. Hvis du pakker med 60% vand og 40% luft som Anders skriver er dette intet problem - Det er samme måde de kommer fra revet på.

Stenene holdes i kasser med låg på, og gerne et håndklæde el. lign. der er gennemfugtet i saltvand.

Sådan flyttede jeg mit eget akvarie da vi flyttede ind hvor vi bor nu i November, 2010 :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 09/01-2012 11:55 09/01-2012 11:55
Ok, så er jeg mere rolig :)

Jeg har fundet 200 liters regnvandbeholdere til 150 kr. Dem vil jeg købe og blande vandet i. Så skal det nok lykkes at få helt frisk vand i tanken. Tak for jeres råd!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 09/01-2012 12:19 09/01-2012 12:19
Super fede mål, Johanne. Det skal du nok blive glad for! :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Han$en (Inaktiv) - 09/01-2012 19:27 09/01-2012 19:27
johanne86 skrev :
Ok, så er jeg mere rolig :)

Jeg har fundet 200 liters regnvandbeholdere til 150 kr. Dem vil jeg købe og blande vandet i. Så skal det nok lykkes at få helt frisk vand i tanken. Tak for jeres råd!

Helt kanon!!

Bruger du hane eller Osmosevand? Det afgør lidt den bedste fremgangsmåde;

Osmosevand: Der kan du bare når tønden er fyldt hælde alt saltet i på én gang (Vandet først!)
Hanevand: Hæld salt i over 2-3 gange og lad det opløse helt hver gang - Ellers er der risiko for en kalkudfældning, og så ser vandet kedeligt hvidt ud det første stykke tid :)

Til opblanding vil du gerne bruge en kraftig pumpe, ellers tager det evigheder.. Efter alt salt er opløst behøver der ikke være ret meget omrøring. En helt lille bitte 300L/T pumpe er rigeligt til dette :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 11/01-2012 14:54 11/01-2012 14:54
.. Når prøver lige igen :)

Fedt projekt, glæder mig til billeder! (hint ;) ).

Angående dit spørgsmål i #1 skiftende cirkulation/bølge effekt.

Kan klart anbefale Tunze wave box eller multi controller.
Ellers er der jo Vortex pumperene.

Sidst er der den løsning du selv er inde på.
Her er der "Squid" som denne:
Eksternt link http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?pcatid=106...

Lidt forum review:
Eksternt link http://www.thereeftank.com/forums/f6/scwdsquidwavemaker-ocean-mot...

Annoncører
Annoncører