Fastgørelse af koraller

Postet under : Saltvandssiden.dk - Generelt
Visninger : 2124

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 26/09-2011 20:57 26/09-2011 20:57
Hej

Hvordan fastgør I koraller? Jeg har indtil nu brugt epoxy, men synes simpelthen det er det mest irriterende materiale at arbejde med! Man skal mase rigtig hårdt for at få det til at fastgøre sig til både stenen og korallen, og det tar så lang tid om at størkne så det er svært at fastgøre en koral på en mere lodret flade uden at man skal stå med hånd i baljen i flere timer... ;(

Nogle tricks?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Henke-DK (Inaktiv) - 26/09-2011 21:16 26/09-2011 21:16
Har ingen ide, men har lige modtaget noget korallim fra saltvandsudstyr.dk som jeg skal have afprøvet.
mange varianter, god service og hurtig levering (:

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 27/09-2011 10:58 27/09-2011 10:58
Sekundlim, sekundlim, sekundlim..

Bare vær sikker på det er cyanoacrylat.

Det fåes i den tyndtflydende form som de fleste kender som fx "Super Attack". Men den bedste er faktisk gel-formen, den fåes billigt i Biltema.
Eksternt link http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Kemikalier/Lim/Superlim-gel/

Et tidligere indlæg jeg har lavet:

AndersGS skrev :
Sekundlim og ikke andet.

Jo hvis det er store koraller vil sekundlimen ikke kunne holde den og man skal bruge cement eller epoxy(den fra biltema er fin).

Så længe det er fragmenter får du det pæneste resultat med sekundlimen, i det man ikke kan se limen.

Fremgangsmåden:

1 tube sekundlim (gel typen, men alm. kan også bruges)

1 glas vand(ikke det dyreste glas i skabet)

Køkkenrulle eller rent viskestykke

Roden af på fragmentet duppes med viskestykke så den er tør. En eller to dråber lim påføres og den spids man har limet dyppes forsigtigt i vandglasset. Observer der kommer en tynd film af lim på vandoverfladen, hiv forsigtigt fragmentet op igen og dup limen fast med fingeren(bare rolig det klistre ikke). Påfør endnu engang et par dråber lim og gentag processen.

Nu er der en hvidlig limklump på fragmentet og det kan nu monteres på stenen i akvariet.

Man får et meget flot resultat, da fragmentet hurtigt vil vokse ud over limen og se ud som om det gror direkte på stenen i stedet for en stor klump epoxy.

Det allerbedste resultat opnås ved at ved at tage stenen op af akvariet og og duppe området tørt, hvor fragmentet skal påføres. På den måde kan man nøjes med en enkelt dråbe lim og påføre fragmentet direkte, dette holder rigtig godt og kan også bruges til store koraller.

Sekundlimen er ikke giftig for akvariets beboere, jeg har selv anvendt metoden MANGE gange i mit lille 64 L akvarie uden problemer. Man får fx. heller ikke varmeskader på korallen, som man kan opleve med epoxy'en når den hærder.

Annoncører
Annoncører