Overskrifterne på indlæg kunne være bedre

Postet under : Siden - Ris
Visninger : 5009

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger danielM (Inaktiv) - 19/02-2011 21:45 19/02-2011 21:45
Indlægget er rettet 19/02-2011 21:48 19/02-2011 21:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Værdien i et forum som dette, er den information man har til rådighed.
Jeg synes at mange indlæg har uhensigtsmæssige overskrifter som ikke giver mening i forhold til den information indlægs-forfatteren skriver. Det gør informationen svær at søge på og finde. Og det gør det svært at se om indlægget har ummidelbar relavans for én når man kun kikker på den uhensigtmæssige overskrift.

F.eks. stiller en bruger i sit indlæg et spørgsmål om hvilke maller der går godt med skilpader. Overskriften er "Maller".
En anden spørger i sit indlæg hvor mange maller der kan gå i forskellige størrelser akvarier. Overskriften er "Maller??"
En tredie spørger i sit indlæg om nilmaller spiser pansermaller. Overskriften er "Nilmalle?"

Jeg ved at det er nærmest umuligt at opdrage på folk og det nok vil være en evig kamp hvis man skulle begynde at vejlede folk i gode overskrifter, men måske alligevel vi skulle tænke over hvad vi kan gøre for at få bedre overskrifter og dermed en mere værdifuld og søgbar vidensbase.

Måske kunne et hold af overskrifts moderatorer med beføjelse udelukkende til at rette i de forskellige indlægs overskrifter og kun med henblik på at gøre dem mere konkrete.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Fembakker (Inaktiv) - 20/02-2011 00:45 20/02-2011 00:45
Enig.

Det er et kæmpe problem. Mange henviser brugere til søgefunktionen, før de spørger, men problemet er bare, at man får flere hundrede resultater ved en søgning, hvor de færreste har en meget præcis overskrift. Som bruger gør det, at man inden for få sekunder giver op, fordi man ikke vil tjekke alle tråde i håb om, at nogle indeholder lige det, man skal bruge.

Om man kan gøre noget er så et godt spørgsmål. Man kan nemt tilføje en lille reminder over titelfeltet hvor tråden skrives. Den vil hjælpe lidt. Eller måske en advarselspop-up, der kommer frem ved klik på 'send', som siger: "har du husket at skrive en god beskrivende overskrift?". Så man får lige 1 chance til. Problemet med sidste løsning er, at meget aktive brugere kan blive trætte af at trykke det ekstra hver gang. Personligt vil jeg dog ikke have noget i mod det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jery (Inaktiv) - 20/02-2011 00:45 20/02-2011 00:45
Måske skulle brugerne læse, hvad der står lige oven over emnerubrikken?
Overskrift. Overskriften skal være beskrivende. (min 5 tegn, max 50 tegn

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Linda_Aa (Inaktiv) - 20/02-2011 00:55 20/02-2011 00:55
Hvis man søger på google, efter noget lidt mere konkret, så medtages også ord fra selve indholdet, og på den måde er det nemmere at finde hvad man søger efter, end hvis man "bare" kikker på overskriften ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Fembakker (Inaktiv) - 20/02-2011 00:58 20/02-2011 00:58
#3 Det er slet ikke nok. De fleste læser det næppe fordi de allerede ved at se tekstfelterne ved hvad de skal. Eller i hvert fald tror, hvad de skal. Derfor bliver der ikke læst og det har ingen effekt. Det skal integreres på en anden måde.

Man kan selvfølgelige spørge, hvor langt man skal gå, for det er jo brugerens ansvar at gøre det ordentlig, og det skal jo ikke være en børnehave, hvor tingene bliver gjort for en. Og så alligevel, for problemet er her jo stadig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Fembakker (Inaktiv) - 20/02-2011 01:00 20/02-2011 01:00
#4 Ja, og det viser tydeligt at søgefunktionen her på siden har mangler. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Linda_Aa (Inaktiv) - 20/02-2011 01:10 20/02-2011 01:10
#6, kan kun give dig ret, men sådan er det jo bare :)

Internt link http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1172433

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger jery (Inaktiv) - 20/02-2011 01:18 20/02-2011 01:18
#5: tja, måske skulle vi indføre et elektrisk stød, næste gang én skriver Hjæælp i rubrikken?
#6: den virker faktisk ikke ret godt. Det er bl.a. årsagen til, at jeg konsekvent kategoriflytter, så man ad den vej nemmere kan finde et indlæg.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger natteheks (Inaktiv) - 20/02-2011 10:26 20/02-2011 10:26
jery skrev :
#5: tja, måske skulle vi indføre et elektrisk stød, næste gang én skriver Hjæælp i rubrikken?.

:D :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Andress (Inaktiv) - 20/02-2011 12:27 20/02-2011 12:27
synes os der kommer flere og flere dårlige overskrifter *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jery (Inaktiv) - 20/02-2011 12:30 20/02-2011 12:30
#10: faktisk ikke - vi er p.t. inde i en stime nogenlunde passende overskrifter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Kim (Inaktiv) - 20/02-2011 13:52 20/02-2011 13:52
Virker mere som nogle mennesker har for meget fritid. Er overskriften ikke spændende eller giver den ikke mening, så undlad at læse mere.

Ofte sker der ligeledes det modsatte, at et indlæg med en "korrekt" overskrift bliver overtaget af "noget andet" - så det er ikke altid nemt at være til har på AS - heldigvis!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Fembakker (Inaktiv) - 20/02-2011 19:00 20/02-2011 19:00
#12 Du misforstår. Det mest vigtige for en overskrift er senere brug ved søgning. Er det en ny tråd kan vi hurtigt læse os til, hvad det handler om, og derfor er overskriften ikke så vigtig. Men så snart tråden går i gemmerne, og man bliver beordret til at søge i forum efter et ofte stillet svar, så bliver det umuligt at sortere de brugbare tråde fra mellem alle søgeresultaterne, hvis mange har overskrifter som: "HJÆÆLP!". De fleste gange jeg søger herinde, så kan jeg lede i timevis efter en tråd som lige rammer mine spørgsmål og mine problemer. Med meget præcise overskrifter ville søgning tage 4 gange kortere tid. Det er her det irriterer mig. Men du har selvfølgelig ret i, at de fleste tråde løbende kommer til at omhandle noget helt andet, hvor overskriften så ikke længere fortæller alt, og sådan skal det naturligvis være. Det kan man jo ikke ændre på, og skal man heller ikke. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger danielM (Inaktiv) - 20/02-2011 22:21 20/02-2011 22:21
#12 (Kim) + #13 (Fembakker) - I forlængelse af jeres pointer: Når man opretter et indlæg er man den første der "poster". Og derfor er der på det tidspunkt kun een gældende overskrift.

Hvad der sker i fremtiden med tråden og hvad der måtte blive belyst i den af andre emner og anden givtig information, vil den oprindelige overskrift af gode grunde ikke dække, og det skal den heller ikke, da indlægsindehaveren alene definerer emnet idet han/hun opretter indlæget. Det er dette ene emne der må og skal være søgbart, ellers vil arkivet tabe værdi og miste sin funktion; at være en fælles hukommelse der kan hjælpe andre.

Kunne man ikke ligesom på wikipedia, have en troværdig skare af emne-moderatorer, som når de læser en tråd med en uhensigtsmæssig overskrift, enten taggede tråden med korrekte søgbare nøgleord (det forudsætter at søge funktionen understøtter brugen af nøgleord), eller som decideret gik ind og ændrede overskriften til en mere selvforklarende version.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Fembakker (Inaktiv) - 20/02-2011 23:04 20/02-2011 23:04
#14 Det er også præcis, hvad jeg skriver i #13.

Og jeg går ind for emne-moderatorer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger danielM (Inaktiv) - 20/02-2011 23:45 20/02-2011 23:45
#15 (Fembakker) - Jeg var med på hvad du mente i #13, men jeg kunne ikke svare på #12 (kim) uden at indrage din pointe også. ;)

Annoncører
Annoncører