Anemone der er til at stole på?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Generelt
Visninger : 2995

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 25/11-2010 10:06 25/11-2010 10:06
Hej,

Ganske kort, findes der nogle anemoner der med relatid stor sikkerhed ikke kommer at bevæge sig ret meget rundt?

Alternativ tænker jeg at "burre den inde" med nogle grene af en acropora?

Er det muligt.

Har en læderkorral jeg har burret inde på den måde og det fungere ok, men de har de jo ikke med at bevæge sig ret meget, blot vokse som pesten...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 25/11-2010 11:10 25/11-2010 11:10
#1 Du kan ikke mure den inde, den puster sig bare op og ned og op og ned osv. indtil den er fri. Stichydactyla er efter min erfaring rimelig "sikre". Problemet er bare at de brænder helt vildt.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 25/11-2010 11:12 25/11-2010 11:12
Noget helt andet er at dit akvarium kører fint, så jeg ville slet ikke være nervøs for det. Du ved selv hvor den vil sidde bedst ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 25/11-2010 14:59 25/11-2010 14:59
Tanken er om jeg får en anemone opgiver fruen muligvis sin læderkorral når der nu allivl aldrig er nogle nemoer der ligger i den...

Og en Internt link http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/species/show/foto/?ArtID=156... øverste billed er en rigtig skønhed, bare tanken om de lange tentalker der svejer frem og tilbage i bølgerne får det til at krible i tegnedrengen....

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 25/11-2010 15:00 25/11-2010 15:00
Det jeg tror jeg kommer at gøre er at få den "planteret i en lille madkasse med glat bund og sider og så ellers monteres der hvor jeg vil den skal være.
Min forhandler er med på den og kommer den til at gå rundt skal jeg bare komme tilbage med den, han ved efterhånden at jeg passer på hans dyr.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 25/11-2010 15:55 25/11-2010 15:55
#4 Såvidt jeg kan se er det en bubbletip, Entacmaea sp.

Jeg ville ikke gøre sådan, anemonen vil jo gerne sidde lidt beskyttet i en sprække/hul.. Men har aldrig set det før, så det kan da være det er et hit ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 25/11-2010 15:58 25/11-2010 15:58
(googlede lige entacmaea - så poppede denne op: Eksternt link http://www.starfish.ch/Fotos/cnidarians-Nesseltiere/corals-Korall... WOAW! Ville bare lige dele den med dig ;) )

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 25/11-2010 16:15 25/11-2010 16:15
Det takker jeg for Anders, S*** den er lækker :-)

Jeg har et helt perfekt sted for en anemone, en 8 cm "strække i en LS, eneste problem er at den sidder i hjørnet af akvariet, bange for belysningen.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 25/11-2010 16:31 25/11-2010 16:31
Du må i gang med hammer og mejsel ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kiwa (Inaktiv) - 25/11-2010 16:45 25/11-2010 16:45
Hej Thomas

Vi har sådan en som på billedet. Kender desværre ikke det helt rigtige navn, men det er en bubbeltip tricolor af en slags. Den har gennem hele bekendtskabet været yderst medgørlig, og flytter sig faktisk ikke.

Det eneste problem er dens formeringsevne. Den deler sig konstant, og "babyerne" skal jo finde et sted at sætte sig, hvilket de gør i ro og mag rundt omkring på stenene. Vi har for nyelig fjernet 9 "baby anemoner" på 4-5 cm. som er kommet over en periode på 1 1/2 år. Det var et stort arbejde, næsten alle sten skulle op, og de sad godt fast.

Vi har selv beholdt forældreanemonen, samt en enkelt mere, som sidder placeret helt i bunden af akvariet. I dag har jeg konstateret endnu en lille ny, så nu er der 3. Det hele starter forfra, kun 1 måned efter at vi har renset ud.

Men en meget fin anemone synes jeg, netop fordi vi har været så heldige, at de ikke flytter rundt, hvis først de finder et egnet sted i akvariet. De har aldrig været i nærheden af pumperne, og opholder sig helst på stenene, hvor der er moderat strøm. Til gengæld måttte vi i nogle dage opbevare de overskydende anemoner i en flydenetsanordning i akvariet, inden vi kunne aflevere dem til en forhandler. Vi turde ikke slippe dem løs i sumpen.

Der opførte de sig bestemt ikke eksemplarisk. De kunne bryde ud af en sprække på 1/2 cm x 2 cm. Hovedet først, derefter kom sålen/foden ligeså stille vandrende ud, og det tog dem kun 1-2 timer at lave det stunt, så sad de limet til akvarieruden. Blev flyttet pænt tilbage i deres indhegning. 2 timer senere var de på afveje igen. Så jeg var glad da manden endelig tog sig sammen, og fik afleveret dem hos forhandleren, som heldigvis var ret begejstret for dem. At man kunne få penge for den slags var jeg slet ikke klar over. Synes bare det var synd hvis de skulle dø/kasseres fordi der var blevet for mange af dem til vores lille akvarie. Det er jo levende organismer, med ja en ganske interessant adfærd og døgnrytme.

De her kan dog blive meget store. Forældreanemonen til vores var tusse gammel og fyldte omkring 40 cm i dia. med fantastisk lange og smukke "arme" eller hvad I nu kalder dem.

En af vores venner havde en hvid anemone med blålige farver i spidserne. Den blev placeret i en lille klar glasskål på bunden af hans akvarie. Der blev den også pænt siddende, men det var en helt anden art end vores, og den havde ikke noget imod at sidde på en glat flade. Efter kort tid var den så stor, at man slet ikke kunne se den lille glasskål den egentlig sad fast i. Vores har det umiddelbart bedst ved at sidde på en ru overflade, så tror det er meget forskelligt alt efter hvilken art det er der er tale om.

Den du viser i linket er i øvrigt fantastisk flot.

Mvh
Yvonne

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger andersen2009 (Inaktiv) - 25/11-2010 17:00 25/11-2010 17:00
#10 Kan du ikke sende mig en pm, næste gang i har én for meget i jeres balje..?? Jeg kunne da bestemt godt have interesse i sådan én.!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Dyne (Inaktiv) - 01/12-2010 10:14 01/12-2010 10:14
ja #10 også gerne til mig kunne vildt gerne tænke mig sådan en

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 01/12-2010 10:32 01/12-2010 10:32
Min ene forhandler har for tiden hjemme en rød bobbleanemone, om jeg siger jeg ikke er sulten så lyver jeg...
Højre side af min balje er stadig relativ tom for SPS så om den er til at betale sig fra kommer den nok hjem her en af dagene.

Yvonne, mange tak for det utroligt fine og fyldesgørende indlæg, jeg stiller dig til ansvar med det samme om den brænder bort alle mine SPS *santa* *santa* *santa*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 03/12-2010 14:03 03/12-2010 14:03
Ja så blev det tid til at satse lidt her i livet...Min lille nye ven her kender jeg ikke navnet på men det er vel en helt normal rød bobble anemone, her er vi kommet i tanken, jeg håber den gør som jeg siger og borrer sig godt ned i den revne der er under den.

En pudsereje kom lige forbi og bød velkommen og her er vi efter 10 min.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 03/12-2010 15:53 03/12-2010 15:53
Indlægget er rettet 03/12-2010 15:53 03/12-2010 15:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg krydser fingre ;)

Det skal nok gå, selvom den ser lidt flad ud..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 03/12-2010 17:11 03/12-2010 17:11
Joo, jeg har allerede vendt stenen den står på da den vokser sig større og større og jeg gerne vil kunne se den bedre, er lidt nervøs for et par koraller der står ret tæt på...

Og så håber jeg ellers den tænker, Ohh F her er der sq bølger, bedre jeg bliver i min lille klyfte hvor jeg nu er. (Den er begyndt at kravle mere ned i klyften allerede)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 03/12-2010 19:15 03/12-2010 19:15
Ser allerede eget bedre ud!

Iøvrigt tror jeg ikke det er en bobbelanemone, men derimod Heteractis sp. Nå, ja det må tiden jo vise. Flot er den!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Kiwa (Inaktiv) - 05/12-2010 10:14 05/12-2010 10:14
#13 haha, nej Thomas det tager jeg overhovedet ikke ansvar for. Tager i øvrigt slet ikke ansvar for noget som helst, der har med anemoner at gøre :D

Har læst rigtig mange beretninger om hvordan de opfører sig, og det er som regel ikke godt det man læser. Men synes dog vi har været meget heldige med vores indtil videre, og derfor vil jeg da gerne dele den erfaring med andre, så det ikke altid fremstår som om man ikke kan have disse smukke væsener i akvariet.

Den ser rigtig fin ud den du har købt. Håber den opfører sig ordentligt, og ikke gør skade på de andre ting du har i akvariet.

Held og lykke med den.

Mvh
Yvonne

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger henrikp (Inaktiv) - 05/12-2010 10:37 05/12-2010 10:37
Eksternt link http://karensroseanemones.net/ her kan du finde alt der er værd at vide om anemoner og hun er meget hjælpsom vis du skriver til hende

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 05/12-2010 10:50 05/12-2010 10:50
Det virker som om den nu har fundet sig tilrette, jeg havde jo en ide om hvor den skulle passe men jeg er dog stadig nervøst anlagt for selve belysningen er ikke 100% perfekt der hvor den står.
Den er lidt sjov for om natten strækker den sig ud i fuld højde, og så er den op mod 15 cm høj og når lyset kommer (og bølgerne) trykker den sig ned igen.
Ja og så nu på dag 3 har en af mine nemoer fundet den, det var hele 20 cm fra der hvor den plejer at bo så den har flyttet langt... Jeg var så heldig at jeg så da den gik i anemonen første gang og det er ren kærlighed :-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 05/12-2010 19:42 05/12-2010 19:42
Ja man skal ikke apploderer før den fede dame har sunget... Den gode nyhed er at den er gået den rigtige vej.
Regner ikke med at dette er endestationen da den helt klart ikke får nok lys der hvor den står nu, den får dog heller ikke så meget bølgegang...

Vi får at se.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 06/12-2010 01:10 06/12-2010 01:10
Ja, klovnene kan godt være lidt tid om at finde anemonen. En af mine klovne tog turen på omkring 15 cm hen til min nye anemone en enkelt nat, men er derefter trygt blevet ovre ved polypperne, hvor den trives med sin samlever. Min anemone er jeg heller ikke helt tryg ved, den vandrer lidt frem og tilbage og rundt omkring. Nu har jeg så sænket cirkulationen og lagt anemonen i en mellemstor muslingeskal og håber så, den vil sætte sig fast der. Men lad os nu se.

Min er en Heteractis og ligner meget din, Thomas. Mon ikke din også er en?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 06/12-2010 01:16 06/12-2010 01:16
Og i selvsamme øjeblik jeg skriver ovenstående indlæg kigger jeg over i baljen og ser at anemonen er kravlet ned fra muslingeskallen og ligger nu halvvejs nede ad stenen. Satans.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 06/12-2010 08:36 06/12-2010 08:36
Jo Tobias, jeg tror også det er en Heteractis. Min er opdrættet her i Stockholm blot som en FYI.

Her til morgen kan jeg nu se den tilsyneladende har fundet et rigtig godt sted, den er kravlet om bag den setn jeg havde tænkt mig den skulle sidde og er flot udfoldet.
Jeg tror ikke den endnu er helt glad for min wavemaker og det skal blive spændende at se dens reaktion i dag når lyset kommer på, det er som om kanterne har stået og "slidt" på mine LS i bølgerne for og jeg er bange for det ikke hjæler noget at gemme sig :-)

OM den bliver stående hvor den er nu hvor min største bekymring er lidt dårligere belysning er jeg tigtig utrolig glad... Ja det er min nemo nr 3 også, nu er den ikke så ensom.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 09/12-2010 14:13 09/12-2010 14:13

Anders, håber dette billede er OK?
Fik med tænderne :-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 09/12-2010 20:09 09/12-2010 20:09
#25 Smukt! Jeg takker :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Bandage (Inaktiv) - 09/12-2010 22:48 09/12-2010 22:48
Stockholm Saltvand skrev :

Anders, håber dette billede er OK?
Fik med tænderne :-)

super godt billed, *rødmer*

Annoncører
Annoncører