Kan jeg starte med 80l?
Postet under :Visninger : 166
|
Hej, håber i kan hjælpe
Jeg har nu længe haft et ferskvandsakvarie, og tænker at det måske er på tide at starte med saltvand. Har dog lige nogle spørgsmål først 1. Er det muligt at starte med et 80l? -- eller er det for lidt? 2. Hvor mange fisk kunne jeg evt. ha?? 3. Har læst en masse artikler og (små) bøger om alt det udstyr man skal ha. Hvor meget af det er nødvendigt, og hvad kan man undvære? 4. Hvor meget ville det ca. komme til at koste i alt? (har allerede akvariet? 5. Er det overskueligt for en nybegynder????? - har næsten givet op på forhånd Håber i kan hjælpe mig
der er ingen grund til at gi op på forhånd jeg vil selv starte et op på 19 l det blir bare uden fisk men bare for at snuse lidt til saltvandet inden man fare ud og gir en masse penge for noget stort du kan da være med på en lure i min tråd hvis du kan bruge nogen af de råd der kommer der
Tak for pep-talken
Har allerede snuset lidt rundt på din tråd, og fik nogle gode råd
Hvis i har tålmodigheden og har "tid" (læs penge) til at måle vandværdier så er i kommet et stort skridt nærmere! Udstyr behøver der ikke være en masse af men man kommer næsten ikke uden om en skummer, dog til de 19 liter vand bør det være billigere at skifte vand regelmæssigt. Min egen erfaring har lært mig at jeg skal bruge skummer, osmose anlæg og fosfat / silikat fjerner samt aktiv kul, men det er så til næsten 500 liters balje. Desuden er jeg nødt til at måle både nitrat og calcium. Desuden bruger jeg VSV, men det koster jo næsten ingen penge. Held og lykke til jer begge!
Mvh Gert Skjølstrup. Nu med blok: |
Annoncører
|