Belysning
Postet under :Visninger : 341
|
Jeg kunne godt tænke mig at få nogle råd med hensyn til optimal belysning / lys på et salvvandsakvarium (Stenkoralrevsakvarie) på 100x100x50(h) cm + sump på 250l. Det må gerne være miljø rigtigt og strøm besparende (så vi ser bort fra indkøbsprisen) - men går efter det optimale.
Håber I har nogle bud. Med venlig hilsen Kim
2x250W HQI + 2x39W T5 rør..
Det kan fåes som et hængearmatur fra giesemann (TOP KVALITET!) til omkring de 6000kr. (mit allerstebedsteste råd) Det skal lige siges at... Strømbesparende og miljøvenligt bliver det ikke... Stenkoraller skal have HQI, og skal jeg lige skrive et lille regnestykke op for dig? (500L akvarium = 500W lys) 2x250W HQI lamper tændt 8 timer om dagen, 365 dage om året. 1 kWh koster ca. 2kr med afgifter osv. 2x250x8x365/1000 = 1460kWh = 2920kr om året i strøm Dertil kommer skummer, cirkulation, retur pumpe, andet belysning som f.eks. fra T5 i armaturet eller belysning over sumpen. nitrat filter, kalkreaktor osv. hvis du skal have det. Nåerh... Men altså... Du skal have enden 1x400W HQI eller 2x250W HQI over selve akvariet, og dertil nogle T5 lysstofrør. Det er et must. Koste hvad det vil.... Et skod udgangspunkt giver et skod resultat
Mit Canon EOS 550D er ankommet !
#1 Ja, der er ikke så meget at sige.. er helt enig med Steffen
Alternativ en ren T5 løsning - prøv at google ATI powermodule. Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
Jeg vil nu påstå at du sagtens kan klare det med 1*150. Men det kommer selvfølgelig an på om du vil have mulighed for sten koraller i hele baljens længde. Selv kører jeg med 1 150w og herunder har jeg de mest lyskrævende koraller. Men med den højde du har vil jeg mene at 2 stk 150w vil være optimalt.
Mvh Gert Skjølstrup. Nu med blok:
#4 Har du set målene? det er 1x1 meter...
Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden Jep, mit er 80 * 100 og som jeg skriver kommer det an på om man vil have krævende koraller i hele længden. Jeg har dog også nogle t5 / t8 rør ved siden af, men for korallernes vedkommende er det hqi der leverer lyset. Mvh Gert Skjølstrup. Nu med blok:
#6 ok.
Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
glem hvad jeg har skrevet, så ikke lige den med det optimale....
Så vil jeg give de andre ret.
Mvh Gert Skjølstrup. Nu med blok:
Strømbesparende og miljøvenligt = LED fra fish-street.com. Fåes i mange (forholdsvis høje) prisklasser og lysstyrker...
#9, LED belysning er ikke nok til stenkoraller... Det vil være et meget dårligt udgangspunkt... Som hvis man havde alu-ramme på et saltvandsakvarium.
#10 Ej Steffen nu stopper du. Der findes da massere af akvarister der har stenkoraller udelukkende under LED lamper.
Er LED lamper en dårligere løsning end #2 ?
Med venlig hilsen Kim
Nej, men det bliver meget dyrere
LED lamper er simpelthen så dyre for tiden, men om nogle år bliver det nok bedre.Billigste vil være at købe brugte HQI'er. Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
#13 Men er de ikke meget billigere i fx strøm på den lange bane?
Med venlig hilsen Kim
Har selv MAX-spect LED, som mange har haft ganske gode erfaringer med - også til lyskrævende koraller. Den er 40 cm i bredden (passer perfekt til mit nano) og er på 110W. Lysstyrken skulle svare til 250W HQI. Jeg har desværre ikke selv nogen nævneværdig erfaring godt/skidt da jeg først lige skal til at starte op.
LED kan bruges, men det vil bare være langt billigere at tage en anden løsning...
#14 Ja, det er det. Men det er over en laaaaaaang tidsperiode.
Noget af det lækre med LED er at du meget nemt kan styre dem. Fx. styrke og blå/hvid balancen. Men det skal ikke være for økonomien du vælger LED. Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
Skal du have LED belysning til at overgå 500W HQI, så kommer du stadigvæk op på omkring de 300W i forbrug..
Og det bliver MEEEEEEEEEEEGET dyrere i indkøb... LED er jo forholdvis nyt, men der skal nok komme en dag, hvor forskere finder ud af at lave en 1000W LED pære der vejer 2,5kg SOM KAN LYSE HAVET OP!!!!!!!!!!!!!!!!!! Heheh men det går der stadigvæk nogle år før det sker, og jeg vil endnu råde folk til at købe den gammeldags belysning, fordi den er billiger... Men det skal nok ændre sig
Hold da op Steffen, fik du krampe i pegefingeren?
Indlæg #19 - #24 slettet. Dobbelt indlæg. Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
haha
ved ikke lige hvad der skete xD det sker ofte
Jeg er lidt ligeglad med prisen bare det er pænt, for ellers gider jeg ikke se på det. Jeg synes mange af de HQI lamper grimme, og T5 giver ikke lysspil i vandet.
Nu er mit akv. jo mildt sagt heller ikke så stort, så jeg tillader mig at være lidt kræsen Derfor er mit bette 80 liters ret tæt på de 15k allerede (var bla. nødt til at ha 2xVortech MP10)... Og jeg mangler stadig LS, grus, koraller og fisk. Men det er jo bare penge
Her er den lille udgave af giesemann inifinity...
Den er da langt fra grim og koster kun omkring de 4500 kr Mit Canon EOS 550D er ankommet !
#28 Lækkert lækkert lækkert
og det fede er at man kan bestille dem med 1-3 HQI brændere (70W-400W stk) + 2-8 T5 rør (13W-54W)
Prisen følger selvfølgelig ydelsen, men her ved man også at det der super kval! Classie, jeg har læst lidt om max spect LED, og efter producentens udtalelser, lyder de godt nok fantastiske. Det skal dertil lige siges at deres test forsøg er "planlagte" og man har gjort alt for at få så høj lumen ud af lamperne som muligt... Men der er stadigvæk mange overbevisende argumenter og fantastiske egenskaber i deres produkter, og mit næste armatur til saltvand kunne måske godt gå hen at blive lavet i LED... Men prisen skal ned og teknologien mangler stadig en sidste detalje, men derefter bliver det helt sikkert det nye, og der vil ikke blive købt andet.... Deres LED-G2-800-230W lampe (230W forbrug, 10-20000 kelvin og næsten 20000 lumen output), skulle kunne overgå 2x400W HQI samt 2x54W T5 rør, med en temperatur på kun 46 grader celcius... Dog er prisen også 19500 kr Derfor vil jeg stadigvæk råde til at købe de gammeldags løsninger, indtil prisen er faldet lidt endnu
Spændende læsning...bliv endelig ved
Med venlig hilsen Kim
Ja, som sagt så er jeg knap opstartet, men jeg skal nok holde jer underrettet om resultaterne. Muligvis kommer væksten til at foregå langsommere - meeen så alligevel. Mit akv er jo kun 40 cm dybt, og med 110w er jeg da lidt fortrøstningsfuld tords alt
tords alt = trods alt
Var forresten ved at købe dem her inden jeg købte dem fra MAXspect - men der var ikke lige nogen beslag der passede til mit setup, så det var jeg nødt til at droppe igen. Ellers smart med åbningsmekanismen i selve beslaget. |
Annoncører
|
Så vil jeg give de andre ret.
men det går der stadigvæk nogle år før det sker, og jeg vil endnu råde folk til at købe den gammeldags belysning, fordi den er billiger... Men det skal nok ændre sig