Så fik jeg afprøvet mine forældres nikon D500
Postet under :Visninger : 603
|
Fik lige lejlighed til at afprøve kameraet (Nikon D5000) mens mine forældre ikke var hjemme, så selvfølgelig skulle det udnyttes Så ikke lige der var noget på vej ud af bagdelen før jeg så billedet Men det kan vel fjernes hvis man vil det Har ikke helt styr på ISO værdier og lukketider osv. endnu, men læsningen er begyndt. Tager med glæde imod links hvis. Er i gang med ISO værdier på denne side:
Det synes jeg squ er nogle flotte billeder
SUPER skarp kvalitet (Y) Thumbs up!
øøhhh nå
1*530 - 1*250 - 1*100 - 2*85 - 1*74 - 2*45 - 2*19ltr
Synes bestemt du er sluppet godt fra det!
Du har fanget dem i en naturlig belysning(ingen flash, ikke man kan se i hvert fald) og helt skarpt så det ser rigtig flot ud. Jeg får helt lyst til at holde de fisk
Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
#2 og #4 Skarpe? Ingen af billederne er skarpe. Højreklik på billedet og åben det i et nyt vindue/fane, så billedet optræder i fuld størrelse. Se derefter på gruset under fiskene. Der er ikke et eneste skarpt korn, da billedet er taget med for lang lukkertid, så det er rystet.
Med akvariehilsen Steen #5 1/100-1/160 sek, er vel meget normal lukketid til akvariefoto ? Lad venligst være med at snyde folk på annoncemarkedet. Du ved hvem du er din tyv.
Pivskarpe er de ikke men jeg synes ikke de er rystede.
De er lidt kornede som følge af det høje iso på 1600. Skarpe billeder tages med blitz. Når det er sagt så synes jeg du har lavet nogen pæne billeder som viser at du har talent for det.
Venlig hilsen Villads Hvis du kan gå 4 skridt ligeud har du plads til flere akvarier
Takker
Kan også godt se der er nogle af dem der ikke er helt vildt skarpe f.eks. det sidste billede. Men må prøve at bruge blitzen næste gang så. Og måske lege lidt mere med lukketid og ISO værdier. Har kun siddet med kameraet i en halv time indtil videre
Du må se at få officiel tilladelse til at låne kameraet så du kan udvikle dit talent.
Nu skal du få en hemmelighed ved at være en god fotograf. Vis aldrig uskarpe billeder frem, med mindre det tjener et specifikt formål.
Venlig hilsen Villads Hvis du kan gå 4 skridt ligeud har du plads til flere akvarier
Skal jeg skam nok huske Lyset i mit akvarie er også meget dårligt da det er meget gult, og har lidt problemer med brunalger på glasset Men skal se om jeg kan få fat på nogle Neritina Sp. (tror nok det er dem jeg har fået anbefalet hvis det kan passe)Og tror også nok jeg skal få lov. Han skal bare sidde og lege lidt med det først og så tror jeg nok jeg skal få lov
Et trick mere.
Rude pudsning er alfa og omega i akvariefoto. Både ind og udvendigt. Udvendigt er det sværeste. Selv den tyndeste film af snavs ses når den lyses op af en blitz. En ren bomuldsklud og sprinklervædske er et effektiv våben i kombi med knofedt. Kun udvendigt dog. Hvis du ikke får lov, så bare sig du pudser mig på ham. Så skal han nok lære det. Har farmand også fisk? Venlig hilsen Villads Hvis du kan gå 4 skridt ligeud har du plads til flere akvarier
Det vil jeg prøve så
Og nej han har ikke fisk, men det er vel egentlig hans skyld at jeg har det. Han havde nemlig et par 250L akvarier da jeg var en 5-6 år. Så godt og vel 10 år siden
"Skarpe billeder tages med blitz. "
...Eller man vælger et motiv der ikke bevæger sig for meget, og bruger stativ Jeg synes da at billederne er rimelig skarpe? De er i hvert fald i fokus, og selv om der er en smule bevægelsesuskarphed som kunne reduceres ved brug af et stativ mener jeg at billederne er fine af den simple årsag at motiverne er gode, idet de viser fisk der foretager sig noget. Mvh. Kim
Ohh yes.
Rimelig skarpt - det er der faktisk ikke noget der hedder.
Der er kun skarpt og uskarpt. Du er godt på vej. Blitz overstråler som du ser det gule lys fra lampen og giver mere naturlige farver. Venlig hilsen Villads Hvis du kan gå 4 skridt ligeud har du plads til flere akvarier
Prøv evt. at stille kameraet på manuel og sæt blitzen til.
Sæt lukkertid til /100 sek. Start med stor blænde og blænd ned til du er tilfreds med billedet. Det kan måske give en lidt større dybdeskarphed. Med mine to eksterne blitz kan jeg gå op til 1/200 sek og blænde 20. Det giver færre rystede billeder og større dybdeskarphed. Venlig hilsen Villads Hvis du kan gå 4 skridt ligeud har du plads til flere akvarier
Okay det vil jeg prøve så, men det må blive senere da jeg snart smutter på arbejde
Så fik jeg lige lidt tid til at tage nogle få billeder. Jeg har glemt at sætte isoen så den har stået meget højt (3200). Så jeg går ud fra det er derfor der ikke er ret meget dybdeskarphed? Ellers er lukketiden 1/100 sek og blænden på 5.6 (det højeste). Hvis jeg kom under det blev det alt for lyst, og alt under 5.3 ødelage billedet. Går ud fra at det igen har været pga. af den meget høje iso værdi?
Anyway her er de:
Dybde skarpheden flytter du på blænden.
Jo lavere blændetal, jo større er blænden. Og jo mere lyst kan du få det. Jo højere blændetal, jo mindre er blænden. Og jo mørkere bliver billedet. Når blændetallet er lavt, er baggrunden sløret. Når blændetallet er højt, er baggrunden tydelig. Jo højere ISO tallet er, jo lysere er billedet. Jo højere ISO tallet er, jo mere støj(dårligere) er der på billedet. Jo hurtigere lukketid du får, jo bedre er det. Jo hurtigere det er, jo mørkere bliver billedet. Så finder du selv ud af, hvor du vil gå på kompromi. Sæt kameraet på liveview og se på skærmen, hvad der sker, når du drejer på en enkelt ting ad gangen. Så lærer du hurtigt kameraets funktioner. Lad venligst være med at snyde folk på annoncemarkedet. Du ved hvem du er din tyv. Det er en misforståelse at billedet nødvendigvis bliver lysere ved en højere ISO værdi. Det der sker, er at man ved en højere ISO værdi forstærker signalet (simulerer at der kommer mere lys end der reelt gør), hvilket muliggør at man (eller kameraets automatik) enten forkorter lukkertiden eller blænder ned, uden at få underbelyst billedet. Billederne er godt nok helt utroligt støjfri, når man tænker på at kameraet har været indstillet på ISO3200! Under alle omstændigheder er de meget flotte! Mvh. Kim
#20 Ja det er jeg godt klar over, men hvis man sammenligner billeder taget med en høj iso værdi og en lav isoo værdi vil billedet jo også være mindre grynet eller hvad man nu skal sige. Så det er derfor jeg siger at det måske kan være derfor der ikke er så meget dybdeskarphed.
Forresten hvilke programmer bruger i til billedredigering? Jeg har photoshop, og går ud fra at der kan bruges?
yes photoshop er perfekt til billeder.
Til mere alment brug er Adobe Lightroom super. Det giver mulighed for at organisere dine billeder og redigere dem. Der kan stilles på mange ting, det kan dog ikke lave ligeså meget ved billederne som photoshop. Tilgengæld er det super nemt at behandle mange billeder på en gang i lightroom, og det arbejder også godt sammen med photoshop, så begge programmer er super at have til ens billeder
#24 ok tak så vil jeg lige tage et kig på Adobe Lightroom, håber det er gratis software Anyway jeg prøvede lige igen her til morgen, og stillede iso værdien meget lavt i et forsøg på at slippe for så meget støj som muligt (skulle nok have ladet den være højere). Billederne er måske en smule mørke, men ellers synes jeg der er en væsentlig bedre dybdeskarphed. Har også stillet blænden så højt som muligt (5.6). Og lukketiden var 1/100 sek. Her er billederne og nogle med samme indstillinger dog med omkring 800 iso værdi
Øhh, den eneste praktiske funktion ISO hastigheden har er, at ændre på lysforholdene. Lad venligst være med at snyde folk på annoncemarkedet. Du ved hvem du er din tyv.
Så længe "dit" kamera har en super god ISO styring. Så er der ingen problemer med, at køre ISO 1600. Lad venligst være med at snyde folk på annoncemarkedet. Du ved hvem du er din tyv.
Der er ingen sammenhæng mellem ISO og dybdeskarphed. Dybdeskarphed styres af en kombination af blænde, brændvidde og afstand til motivet. Hvis du har en nogenlunde ny version af photoshop, er der ingen grund til at lede efter noget bedre, for det findes ikke. Man kan selvfølgelig finde noget der er mere enkelt, hvis det er en prioritet. #26 Man ændrer selvfølgelig ikke lysforholdene ved at ændre på ISO værdien. Det eneste man ændrer, er kameraets følsomhed overfor lyset. Lidt om hvad de forskellige indstillinger på kameraet egentlig gør, og hvordan man bruger dem: Mvh. Kim #28 Okay det jeg havde læst var bare at en høj iso værdi ville gøre billedet mere grynet, tror nok det var sådan de skrev, eller også var det noget med at der ville komme mere støj på billedet. Og så tænkte jeg egentlig bare at det da ville få konsekvenser for bl.a. dybdeskarpheden. Men fint nok at få det på plads så Og det er CS3 versionen jeg har. Så må lige prøve at se på det en dag
Det giver ligesom det samme resultat
Lad venligst være med at snyde folk på annoncemarkedet. Du ved hvem du er din tyv.
Jeg bruger også CS3. Der findes en del letforståelige og billige hæfter med instruktioner om hvordan man bruger det, og de kan klart anbefales. #30 Det kommer an på hvor meget man er interesseret i at vide om fotografering. Det er fint nok, hvis det er nok for dig, men måske lidt forvirrende hvis nogen efterfølgende begynder at tale om at ændre på lysforholdene. Mvh. Kim
#31 Jeg er skam ikke helt uerfaren i brugen af photoshop. Og hvis det endelig er så er jeg nok mere til at finde tutorials på nettet. Det er efter min mening nemmere og hurtigere.
Sikke noget sludder.
Det eneste ISO kan er, at ændre på lysforholdene. Således, at man kan få hurtigere lukketider og mindre blænde. Lad venligst være med at snyde folk på annoncemarkedet. Du ved hvem du er din tyv.
De fleste fotografer vil nok give mig ret i, at ændring af lysforholdene drejer sig om, ja at ændre lysforholdene! Det kan være at tilføje, fjerne eller flytte rundt på lyskilder, aldrig noget man kan justere på kameraet. Ændring af ISO værdien kan derimod, sammen med lukkertid og blænde, tillade korrekt eksponering under de ændrede lysforhold. Normalt vil man altid bruge den lavest mulige ISO værdi, der tillader den blænde/lukkertidskombination man sigter efter. At du ikke forstår det jeg taler om, gør det nu ikke nødvendigvis noget sludder, det kommer bare til at lyde sådan i dine ører... Mvh. Kim
Sikke noget fis, at lukke ud. Jeg forstår udmærket godt hvad du skriver. Og jeg kender udmærket godt kameraets funktioner. Lad venligst være med at snyde folk på annoncemarkedet. Du ved hvem du er din tyv.
Det er da godt. Så forstår jeg bare ikke din besynderlige udlægning, men sådan er der så meget... Måske kan du så arbejde lidt på dine evner til at debattere, uden at forsøge at nedgøre dem der mener noget andet end dig selv, med udtryk som "sludder" og "fis"? Indtil da, vil jeg overlade det til læserne af debatten selv at afgøre, hvordan de mener det hænger sammen. Mvh. Kim
Lad venligst være med at snyde folk på annoncemarkedet. Du ved hvem du er din tyv. |
Annoncører
|
Men det kan vel fjernes hvis man vil det
Men skal se om jeg kan få fat på nogle Neratina Sp.