Hjælp- nyt akvarie og de slås

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1882

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger peewee (Inaktiv) - 05/07-2010 09:31 05/07-2010 09:31
Hej Alle
Jeg har været så heldig at arve et stort akvarie på omkring 500 liter fuld af flotte store cichlider.. Bla. 5-6 blå delfin. Jeg ved ikke hvad de andre hedder og kan ikke rigtig finde nogen billeder af dem på nettet.
Der er rigtig mange fisk i. Der er cirka 10 helt store (delfin str) og 20 mindre malawi cichlider. Jeg syntes der er for mange, men hvordan kommer jeg af med nogen, når jeg ikke kan navngive dem og dermed annoncere dem?
Der er især 2 af de store som er rigtig hårde ved hinanden. De er sølv/blå stribede med orange finner og finnen under maven er med hvide polka prikker. De slås rigtig meget og bider hinanden i munden. Den ene ser ud som om at den er lidt skadet af det (hvid om munden) Og derudover hopper de jo under kamp og så er jeg bange for at de skader sig på lampen, gør de ikke det?
Akvariet har kun kørt her i 2 uger med nyt vand. Kan det være fordi de er stressede endnu?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger mulkin - 05/07-2010 10:05 05/07-2010 10:05
De kloge siger, at man kan holde én fisk på 10-12 cm i ca. 15 liter vand.
Så kan du regne ud, om der simpelthen er for mange fisk i akvariet. Du fortæller ikke, hvor store fiskene rent faktisk er, så tjek målene ud.
Tag nogle billeder af fiskene og sæt dem her på akvariesiden, så skal der nok være nogen, der har gode bud på, hvad de hedder.
Hvis jeg var dig, ville jeg skaffe mig af med den ene af slagsbrødrene i en rasende fart. Man får simpelthen dårlige nerver, hvis der konstant er ballade i akvariet. Har selv prøvet - megett ubehageligt.
Den dér med stress og nyt vand er mindre sandsynlig. Hvis de andre fisk tér sig nogenlunde ordentligt, er det nok ikke der problemet ligger.
mvh
Mette

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger lawmichaelsen (Inaktiv) - 05/07-2010 10:29 05/07-2010 10:29
Hvis de ligsom bider hinanden i munden er der så ikk fordi de er ved at danne par. ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Nasmar (Inaktiv) - 05/07-2010 10:49 05/07-2010 10:49
Jeg tror du får mere held hvis du poster under malawi cichlider og så smider nogen billeder med.

Det lyder lidt som territoriale kampe mellem hanner, det er der som sådan ikke noget i vejen for når vi snakker malawi, men er det meget de samme der gør det - så ender du nok med nogen døde/underkuede fisk på et tidspunkt.

For mig lyder det ikke som der er for mange fisk i akvariet, tværtimod.

Gemmesteder er også utrolig vigtig i et malawi akvarie og man kan ikke få for mange, hvilket også hjælper lidt på slåskampene.

Men det er nok nemmere at give en løsning, når man cirka ved hvilke fisk der er tale om, så prøv at få nogen billeder smidt op!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger c sørensen - 05/07-2010 11:49 05/07-2010 11:49
Malawier holdes ofte under "kaosteorien" - dvs. mange fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger peewee (Inaktiv) - 05/07-2010 11:49 05/07-2010 11:49
Den her er der 2 af og den ene jager den anden hele tiden. Måske er der ikke nok skjulesteder som en foreslog, for den "svage" opholder sig hele tiden oppe i et hjørne, bag en pumpe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger peewee (Inaktiv) - 05/07-2010 11:51 05/07-2010 11:51
Indlægget er rettet 05/07-2010 11:52 05/07-2010 11:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Den her er også noget sur (blå med helt orange finne), men det tror jeg er teritorie agtigt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger peewee (Inaktiv) - 05/07-2010 11:55 05/07-2010 11:55
hele akvariet.. Bar e fordi jeg syntes det er så pænt hehe..
Jeg har heller ikke rigtig nogen fornemmelse af hvor meget mad jeg skal give dem. Jeg har før brugt flage foder. Og der er reglen at det ikke skal nå at falde til bunden. Men her er der nogle cichlide stave med (små orange) og de falder jo ikke ned. Og så er jeg i tvivl om om det ikke kun er de store voldsomme fisk der får mad og ikke alt ynglet og de små malawier?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Nasmar (Inaktiv) - 05/07-2010 12:06 05/07-2010 12:06
Indlægget er rettet 05/07-2010 12:14 05/07-2010 12:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nr. 2 billede tror jeg er labeotropheus trewavasae, Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14229 , har dem selv, de kan godt være lidt skrappe og kræver en del gemmesteder også...

golden spec er der også... En eller anden type alunocara(Måske noget stuartgranti maleri), noget maylandia af en slags...

Gemmer fiskene sig bag en pumpe er det klart tegn på at du har for lidt gemmesteder.

Du fodrer i en 2-3 min, og som du selv siger sørge for de kan følge med til at spise det, de skal nok komme op og tage det, hvis det er sultne nok - er der yngel i kan du med fordel fodrer lidt mere så der falde en smule ned til dem. flagefoder kan være ok, men som jeg kan se har du mange forskellige slags malawi'er, som har vidt forskellige krav til foder - så måske du skulle kigge på et alternativt produkt med flere slags foder i (Ved at unimati har flere typer til malawi).

Det er ikke unormalt at malawier slås og specielt mbunaer er lidt hårde ved hinanden og andre, dit arbejde går ud på at skabe gode omstændigheder for fiskene, så de kan komme væk og gemme sig, hvis de bliver meget undertrykket... Man kan med held også putte flere hunner/hanner af samme slags ned for at dele tæskene ud på flere individer, men jeg vil klart anbefale dit at læse nogen af de artikler om malawi her på siden evt. følge lidt med i nybegynder tråde og se om du ikke kan få identificeret alle dine fiske, det er rarest at vide hvad man har. :)

Annoncører
Annoncører