"luksus"-problem

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1701

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger maleneg (Inaktiv) - 11/06-2010 10:55 11/06-2010 10:55
Hej,

Jeg er stadig relativt nybegynder inden for akvarieverdenen, og har nu et spørgsmål angående planter. Efter jeg er begyndt at give gødning og flydende kulstof (hvilket jeg, som sikkert de fleste begyndere i starten slet ikke vidste fandtes), er mine planter begyndt at gro helt vildt, hvilket mine alger heldigvis ikke kan lide :)

Men! Nu har jeg det "problem", at planterne snart vokser op over vandoverfladen! Hvad gør man så? Det kommer selvfølgelig an på slagsen, kan jeg regne ud, for én af dem jeg har, kan jeg sagtens "nippe" toppen af, uden det kommer til at se mærkeligt ud, og så plante toppen ned i gruset, hvor den vokser videre. Men en af planterne er jeg lidt i tvivl om.
Jeg har købt planterne i Ikea, så er ikke sikker på, hvad de hedder, men har fundet frem til, at det må være denne slags, jeg er i tvivl om:
Hygrophila corymbosa siamensis (den har i hvert fald samme "opbygning")
Hvis man nipper toppen af den, vil den i så fald skyde nye blade fra det sted? Ellers vil det da næsten komme til at se underlig "tomt" ud.

Vh Malene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Nasmar (Inaktiv) - 11/06-2010 11:04 11/06-2010 11:04
Dem har jeg også lidt af, og jeg skære bare toppen af og stikker resten ned i grusset, så kommer der rødder på og der hvor man klippede kommer ligeså fint, så du bestemmer faktisk selv højden på dem :)

Er det easy-life easycarbo og profito du bruger?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger maleneg (Inaktiv) - 11/06-2010 11:11 11/06-2010 11:11
Tak for svaret! Det vil jeg prøve senere i dag.
Vil der også vokse nye blade ud, hvis man nipper nogle af de nederste blade af? Jeg har et par blade med nogle alger på, som mine rejer ikke er så vilde med at spise af. Og kan ikke få dem af med håndkraft uden at ødelægge bladene...

Ja, det er lige præcis de to produkter jeg bruger. Hvorfor da?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Ullits (Inaktiv) - 11/06-2010 11:11 11/06-2010 11:11
Det kan du se her, vælg planteguide fra forsiden eller under artiklerne... Eksternt link http://www.akvariegødning.dk/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger maleneg (Inaktiv) - 11/06-2010 11:23 11/06-2010 11:23
#4: jeg brugte akvariegødning.dk til at finde ud af, hvilken plante det var. Men jeg synes ikke helt, at beskrivelsen af planten besvarede mit spørsmål. Har dog lige nørdet siden lidt mere, og har fundet afsnittet om beskæring af forskellige plantetyper, fx. stængelplanter i dette tilfælde. Det er super godt beskrevet og lige, hvad jeg manglede!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Ullits (Inaktiv) - 11/06-2010 11:43 11/06-2010 11:43
ja, der er tale om plantetyper, derfor er de i planteguiden(ikke planteindexet), beskrevet under eet... indexet er ikke helt færdigt, der mangler stadig at blive fyldt på i en hel del af beskrivelserne, men det kommer stille og roligt, som jeg har tiden til det.. mangler i noget konkret, er i meget velkommen til at give besked om det, så skal jeg se om jeg kan flytte fokus for en stund ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Rasmusm (Inaktiv) - 12/06-2010 09:48 12/06-2010 09:48
Hehe Malene du må prøve at tage et billede så vi kan se planten :) så er jeg sikker på vi nok skal få den identificeret, hvis du vil have et navn på den.

Mht easy carbo, så vil jeg råde dig til at gøde 2 dage i træk, også holde en dags pause med easy carbo, også igen 2 dage, en dags pause osv osv. Da easy carbo kan ophobe sig i akvariet.
Der ud over self. et vandskifte på 25% om ugen er jo anbefalet os for at få diverse affalds stoffer ud af akvariet men os for at tilføje Jern og calcium osv som jo er i vores vand, det kan planterne godt li'

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Prik (Inaktiv) - 12/06-2010 10:08 12/06-2010 10:08
Hvis det er Hygrophila corymbosa siamensis skyder den ikke så ofte andre steder end i toppen. Det gør i hvert fald ikke her i huset, jeg syntes altid man kommer til at stå med nogle bladløse stængler i bunden *doh*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Prik (Inaktiv) - 12/06-2010 10:12 12/06-2010 10:12
Ved nærmere eftertanke har jeg aldrig set noget som lignede Hygrophila corymbosa siamensis i Ikea, så ved ikke helt om jeg tror på at det kan være den *skeptisk* . Syntes den har for store blade til overhovedt at kunne være i de der små plastik beholdere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Midtjylland (Slettet) - 12/06-2010 10:12 12/06-2010 10:12
# 8

Det skyldes nok at planten er så tæt i toppen, at lyset ikke kan nå stænglerne i bunden mere. Prøv at tynde ligeligt ud i hele plantens længde, så bunden af planten også får noget lys. Så skulle den gerne skyde fra bunden igen. :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Midtjylland (Slettet) - 12/06-2010 10:14 12/06-2010 10:14
# 9

Alle store blade har været små engang. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Midtjylland (Slettet) - 12/06-2010 10:17 12/06-2010 10:17
# 9

I øvrigt et flot indrettet 100 liter akvarie du har, Rikke. Prikken over i'et ville være en til af de høje planter i bagerste venstre hjørne. Så sku' du bare se gyldent snit. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Prik (Inaktiv) - 12/06-2010 10:25 12/06-2010 10:25
#12 Tak :D . Problemet med at sætte en plante der er at der ikke er plads for båden en stor sten og en træ-rod som ikke kan ses i mørket på billedet. Så derfor har jeg sat den håndfuld lidt længere fremme, og nu er de også ved at have en vis højde så det ikke ser helt fjollet ud mere. Planter ændere sig jo hele tiden :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Midtjylland (Slettet) - 12/06-2010 10:31 12/06-2010 10:31
Indlægget er rettet 12/06-2010 10:32 12/06-2010 10:32 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

# 13

Ja, det grønne landskab udvikler sig hurtigt til en jungle (hvilket jeg godt kan lide), hvis ikke man er flittig med trimmeren. :D

Hvor lang er den trærod? Lang nok til at nå op i toppen af akvariet? Så kunne du eventuelt sætte javabregne på toppen af den og stille den, så javabregnen vokser helt oppe i hjørnet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Prik (Inaktiv) - 12/06-2010 10:40 12/06-2010 10:40
#14 Den går næsten helt op til overfladen. Der sidder en lille Anubias et godt stykke oppe på den, men den er jo ligsom også forsvundet bag de andre planter, jeg kan ikke engang få øje på den (gad vide om den enlig ikke snart trænger til noget lys, måske skulle jeg se at få den ud *skeptisk* ).
Jeg har også før overvejet muligheden i noget Vallisneria i den side af akvariet, men det er jo nemmest bare at bruge hvad man har :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Rasmusm (Inaktiv) - 12/06-2010 11:36 12/06-2010 11:36
Anubias klare sig faktisk bedst ved meget lav lys og helst i skygge for andre planter :) Der ved undgår du os små grønne alge pletter på bladene

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Prik (Inaktiv) - 12/06-2010 11:46 12/06-2010 11:46
Men kan de ikke også få for' lidt lys?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Rasmusm (Inaktiv) - 12/06-2010 12:03 12/06-2010 12:03
jo mange planter kan få for lidt lys, men lige præcis en Anubias, nu er der jo mange varianter af dem, men hvis det er den jeg tænker på så skal du ikke være bekymret :) Min bror har haft en stående der nærmest har fået 0 lys og den vokser stadig der ud af og ser fantastisk flot ud fordi den ik får de alge pletter.
De kommer iøvrigt af at planten er meget langsomt voksende, og ikke kan holde trit med algerne der gerne vil sætte sig, der for lav belysning til den.
Er sikker på Jørn kan give en rigtig god forklaring på det, hvis han lige opdager tråden igen hehe :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Prik (Inaktiv) - 12/06-2010 12:33 12/06-2010 12:33
Jeg ved godt at den ikke kan tåle for meget lys, og har også selv før prøvet at have den i for meget, men jeg tænkte alligevel at det godt kunne være for lidt inde bag alle de store planter. Men nu har jeg lige fået skiftet vand i akvariet og fik set til den, den ser faktisk fin ud, måske lidt bleg men det skyldes jo nok ikke nødvendigvis manglene lys.
Dog kan man sige at det måske nok ikke er den plante som gør størst nytte når man ikke kan se den, men den er jo heller aldrig nogen skade til og er god at have i reserve til en anden god gang :D .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Ullits (Inaktiv) - 13/06-2010 14:59 13/06-2010 14:59
Hvordan planterne opfører sig efter en beskæring, fremgår også af planteguiden... den skyder ikke fra bunden ved en beskæring, men som oftest ved det næste eller næstfølgende bladpar, det er der nogle hormoner i planten der har styr på hvordan det foregår og det vil jeg ikke lige ind på her og nu, for så skal vi have mere plads end der er til at skrive i et enkelt indlæg her.
Anubias kan godt få for lidt lys, hvis den begynder at blive lys i bladene og du ellers har god plantevækst og sunde planter i akvariet, så er det formentlig det der er galt, ...
Den bidrager ikke med megen omsætning af næringsstoffer osv. da det er en langsomt voksende plante og det Rasmus er inde på er at jeg plejer at kalde de typer for skovbundsplanter, de er slet og ret beregnet til at stå i skygge og ikke direkte fuld sol eller lys, hvis de gør, kan de slet ikke omsætte den energi og man vil opleve at de ter sig ligesom planter med næringsmangler, iøvrigt også derfor de i de tilfælde får alger på bladene...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Mis. Soffi (Inaktiv) - 13/06-2010 15:15 13/06-2010 15:15
Da jeg nippede noget af en af mine planter og satte jeg det ned i gruset og der hvar jeg haved nipped vorksede den bare vidre og ser lige så pæn ud efeter som før. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Ullits (Inaktiv) - 13/06-2010 15:26 13/06-2010 15:26
Det er formentlig et sideskud, det stykke der er tilbage på den gamle plante af selve stænglen ned til næste bladpar dør... derefter tager de omtalte hormoner fat og fortæller planten at den er blevet "et hoved kortere" og sender besked til noderne hvor bladet er hæftet på stænglen, det øverste af dem vel at mærke at der skal sættes en ny produktion igang, det er i det mindste den korte forklaring :)

Annoncører
Annoncører