Amatør billede til bedømmelse
Postet under :Visninger : 1404
|
#1 fisken får 2/6 og billedet vil jeg give 4/6
Du skal ikke kaste med viskelæder, hvis du selv er en tegning .........
Det er et godt forsøg i hvert fald.
Du har fanget fisken helt rigtige øjeblik efter min mening. Desværre er kameraet ikke helt rigtigt indstillet og billedet er blevet lidt sløret. Hvilket objektiv har du brugt og hvilke har du? Dit D70 kan i hvert fald sagtens tage nogle rigtig flotte fiskebilleder! Mvh. Anders - Admin. Saltvandssiden
Uskarpt billedef fiskens hoved - måske også mere af fisken er uskarpt. Billedet er for mørkt, og det gør det lidt vanskeligt at vurdere skarpheden generelt . Det er synd, at det er for mørkt, da det ser ud til at vlre en smuk fisk i flotte farver, der desværre her ikke kommer til sin ret.
Det ideele kunne være en mere ensartet/rolig baggrund for at få fremhævet et flot farveskift på fisken. Når alt dette er skrevet, så ved vi jo alle, at fisk (ligesom andre dyr og børn) kan være umådelig vanskelige at fotografere. Keep on trying
Benny Sølz: 8 akvarier i forsk. størr. Medl. af Ølstykke Akvarief. Sponsor f. Neol. Multifasciatus
kunne man høre hvad det var for en flot fisk der er taget billed af
Medlem af
Aulonocara Baenschi Mvh Oscar. 530 liter Malawi.
hey det er sku flot det billede, godt gjordt og du er velkommen til at komme og tage billeder af vores fisk any day
Hej Anders Du har ganske ret i at mit D70 kan tage bedre billeder men mine evner bag cameraet rækker ikke til andet end til autofocus endnu med min 18-135mm org linse og den indbyggede blitz men det ville sikkert hjælpe gevaldigt med en sepperat lysgiver#5 Hej Benny Jeg forsøger at indrette mine akvarier så naturtro jeg kan, med de matrialer jeg nu har til rådighed og lidt skelende til fiskens velbefindende også efter habitat i søen så alt er da et kompromis Jer andre takker for ordene... /Søder
Autofocus er ok, du skal "bare" nøjes med at bruge 1 fokuspunkt, hvordan på Nikon ved jeg ikke og så sørg for at det punkt rammer øjet.
Det er mere dine autoprogrammer der er til besvær. Der er flere hjælpeartikler omkring akvariefoto herinde. Brugeren Miwes har lavet en ok en, og KimJ har lavet en og den er nyere end den anden.
Mangler noget af gatfinnen ikke??
Mvh Oscar. 530 liter Malawi.
Jo på billedet er den lidt foldet Oscar men i virkeligheden er den flot og hel Her er han i fuld figur
/Søder
Jeg har for et halv år siden købt et NIKON D60 og det har 3 fokuspunkter, og det lykkedes mig at tage et billede af min Aulonocara otterpoint tasano rock med standart blitz og objektiv, det er også lidt uskarbt, men kan dog gå and. Så skal man have helt skarbe billeder, tror jeg man skal til at arbejde men manual indstillinger og en ekstern blitz, og det bliver også det næste for mig, når jeg for råd til mere udstyr.
Det skal dog lige siges at der blev taget 25-30 billeder for at få det ene i kassen.
Hilsen Jørn. Forskellen på #1 og #12, illustrerer fint noget af det mange glemmer, i deres iver efter teknisk excellence. At vise motivet, i dette tilfælde fisken, i den rigtige position, er lige så vigtigt, som at billedet er korrekt belyst, har de rigtige farver o.s.v. Derfor er #12 klart bedre end #1. De er dog begge uskarpe og underbelyste. Det sidste kan man redde, men det første er desværre umuligt at rette op på. #13 har fanget fisken i et godt øjeblik, men også det er desværre uskarpt. Det ser ud til at være i fokus, men kameraet er tilsyneladende ikke holdt stille, og lukkertiden har været for lang. Løsningen er at sætte kameraet på M, indstille lukkertiden til 1/200 sek. (hurtigste synkro-niseringstid på D60, hvis man har et D70 kan man vælge 1/500 sekund, som er bedre) og lade flashen stå på auto. Det virker bedst med en kraftig ekstern flash, men man kan godt klare sig med den indbyggede i en snæver vending. Mvh. Kim #13 har fanget fisken i et godt øjeblik, men også det er desværre uskarpt. Det ser ud til at være i fokus, men kameraet er tilsyneladende ikke holdt stille, og lukkertiden har været for lang. Løsningen er at sætte kameraet på M, indstille lukkertiden til 1/200 sek. (hurtigste synkro-niseringstid på D60, hvis man har et D70 kan man vælge 1/500 sekund, som er bedre) og lade flashen stå på auto. Det virker bedst med en kraftig ekstern flash, men man kan godt klare sig med den indbyggede i en snæver vending. Ahrr tak. Så ved jeg det til de næste fiskebilleder skal tages. Hilsen Jørn.
Kim jeg er som sagt novice inden for kunsten at fotografere akvariefisk på en sådan måde at det kan måle sig med andre herinde Og jeg ville helt klart kunne gøre det bedre med en extern flash det ved jeg godt og med hensyn til autofocus så irreterer det mig også at det ikke er fisken som er fikseret men derimod en sten eller andet i nærheden.... Meget at lære på denne konto /Søder #17 Jeg kan til enhver tid udkonkurrere dig i antallet af fejlfokuserede billeder, så det er der ingen grund til at bekymre sig om Som andre er inde på, hjælper det at frakoble alle fokuspunkter pånær det midterste. Så har man en rimelig chance for at vurdere hvad der bliver fokuseret på. Det ændrer dog ikke på, at der stadig skal en rimelig portion held til også... Mvh. Kim
hmm billederne ser slet ikke så tydlige ud som dem jeg har på min pc det er da underligt
hvorfor er der mon forskel
Medlem af
Nu kan jeg jo se at vi ikke bor så fandens langt fra hinnanden så måske du ville være villig til en enetime hos dig i fotolærdom med hensyn til at lære akvariefotokunsten at kende lidt bedre Kim uden autofocus
/Søder
#1 Der skal bruges en meget højere lukketid, så det ikke bliver sløret
Ellers rigtig godt, og smuk smuk fisk! Mvh. Katrine
Takker synes egentlig også selv at han er super flot og det skyldes garanteret det at han går sammen med 7.7 af sin egen slags for han har de andre hanner at afreagere på fysisk og så damerne at spille op til Og så ikke mindst foder og vandskift ikke at forglemme
/Søder
#23 Det er det helt sikkert
Ham kan du i hvertfald godt være stolt af
Mvh. Katrine
Måske det ville gavne dit forehavende, at du selv startede en tråd i stedet for at stjæle min
/Søder #26 Så tror jeg du skal ligge nogen flere billeder ind da man ikke kan koge mere suppe af det billedet i start indlægget
Du skal ikke kaste med viskelæder, hvis du selv er en tegning .........
nåh nåh du nok sur i .... idag og fik det forkerte ben ud af sengen
UNDSKYLDER DA MEGET AT JEG "KOM TIL AT STJÆLE HELE DIN SIDE Medlem af nu er det som om du ikke har patent på dette her indlæg # 26 undskyld 25 mente #26
NEJ det har jeg ganske vist ikke
men jeg har åbenbart Misforstået hele badulien herinde da jeg troede at når nogen oprettede en tråd kunne man svare eller fortsætte på denne tråd, hvis alle herinde oprettede ens tråde ville det være enormt svært at finde hoved og hale i det hele... prøv evt selv at tænke sådan og lad mig da vide hvad du tænker hvis alle 500 brugere eller mere oprettede hver 10.. bare 10 ens tråde hvor meget det ville fylde og kan man så finde hoved og hele i det ?? - og gidder 500 brugere ¨så svare på alle 10x500 indlæg som rent faktisk handler om det samme.... Ja så er jeg sgu gået helt galt i byen.. beklager men jeg kan ikke se det fornuftige i dette...
Medlem af
Grunden til at der ikke har været nogen der har så meget at sige, kan jo være, at de pågældende billeder faktisk er for små til at man med rimelighed kan sige noget konstruktivt om dem udover, nåja at de er for små! Ellers er jeg enig i, at det ikke skulle være nødvendigt at oprette en ny debat hver gang man har noget at sige, hvis der allerede kører en, som er relevant i forvejen. Det vil bare resultere i, at nogle debatter bliver skubbet meget hurtigt væk fra forsiden. Mvh. Kim
Har ikke læst det hele igennem men håber da at ramme det rigtige svar
#1 Hvis du arbejder i Photoshop er en simpel måde at få lidt mere skarphed og mere kontrol over kontrasten at gå ind i -> Filter -> Other -> High Pass (TIP 5.7-7.5 ligger ofte godt i forhold til skarphed og realisme). Derefter er det sådan set bare at justere på det, enten give dit nye lag (oven på originalen) samme farver som originalen, nu vil det se helt forkert ud og det er sådan set os meningen for hvis du ser efter er alle kanter stærkt markeret hvis det er lavet godt nok gå ned på dit High Pass lag og ændre det til enten "soft light" eller "overlay" juster så skarpheden via synligheden af lay (Opacity) og smid dit originale billede over med de rigtige farver på juster på lay enten via Opa. eller soft L. / Overlay eller kombiner, Håber det er en hjælp vil kunne oversættes til de fleste billede manipulations programmer //Morten
når man tager billeder af mennesker, og ansigtet skal være skarpt så skal der fokuseres på det øje tættest på objektivet , på de billeder som bliver vist her ligner det at i stiller skarpt på kroppen og derfor for man et uskarpt billed.
#34 Godt billede, som også fra et teknisk synspunkt er interessant; Mange er åbenbart ikke klar over hvad der menes med udtrykket "Dybdeskarphed". Dybdeskarphed er det felt hvor motivet fremtræder skarpt. Ved macro fotografering er dette felt som regel meget smalt, hvilket er glimrende illustreret i gruset på billedet, hvor alt undtagen den lille stribe der ligger i dybdeskarphedsfeltet er uskarpt. Nåja, det er faktisk også en rigtig køn fisk Jeg har også selv leget lidt med kameraet idag, dog med et meget lettere motiv, nemlig et oversigtsbillede af stueakvariet, som snart står til udskiftning. Mvh. Kim
fiskene eller akvariet? For så giver jeg en omgang grillmad og øl hvis du lige fragter de scalarer til sønderjylland. Med venlig hilsen Patrick
Det er akvariet der skal udskiftes
. De scalarer skal ingen steder, selvom jeg efterhånden har fået en del fristende tilbud på dem! Jeg synes derimod at akvariet er for lille til de scalarer, og nu er der også tilkommet en flok Geophagus unger, som også ret hurtigt får brug for et større akvarium. Mvh. Kim
Pia du har klokket i det og lavet dine billeder alt for små.
Når de så bliver forstørret lidt igen bliver de dårligere. Søder hvis du kigger på dit billed i #12 i fuld størrelse kan du se en uskarphed i det blå hoved og i øjet der består af skrå linier. Det er på grund af en lille rystelse af kameraet eller en bevægelse af fisken, som i øvrigt er skæppeskøn. Her kan du se et af mine de første skud med mit nye Canon EOS 550D, som har 18 megapixels at gøre godt med. Billedet ligger i fuld størrelse så åbn det i et nyt vindue og nyd de skarpe detaljer. Guppyhunnen er lidt over en meter lang på skærmen når billedet er åbnet i fuld størrelse. Det er taget med en 60 mm macro og to eksterne biltz sat ind fra hver side, så jeg kan fotografere lige forfra på akvariet. Kameraet er indstillet på M,manuel 1/200 sek blænde 20 og begge blitz fyrer fuld ladning af i hvert skud. De to blitz er Speedlite 430 og 580, så der er drøn på, og her vil jeg spørge KimJ om du kan se nogen tegn på de forstyrrelser ved højt blændetal som vi har talt om før? Venlig hilsen Villads Hvis du kan gå 4 skridt ligeud har du plads til flere akvarier
Tillykke med dit nye kamera! Det er et flot billede, og diffraktion kan ikke ses før man åbner billedet i fuld størrelse, selv da kunne det lige så godt skyldes noget andet. Til gengæld har jeg en mistanke om at billedet også er efterbehandlet, så virkningen er reduceret kraftigt (mit gæt er at kontrasten er øget og der er lagt ekstra skarphed ind. Hvis man kigger på de enkelte skæl, mener jeg dog at man stadig kan ane en vis "tværing", men det kan som nævnt skyldes noget andet. Ideelt set, skal man jo have et billede magen til, taget med en større blændeåbning, for at kunne sammenligne. Sammenfattende kan man i hvert fald sige, at du har brugt en metode hvor man essentielt kan se bort fra diffraktion som et reelt problem. Kontrasten er til gengæld blevet lidt for meget. Der er udblokning af farver i halen og på fiskens sider, men igen er der tale om det man godt kunne kalde flue...... som for langt de fleste ikke har den ringeste betydning. Mvh. Kim Tak for dit svar Kim. Der er ikke brugt sharpen på billedet, ej heller er der rokket ved kontrasten. Jeg husker det ikke nu,men der kan være rykket en lille smule på gamma knappen i Faststone. Tvivler dog. Jeg vil vise dig et ubehandlet næste gang jeg fotograferer. Jeg er ikke sikker på hvad du mener med tværing i skællene. Er det fordi pigmentpletterne ikke står skarpe? Eller er det selve overfladen på skællene? Kan du klargøre hvad præcist du kan tolke som diffraktion? Venlig hilsen Villads Hvis du kan gå 4 skridt ligeud har du plads til flere akvarier
Hvis dit kamera leverer billeder i den kvalitet uden nogen form for justering efterfølgende, kunne det være en god ide at se på indstillingerne. Ikke at der er noget galt med billedet, men personligt foretrækker jeg et mere neutralt eller "fladt" billede ud af kameraet, som jeg selv kan justere, til det passer med det jeg ser IRL. Det giver selvfølgelig noget mere arbejde. Jeg er ikke helt med på hvad Gamma-funktionen gør, da den ikke optræder i mit billedbehandlingsprogram, men jeg mener at huske fra tidligere, at det er en justering af lyset? I så fald vil en lille sænkning reducere synlig diffraktion betragteligt.
Det jeg mener at man kan tolke som diffraktion, er den tendens der er, hvor kontrasterne er store, til at farverne (tydeligst ved kraftigt lyse områder) ligesom spreder sig ud over det tilgrænsende område, selv der hvor billedet tydeligvis er pivskarpt. Det kan som sagt kun ses hvis man åbner billedet i fuld størrelse i et andet vindue (jeg er så tilmed begavet med en 26" computerskærm, så vi er ude i et område jeg ikke engang ville nævne, eller for den sags skyld opdage, hvis jeg ikke kikkede specifikt efter det). Alt i alt, ville jeg i dit sted glemme det med diffraktionen, og lege lidt med kameraets indstillinger af kontrast, saturation og skarphed i stedet. Jeg foretrækker som nævnt ret tilbageholdende indtillinger og klare sagen i PP, men har man mod på det, kan man minimere behovet for PP ganske betragteligt, hvis man finder gode indstillinger på kameraet. Mvh. Kim
Til Villads
jeg har bevist valgt at slette mine billeder da NOGEN mener at de har eneret til at bruge denne side eller i hvert fald denne tråd.. og med den negative barnlige adfæd der kom fordi jeg spurte ind til hvorfor ingen gad kommentere billeder jeg havde lagt ind.. - ønsker jeg ikke længere at deltage i denne tråd... Glæder mig til at kunne planlægge et hygge besøg ved dig så vi kan snakke gupser genetik og cam. Pia Medlem af
Ok, jeg vil kigge på indstilingerne i mit kamera.
Jeg tror det er et særlig stort problem med guppyer at de bliver så stærke i farverne ved brug af blitz. De har jo alle mulige typer farveceller der reflekterer lyset meget effektivt, så vi ser farver på fisken som vi ikke ser til daglig i akvariet. D.v.s direkte sollys har jo samme effekt, men der kan vi ikke se detaljerne så klart i farten. Min skærm er kun på 21" så jeg kan kun se ca. 1/3 af disse billeder i fuld størrelse ad gangen. Det går nu nok alligevel. Det virker som om at de mange pixels stiller større krav om skarphed. Den mindste uskarphed i billedet ses tydeligt i fuld størrelse. Kan det passe? Venlig hilsen Villads Hvis du kan gå 4 skridt ligeud har du plads til flere akvarier
Det er præcis hvad der sker. Rigtig mange af min "gode" billeder fra 2005-8, som jeg dengang vurderede på en 19" skærm, falder lidt igennem, nu hvor min nuværende skærm afslører ting jeg ikke kunne se før. Endnu værre står det til, hvis man sammenligner med tidligere tider, hvor billeder var noget der blev vist i en bog, og typisk var max 10x15cm. Mange af "superbillederne" fra dengang, ville sandsynligvis falde helt fra hinanden hvis de skulle vises på en stor skærm. Udblokning af farver sker desværre tit, også hos fisk med relativt få farver, selvom det er rigtigt at især fisk med refleksfarver er vanskelige. Problemet er at kontrasten (forskellen mellem lyseste og mørkeste område i billedet) i den type billeder ofte overstiger det spænd sensoren kan håndtere. Der er ikke ret meget andet at gøre, end at sænke kontrasten ved optagelsen og evt. underbelyse billedet. Det har så den ulempe at man er nødt til at foretage en del PP og der er en vis risiko for øget støj i billedet, når man manuelt lysner billedet for at kompensere for undereksponeringen. Der er altid noget...
Mvh. Kim
Ja, det bliver aldrig perfekt, men jeg er nu særdeles glad for de billeder mit nyt kamera leverer.
Specielt for os guppygenetikere er det lækkert med de store billeder hvor man kan nærstudere farvecellerne. Springet fra 10 til 18 megapixels er enormt. Heldigvis skal de fleste billeder kun vises i 640 x 480 og der ser man ikke så let de små uskarpheder. Venlig hilsen Villads Hvis du kan gå 4 skridt ligeud har du plads til flere akvarier
|
Annoncører
|