Nyt 15L akvarie - hvor mange fisk?

Indlæg fra det gamle forum, gengivet som arkiv. Er det dit indhold, og vil du have det fjernet eller dit navn gendannet?

HenrikA — 10. april 2010, 16:04

Hej allesammen,

Jeg har nu for første gang bevæget mig ud i at købe et akvarie for hyggens og pyntens skyld hovedsagligt.

Jeg har købt en 15L glas bowle samt en standard pumpe og lidt planter+grus (efter vejledning i butikken). Efter at have læst diverse vejledninger og råd herinde ser jeg at det er vigtigt at få skiftet sit vand ofte m.v. - mange tak for de råd. Akvariet står nu med vand og planter i en uges tid inden der skal fisk i.

Men hvor mange fisk kan jeg tillade mig at have i så lille akvarie?

Mvh Henrik - som stort set intet aner om fisk.

jery — 10. april 2010, 16:06

At kalde det et akvarium er måske lige i overkanten - en 12 l vand med et lille overfladeareal inviterer ikke til hold af særligt mange fisk.
Min anbefaling vil være nogle flotte rejer og ditto snegle.

Jan Persson — 10. april 2010, 16:22

Som #2 skriver, en bowle er uegnet til fisk af enhver art men der findes mange flotte rejer og snegle,
se f.eks. denne flotte snegl http://www.rejeshoppen.dk/product.asp?product=614

Mathilde — 10. april 2010, 16:26

Jeg vil vove at påstå, at du som så mange andre før dig, ikke har fået specielt god vejledning i butikken 🙁
Hvis du gerne vil have fisk, synes jeg du istedet skal skaffe dig et 54L som minimum, for der er ikke mange der kan gå i en 15L bowle og have det godt.
Du kan som jery siger have rejer og snegle i din bowle, red cherry shrimp er eksempelvis en god begynderreje 🙂

Rasmus17 — 10. april 2010, 16:27

Wow! Pæn snegl;)

HenrikA — 10. april 2010, 16:32

Nej jeg kan godt læse at mange er imod glasbowler.. *skeptisk*

- men jeg vil nu kaste mig ud i det alligevel og se hvordan det går og evt. smide et par slørhaler i. Hvis det ikke kan holde i længden må det evt. skiftes ud med et rigtigt akvarie.

Det kan vel ikke gå helt galt, når andre kan få det til at lykkes.

Sådan en pumpefætter som jeg har fået installeret - skal den kører hele tiden eller sætter man den til at kører indenfor bestemte intervaller? (den siger jo en lille lyd og koster vel en del el.)

Mathilde — 10. april 2010, 16:33

15L vil dog være et udemærket nano-akvarium, et akvarium hvor man med små planter laver et flot landskab, hvilket faktisk minder lidt om bonzai-træer, bare hurtigere voksende og så i vand 😉
Og så iøvrigt velkommen til 🙂

jery — 10. april 2010, 16:34

#6: jeg har skam ikke spor imod bowler, men det har de fisk, som skal svømme i vand med et lille overfladeareal.
Synes, du skal købe 4 slørhaler.

Mathilde — 10. april 2010, 16:35

#6 Slørhaler hører ikke hjemme i bowler, selvom de fleste tror det, for det er den fisk man forbinder med en bowle. Faktisk bør slørhaler have mindst 250L at boltre sig på!

HenrikA — 10. april 2010, 16:40

Ja nu mente jeg også bowle i fiske-kontekst om man vil :-)

Men ja har nu mod på det, da jeg synes bowler er dejlige flotte at se på og jeg ikke har brug at kunne se mine (døde?)fisk uden at de er forvrænget.

Mathilde> Nano-akvarie, er det et akvarie uden dyreliv? Den er du nød til at uddybe..

Så helst der var et par eller tre fisk i, hvis jeg bare kunne finde de rigtige hehe.

Kviller — 10. april 2010, 16:40

Husk at vende den af og til.

Lilli — 10. april 2010, 16:42

Slørhaler er ikke en fisk der kan puttes i et akvarie af den størrelse, desværre. Det er ikke god stil at "se hvad der sker", for med slørhaler vil der ske det at de vokser fra bowlen, måske ikke udenpå, men deres organer vokser videre inde i deres kroppe, og de ender med at være deforme og syge:( Jeg kender ingen der har fået slørhaler til at lykkedes i et akvarie af den størrelse.

Det er desværre ikke ret god vejledning du har fået i butikken, men måske en enkelt kampfiske han, eller rejer/snegle kan få glæde af det.

Pumpen skal køre hele tiden, det er virker rensende på vandet er bakterier der bor i filtermaterialet. Hvis man slukker får de ikke frisk vand tilført og man kan slå sin koloni ihjel. Når det skal renses gør du det forsigtigt under en lunken hane eller i en spand vand, sådan at det værste skidt skylles ud, men uden at man fjerne alle bakterierne.

jery — 10. april 2010, 16:44

#11: det var derfor, jeg foreslog 4 stk.
#12: nu skrives der specifikt en pumpe - og det er det sikkert også i en bowle på 15 l. Den renser ikke noget overhovedet, men sørger for bevægelse og iltning.

HenrikA — 10. april 2010, 16:47

#13 - netop til bevægelseog iltning. Bør pumpen derfor være tændt 24/7 ?

jery — 10. april 2010, 16:51

#14: kommer lidt an på - hvis du sætter slørhaler i bowlen, er det nok en nødvendighed for at få dem til at overleve.
Hvis du lader fornuften råde og nøjes med lidt rejer og et par snegle, så sluk den bare om natten.
Husk i øvrigt, at der skal skiftes et par kopper vand dagligt.

Mathilde — 10. april 2010, 16:53

Nano-akvarier er små, velbeplantede akvarier. I den størrelse du har, vil jeg sige at du IKKE kan have fisk i, men du kan have rejer. Jeg har siddet og kigget en nanoakvarium-bog igennem, og den indeholder bl.a. de fleste fiskearter der kan gå i få liter vand, men jeg kan ikke finde nogen der kan nøjes med 15L.

Edit: Jeg tager mine ord i mig jeg var for hurtig til at lede igennem bogen, der findes killi-fisk der kan nøjes med 15L, men det er jo et absolut minimum, og når der er pumpe, grus og andet i, så er der jo ikke 15L mere.

Her er et billede af et nano http://1.bp.blogspot.com/_dLSVgS5AxBI/SDVWnx8mS8I/AAAAAAAAIdU/_Xp11ODu2Ao/s400/8+inch+cube+nano2+gallons.jpg

Prøv evt. at google nano aquarium.

Og her er mit forslag til beboere i dit akvarium:

http://images.google.dk/images?um=1&hl=da&tbs=isch:1&q=red+cherry+shrimp&sa=N&start=0&ndsp=21

jery — 10. april 2010, 16:54

#16: der er ikke 15 l vand i en 15 l bowle med grus og planter. Jeg skyder på 12 l.

Mathilde — 10. april 2010, 16:59

#17 Det skriver jeg jo netop også 😉

HenrikA — 10. april 2010, 17:00

Okay, det kunne godt være man burde nøjes med nogle rejer også evt lidt mere pynt udover de 4 planter.

Men kunne nu være "sjovere" at kunne få et par gubbyer eller tre til at lave deri, nu jeg har købt en pumpe.

jery — 10. april 2010, 17:00

#18: ja, i din rettede indlægsversion.

Mathilde — 10. april 2010, 17:01

#20 Ja, undskyld.

jery — 10. april 2010, 17:02

#19: hvis du er så forhippet på lige netop fisk, så er gupperne et dårligt valg. 1.2 H. formosa ville formentlig kunne klare sig, men det er ikke den mest ophidsende fisk at se på.

HenrikA — 10. april 2010, 17:05

Jf. dette indlæg http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Killifisk_-_et_sp%C3%A6ndende_alternativ på denne fantastiske side, fremstår killifisken umiddelbart som det "perfekte" valg - hvis man ville have fisk i bowle?

I skal i hvert fald, ind til videre, have tak for de hurtige og fine svar. Sikke meget man kan lære, efter man har købt skidtet 😮

Lilli — 10. april 2010, 17:58

[citat]
#12: nu skrives der specifikt en pumpe - og det er det sikkert også i en bowle på 15 l. Den renser ikke noget overhovedet, men sørger for bevægelse og iltning.[/citat]

Hvad kalder man det så hvis det er en pumpe der også renser vandet? dvs en med filtermateriale? Jeg har altid kaldt dem for pumper, og så "pumper" for powerheads, dvs dem der kun cirkulere men ikke har rum til at rense.

jery — 10. april 2010, 19:23

#24: så låner vi lige Henriks tråd til lidt teknik:
En pumpe = luftpumpe, som via en slange og typisk en iltsten presser ilt ned gennem vandet.
Et powerhead = undervands cirkulationspumpe, som skaber ekstra flow i vandet.
Et eksternt filter = en kasse/spand (deraf også betegnelsen "spandpumpe") med motorhoved og med skuffe(r) til diverse filtermaterialer, som via ind- og udløbsslanger renser vandet både mekanisk og biologisk og samtidig skaber flow i vandet.
Et internt filter = en lille kasse, også med motor, typisk med svamp(e), ingen slanger, renser vandet overvejende mekanisk og skaber flow i vandet. Fås også med beholdere, der kan påfyldes diverse filtermaterialer, hvorefter der tilkommer en smule biologisk rensning.

Jesper Green — 10. april 2010, 19:27

[citat]Nej jeg kan godt læse at mange er imod glasbowler.. *skeptisk*

- men jeg vil nu kaste mig ud i det alligevel og se hvordan det går og evt. smide et par slørhaler i. Hvis det ikke kan holde i længden må det evt. skiftes ud med et rigtigt akvarie.

Det kan vel ikke gå helt galt, når andre kan få det til at lykkes.

Sådan en pumpefætter som jeg har fået installeret - skal den kører hele tiden eller sætter man den til at kører indenfor bestemte intervaller? (den siger jo en lille lyd og koster vel en del el.)

[/citat]

Please please, køb ikke slørhaler til en bowle.
De fantastiske fisk fortjener ikke sådan en langsom død!!!!

Du kan læse om slørhaler via min profil.

Mvh
Jesper

Prik — 10. april 2010, 19:27

[citat]I skal i hvert fald, ind til videre, have tak for de hurtige og fine svar. Sikke meget man kan lære, efter man har købt skidtet 😮[/citat]
Derfor det er klogt at læse om et dyr FØR man anskaffer. Hvilket du jo heldigvis også har nået 🙂. Hvis du allerede havde stået med et par fisk som du ikke havde plads til vil det være synd.

Et filter 😉

Bruger #936237 — 10. april 2010, 19:27

Et par af de små stillestående epiplatys dageti er fine. De står bare i overfladen indtil de skal spise. Skal have en flydeplante at gemme sig under.

Mine har lige ynglet med ca. 6 overlevende.

Så et par amanorejer og nogle RCS kirsebærrejer, 3 a. helena snegle, en moskugle og lidt ægte grønt, så er du kørende.

Dyrk din egen dafnikultur til let levende foder.

Reglen er iøvrigt 1 cm fisk per liter vand.

Midtjylland — 10. april 2010, 19:42

# 28

Artsbeskrivelsen anbefaler mindst 40 liter til Epiplatys dageti, så den er heller ikke et godt valg til en lille bowle.

http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/index.cfm?ArtID=10989&CFID=1833780&CFTOKEN=40274507

Lilli — 10. april 2010, 20:26

[citat]#24: så låner vi lige Henriks tråd til lidt teknik:
En pumpe = luftpumpe, som via en slange og typisk en iltsten presser ilt ned gennem vandet.
Et powerhead = undervands cirkulationspumpe, som skaber ekstra flow i vandet.
Et eksternt filter = en kasse/spand (deraf også betegnelsen "spandpumpe") med motorhoved og med skuffe(r) til diverse filtermaterialer, som via ind- og udløbsslanger renser vandet både mekanisk og biologisk og samtidig skaber flow i vandet.
Et internt filter = en lille kasse, også med motor, typisk med svamp(e), ingen slanger, renser vandet overvejende mekanisk og skaber flow i vandet. Fås også med beholdere, der kan påfyldes diverse filtermaterialer, hvorefter der tilkommer en smule biologisk rensning.
[/citat]

Super, tak! Undskyld jeg lige hapsede tråden:P

c sørensen — 10. april 2010, 22:37

4 stk. Heterandria formosa kan du godt have sammen med nogle rejer. Det er ikke en aktiv fisk, men sjov lille fisk, der har sine små terratorier og specielle måde at være på. Og så er de ungefødende, føder 1 unge ad gange. Jeg synes, det er en charmerende lille fisk, der bestemt er god i et lille akvarie. Og som er værd at sidde og studere.

Spørgsmål & svar

Der er endnu ikke stillet nogen spørgsmål om dette.

Log ind for at stille et spørgsmål.