5 kamp fisk og kuhli ål i 54l

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2092

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Perrep (Inaktiv) - 06/04-2010 15:34 06/04-2010 15:34
Lige pt har jeg 4 kampfisk hunner gående i et 80L. akvarie, hvor jeg havde tænkt mig at købe en han til dem nu her.
Men i aften kommer en kammerat med et 54L. akvarie som jeg overtager da han vidst har mistet lysten. i den er der blandt andre 2 kuhli ål. ville det være forsvarligt at have 5 kampfisk og 2 kuhli ål i et 54L.? eller er det for lille?

Der vil være flydeplanter til at skærme for lyset og sandbund, masser af trærødder og mellem til lidt cirkulation.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Mr.Frog - 06/04-2010 15:43 06/04-2010 15:43
Din fordeling er lidt skæv.
1.2 kampfisk og 5 kuhliål ville passe bedre.
1.4 kampfisk, så vil hunnerne meget sandsynligt plukke din han.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Perrep (Inaktiv) - 06/04-2010 15:46 06/04-2010 15:46
okay, men så må 2 af hunnerne blive i det gamle akvarie. Skal jeg vælge de mindst eller mest aggressive af hunderne?
Jeg kan godt se om jeg kan skaffe flere kuhliål. men har ikke set dem før ved den lokale pusher.. sååå

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Mr.Frog - 06/04-2010 16:03 06/04-2010 16:03
Jeg ville starte med, at bruge de mindst agreasive. Du kan altid bytte dem ud. Det ville være træls, at begynde med de skrappe og så skifte til de rolige bagefter. Og så ende ud med en plukket han.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger kasue (Inaktiv) - 06/04-2010 17:15 06/04-2010 17:15
Vil give Mr frog ret

Men 1.2 kampfisk i 54, ville satme give et yngelbad der vil noget.
Ellers er muligheden kun for hannen og have hunnerne 2 stk i et andet 54l hvis du har det
Husk at der skal være mange gemmesteder hvis du holder dem 1.2
Ellers sker der det som Mrfrog siger - total plukket

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Sølz - 06/04-2010 18:12 06/04-2010 18:12
Jeg er ikke enig i de ovenstående råd, du har fået. :(

Uanset om du vil have dine kampfisk i 54 liter eller 80 liter, så bør du tænke dig godt om, inden du anskaffer dig en han.
En ny han vil komme til en veletableret flok hunner, der ind i mellem kan være lige så skrappe/aggressive, som hannerne kan være det.
Hvis du vil have en sådan øvelse til (forhåbentlig) at gå godt, vil min anbefaling til dig være, at du skal sikre dig en udvokset han. En ung han får ikke en chance over for de damer. De kan ganske rigtigt "rotte" sig sammen mod hannen og jage livet af ham, hvis han er for ung.
Jeg har selv oplevet det med en af de smukkeste hanner, jeg har haft. Den 3. dag skulle være hans "dommedag" mente hunnerne - og det døde han af desværre af.

Dernæst vil jeg anbefale dig at købe en han, der går sammen med andre fisk, idet du derved får et fingerpeg om hannens aggressivitetsniveau over for andre fisk - vel vidende, at fisk i forhandlernes akvarier basalt set er stressede, så giver det dig altså kun et fingerpeg. Køber du en han, som går for sig selv, så har du ingen ide om, hvorvidt han er en af de aggressive kampfisk, der vil jagte livet af din dameflok, hvilket bestemt sagtens kan forekomme.

Jeg ville så etablere hannen i det akvarium, hvor hunnerne ikke er, og lade ham falde til over nogle timer. Fyld akvariet godt op med masser af planter, huler, stenarragementer, hvor de/den evt. jagtede kampfisk (han eller hun) har mulighed for at have en smutvej. Mange flydeplanter vil bestemt også være tilrådeligt.

Derefter ville jeg flytte alle hunnerne over til hannen på en gang, idet alle kampfiskene så har samme udgangspunkt; nemlig en helt ny og stressende verden, hvor de først skal til at etablere sig, finde rundt og - ikke mindst - finde en ny rangorden. Hvis du som foreslået af andre kun flytter nogle få hunner sammen med hannen, så vil han formentlig jagte dem rigtig meget. Ved at flytte dine hunner samlet, vil du opnå, at han formentlig fordeler sine aggressioner over alle hunner.

Jeg ville fodre dem med noget rigtigt lækkert (f.eks. frosne optøede hummeræg - det er livretten her i huset) - så kan de bruge noget energi på det i stedet for hinanden.

Observer dine fisk nøje i 1-2 døgn og HÅB. :) :)

Med de erfaringer, jeg har med mange kampfisk, så ville jeg gøre som ovenstående - og har gjort det med succes stort set hver gang. Jeg har dog også haft både kampfiskehanner og hunner, der var så aggressive, at de kun kunne gå alene i et akvarium - der virkede min "model" selvfølgelig ikke.

Vedr. Kuhli Ål så vil det virkelig være en satsning - ganske som med, hvilken som helst anden fiskeart, man ønsker at have gående sammen med kampfisk. Det kan lige så godt gå godt, som det kan gå rigtig skidt. Til Kuhli Ålenes fordel er, at de er lynende hurtig, når/hvis de jagtes. Og pas på med Kuhli Ål - de kan smutte ud af akvariet af selv det mest undseelige lillebitte hul et eller andet sted eller ind i pumpen - og gør det især, når de er stressede.

Hvis du vælger at satse på også at have Kuhli Ål i samme akvarium som kampfiskene, så er det min vurdering, at dit 54-liters akvarium er lidt for lille til dem alle. Jeg ville vælge akvariet på 80 liter.

Lad os høre, hvad du ender med at beslutte og, hvordan det så forløber. Spændende projekt som altid, når man har med kampfisk at gøre ;)

Annoncører
Annoncører