Sammensætning af 250l mbuna

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Mbuna
Visninger : 3892

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Mathilde (Inaktiv) - 26/03-2010 17:09 26/03-2010 17:09
Jeg har kigget lidt på sammensætning, og er kommet frem til disse ud fra forskellige forslag jeg har fundet på nettet.
Jeg er nybegynder, og dette bliver mit første cichlide-akvarium. Indretningen bliver sten-”sætning”, altså sten bunket op så der bliver huler. Flowet i akvariet kommer til at ligge mellem 1000-1500L/timen. Temperatur mellem 23°C-26°C.
Jeg vil gerne have nogle råd angående sammensætningen af fisk, og også temperatur og flow hvis jeg er galt på den her også ;)
Her er de fisk jeg har i tankerne, med antal anført og hvad jeg har hørt ang. antal og temperament:

Labidochromis Caeruleus 1.1
Holdes bedst som par, medium aggressive, god begynder-fisk.

Pseudotropheus Elongatus Chewere 1.2
Har hørt de skal gå i trio, og et enkelt sted var nævnt flok. Har både hørt at den er aggressiv overfor andre arter og at den er moderat aggressiv (Undtagen hvis det er fisk der ligner den mht. farver).

Cynotilapia afra Cobue 1.2
Jeg har læst flere ting om Cyno. afra cobue, både at den skal holdes parvis, i trio og i flok. Derudover at det er en moderat aggressive mbuna.

Maylandia sp. ”Membe deep” 1.2
Medium aggressive, holdes bedst I trio.

Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe, på forhånd tak

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 26/03-2010 17:31 26/03-2010 17:31
Indlægget er rettet 26/03-2010 17:38 26/03-2010 17:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Kender de 3 første arter (har selv haft dem) og det er ganske udmærkede valg og "nemme at gå til". Ville dog vælge en lidt anden fordeling. Gerne en 2 hanner og en 4-5 hunner. Så vil hanner farve mere ud - konkurere om hunnerne - og samtidig skulle der være nok hunner til dem begge, så de ikke slår hinanden ihjel.

Den sidste art har jeg ikke personlig erfaring med, men du skal nok også passe på ikke at have for mange arter når akvariet "kun"er på 250 liter. Især hvis du vælger lidt flere stk af hver art som jeg ville anbefale.

Vedr flow så lyder det ganske fornuftigt bare det er et fornuftigt filter du har. Ligeledes med temp så rammer du også fint plet der.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Mathilde (Inaktiv) - 26/03-2010 18:38 26/03-2010 18:38
Havde lige lidt problemer med siden her *uhh*

Det er nøjagtig den slags hjælp jeg gerne vil have, mange tak :) At begrænse antal arter har jeg intet imod, listet er som sagt udformet efter hvad jeg har fundet, så input er rart. Jeg ved der er mange bøger, men input fra folk der har prøvet det på eget akvarium er nu rart ;)

Mener du du ville have 2.4-5 af Lab. caeruleus, Pseudo. elongatus chewere og Cyno. afra cobue? Tænker du så på ikke-udfarvede ungfisk for at få den rigtige sammensætning? Eller selv som fuldt udvoksede?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Oscar (Inaktiv) - 26/03-2010 19:30 26/03-2010 19:30

Den eneste grund til at det er muligt at have Mbuna i 250 liter, er fordi du kan skabe det der hedder et "kaos-akvarium," som du nok ved er Mbuna i de fleste tilfælde meget territoriale, og kan være ret så aggresive. Ved at skabe et "kaos-akvarium" putter du så mange fisk i, at de ikke kan udvælge fjender. For eksempel to fisk ikke angriber hinanden konstant. Derfor kan du sagtens have en 15-30 Mbuna i 250 liter, lad os sige du puttede 10 fisk i, 2 af hver af 5 arter. Hvis du gjorde dette, ville der sandsynligvis være slåskampe konstant.

Labidochromis Caeruleus er en af de fredeligste (hvis ikke den fredeligste) Mbuna, nogen sætter dem også sammen med Aulonocara, som er en anden race af Malawi, nogle meget følsomme fisk der kræver rolige akvarier.

Efter egen erfaring er Pseudotropheus Elongatus, i mit tilfælde "Mpanga," ret så territorial og aggresiv. De andre kender jeg ikke forfærdelig meget til.

Men af de Mbuna jeg har haft, har Pseudotropheus Acei og Melanochromis Auratus været mine favoritter. M. Auratus er en utrolig aggresiv cichlide, det er nok den fisk der har forårsaget flest dødsfald i mit akvarium før. Så hvis man skal have det til at lykkes skal man vælge sine fisk med omhu. I et 250 liter til en nybegynder ville jeg vælge 15 stk. P. Saulosi, og 15 stk. L. Caeruleus.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Mathilde (Inaktiv) - 26/03-2010 20:25 26/03-2010 20:25
#4 Mange tak :) Jeg er jo sådan set ikke interesseret i at distrahere fiskene så meget, at jeg kan sætte flere arter sammen :P Jeg vil tjekke P. saulosi'erne ud straks.

Mht. 15 stk, så mener du vel en gruppe ungfisk? Eller er jeg helt på afveje *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Mathilde (Inaktiv) - 26/03-2010 20:41 26/03-2010 20:41
Nu synes jeg umiddelbart at P. saulosi og Lab. caeruleus kan minde lidt om hinanden mht til de gul-farvede?
Er der nogen kommentarer til Cyno. afra cobue? *uhh*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Oscar (Inaktiv) - 26/03-2010 21:08 26/03-2010 21:08
6#

Hvis det er kryds du er bekymret for, så skal du ikke være det, da Saulosi og Caeruleus har helt forskellige kropsformer og farver på finner.

Mht. til C. Afra - Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14920

Tror sagtens L. Caeruleus kan gå sammen med den.

Med de 15 stk, jo ungfisk. Tit i butikker, for eksempel Akvariebutikken Malawi Amager som jeg handler i, er det tit 5 fisk for 200 kroner. Køb en stak af hver. Efter egen erfaring er Mbuna ikke så hårde ved hunnerne, men mere mod de andre hanner, og territorier.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Mathilde (Inaktiv) - 26/03-2010 21:17 26/03-2010 21:17
J#7 eg har kigget på de forskellige inden jeg postede ;)

Med hensyn til farver var det lige så meget ad hensyn til udseendet som krydsnings-risiko. Jeg undskylder for at lyde som an poptøs, men jeg vil gerne have en smule variation *rødmer*
Amager er der ski' lidt langt til fra Århus, men med hensyn til forhandler har jeg en aldeles udmærket "fiske-pusher" (Som også må lægge øre til mange spørgsmål) :D

Jeg ville ønske du ville poste nogle billeder af dine baljer :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 26/03-2010 21:31 26/03-2010 21:31
Indlægget er rettet 26/03-2010 21:32 26/03-2010 21:32 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg ville ikke være særligt bekymret for at sætte Lab. caeruleus, Pseudo. elongatus chewere og Cyno. afra cobue sammen. Lab. carereleus er som nævnt #4 nok den fredeligste mbuna der findes/jeg kender til. Ligeledes så de pse chewere (både VF samt opdræt) jeg har haft også passet mest sig selv og ikke rigtig været særlig interesseret i andre arter. Vedr Cobue så har jeg kun holdt den i et rent artsakvarium, men umiddelbart er det også en forholdvis rolig fætter. Og plusset ved cobue er når hannerne er helt udfarvet - efter min mening nok den flottest mbuna der findes.

Fiskene/hannerne bliver også mere intense i farverne hvis der er flere hanner af sammen art. Her tænker jeg ikke på "ikke helt udfarvet", men udfarvet/fuld voksne hanner.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Mathilde (Inaktiv) - 26/03-2010 21:45 26/03-2010 21:45
#9 Tak. Ja jeg har også lagt mærke til Cyno. cobue's farver :D Jeg kigger selvfølgelig videre mht til beskrivelser, jeg synes umiddelbart stadig de 3 sammen (Lab. caeruleus, Pseu. elongatus og og Cyno.'en) godt kunne gå, især hvis jeg er opmærksom på nok gemmesteder.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 26/03-2010 22:04 26/03-2010 22:04
Indlægget er rettet 26/03-2010 22:05 26/03-2010 22:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Bare til orientering, så skal du hmm "passe lidt på" når du læser artsbeskrivelser. De kan til tider være noget misvisende, især mhp hvor stort/lille akvarium de forsekllige fisk kræver.

Hertil kan også nævnes at der kan være stor forskel på sammen art men forskellige flokke. Nogen flokke går fint sammen, hvor andre flokke kan "indeholde" nogle "hidsige bandittter".

Men evt kan du også prøve at søge i nogle af de gamle debatter herinde, kontra artsbeskrivelserne (de kan selvfølgelig bruges bare man har sin sunde fornuft med ;) ). Vil næste gå ud fra at emnet har været oppe at vende et par gange vedr mbuna/arter i 250 liter

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Mathilde (Inaktiv) - 26/03-2010 22:38 26/03-2010 22:38
#11 Bare rolig, har kigget beskrivelser et par steder, ikke kun her :) Netop grundet de forskellige beskrivelser spørger jeg her og ønsker at høre om erfaringer og forslag.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Oscar (Inaktiv) - 26/03-2010 23:30 26/03-2010 23:30

De tre arter du ønsker: L. Caeruleus, Cyno Cobue, og Elongatus kan fint gå sammen i 250 liter vand.

Jeg har kun 2 akvarier pt. Et 250 liter med Aulonocara, det er ikke den rette inspiration til dig, da Aulonocara for det meste er sandlevende, og sjældent bruger huler. Den anden er en lille 54l liter, intet godt til Malawi, venter på en flok Neolamprologus Multifasciatus (tanganyika cichlide.)

Bare sørg for at have rigeligt med huler så hannerne kan danne nogle territorier. Med tiden vil der sandsynligvis også komme en alfahan. Min alfahan da jeg havde Mbuna var Melanochromis Auratus, den ejede halvdelen af akvariet. :)

11#

Det med artsbeskrivelsernes akvariestørrelser er jo sandsynligvis dannet efter personens egne erfaringer. I min bog om Malawi Cichlider skrevet af Ad Konings, som har beskæftiget sig med Malawicichlider i over 30 år, står der at L. Caeruleus fint kan trives i 100 liter vand, det er måske også rigtigt, men en fisks adfærd er også meget individuelt. Det som han går efter er længden på akvarierne. Ved L. Caeruleus har han skrevet at den kræver 80 cm. i længden, det er hvad et 100 liters akvarium har. Sammenlign målene på et 100 liter og et 250 liter, der er 20 cm forskel i længderne på akvarierne. Og L. Caeruleus er jo enormt fredelig, så mon ikke det kan lade sig gøre i et 100 liter?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 27/03-2010 01:27 27/03-2010 01:27
Oscar skrev :

De tre arter du ønsker: L. Caeruleus, Cyno Cobue, og Elongatus kan fint gå sammen i 250 liter vand.

Jeg har kun 2 akvarier pt. Et 250 liter med Aulonocara, det er ikke den rette inspiration til dig, da Aulonocara for det meste er sandlevende, og sjældent bruger huler. Den anden er en lille 54l liter, intet godt til Malawi, venter på en flok Neolamprologus Multifasciatus (tanganyika cichlide.)

Bare sørg for at have rigeligt med huler så hannerne kan danne nogle territorier. Med tiden vil der sandsynligvis også komme en alfahan. Min alfahan da jeg havde Mbuna var Melanochromis Auratus, den ejede halvdelen af akvariet. :)

11#

Det med artsbeskrivelsernes akvariestørrelser er jo sandsynligvis dannet efter personens egne erfaringer. I min bog om Malawi Cichlider skrevet af Ad Konings, som har beskæftiget sig med Malawicichlider i over 30 år, står der at L. Caeruleus fint kan trives i 100 liter vand, det er måske også rigtigt, men en fisks adfærd er også meget individuelt. Det som han går efter er længden på akvarierne. Ved L. Caeruleus har han skrevet at den kræver 80 cm. i længden, det er hvad et 100 liters akvarium har. Sammenlign målene på et 100 liter og et 250 liter, der er 20 cm forskel i længderne på akvarierne. Og L. Caeruleus er jo enormt fredelig, så mon ikke det kan lade sig gøre i et 100 liter?[/citat]

nu er Ad Konings jo havbiolog og har dykket rigtig meget i søen og er forfatter til en række ganske gode bøger om malawi, men han har ikke haft med opdræt eller lignende at gøre hvilket også afspejler sig i en hel del af de akvariestørrelser han har anført ved de enkelte arter.
men nej jeg ville aldrig og kender heler ingen der ville holde nogen form for malawi udover yngel i et 100L, der er jo på ingen måde plads til at evt undertrykte fisk kan slippe væk, der er altså kæmpe forskel på 100L og 250L uanset længden! I mine øjne er det meget begrænset hvor mange arter der kan holdes i 250L.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger svenklink (Inaktiv) - 27/03-2010 08:01 27/03-2010 08:01
Jeg er helt enig med #14.......Synes at der i denne tråd er tale om alt for mange fisk til akvariets størrelse! Jeg vil ikke holde mere end to arter i et 250 liters! Desuden vil jeg aldrig holde mindre end 6-7 fisk af en art. Mbuna optræder jo sjælden som ener!!! Fiskene har et mere spændende adfærd i større flokke, og der er sjældend de storre slagsmål. En fordeling på 2,4-5 er efter min erfaring at fortrække, og så kan man jo hurtigt overbefolke et 250 liters..... :(

Der er en udmærket artikel vedr. Mbuna akvarier fra start til slut på kims hjemmeside (adm. på siden her)

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Articles/mbunaartikel1/mbun...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Mathilde (Inaktiv) - 27/03-2010 09:45 27/03-2010 09:45
#15 Har læst Kim's artikel ;) Og jeg er ikke ude efter hvor mange fisk jeg kan mase ned i et 250L, bare rolig. Det er netop derfor jeg stiller spørgsmål :P

Kim sætter de mindre arter af Cynotilapia og Labidochromis ind under gr. 5 i hans artikel, så en mulig sammensætning kunne være 2,4-5 af Cyno. cobue og 2,4-5 L. Caeruleus.

Men der er jo mange uger til, så jeg læser videre B)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Oscar (Inaktiv) - 27/03-2010 12:44 27/03-2010 12:44

Nu skriver jeg direkte af fra bogen: "Back to Nature Guide - Malawi Cichlider af Ad Konings" 2. opdaterede og udvidede udgave.

Labidochromis Caeruleus: 1 / 10-9cm. / 80cm. / 100 l / 20

Cynotilapia Afra: 2 / 10-8cm. / 100cm./ 120 l / 20

Symbolforklaring:
2 / = Sværhedsgrad fra 1 - 5.

/ 12 - 9 cm. / = Maksimum-størrelse, det første tal angiver størrelsen for hannen, det andet for hunnen.

/80 cm / 100 l / = Minimum længde og rumfang af akvariet: Akvariets minimum længde i centimeter, som denne art skal bruge for at vise naturlig adfærd og det mindste antal liter arten kræver for at opnå normal størrelse.

/ 30 = Antal unger. Tallet angiver den gennemsnitlige kuldstørrelse for en fuldvoksen hun.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 27/03-2010 20:12 27/03-2010 20:12
Oscar skrev :

Nu skriver jeg direkte af fra bogen: "Back to Nature Guide - Malawi Cichlider af Ad Konings" 2. opdaterede og udvidede udgave.

Labidochromis Caeruleus: 1 / 10-9cm. / 80cm. / 100 l / 20

Cynotilapia Afra: 2 / 10-8cm. / 100cm./ 120 l / 20

Symbolforklaring:
2 / = Sværhedsgrad fra 1 - 5.

/ 12 - 9 cm. / = Maksimum-størrelse, det første tal angiver størrelsen for hannen, det andet for hunnen.

/80 cm / 100 l / = Minimum længde og rumfang af akvariet: Akvariets minimum længde i centimeter, som denne art skal bruge for at vise naturlig adfærd og det mindste antal liter arten kræver for at opnå normal størrelse.

/ 30 = Antal unger. Tallet angiver den gennemsnitlige kuldstørrelse for en fuldvoksen hun.

er skam ganske bekendt med div bøger af Ad Konings, men den akvariestørrelse er stadig helt hen i vejret hvis du spørger folk der rent faktisk har beskæftiget sig med mbuna som akvariefisk.. Konings ekspertise er at beskrive arter samt at studere dem i deres naturlige miljø. feks skriver han om flere rovfisk at de bør holdes i akvarier der er mindst 500L og 200 cm lange :D
bøger er tit gode som vejledning og til at lære mere om de enkelte arter, men når det kommer til at holde dem optimalt bør man lytte til folks erfaringer.. Konings har ikke erfaringer med netop dette, han vurderer ud fra den enkelte arts størrelse og temperament.
må indrømme at jeg ikke forstår at du giver råd ud fra hvad du har læst i en bog uden at have gjort dine egne erfaringer!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Mack1 (Inaktiv) - 27/03-2010 20:41 27/03-2010 20:41
Omvendt kan vi jo også bare konkludere at fisk over 20 cm ikke bør holdes i et akvarie Ad konigs er muligvis "kun" biolog men jeg er ret sikker på at den viden han er i besiddelse af overstiger mange af de personer som er at finde på cichlids med egne erfaringer kan nogen af jer tale med jeres fisk ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Oscar (Inaktiv) - 27/03-2010 20:55 27/03-2010 20:55

Jeg har selv haft dem.. Jeg taler ud fra mine egne erfaringer, og Ad Konings. Jeg mener godt L Caeruleus kan gå i 100 liter.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 27/03-2010 23:14 27/03-2010 23:14
hvorfor bør fisk over 20 cm ikke holdes i akvarier? hvis man har pladsen er da intet galt i det, det er vel ikke værre at holde fisk på 20 cm i feks 900L end fisk på 10 cm i feks 325L eller 430L? det afhænger jo igen af hvor aktiv den enkelte art er! jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved Konings store viden om fisk, men ved hvor meget han egentlig ved om at holde de enkelte i akvarier.
man behøver ikke at kunne tale med sine fisk for at kunne se om de trives..

dvs at du har haft dem gående i et 100L? ellers kan du jo ikke udtale dig om hvorvidt de kan eller ej og igen hvilke kriterier vurderer du som succes/trivsel? at de overlever og yngler? de kan de såmen også i en spand vand med en luftpumpe på. det drejer sig jo om hvor grænsen er for at de trives og udviser normal adfærd og det sker med garanti ikke i et 100L. hvis du søger lidt her på siden vil du hurtigt se at stort set alle de erfarne brugere er uenige med dig om dette emne.
når det kommer til hvordan de forskellige arter bør holdes så vil jeg til hver en tid vægte flere andres råd højere end Konings (feks malawi-Carsten og Gissel samt flere andre, se evt Gissels tråd om malawi i deres naturlige miljø). og nej du taler ikke ud fra Konings erfaringer men ud fra hans vurdering, der er ret stor forskel!

vi har alle forskellige kriterier for hvornår vores fisk trives, en del af dette bygger på hvordan vi har prøvet at holde dem, men sammenligner du feks mbuna´s adfærd i et lille akvarium med deres adfærd i et større, så vil du højst sandsynligt aldrig overveje at holde dem i et lille akvarium igen. jeg kunne aldrig finde på at holde nogen arter af mbuna i mindre end 325L, men jeg har også set forskellen i adfærd på en gruppe fisk der først har gået i 250L, derefter 430L og til sidst 880L..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 27/03-2010 23:23 27/03-2010 23:23
Oscar: nu har jeg lige set din profil ;)
du er 14 år og fiske interesseret, det er godt for det er jo en dejlig hobby man kan have glæde af i alle aldre.. men hyg dig med dine fisk og sug en masse erfaring til dig inden du begynder at rådgive andre om hold af div arter. du kan helt sikkert lære en masse her på siden og blive en dygtig akvarist, du virker meget engageret og du har jo tiden for dig så det skal nok komme helt af sig selv :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Oscar (Inaktiv) - 27/03-2010 23:28 27/03-2010 23:28
malawi-maker skrev :

dvs at du har haft dem gående i et 100L? ellers kan du jo ikke udtale dig om hvorvidt de kan eller ej og igen hvilke kriterier vurderer du som succes/trivsel? at de overlever og yngler? de kan de såmen også i en spand vand med en luftpumpe på. det drejer sig jo om hvor grænsen er for at de trives og udviser normal adfærd og det sker med garanti ikke i et 100L. hvis du søger lidt her på siden vil du hurtigt se at stort set alle de erfarne brugere er uenige med dig om dette emne.

Du siger at jeg ikke kan udtale mig om, at de kan gå i 100 liter eller ej fordi jeg ikke selv har holdt dem i 100 liter vand. Hvordan kan du så sidde der og udtale dig om det? Har du måske holdt dem i 100 liter vand? Hvis du har det, og det fejlede, så tror jeg skam på hvad du siger. Det som jeg ser som succes/trivsel er at 1. De yngler 2. De udviser naturlig adfærd 3. Ingen sygdom. Hvis dette lykkes for dem i 100 liter, hvilket jo sandsynligvis er muligt, så kan jeg ikke se hvorfor de ikke skulle kunne trives i 100 liter vand? Deres temperament passer fint til 100 liter, deres størrelse passer også fint til 100 liter, deres aktivitetsniveau passer vel også fint, hvad skulle forhindre dem i at trives?

Desuden, jeg kan ikke se forskellen i at holde en L. Caeruleus flok på 4-5 stk i 100 liter, og at holde en lille flok Frontosa i et 720 liters. Jeg har set frontosa individer på over 40 cm. Synes du slet ikke at det er lidt stort til et almindeligt akvarium? Den kan altså svømme 5 gange sin egen kropslængde før den skal vende, en L. Caeruleus skal svømme 8-10 gange sin egen kropslængde i 100 liter. Det samme gælder rov cichlider, de er mere aktive end mbuna, og dem holder du da i hvad, 900 liter? Dem du har der bliver over 25 cm. Hvordan skal den kunne udvise den samme adfærd i en boks 8 gange større end den selv, som i naturen hvor den kan svømme kilometre efter et bytte?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 27/03-2010 23:45 27/03-2010 23:45
Indlægget er rettet 27/03-2010 23:46 27/03-2010 23:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

du kan ikke sammenligne mbuna med rov på nogen måde ;) rovfisk er kun territorielle ved parring hvor mbuna er det konstant, derfor er de meget mere pladskrævende i forhold til deres størrelse.
når jeg siger at jeg aldrig igen vil smide mbuna i 250L er det nok fordi de ikke trives særlig godt sammenlignet med større akvarier, så derfor ville jeg bestemt aldrig torturere mine fisk ved at sætte dem i et 100L, det er spyttebalje hos mig.

det er sjovt at en dreng på 14 modsiger hvad de mest erfarne akvarister siger, på trods af at du stortset ingen erfaring har til sammenligning. for nylig havde du en tråd kørende hvor du mente du kunne holde delfiner i dit 250L *skeptisk*

dine kriterier for trivsel passer så heller ikke: 1. at de yngler har intet med trivsel at gøre! 2. naturlig adfærd? i et 100L? prøv at sammenlign med samme fisk i et større akvarium. 3. sygdom ? du kan være heldig ikke at få sygdom, men du kan også få det i selv det største og mest velkørende akvarium ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Oscar (Inaktiv) - 28/03-2010 00:08 28/03-2010 00:08

Det med at jeg havde en tråd oppe om sandsild. I tråden står der at jeg vil holde C. Moorii i 250 liter, ja, men kun midlertidigt, jeg ved godt den bliver for stor, det er jeg også begyndt at se på den, jeg har også en salgsannonce oppe for at få dem væk..

Man kan hurtigt blive klogere, lad os sammenligne det med at tage kørekort, det ene øjeblik aner du intet om en bil, udover at der findes airbag, og at man skal have sele på. En måned efter kan du køre frit rundt i byen og lave paralelparkering osv. På samme måde kan man blive klogere om fisk, for et år siden anede jeg ikke at de fisk jeg havde købt hos Malawi-Tim, før hans butik var oppe, ville blive for store, og at der var for mange arter, til mit akvarium. Nu ved jeg at jeg max anbefalet kan holde ca. 3 arter for at de kan trives, det samme med Aulonocara og alle de andre fisk fra søen, på en ferie på Gili sad jeg og læste diverse artikler og artsbeskrivelser for forskellige fisk en aften, hvordan de levede osv. Nu ved jeg det mest basale om dyrene. Så mine gamle tråde er ikke nogen sammenligning til denne debat.

Du skriver at jeg ikke kan sammenligne med Mbuna og rov? Rovcichlider er da mindst lige så territoriale som L. Caeruleus, da jeg havde den, valgte den en hule, parrede sig, og forladte det, mens mine Auratus fandt en hule, og beholdte den i to år til jeg til sidst solgte dem for at prøve kræfter med Aulonocara. Så L. Caeruleus' "territorialisitet" er altså mindst lige så lav som en rovcichlide, derfor mener jeg godt at den kan gå i 100 liter, efter mine EGNE erfaringer om, at den ikke er særlig territorial, derfor skriver jeg også at kun denne art måske kan gå i 100 liter, og ingen anden Mbuna, da L. Caeruleus jo ikke er specielt territorial, og ligeså fredelig som en lille Aulonocara art. Jeg er jo ikke sikker på om den kan, da jeg aldrig har prøvet at holde den i så lille et akvarium, jeg ville heller ikke blive overrasket hvis den ikke kunne trives. Det er bare sådan at målene på en 112 liter, og en 250 liter ikke er forfærdelig forskellige til at man kan gå fra 20 medium territoriale mbunaer, til 5 små rolige mbunaer. Det samme med en 720 liter lang og 900 liter, målenes forskel er hvad, 10 cm? Som om en fisk ville lægge mærke til det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Mathilde (Inaktiv) - 28/03-2010 09:54 28/03-2010 09:54
#23 Hvor stort et akvarie vil du så mene er minimum for mbuna, hvis et 250L ikke er nok?
Jeg må nu indrømme at jeg stadig mener det kan være iorden hvis der er masser af gemmesteder, efter hvad jeg har læst *rødmer*
Nu må vi se på det, ellers ryger der 2 rejer og en skefuld mayo i :D Skal jo også lige være færdig med baggrunden, måske kommer den kun til at egne sig et kælder-akvarie uden lys :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger klavsRH (Inaktiv) - 28/03-2010 10:59 28/03-2010 10:59
Hej Mathilde,

Jeg er må indrømme jeg ikke havde overskud til at læse hele debatten (sorry Oscar og Malawi-maker.... :)
Jeg er ikke erfaren i alle de arter du nævner, men som udgangspunkt er dit 250L ok til mbuna'er....men som der bliver sagt - Godt med huler!
Jeg kan varmt anbefale Pseudotropheus Saulosi, men som du selv er inde på så minder den meget om caeruleus, så det vil sikkert ikke være en god ide at blande dem (der er risiko for at caeruleus hannerne vil være hårde mod dine saulosi hunner). Som udgangspunkt er det ikke en dårlig ide kun at have en af hver slags han. Jeg ved godt det er fristende at have mange arter, da de alle er flotte - Det bliver jeg også altid fristet til.......
Men jeg tror ikke jeg ville komme mere end 2 arter i, og så tilgengæld have 3.6 af hver. Og så tror jeg vil holde mig til pseudotropheus arterne da de fleste af dem er lidt mindre end de andre mbuna'er. Når du har 3-4 hanner af en art vil der være mere end en han, som den mest dominenrende kan lade sine agressioner ud på....
Det andet du opnår ved ikke at have for mange arter er et mere harmonisk akvarie - Det virker efter min mening ofte "rodet" hvis man hælder for mange arter sammen....

God fornøjelse med det nye akvarie
:)

Klavs

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger KimJ - 28/03-2010 11:48 28/03-2010 11:48
Vi har med levende dyr at gøre, hvilket nærmest er en garanti for at de ikke altid gør som det er meningen at de skal.
Der er rigtig mange måder at anskue "trivsel", hvilket leder til meget forskellige meninger om den nødvendige plads.
Der er mange forskellige akvarister, med meget forskelligt ambitionsniveau m.h.t. deres fisk, både m.h.t. adfærd og fysisk udvikling. Også det leder til vidt forskellige krav til både akvariestørrelse og fodring.

Det ser ud til, at OP har den ambition, at fiskene både skal trives og udvikle sig optimalt, samtidig med at der skal være en rimelig grad af naturlig adfærd, og ud fra dette, er den foreslåede kombination sådan set fin, bortset fra, at jeg også mener at der skal være flere eksemplarer af hver art. Jeg mener så ikke at det er en optimal ide at have to hanner af hver art, men ville foretrække mindst 3, ud fra den bertagtning, at to hanner let resulterer i, at den svageste får et meget hårdt liv, hvorimod 3 (eller flere) hanner fordeler aggressioner bedre.
3 arter, hver representeret med 8 individer, burde kunne lade sig gøre i et 250L akvarium. Det vil i mine øjne give en rimelig balance mellem kaos og naturlig adfærd. Naturligvis vil det være endnu bedre med et større akvarium, men sådan kan man jo blive ved...

M.h.t. kilder: Jeg er også en af dem der mener at man bør tage de akvaristiske oplysninger i Ad Konings` ellers udmærkede bøger med et gran salt. De er tydeligvis, især når det gælder Malawi, baseret på det absolutte minimum for overlevelse og opdræt, hvilket ikke er det samme som at det vil kunne tilfredsstille en bare nogenlunde kræsen akvarist.
I det hele taget, skal man nok forholde sig lidt skeptisk til alt hvad man læser (inklusive mine egne artikler) da det ikke kan undgås, at forfatterens egne holdninger og forventninger til akvariehold, smitter af på indholdet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Oscar (Inaktiv) - 28/03-2010 12:42 28/03-2010 12:42

Enig! Det er meget individuelt for fiskenes adfærd, nogle fisk indenfor samme art kan være mere aggresive end andre, mere aktive end andre, osv osv. Derfor skriver jeg også kun at L. Caeruleus 'måske' kan gå i 100 liter, da det også har lidt med held og uheld at gøre.

Det med Ad Konings bøger. Nu vil jeg ikke sige jer imod, da mange af de liter vand der skrives fiskene skal have for at udvise naturlig adfærd er meget små, men bagpå bogen står der: For at få det fulde udbytte af sin hobby, er det vigtigt at tage hensyn til fiskenes særlige krav. Denne nye guide giver råd og vejledning fra en ekspert, om alt hvad der er behov for at vide. Det gælder akvarievalg (ved hver art fortælles hvor stort et akvarium der kræves), vandkvalitet, dekoration, fodring, almindelige sygdomme, opdræt o.s.v
Desuden gør et detaljeret kort og 600 fotografier, bogen uundværlig for enhver med interesse i disse smukke fisk.
Følger man disse råd, kan man snart have et lille stykke af Malawisøen hjemme i sin dagligstue, til glæde for både sig selv, familie og venner.

Hvad nu hvis en helt nybegynder som ikke anede denne hjemmeside fandtes, ville prøve kræfter med malawi, og han startede så ud med at købe denne bog. Han går så ud og køber et 250 liters akvarium, kigger i bogen, og ser at flere af fritsvømmerne kræver 150 liter, 100 cm i længden, men at de skal gå i artsakvarie i den størrelse akvarie. Han går så ud og køber 5 fritsvømmere. Hvis Ad Konings er helt hen i vejret med sine krav til fiskene, hvorfor har han så sådan en respekt? Hvorfor må han så skrive bøger om dem? Det vil jeg gerne lige vide. :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Nasmar (Inaktiv) - 28/03-2010 12:44 28/03-2010 12:44
Nu har jeg holdt en del flokke mbunaer og aulonocaraer i mit 250 liters. Og mine erfaringer siger mig at man skal være meget nøjsom med valget af fisk.

Jeg plejer somregl at gå efter de fisk der står til 128-200 liters akvarie i anbefaling, og så peppe det op med en enkelt eller to der er anbefalet til et 250 liters...
Her har jeg gode erfaringer med ps. saulosi, elongatus, labeotropheus trewavasae, labidochromis caeruleus

Og ligeledes dårlige med fisk som bl.a. lombardoi og demasoni.

Mit akvarie har altid fungerer bedst med minimum 15-20 individer fordelt på 2-4 arter og som nævnt ovenfor aldrig 2 hanner af samme art, enten 1 eller 3+. Derudover putter jeg aldrig under 25 kg sten i igen, ellers kan der gå helt hallal slagtning over det. Fiskene bliver også mindre sky, når de har trykhed i gemmesteder, når akvariet ikke er større end det er.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Mathilde (Inaktiv) - 28/03-2010 14:06 28/03-2010 14:06
#28 Tak for input'et, og ja, min hovedprioritet er at fiskene skal have det godt.
Efter at have læst kommentarerne til denne tråd, er jeg kommet frem til at to arter nok er det optimale.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger KimJ - 28/03-2010 14:37 28/03-2010 14:37
Du må være enhver sælgers drøm :D

De ville næppe finde på at skrive, at bogen med fordel kan droppes af alle der har andre ambitioner end at holde fiskene i live og har brug for et opslagsværk til genkendelse af arter...

Ad Konings nyder (med rette) stor respekt for sit arbejde med at beskrive Malawi- og Tanganyika søernes biotoper og fiskeliv på en måde som kan forståes af "almindelige mennesker", suppleret med nogle rigtig gode billeder af disse fisk i deres naturlige omgivelser.
At dette automatisk skulle gøre ham til supereksperten når det kommer til at holde disse i akvarier, er derimod ikke nogen naturlov, men det er jo nærliggende at bruge en forfatter der allerede er kendt, hvis man gerne vil sælge nogle bøger...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Oscar (Inaktiv) - 28/03-2010 16:19 28/03-2010 16:19

Det er rigtigt, det der står bag på bogen.

Hvorfor er jeg enhver sælgers drøm?? *blink*

Synes bare det er lidt mærkeligt at læse en bog hvor der står en minimum akvariestørrelse på alle fiskene, og så derefter høre at det er noget vrøvl der står?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger KimJ - 28/03-2010 16:49 28/03-2010 16:49
Det må da være enhver sælgers drøm, at kunderne tager det salgsgas der fyres af, f.eks. på omslaget af en bog, som faktuelle oplysninger...

Vrøvl er et stærkt ord i denne forbindelse. Hvis målet er at fisken blot skal overleve og formere sig, kan opgivelserne såmænd godt bruges. De fleste, herunder altså Mathilde som er den der spørger her, vil gerne opleve noget mere. Det ser jo også ud til at Hun har fået de oplysninger Hun var ude efter, så yderligere debat er vist ikke nødvendig, og leder jo heller ikke til andet, end at vi må være enige om at være uenige, hvilket også er helt fint.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Oscar (Inaktiv) - 28/03-2010 17:04 28/03-2010 17:04

Nu misforstår jeg dig nok men, hvis det der står i en bog er salgsgas, hvad er bøger så til for? Har forfattere som Ad Konings bare skrevet dem for at tjene penge?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 28/03-2010 18:02 28/03-2010 18:02
Oscar skrev :

Det med at jeg havde en tråd oppe om sandsild. I tråden står der at jeg vil holde C. Moorii i 250 liter, ja, men kun midlertidigt, jeg ved godt den bliver for stor, det er jeg også begyndt at se på den, jeg har også en salgsannonce oppe for at få dem væk..

Man kan hurtigt blive klogere, lad os sammenligne det med at tage kørekort, det ene øjeblik aner du intet om en bil, udover at der findes airbag, og at man skal have sele på. En måned efter kan du køre frit rundt i byen og lave paralelparkering osv. På samme måde kan man blive klogere om fisk, for et år siden anede jeg ikke at de fisk jeg havde købt hos Malawi-Tim, før hans butik var oppe, ville blive for store, og at der var for mange arter, til mit akvarium. Nu ved jeg at jeg max anbefalet kan holde ca. 3 arter for at de kan trives, det samme med Aulonocara og alle de andre fisk fra søen, på en ferie på Gili sad jeg og læste diverse artikler og artsbeskrivelser for forskellige fisk en aften, hvordan de levede osv. Nu ved jeg det mest basale om dyrene. Så mine gamle tråde er ikke nogen sammenligning til denne debat.

Du skriver at jeg ikke kan sammenligne med Mbuna og rov? Rovcichlider er da mindst lige så territoriale som L. Caeruleus, da jeg havde den, valgte den en hule, parrede sig, og forladte det, mens mine Auratus fandt en hule, og beholdte den i to år til jeg til sidst solgte dem for at prøve kræfter med Aulonocara. Så L. Caeruleus' "territorialisitet" er altså mindst lige så lav som en rovcichlide, derfor mener jeg godt at den kan gå i 100 liter, efter mine EGNE erfaringer om, at den ikke er særlig territorial, derfor skriver jeg også at kun denne art måske kan gå i 100 liter, og ingen anden Mbuna, da L. Caeruleus jo ikke er specielt territorial, og ligeså fredelig som en lille Aulonocara art. Jeg er jo ikke sikker på om den kan, da jeg aldrig har prøvet at holde den i så lille et akvarium, jeg ville heller ikke blive overrasket hvis den ikke kunne trives. Det er bare sådan at målene på en 112 liter, og en 250 liter ikke er forfærdelig forskellige til at man kan gå fra 20 medium territoriale mbunaer, til 5 små rolige mbunaer. Det samme med en 720 liter lang og 900 liter, målenes forskel er hvad, 10 cm? Som om en fisk ville lægge mærke til det.

hvad har du haft af malawi-rov Oscar? siden du mener at rovfisk er ligeså territorielle som mbuna *skeptisk* hvis du har haft rovfisk i dit 250L så kan jeg skam godt forstå det for når de ikke har plads så tager de nu engang den plads der er! jeg har ingen fisk der holder territorier udover når de parrer og jeg har trods alt flere flokke af voksne rovfisk og ser ingen magtkampe eller lignende, så nej du kan ikke sammenligne rov og mbuna uanset hvor gerne du vil ;)
det er skam også fint at du mener at golden sp. kan trives i 100L, det er så bare en holdning som de fleste ikke deler med dig, derfor mener jeg ikke man skal råde nogen til det. mht akavriestørrelser, så er det jo ikke kun længden der tæller! der er ganske stor forskel på 112L og 250L ligesom der også er det på 720L og 900L så selvfølgelig ligger fiskene da mærke til at de har mere plads at bevæge sig på. kan forstå du gerne selv vil have et større akvarium, når du på et tidspunkt får det og gør dig nogle flere erfaringer så vil du nok højst sandsynligt se hvad det er vi andre med en anden holdning mener.

som sædvanlig er jeg helt enig med KimJ. men Oscar du kan bruge de bøger skrevet af Konings til at få et større kendskab til div arter, men hvis du vil have glæde af dine fisk og gerne vil give dem de bedste betingelser så skyd en hvid pil efter de akvrariestørrelser der er opgivet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger KimJ - 28/03-2010 19:32 28/03-2010 19:32
Ja, Du misforstår, men det jeg skriver er måske heller ikke så klart :D

Det der står inde i bogen, er naturligvis ikke salgsgas, idet man først formodes at læse dette, når man HAR købt bogen, men mon ikke Vi kan blive enige om at; "Denne nye guide giver råd og vejledning fra en ekspert, om alt hvad der er behov for at vide. Det gælder akvarievalg (ved hver art fortælles hvor stort et akvarium der kræves), vandkvalitet, dekoration, fodring, almindelige sygdomme, opdræt o.s.v
Desuden gør et detaljeret kort og 600 fotografier, bogen uundværlig for enhver med interesse i disse smukke fisk.
Følger man disse råd, kan man snart have et lille stykke af Malawisøen hjemme i sin dagligstue, til glæde for både sig selv, familie og venner." er en åbenlys skamros af et produkt, i et forsøg på at få læseren til at købe dette?

..og ja, forfatteren har skrevet bogen for at tjene penge! Det er der jo heller ikke noget galt i.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Oscar (Inaktiv) - 28/03-2010 20:54 28/03-2010 20:54

Hvorfor er det at når jeg skriver L. Caeruleus, så antager du jeg mener alle Mbuna?

Han har vel også skrevet den for at fremme forståelsen af disse fisk for køberne.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 29/03-2010 07:59 29/03-2010 07:59
hvor har jeg så skrevet alle mbuna?.. fakta er at du ikke har ret mht sammenligning med rov og caeruleus eller nogen anden mbuna.
din bog har du jo fået afvide hvad du kan bruge til både af KimJ og Jeg, så jeg gider egentlig ikke bruge mere tid på denne debat da det virker på mig som om at du holder fast ved dine påstande og meget gerne vil have ret. som skrevet tidligere så gør dig nogle flere erfaringer inden du kommer med råd og påstande om fiskehold osv på en side hvor mange har haft malawi længere end du har levet.. jeg ved godt at tingene ser anderledes ud gennem en 14 årigs øjne(har selv 2 børn), men hvis du bibeholder din interesse er jeg sikker på at du nok skal blive en dygtig akvarist med tiden.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger LFCFAN (Inaktiv) - 28/04-2010 20:25 28/04-2010 20:25
Hej Hej

Vi har lige startet et 250L op med Mbuna´er og det er: 2.3 melanochromis chipokae, 1.3 tropheus chilumba, 2.6 "red zebra" og 2.2 "yellow tail".. Dvs 21 stk i baljen med masser af huler og flow i vandet, de trives fint og de har ikke haft specielt store "kampe" endnu..
Så kast dig ud i det mathilde og se hvad der sker, skab dig dine egne erfaringer på sigt!... ;) ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Superbruger malawicarsten - 28/04-2010 20:55 28/04-2010 20:55
Spændende...

Pas på med elongatus chewere og afra cobue eftersom hannerne godt kan tro de er samme art pga striberne.
Det kan give krydsninger...

Umiddelbart er du i rigtigt spor både mht pumpeydelse og temperaturen.

Mht akvariestørrelse vil jeg mene at alt under 250L er en fødekasse ;)

BTN bøgerne er problematiske for f.eks mig:
Jeg generelt fraråder de akvariestørrelser der rådes til arterne
Arterne får aldrig eller sjældent de flotte farver som på billederne.
90% kan ikke skaffes fordi det er sjældne fisk til mange kr eller fra parkområdet hvor der er fiskeri forbudt!

Min egen personlige holdning til hans bøger er det generelt er flotte opslagsværker

Ad Konings er IKKE havbiolog - se punkt 4 og 5
Eksternt link http://cichlidpress.com/biography/personal.htm

Annoncører
Annoncører