Artikler virker ikke?

Postet under : Siden - Informationer
Visninger : 4356




Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 16/01-2010 11:11 16/01-2010 11:11
virker fint her...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger mipe (Inaktiv) - 16/01-2010 11:20 16/01-2010 11:20
De to første viser noget af tegnsætningen og ingen billeder:

Og de to andre viser denne fejl:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jery (Inaktiv) - 16/01-2010 11:45 16/01-2010 11:45
#3: får samme fejl her.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 16/01-2010 12:00 16/01-2010 12:00
#3 oz her..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger dabove (Inaktiv) - 16/01-2010 12:19 16/01-2010 12:19
ikke her?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Udvikler Sponsor Kviller - 16/01-2010 12:22 16/01-2010 12:22
De links der er postet i #1 virker ganske rigtigt ikke på de 2 sidste, men hvis man tager dem via listen under kategorien, så virker de. Det er lidt mystisk, da jeg mener at links er ens, bortset fra et ? i enden, som den ikke skulle regne med alligevel.

De 2 første er HTML koden vidst kommet med over i den sidste konvertering af de gamle artikler fra Akvariesiden - Den ene har jeg rettet nu, men skal nok tage den anden senere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger mipe (Inaktiv) - 16/01-2010 14:50 16/01-2010 14:50
Mange tak! Jakob, det hjalp da lidt på det, men det er jo så bare ikke de eneste.

Her er da lidt flere:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Værd_at_vide_om_vand
Internt link http://www.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Salifert_Testsæt_Khalk...
Internt link http://www.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Redoxpotentialet:_Hvad... _–_hvorfor
Og der er da sikkert flere end dem?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Udvikler Sponsor Kviller - 16/01-2010 22:10 16/01-2010 22:10
#8 Dem du linker til der, kan jeg så ikke lige se nogen fejl i. Hvilken fejl har du i dem? (Bortset fra den nederste hvor linket er forkert, men den virker fra listen Internt link http://www.akvariefisk.dk/article/?Type=20 )

Hviklen fejl oplever du på de 4?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger jf (Inaktiv) - 17/01-2010 06:39 17/01-2010 06:39
Den første artikel er her i rettet udgave og uden billeder:

Fra ferskvand til saltvand Forfatter: Karl-Henrik Arendt
Fra ferskvand til saltvand Version 1.02 – d. 25.04.2006

Formålet med denne lille artikel er at forklare hvor enkelt skiftet fra ferskvand til saltvand kan være i et let forståeligt sprog. Jeg har nu selv to saltvandsakvarier kørende. 1 akvarium hvor jeg har alt det udstyr hjertet begærer, og så et akvarium der har et minimum af udstyr. Denne artikel vil prøve at sammenligne saltvand og ferskvand, således at man kan se, at ganske vist er der forskelle, men der er også en masse ligheder.

Mit 630L saltvandsakvarium Det som tit afskrækker folk fra at starte et saltvandsakvarium op, er at man hører om en masse teknik og en masse vandværdier som man ikke umiddelbart har hørt om før. Det var blandt andet det der i lang tid gjorde at jeg synes et saltvandsprojekt lød uoverskueligt, sammenholdt med det kedelige faktum at man sjældent hører om ynglepleje hos fiskene. For at aflive den myte med det samme, kan jeg sige at jeg pt. har tre slags fisk der yngler på samme tid i mit saltvandakvarium netop nu. Problemerne ligger i at fodre ungerne op, men mere om det senere. Ferskvand: Når du ser et af de her fantastiske planteakvarier hvor der nærmest er en grøn græsplæne, og flotte røde planter i baggrunden. Så er det ikke noget man har lavet i et standard 54L til 300,- i den lokale lavpris dyrehandel. Det kræver sandsynligvis både HQI lamper, Co2 samt gødning og evt. andre mineraler. Det har de fleste ikke, men derfor kan man jo sagtens lave et flot ferskvandsakvarium alligevel! Saltvand: Sådan er det mere eller mindre også med saltvand. Et saltvandsakvarium består af sten, koraller og fisk. Stenene er fisket op ved koralrevene, og når de er det, så indeholder de små dyr og bakterier. Korallerne er ikke at betragte som planter, men mere som dyr. Dog ikke dyr som man kender det fra ferskvand. Nogle koraller skal fodres direkte, mens andre opsamler næring i akvariet når vandet passerer igennem deres system. Nogle koraller bliver der hvor man placere dem, og andre flytter sig eller spreder sig. Fiskene er lige så forskellige som ferskvandsfisk. Der er nogle der lever på bunden, nogle der lever parvis, nogle der stimer, nogle der er mundrugere osv. Det som mange nok forbinder med saltvandsfisk er de utrolige intense farver, og det samme gælder for korallerne. Lige som hos ferskvand, så er der mulighed for at have et enkelt setup med et minimum af udstyr.

Det simple akvarium: Du tager et akvarium, en indvendig pumpe, en lampe og et varmelegeme. Herefter putter du fisk og planter i. Dette er eksemplet på et meget simpelt ferskvandsakvarium. Det eneste du mangler her for at kunne bruge det til saltvand er et apparat der hedder en skummer. Den koster ca. 200,- i den billigste udgave. Så mangler du blot sten og fisk, og du har lavet dit første saltvandsakvarium.

Pumpe: I saltvandsakvariet bruger du ikke den indvendige pumpe/powerhead som et filter. Du bruger det udelukkende til at skabe cirkulation i akvariet, og det må der gerne være masser af. I et ferskvandsakvarium siger man tit at man skal have en cirkulation på 2-4 gange i timen. Dvs. at et 250L akvarium skal have en pumpe på 500-1000 L/t. I saltvandsakvariet vil vi gerne have en cirkulation på ca. 20 gange i timen. Så i et 250L saltvandsakvarium skal vi bruge 5.000 L/t. 2 powerheads af 2500 l/t koster fra ca. 300 pr. stk.

Filter: I dit ferskvandsakvarium har du noget filtermateriale i pumpen/filteret. Her sætter bakterierne sig og hjælper med at skabe en biologisk balance. Dette sker ved at vandet strømmer igennem filteret forbi bakterierne. Dette er dit biologiske filter.

I saltvandsakvariet har du også et biologisk filter, men her det stenene. Stenene er fisket op ved koralrevet og indeholder derfor mikroorganismer. Derfor kaldes stenene for Levende sten. Lige som vandet i ferskvandsakvariet strømmer igennem filteret, så strømmer saltvandet igennem de levende sten.

Når du starter et filter op i et ferskvandsakvarium, så går der et par uger før dit filter for alvor begynder at virke. Bakterierne skal have tid til at dannes. I saltvandsakvariet går der lidt længere tid. Det skyldes at fra stenene bliver samlet ind i naturen til de kommer hjem til dig, så når de at dø lidt. Efter lidt tid liver de mere og mere op, og bliver derfor mere effektive. Denne indkøringsperiode kan godt vare et par måneder for et saltvandsakvarium. Lys:

I ferskvandsakvariet bruger man typisk de almindelige lystofrør der har betegnelse T8, eller de lidt tyndere rør der hedder T5. Nogle af de meget flotte planteakvarier får meget lys via en type lampe man kalder for HQI. Disse lamper leverer rigtig meget lys. Men hvis man bare vil have et helt almindeligt selskabsakvarium med fisk og de almindelige hårdføre planter, så er T8 rigeligt.

Sådan er det også i saltvandsakvariet. Vil du blot have de levende sten, nogle af de hårdføre koraller og nogle fisk, så er der heller ikke specielle krav til lampen. Jeg vil dog anbefale at hvis man alligevel skal ud og investere i nyt lys, at man så lige overvejer en HQI lampe. Med tiden vil du blive fristet af nogle af de lyskrævende stenkoraller, og så er det ærgerligt at have brugt penge på en lampe der ikke er god nok. Det skal blot siges at HQI ikke er nødvendigt for at have et saltvandsakvarium, det giver blot nogle flere muligheder. Saltvandsfisk og de levende sten stiller ikke umiddelbart særlige lyskrav.

Varmelegeme:
Jeg har mellem 25 og 27 grader i mit saltvandsakvarium. Jeg bruger et Jäger varmelegeme præcis som man kender det fra ferskvand. Akvariet:

Mange akvarier har aluminiumsrammer, men der findes også et bredt udvalg der ikke har. Saltvand og aluminium er ikke den bedste kombination, så derfor skal akvariet helst være uden aluminiumsramme. Jeg har dog hørt om akvarister der har taget deres aluminiumsakvarium og smurt silicone på alle listerne. Således er aluminiumet beskyttet mod saltet. Nogle akvarier har alulister der er behandlet på en sådan måde at akvariet er egnet som saltvandsakvarium. Spørg evt. forhandleren eller producenten.

Den mere avancerede model, men som også er lidt dyrere er hvor du bruger 2 akvarier. 1 du har fisk osv. i, og så et nedenunder hvor du har alt dit udstyr. Dvs. du i stedet for en indvendig sump har en udvendig sump. På den måde kan alt teknik gemmes væk, og du har lidt flere liter at lege med. Princippet er helt det samme, men det vil vi ikke gå i dybden med her. Du kender det sikkert fra ferskvand, at jo større et akvarium er, des nemmere er det at skabe en god balance i det, og jo mindre tid skal man bruge på vedligeholdelse. Denne tommelfingerregel gælder også ved saltvand. Så har du mulighed for det, så er et 200L langt at foretrække frem for et 50L. Det bliver så også dyrere da du skal købe flere levende sten. Sumpen er meget nem at lave. Du tager 2 stykker glas eller akryl eller hårdt plastik, ja det kan være mange slags materialer. Disse kan være 10-15 cm. brede og have næsten samme højde som akvariet minus 2-3 cm. Disse fuger du sammen i akvariet så de danner et kammer. Hvis du fylder akvariet op med vand, så løber vander ned i sumpen. I denne her artikel kan du se Kim Bodenhof sætte et 70L akvarium op. Han laver selv et overløb, og bruger den afbildede skummer. I artiklen er der også lavet et budget: Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=347

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jf (Inaktiv) - 17/01-2010 06:44 17/01-2010 06:44
Når du har lavet denne indledende øvelse som består i at anskaffe dig et akvarium med en sump, pumpe, lampe, varmelegeme og en skummer, så er du klar til at komme noget levende i akvariet. Opsætning af saltvandsakvarium: Lige som med et ferskvandsakvarium, så skal du finde et egnet sted til akvariet uden direkte sollys, og helst en placering der ikke er knudepunkt for trafik i hjemmet. Salt Det første du skal have købt er salt. Du skal ikke bruge salt fra husholdningen. Du skal købe en blanding der fås i din akvarieforretning. Fx en spand Tropic Marin salt. 1 kg. rækker til 30 Liter vand. Du blander saltet sammen med vand (Jeg bruger selv alm. vand fra vandhanen) i en spand eller tønde. Du skal ikke blande det i akvariet da det kan give en hinde på glasset. Når alt saltet er helt opløst, så hælder du det i akvariet. Jeg har en 120L tønde som jeg nogle gange blander i. Jeg lader det stå et døgns tid før jeg bruger det. Jeg har en lille powerhead i tønden der cirkulere vandet rundt. Du fylder dit akvarium op, og sætter varmelegemet på 25 grader. Nu kan du tænde for skummeren, som dog ikke rigtigt kan lave noget før stenene er kommet i. Skummeren laver ikke de fine små bobler i ferskvand, så du kan først teste når du har lavet saltvand. Levende sten Næste dag hvis vandet er varmt nok, så kan du hente de levende sten. De købes i en akvariebutik der sælger saltvandsfisk. Prisen svinger mellem 60 til 90 kroner pr. kilo, så det er med at se sig for. Til et 250L skal du bruge ca. 50 kg. sten. Så kan du selv omregne det til dit akvarium. Ja dvs. at levende sten til et 250L akvarium koster 3.000. Det er derfor nogle siger at et saltvandsakvarium er dyrt. Men det er dit filter, og man kan jo sige at i et ferskvandsakvarium kan et filter jo også koste 1500-2000,-. Det er en engangsinvestering!

I butikken skal du vælge de sten der vejer mindst. Jo mere porøse de er, des bedre vandgennemstrømning kan der komme, og derfor vil de virke bedre som filter. Sådan en helt hård sten der vejer meget i forhold til sin størrelse er et dårligt filter.

Når du har puttet de levende sten i, så kan det godt begynde at lugte lidt. Det er fordi dine sten er begyndt at dø lidt, men de liver op igen senere. Du kan ikke gøre noget, og du skal bare lade akvariet kører. Hvis du putter noget liv i akvariet nu, så dør det højest sandsynligt af nitrit forgiftning. Du kan se at skummet i skummeren bliver brunt. Dette er fint, det betyder at den virker og får fjernet de proteiner der er meningen.

Her ses mit 225L hvor der kun er levende sten i plus en enkelt anemone.

Det der er så fascinerende ved de levende sten er at når du går ned til akvariet en nat, og så pludselig tænder lyset, så kan du se der er en masse liv derinde. Små rejelignende ting der forsvinder. De første levende dyr jeg fandt var nogle små søstjerner. Det er dyr der kommer frem fra de levende sten. Der kan godt gå et par uger før du ser det første tegn på liv. Hvornår er akvariet klar? Diverse målinger

I Ferskvandsakvariet går mange jo ikke så meget op i pH og KH osv. Det skyldes at mange er ligeglade, men i ferskvand kommer fisk jo fra meget forskellige vandværdier, så her burde man faktisk gå en del op i det. I saltvand leger vi at alle fisk mv. kommer fra identiske værdier. Det gør det nemmere. Du skal ikke lade dig forvirre af at der er mange parametre man kan måle. Det er kun få af dem der er strengt nødvendige. I denne artikel kan du se hvad de forskellige vandværdier skal være: Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=271

Du skal have købt nogle målesæt. Jeg bruger selv nogle af mærket Salifert. De fungere på den måde at man tager noget akvarievand, og putter enten noget pulver eller nogle dråber i. Herefter skifter vandet farve, og således kan du sammenligne med et farveskema og aflæse værdierne. De testsæt du skal købe nu er: pH, KH, Nitrat, Nitrit, Phosfat samt en saltmåler.

Saltmåleren ligner et termomenter. Jo mere salt der er i akvariet, des mindre synker den. Den skal synke så meget at vandoverfladen er i det blå felt. I starten er der nitrit og nitrat i vandet. Nitrit er det der forsvinder først, og dette er det mest dødelige for dine fisk. Nitraten kan være et par måneder om at forsvinde. Når nitrat begynder at falde, så er det fordi dine levende sten rigtigt er begyndt at virke. pH og KH ligger sikkert inde for de tilladte værdier med det samme. Du måler om der er Phosfat i vandet. Hvis der er, så kan du købe et produkt der hedder RowaPhos der fjerner dit phosfat. Andre værdier behøver du ikke tænke på til det her setup. Så den eneste værdi du ikke kender fra ferskvandsakvariet er Phosfat. Du skal være opmærksom på at der fordamper vand fra dit akvarium. Dette skal erstattes med ferskvand. Fx vand fra vandhanen. Mange advare imod vandhanevand da det kan give en del algevækst. Jeg og mange andre bruger almindeligt vand uden problemer, men des mindre akvariet er jo mere vil jeg anbefale at man skifter vand med blødt vand. Dette kan købes i en saltvandsbutik eller laves selv med et omvendt osmose anlæg. Grunden til du ikke erstatter det fordampede vand med saltvand skyldes at det meste salt er blevet nede i akvariet. Mål en gang i mellem med din saltmåler om der mangler salt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger jf (Inaktiv) - 17/01-2010 06:44 17/01-2010 06:44
Ca. 2 måneder senere – Tid til dyr

Nu er dine værdier inde for det tilladte. Hvis ikke, så må du vente lidt længere! En af grundreglerne i ferskvand er at man ikke køber en masse fisk på én gang. Sådan er det også i et saltvandsakvarium. Din biologiske balance bliver ødelagt igen hvis du pludselig begynder at belaste akvariet med en masse dyr. Det overskydne foder samt fiskenes afføring forurener akvariet, og derfor skal man kun tilsætte lidt liv af gangen. Ellers kan de levende sten ikke følge med. Jeg vil foreslå at du fx til et 250L starter med: 1 eremitkrebs

2 snegle 1 Hugo fisk (Salarias Fasciatus) – Den spiser alger Herefter venter du et par uger hvor du tester om værdierne fortsat er som de skal være. Er de det kan du købe et par de af fisk du har drømt om. Det kan fx være et par klovnfisk. Hvis Nitrat fx begynder at stige, så kan det være at du overfodrer. Lav så et vandskifte. Bliver nitrat et generelt problem og du ikke mener du overfodrer, så kan man købe et nitratfilter til ca. 350,- I opstartsfasen målte jeg mine værdier hver uge, nu måler jeg dem ca. 1 gang om måneden. Fisk Lige som hos ferskvandsfisk, så er der også saltvandsfisk der bliver alt for store. Der er fisk der er meget sarte og der er fisk der er svære at få til at spise. Køb derfor aldrig en fisk blot fordi du synes den er flot. En af de ting du også skal være opmærksom på er at nogle fisk spiser koraller. Fisk der ikke spiser koraller kalder man for Reef safe. Det ville være ærgerligt at miste sine koraller fordi en fisk har ædt dem. Det må betegnes som meget dyrt foder da koraller koster fra 200,- til flere tusinde.

Er saltvandsfisk dyre? Ja det er jo hvad man selv synes. De koster lige som de fleste ferskvandsfisk fra 40,- til flere tusinde. De fleste fisk koster mellem 100 til 300 pr. stk. Den kendte klovnfisk fra filmen Nemo er en af de billigste fisk.


Mht. opdræt af fisk. Det er ikke noget problem at få fisk til at yngle. Problemet er at ungerne er meget små og at de skal have specialfoder. Alt dette fortjener sin egen artikel en anden dag. Her kan du se billeder af mine fisk der passer æg: Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?cat=7&id=250371

Foder til fisk Lige som hos ferskvandsfisk, så spiser fisk noget forskelligt. Men ligesom der er noget foder der gælder til alle de populære ferskvands selskabsfisk, så er der også noget der virker til en stor gruppe af saltvandsfisk. Jeg fodrer med følgende: Tørfoder: O.S.I. Spirulina flager (Dette spiser de alle sammen) Frostfoder: Artemia (Dette spiser de alle sammen) Mysis Krill (ikke alle mine fisk er begejstret for krill)

Hvis du får for meget nitrat i vandet, så prøv at holde lidt igen med frostfoderet.

Koraller
Jeg ville starte med nogle af de nemmeste som fx: Skiveanemoner. De fås i et utal af farver og er meget nemme at holde. Jeg synes de er rigtigt smukke. Hvis du ser et billede af et saltvandsakvarium, så læg mærke til hvilke koraller der er nederst i akvariet. Det er ofte de nemme og ikke særligt lyskrævende koraller. Hvis man vil have de meget svære koraller, så er det vi begynder at snakke om en masse udstyr. Kalkmixer, kalkreactor, Co2, sporeelementer osv. Meget kan dog tilsættes manuelt.

Nogle koraller som fx visse anemoner skal fodres. Jeg fodrer fx min Søanemone en gang om ugen med en reje som du kender det fra madlavningen.

Akvariets plager Bag denne frygtelige overskrift gemmer der sig et had til en af de plager der findes i saltvandsakvariet! I et saltvandsakvarium er alt naturligvis ikke fryd og gammen. Her kan du se en glasrose der brænder min koral: Glasrose der brænder korallen Disse slås ihjel ved at sprøjte kogende vand eller saltsyre ind i dem med en kanyle. Der er også noget vi kalder for pestanemoner. De dræbes på samme måde. Hver ting der skal dræbes skal blot have et lille skud saltsyre. Hvis du er godt plaget af disse kryb, så dræb ikke dem alle med saltsyre samme dag da det kan ændre dine værdier. Vær desuden opmærksom på at saltsyre er noget grimme stads. Her er det et billede af hhv. grønne og brune pestanemoner:

Pestanemoner der også brænder koraller Nogle skriver at Wurdemanni-rejer og Chelmon rostratus pincetfisk spiser glasroser, og måske endda pestanemoner. Mine Wurdemanni rejer har indtil videre ikke været den store hjælp. Dette var lidt om mine første saltvandserfaringer. Jeg håber de måske kastede lidt lys over saltvandsmystikken hos dig. Jeg blev selv overrasket over hvor ukompliceret det egentlig er. Har du kommentarer til artiklen, så skriv dem her:
Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?cat=20&id=25076

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger jf (Inaktiv) - 17/01-2010 06:45 17/01-2010 06:45
Ja, jeg var nødt til at dele artiklen i tre indlæg for at siden ville æde den ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger mipe (Inaktiv) - 17/01-2010 07:55 17/01-2010 07:55
#9 Fejlen er den samme som på de to nederste artikler i første indlæg, men jeg har så lige fundet ud af at problemet opstår, når man bruger "Åben på en ny fane", som jeg næsten altid bruger!

Annoncører
Annoncører