30 eller 54 liter til kampfisk m.m.

Postet under : Akvariesiden.dk - Labyrintfisk
Visninger : 1929

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Florence (Inaktiv) - 04/11-2009 07:53 04/11-2009 07:53
Jeg har saltvandsfisk (300 + 105 liter) og har nu forelsket mig i betta splendens. Jeg har haft ferskvand i en del år for ca. 20 år siden.

Jeg har en han rød betta splendens, som enten skal i mit ene karentæne akvarier, som er på 30 liter eller det andet, som er på 54 liter. Han trives og laver skumrede og hygger sig rigtigt.

Nu er spørgsmålet så, jeg kunne egentligt godt tænke mig en hun (eller flere) til ham, men som jeg læser mig til, så vil et 30 liter være for lille med mindre der er mange planter. Ifølge nogle andre, vil det være fint til én han og én hun. Jeg skal bare have ét akvarier stående tomt tilbage, enten 30 eller 54 liter. Men mit 30 liter er noget flottere end det på 54 liter:-))) Ikke afgørende for fiskene ved jeg godt:-)

Hvordan har i andre jeres kampfisk? Kan i foreslå planter som er godt. Jeg har en hel del algerkugler, store træstykker og en grøn plante, ved ikke hvad den hedder.

Har i forslag til gode bøger at læse om betta splendens?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Florence (Inaktiv) - 04/11-2009 08:43 04/11-2009 08:43
Det første er afklaret, den kommer i det på 54 liter :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger c sørensen - 04/11-2009 10:09 04/11-2009 10:09
54L er godt valg. Flydeplanter i det hele taget, lidt huler kan de også godt lide at kravle ud og ind af. Og så vil de gerne stå, så de kn følge med, de er meget nysgerrige og vil gerne beskæftige sig med noget (så bliver de heller ikke så hidsige). Prøv at sætte noget farverigt foran akvariet, det kan de bruge tid på at studere og måske puste sig op overfor. Sjov fisk

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger LoddiDK (Inaktiv) - 04/11-2009 11:12 04/11-2009 11:12
Du kan sagtens have en kampfisk han med nogle hunner i et 54 liters. Du skal bare huske at have 2-4 hunner til hannen, da han godt kan stresse lidt rundt med dem og så kan de jo skiftes til det :P
Jo flere planter de får, jo mere ro bliver der også.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger LoddiDK (Inaktiv) - 04/11-2009 11:14 04/11-2009 11:14
Nårh ja. Glemte lige to ting. Husk ikke at have for meget bevægelse i overfladen, hvis du gerne vil have yngel.

Husk også lige, at kampfisk hanner har forskelligt temperament. Nogle af dem er stille og rolige, men andre hurtige bliver hidsige overfor andre fisk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Sølz - 04/11-2009 12:13 04/11-2009 12:13
Det er godt, at du har besluttet dig for dit 54-liters akvarium til din han + hunner. MEN, du behøver altså ikke at have både han og hunner, da en han klarer sig fint uden hunner, hvilket kampfisk også for det meste gør i naturen. Der opholder han og hunner sig ikke sammen.

Så hvis du synes, at dit 30-liters akvarium er det flotteste, så put ham i det og find nogle andre små rolige fisk, der kan gå under samme forhold i akvariet, som kampfisken - og håb på, at han ikke jagter dem for meget.

Hvis du fastholder, at din han skal have nogle hunner, så vil jeg anbefale, at du har mindst 4 hunner, men tag en beslutning om det antal hunner, du vil have. Det kræver nemlig lidt erfaring med kampfisk, hvis man senere ønsker at tilføre flere hunner. Hunnerne kan nemlig være lige så aggressive som hannerne og de har deres eget interne hieraki, som i øvrigt er meget spændende at observere, når man har en større flok hunner gående sammen.

Under alle omstændigheder, så skal det akvarium med han + hunner have rigtig mange gemmesteder - mange planter og andre muligheder for gennesteder.

Held og lykke med projektet - det er en meget spændende fiskeart ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Florence (Inaktiv) - 05/11-2009 20:11 05/11-2009 20:11
Tak skal i have. Dejligt med gode råd.

Jeg prøver at bygge huler og vil prøve at gøre deres udemiljø sjovt også:-) Jeg har nu fået masser af planter i nu, man kan nok ikke se det, men der er også nogle træstykker bagved, men nogle råd til opsætningen? Sender billeder med.

Jeg har købt 4 hunner i dag, men faldt over en blå crown tail Kampfisk (billeder med) så nu er der gang i begge akvarier.....altså....

Jeg har et filter i det på 54 lige nu, det vender ind mod glasset og er skruet helt ned, man måske er det alligevel for meget, ser det lidt an. Halvdelen af akvariet er stille i overfladen, mon det er ok?

Der er nu 4 hunner og 1 han i akvariet og alle tuller lige så hyggeligt rundt. Skal/kan jeg putte flere fisk i eller skal jeg stoppe der? Hvis der kan komme mere i hvad skal det så være? sugemalle eller?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Sølz - 05/11-2009 22:15 05/11-2009 22:15
Hvis du vil have flere fisk i dette akvarium, så kunne det f.eks. være nogle flotte Corydoras, der kan holde til samme lidt høje temperatur, som du (vel?) har til kampfiskene. Jeg har selv Corydoras Sterbai (pansermaller) sammen med mine kampisk - de kan holde til de 27 grader, der er i mit akvariue med kampfiskene, men husk, at der helt skal være 6 stk. for, at de trives. Du skal nok ikke putte flere kampfiskehunner i akvariet - se mit svar i #6

Din pumpe kan formentlig reguleres i vandflowet ud. Det er rigtigt, at kampfisk oftest lever i stillestående vand/meget lidt cirkulation, men de vænner sig hurtigt til lidt mere vandflow i et akvarium, da der ellers falder ganske meget skidt på bunden, som ikke suges op af pumpen. Hvis du lader pumpen køre på medium flow og lader vandudstrømingen følge en af de lange sider, så er det såmænd nok passende.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Florence (Inaktiv) - 05/11-2009 22:25 05/11-2009 22:25
Super, tak for det. Dem vil jeg se lidt mere på. Jeg har 28 g, lige nu. Det er lidt sjovt, de 4 hunner opholder sig mest foran og hannen bagved i krattet. Men de svømmer stille og roligt imellem hinanden. Jeg vil nødig ødelægge den gode stemning;-) Ok, jeg lader den cirkulere på den måde!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Florence (Inaktiv) - 10/11-2009 06:40 10/11-2009 06:40
Jeg har nu købt et 112l til dem. Jeg købte 6 Corydoras aldolfoi (dem er jeg helt vild med) og så har jeg 2 sommerfuglfisk og 2 dværg gourami og kampfiskene. Den anden kampfisk går nu i det på 54 liter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger c sørensen - 10/11-2009 10:13 10/11-2009 10:13
Tillykke med det. Ja kampfisk er en facinerende fisk. Jeg har desværre selv lige mistet min hun betta imebellis. Den er på mystisk vis røget ud af et ledningshul i akvariet. Det var godt nok trist at finde hende bag akvariet dagen efter - helt udtørret. Hunnen og hannen var ellers et sjovt par, de fulgtes altid side om side. Nu er jeg spændt på, hvordan det går, når jeg sætter nye hunner i. Hannen er meget fredeligt også overfor andre fisk. Jeg tror, det er min sejlfinnemolly han, der har fået hende til at hoppe ud. Han vil nemlig ikke have andre fisk i flydebregnen om aftenen (mærkelig ide).

Men held og lykke med det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Florence (Inaktiv) - 11/11-2009 18:05 11/11-2009 18:05
Tak skal du have:-) Øv, det var trist. Håber du finde en god mage til ham:-)

Annoncører
Annoncører